Een goede vriend van me, sprak me recent aan.
Na de dood van zijn ouders, zou hij hun wagen overnemen en of ik deze eens goed onder handen wou nemen.
Er was dus een emotioneel kantje aan verbonden.
Het ja - woord werd gegeven en na wat bespreken, werd het een zaakje:"Doe wat je kan!".
Het woord coatings kwam ter sprake, maar naderhand bleek hier een misvatting over te bestaan.
Dit vanwege het feit, dat de huidige eigenaar na de behandeling wekelijks door de carwash zou blijven rijden. Voornamelijk door tijdsgebrek!
De eigenaar was in de veronderstelling dat dit geen probleem zou vormen. Ik heb hem dan geadviseerd om de coating te laten vallen. Zonde van het geld... (hierover later meer)
Tijd vormde tijdens deze detail gelukkig geen issue. De eigenaar had een wagen in gebruik dus:"Neem je tijd"!
Oh ja... De eigenaar was zo lief geweest om de wagen nog door de wasstraat te rijden daags voor het begin van de detail.
Dan was de wagen toch al proper
1. Wassen:
Deze jeep kon niet in mijn eigen garage. Daarom werd dit mijn eerste detail op verplaatsing en na een hele verhuis, konden we eindelijk van start gaan.
Beginnen doen we zoals steeds met de wielen:
Zo proper waren ze dus niet
Na het reinigen met allerhande borstels, kwasten, Nanolex Professional Wheel Cleaner in verhouding 1/10 en Gyeon Iron kwamen deze velgen al veel beter tot hun recht.
Na de wielen, was de motorruimte aan de beurt.
Na het verwijderen van bladeren en los vuil, werd deze (met beleid natuurlijk) eerst afgespoeld en daarna ingefoamd. Ook hier weer de Nanolex wheel cleaner gebruikt icm diverse kwasten om het aangekoekte vuil los te weken.
De nummerplaat werd na deze stap verwijderd om de Bilthamber Autofoam snowfoam goed z'n werk te laten doen.
Na het infoamen met de BH werd de wagen grondig afgespoten met de HD en werd opnieuw snowfoam aangebracht. Deze keer onder de vorm van Kenotek voor de safe wash (al bleek dit achteraf niet echt nodig!)
Daarna volgde de chemisch decontaminatie met Gyeon Iron en Tar, waarna de wagen wederom snel gewassen werd.
Als laatste werd de AM Details klei boven gehaald. Deze fijne klei is enkel te gebruiken met water. Er zat voldoende vastgehecht vuil op de lak en dit was dus geen overbodige luxe!

2. Inspectie:
De wagen werd gedroogd en in de garage binnen gereden.
Tijd om de schade op te meten... En deze was niet gering! De wagen is ondertussen 7 - 8 jaar oud en had nooit anders gekend dan de carwash. Krasvrij; volgens de eigenaar.
De eigenaar was reeds enorm opgetogen na het wassen. "Hij blinkt al mooi!" was zijn antwoord.
Natuurlijk is het vrij donker in een garage, dus de nodige lichtbronnen werden erbij gehaald en de ware lakdefecten kwamen tevoorschijn.

De lakdikte meting dan. Deze gaf een consistente lakdikte aan rondom de wagen. Hij zat goed in de lak met een gemiddelde van 130 micron op een totaal van ongeveer 150 metingen (op een paar uitzonderingen na).
Volgens de eigenaar was de voorbumper herspoten na een ongelukkig manoeuver. Mij werd uit de metingen duidelijk dat ook de motorkap herspoten was. Vooral dan de voorzijde, waarbij de lakwaardes opliepen tot 240 micron.

3. Testspots:
Als eerste heb ik een testspot gedaan op de motorkap. Hier vielen de defecten redelijk mee vanwege de recente visite aan de carrosserie afdeling. De lak reageerde ook erg goed op de verschillende compounds en polishes. Meerdere merken werden getest, maar de combo Menzerna 400 en 3500 haalde de bovenhand.
Nadien werd er een testspot gemaakt op de deur aan bestuurderszijde. Dit was duidelijk andere koek! De lak was beenhard en de defecten redelijk diep. De compound van Menzerna hield stand, maar het werd al snel duidelijk dat een foam pad het niet zou trekken. Dus kwam de Microvezel pad op de proppen.

4. Correctie:
Aan de slag dus!
Dit ging niet zonder slag of stoot! de DAP900 kon het precies niet aan... Na een tijdje toch maar eens het koolborsteltje nagekeken. Deze was nog nooit vervangen en dus duidelijk aan vervanging toe!
Via een kennis heb ik toen 2 polishers kunnen overnemen aan een goeie prijs. Het betrof een 12mm mini polisher en een 21mm long throw polisher van Vertool.
Van de 21mm heb ik eigenlijk weinig geniet gehad tijdens deze detail, daar geen enkel paneel buiten het dak vlak was. De 12mm echter, gaf samen met de DAP het gewenste resultaat. Toch heb ik steeds een minimum van 3 tot 4 hits moeten aanhouden om een mooie correctie te bekomen.

De wagen begon langzaam maar zeker op te knappen. Ook de mooie kleur kwam terug.

Niet alleen de buitenzijde was er erg aan toe. Ook de binnenzijde van de portieren, kofferklep en B - stijl konden een polijstbeurt gebruiken. Hiervoor werd de Liquid Elements A1000 Nano polisher ingezet. Deze heb ik aangepast naar de Rotary modus en dit; in combinatie met de 2" gestanste Meguiars MF Cutting pads en de Menzerna compound, deed wonderen.
5. Interieur:
Na het compounden, werden de uitlaten en het interieur onder handen genomen. (ook hier is vanwege een ongelukje, het alu omhulsel wat verschoven. Dit heb ik helaas niet kunnen rechttrekken.)

Het interieur was nog in redelijke staat. Ik heb al erger meegemaakt. Dus eerst maar eens goed met de stofzuiger en luchtslang aan de gang. hier en daar was wat suikerhoudende drank gemorst en plakte de boel een beetje.
Niets wat niet opgelost kon worden met de Nanolex interior cleaner en een zachte Detail Factory brush.


In de koffer was er al die jaren veel versjouwd en de chroom lijst die je terugvindt aan de opening hiervan zat nog steeds in de blauwe platic folie. Nodeloos om aan te halen, dat deze vol met gaten zat en er dus ook knap veel vuil onder de plastic aangekoekt zat.
Deze heb ik verwijderd en het chroom weer netjes en toonbaar gemaakt met APC, een beetje Gyeon Tar voor de aangekoekte lijmresten en interior cleaner.



Het interieur van de luxe wagen bestaat hoofdzakelijk uit leder! zowel op het dashboard, stuur, de zetels (uiteraard), alsook de deurpanelen.
Er is dus heel wat Gyeon leather cleaner aan te pas gekomen om deze te reinigen.

De pedalen maken ook deel uit van het interieur en deze verdienden dus ook een beurt. Het betrof hier geen alu sportpedalen maar wel rubberen exemplaren.
En zoals ik Yves Heylen; Brand ambassador van Gyeon ooit heb horen zeggen:" If it's made out of rubber, clean it with Tire Cleaner!"
Aldus geschiedde:

6. Finishen:
Van de binnenzijde, weer naar de buitenzijde. De glans zat er al goed in, maar kon nog beter. Micro - marring was nog zichtbaar na de intensieve correctie.
De hele wagen werd gefinished met Menzerna 3500 op een oranje Lake Country Finishing foam pad. Ook de binnenzijde van de deuren, kofferklep en de B- stijlen werden niet vergeten. Hier moesten namelijk de buffertrails; die de nano polisher in de rotary opstelling had achtergelaten, weggewerkt worden.

Op de gloss-black deurpanelen hierboven zie je het verschil, tussen het gedeelte waar het compounden gedaan is aan de linkerzijde en het rechtergedeelte welke reeds gefinished is. Het beeld aan de rechterzijde is veel scherper en wanneer je inzoomt, zie je links nog marring van de cuttingpad.

7. Bescherming:
Als laatste de bescherming...
Hier was ik in dubio!
Enerzijds had een coating weinig zin, vanwege de wasstraat in het verdere leven van deze wagen. De eigenaar had ook al aangegeven, dat een coating pakket een extra kost zou betekenen waar hij dus (beetje kort door de bocht genomen) niet veel geniet van zou hebben.
Anderzijds zag de plastic rondom er enorm afgeleefd en grauw uit. Ook het verwijderen van de vele teerplekken met Gyeon Tar had deze geen goed gedaan.
Bovendien had ik nog Gyeon Trim staan van de Boxster die ik het jaar voordien onder handen had genomen.
Verder was er ook nog een flesje Cancoat dewelke reeds anderhalf jaar op mijn rek stond.
Jullie kunnen het al raden... de voordelen wegen op tegen de nadelen en dus ging ik aan de slag. Beter dit, dan de kliko. Dit is uiteraard ook besproken met de eigenaar.
De voorzijde van de velgen heb ik eveneens meegenomen met de CanCoat en de banden heb ik in de Gyeon Tire gezet. De bandjes zijn nadien ook opgewarmd om een langere standtijd te bekomen.

8. Het resultaat:
De wagen heeft nog een aantal dagen in de garage doorgebracht, om de coating goed te laten uitharden.
Daarna van een flauw zonnetje (tijdens golden hour) gebruik gemaakt om de after shots en video te maken.


Een dankbare detail met veel verbetering!
De eigenaar heeft het momenteel zo druk dat hij deze enkel nog op foto en video heeft gezien.
Woensdag gaat hij met de wagen naar de garage voor een grote beurt. Ik ben uitermate benieuwd naar zijn reactie.
Na de dood van zijn ouders, zou hij hun wagen overnemen en of ik deze eens goed onder handen wou nemen.
Er was dus een emotioneel kantje aan verbonden.
Het ja - woord werd gegeven en na wat bespreken, werd het een zaakje:"Doe wat je kan!".
Het woord coatings kwam ter sprake, maar naderhand bleek hier een misvatting over te bestaan.
Dit vanwege het feit, dat de huidige eigenaar na de behandeling wekelijks door de carwash zou blijven rijden. Voornamelijk door tijdsgebrek!
De eigenaar was in de veronderstelling dat dit geen probleem zou vormen. Ik heb hem dan geadviseerd om de coating te laten vallen. Zonde van het geld... (hierover later meer)
Tijd vormde tijdens deze detail gelukkig geen issue. De eigenaar had een wagen in gebruik dus:"Neem je tijd"!
Oh ja... De eigenaar was zo lief geweest om de wagen nog door de wasstraat te rijden daags voor het begin van de detail.
Dan was de wagen toch al proper
1. Wassen:
Deze jeep kon niet in mijn eigen garage. Daarom werd dit mijn eerste detail op verplaatsing en na een hele verhuis, konden we eindelijk van start gaan.
Beginnen doen we zoals steeds met de wielen:
Zo proper waren ze dus niet
Na het reinigen met allerhande borstels, kwasten, Nanolex Professional Wheel Cleaner in verhouding 1/10 en Gyeon Iron kwamen deze velgen al veel beter tot hun recht.
Na de wielen, was de motorruimte aan de beurt.
Na het verwijderen van bladeren en los vuil, werd deze (met beleid natuurlijk) eerst afgespoeld en daarna ingefoamd. Ook hier weer de Nanolex wheel cleaner gebruikt icm diverse kwasten om het aangekoekte vuil los te weken.
De nummerplaat werd na deze stap verwijderd om de Bilthamber Autofoam snowfoam goed z'n werk te laten doen.
Na het infoamen met de BH werd de wagen grondig afgespoten met de HD en werd opnieuw snowfoam aangebracht. Deze keer onder de vorm van Kenotek voor de safe wash (al bleek dit achteraf niet echt nodig!)
Daarna volgde de chemisch decontaminatie met Gyeon Iron en Tar, waarna de wagen wederom snel gewassen werd.
Als laatste werd de AM Details klei boven gehaald. Deze fijne klei is enkel te gebruiken met water. Er zat voldoende vastgehecht vuil op de lak en dit was dus geen overbodige luxe!


2. Inspectie:
De wagen werd gedroogd en in de garage binnen gereden.
Tijd om de schade op te meten... En deze was niet gering! De wagen is ondertussen 7 - 8 jaar oud en had nooit anders gekend dan de carwash. Krasvrij; volgens de eigenaar.
De eigenaar was reeds enorm opgetogen na het wassen. "Hij blinkt al mooi!" was zijn antwoord.
Natuurlijk is het vrij donker in een garage, dus de nodige lichtbronnen werden erbij gehaald en de ware lakdefecten kwamen tevoorschijn.




De lakdikte meting dan. Deze gaf een consistente lakdikte aan rondom de wagen. Hij zat goed in de lak met een gemiddelde van 130 micron op een totaal van ongeveer 150 metingen (op een paar uitzonderingen na).
Volgens de eigenaar was de voorbumper herspoten na een ongelukkig manoeuver. Mij werd uit de metingen duidelijk dat ook de motorkap herspoten was. Vooral dan de voorzijde, waarbij de lakwaardes opliepen tot 240 micron.

3. Testspots:
Als eerste heb ik een testspot gedaan op de motorkap. Hier vielen de defecten redelijk mee vanwege de recente visite aan de carrosserie afdeling. De lak reageerde ook erg goed op de verschillende compounds en polishes. Meerdere merken werden getest, maar de combo Menzerna 400 en 3500 haalde de bovenhand.
Nadien werd er een testspot gemaakt op de deur aan bestuurderszijde. Dit was duidelijk andere koek! De lak was beenhard en de defecten redelijk diep. De compound van Menzerna hield stand, maar het werd al snel duidelijk dat een foam pad het niet zou trekken. Dus kwam de Microvezel pad op de proppen.



4. Correctie:
Aan de slag dus!
Dit ging niet zonder slag of stoot! de DAP900 kon het precies niet aan... Na een tijdje toch maar eens het koolborsteltje nagekeken. Deze was nog nooit vervangen en dus duidelijk aan vervanging toe!
Via een kennis heb ik toen 2 polishers kunnen overnemen aan een goeie prijs. Het betrof een 12mm mini polisher en een 21mm long throw polisher van Vertool.
Van de 21mm heb ik eigenlijk weinig geniet gehad tijdens deze detail, daar geen enkel paneel buiten het dak vlak was. De 12mm echter, gaf samen met de DAP het gewenste resultaat. Toch heb ik steeds een minimum van 3 tot 4 hits moeten aanhouden om een mooie correctie te bekomen.



De wagen begon langzaam maar zeker op te knappen. Ook de mooie kleur kwam terug.

Niet alleen de buitenzijde was er erg aan toe. Ook de binnenzijde van de portieren, kofferklep en B - stijl konden een polijstbeurt gebruiken. Hiervoor werd de Liquid Elements A1000 Nano polisher ingezet. Deze heb ik aangepast naar de Rotary modus en dit; in combinatie met de 2" gestanste Meguiars MF Cutting pads en de Menzerna compound, deed wonderen.
5. Interieur:
Na het compounden, werden de uitlaten en het interieur onder handen genomen. (ook hier is vanwege een ongelukje, het alu omhulsel wat verschoven. Dit heb ik helaas niet kunnen rechttrekken.)


Het interieur was nog in redelijke staat. Ik heb al erger meegemaakt. Dus eerst maar eens goed met de stofzuiger en luchtslang aan de gang. hier en daar was wat suikerhoudende drank gemorst en plakte de boel een beetje.
Niets wat niet opgelost kon worden met de Nanolex interior cleaner en een zachte Detail Factory brush.





In de koffer was er al die jaren veel versjouwd en de chroom lijst die je terugvindt aan de opening hiervan zat nog steeds in de blauwe platic folie. Nodeloos om aan te halen, dat deze vol met gaten zat en er dus ook knap veel vuil onder de plastic aangekoekt zat.
Deze heb ik verwijderd en het chroom weer netjes en toonbaar gemaakt met APC, een beetje Gyeon Tar voor de aangekoekte lijmresten en interior cleaner.



Het interieur van de luxe wagen bestaat hoofdzakelijk uit leder! zowel op het dashboard, stuur, de zetels (uiteraard), alsook de deurpanelen.
Er is dus heel wat Gyeon leather cleaner aan te pas gekomen om deze te reinigen.



De pedalen maken ook deel uit van het interieur en deze verdienden dus ook een beurt. Het betrof hier geen alu sportpedalen maar wel rubberen exemplaren.
En zoals ik Yves Heylen; Brand ambassador van Gyeon ooit heb horen zeggen:" If it's made out of rubber, clean it with Tire Cleaner!"
Aldus geschiedde:

6. Finishen:
Van de binnenzijde, weer naar de buitenzijde. De glans zat er al goed in, maar kon nog beter. Micro - marring was nog zichtbaar na de intensieve correctie.
De hele wagen werd gefinished met Menzerna 3500 op een oranje Lake Country Finishing foam pad. Ook de binnenzijde van de deuren, kofferklep en de B- stijlen werden niet vergeten. Hier moesten namelijk de buffertrails; die de nano polisher in de rotary opstelling had achtergelaten, weggewerkt worden.




Op de gloss-black deurpanelen hierboven zie je het verschil, tussen het gedeelte waar het compounden gedaan is aan de linkerzijde en het rechtergedeelte welke reeds gefinished is. Het beeld aan de rechterzijde is veel scherper en wanneer je inzoomt, zie je links nog marring van de cuttingpad.

7. Bescherming:
Als laatste de bescherming...
Hier was ik in dubio!
Enerzijds had een coating weinig zin, vanwege de wasstraat in het verdere leven van deze wagen. De eigenaar had ook al aangegeven, dat een coating pakket een extra kost zou betekenen waar hij dus (beetje kort door de bocht genomen) niet veel geniet van zou hebben.
Anderzijds zag de plastic rondom er enorm afgeleefd en grauw uit. Ook het verwijderen van de vele teerplekken met Gyeon Tar had deze geen goed gedaan.
Bovendien had ik nog Gyeon Trim staan van de Boxster die ik het jaar voordien onder handen had genomen.
Verder was er ook nog een flesje Cancoat dewelke reeds anderhalf jaar op mijn rek stond.
Jullie kunnen het al raden... de voordelen wegen op tegen de nadelen en dus ging ik aan de slag. Beter dit, dan de kliko. Dit is uiteraard ook besproken met de eigenaar.
De voorzijde van de velgen heb ik eveneens meegenomen met de CanCoat en de banden heb ik in de Gyeon Tire gezet. De bandjes zijn nadien ook opgewarmd om een langere standtijd te bekomen.



8. Het resultaat:
De wagen heeft nog een aantal dagen in de garage doorgebracht, om de coating goed te laten uitharden.
Daarna van een flauw zonnetje (tijdens golden hour) gebruik gemaakt om de after shots en video te maken.






Een dankbare detail met veel verbetering!
De eigenaar heeft het momenteel zo druk dat hij deze enkel nog op foto en video heeft gezien.
Woensdag gaat hij met de wagen naar de garage voor een grote beurt. Ik ben uitermate benieuwd naar zijn reactie.
Bijlagen
Laatst bewerkt: