• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Puntjes in lak

Hean

Detailing guru
2 nov 2020
751
128
38
Zuid-oost Brabant
Hallo mede-detaillers,

Zojuist ben ik voor de eerste keer begonnen met polijsten alleen heb ik een vraag.

Hier de aanvang: eerst gewassen en non ferro, daarna gedroogd en motorkap gekleid en schoongemaakt met prep.

F1592C72-AC49-4F47-979D-C737748FC61B.jpeg


Ik ben begonnen met mezzo op de witte pad. 3 hits(machine op de lak. Met ca 3x een dambord patroon per hit) Toen de spot afgedaan met een doek en daarna met prep en warempel: de swirls lijken al verdwenen.

Wel zag ik nog allemaal puntjes in de lak.
0CAEFB84-B5E3-43D3-8F70-99F5B1B4526B.jpeg

220CEA5D-72F2-46AD-A2E1-A32C534E1D75.jpeg


Dus ik dacht ik probeer de oranje pad met mezzo, 2 hits gehad met ca 3x dambord patroon. Alleen lijkt daar geen verbetering in te komen. Nog steeds diezelfde puntjes. Dus toen dacht ik laat ik finale op een witte pad weer proberen. Dus pad schoongemaakt en een aantal hits finale gedaan (2 stuks) en weer schoongemaakt met prep.

Nu heb ik nog steeds die lichte puntjes in de lak.
481CD8F9-B250-4D50-B193-094463064184.jpeg

1B776E81-5905-4BBC-A322-F1B745B76EA9.jpeg

Hierbij mij vraag: Doorgaan met finale, zwaarder proberen (gele pad) of doorgaan met de oranje en mezzo. Of zit dit zo diep in de lak dat het er niet uit gaat?
 
Lijkt inderdaad zoals @schaef al schreef verdacht veel op siliconen.
Dit had ik vorige jaar ook met de velgen spuiten, bleek dat er nog iets van siliconen aanwezig was...
Is dit paneel al een keer over of opnieuw gespoten?
 
Is moeilijk te zeggen zo op de foto, kan vanalles zijn.
Het ligt sowieso dieper in of zelfs onder de vernislaag, dat is de enige "zekerheid" die je hebt.
Waterspots hadden tegen nu wel al verwijderd moeten zijn, overspoten kan inderdaad, maar dan ga je er helaas niks aan kunnen doen mocht dit nog iets zijn wat bovenop de vorige laklaag lag.
 
Of het paneel is overgespoten dat weet ik niet. Heb geen lakdiktemeter.

Het paneel voelt super glad aan dus voelen kan ik ze niet. Lijkt mij inderdaad ook dieper te zitten. Aankomend weekend nog eens kijken. Autos staat nu al buiten en is ondertussen al weer vies geworden.

Dankjewel voor de reacties. Maar weer eens proberen binnenkort!
 
  • Leuk
Reactions: TWA, Dany en AndyVR
Ik loop al sinds ik heb geprobeerd te polijsten met de volgende 2 vragen. Ik wil wanneer ik weer tijd heb de hele mito gaan polijsten.

- tijdens het polijsten van de motorkap kwam er af en toe een wit bolletje onder de pad vandaan. Betekend dit dat ik telang heb doorgewerkt en/of dat ik teveel polijstmiddel heb gebruikt?

-iedere 2 hits heb ik de pad schoongemaakt maar bij het gebruik van de finale en de witte pad kreeg ik mijn pad niet super schoon met de hand. Tips?
6D76A5F8-2495-415E-83DA-7E55FFA46FBE.jpeg


Zover kreeg ik hem schoon maar je ziet gewoon nog de dots van het polijstmiddel? Ook had ik het idee dat na het schoonmaken de pads nog te nat waren.
Hoe maak ik de pads schoon: uitspoelen onder lauw warm water, daarna 2 sprays pad-cleaner en verder schoonwrijven met de hand zover het gaat. Af en toe een beetje knijpen.

Doe ik dat zo goed?
 
Ik doe ze onder warm water wassen met een poorboys pad cleaner paar spraytjes erop en van binnen naar buiten uit wrijven. Daarna goed uitspoelen en tussen me handen het water eruit drukken. Als ik ze dan gelijk weer nodig heb even op de machine droog draaien. Begin langzaam want dan kan het meeste water eruit(pad nog redelijk zwaar) daarna iets hoger en je ziet vanzelf wanneer er haast geen water meer uit komt.

Als de polijst pasta een kleur heb zoals bij mij grijs dan krijg je die witte nooit meer helemaal terug naar de nieuwe kleur.
 
Een wit bolletje? :p Ik denk dat je polijstresidu bedoeld en dat kan inderdaad gebeuren. In de zomer zal je merken dat je veel meer polijststof zal gaan zien, bijv. Dit kan meerdere oorzaken hebben, zoals je zelf al opnoemt. Maar denk ook aan de temperatuur waarin je werkt, hoe warm je de pad laat worden, of de pad gortdroog was voordat je polijstmiddel erop deed, etc.

Een spierwitte pad zal niet lang spierwit blijven. Zeker niet als je gekleurd polijstmiddel hebt.

Zover kreeg ik hem schoon maar je ziet gewoon nog de dots van het polijstmiddel? Ook had ik het idee dat na het schoonmaken de pads nog te nat waren.
Hoe maak ik de pads schoon: uitspoelen onder lauw warm water, daarna 2 sprays pad-cleaner en verder schoonwrijven met de hand zover het gaat. Af en toe een beetje knijpen.

Doe ik dat zo goed?

Ik spaar meestal een zooitje gebruikte pads op en ga dan de hele batch wassen. (Tijdens de detail, natuurlijk. Niet 3 maanden later pas :p) Ik pak de pad vast alsof ik een autostuur vast pak; Dan heb je jouw duimen dus naar je toen en hiermee masseer ik de pad schoon. En draai de pad dan ook rond terwijl ik dit doe.

1) Warm water - Pad onder de kraan en vol laten lopen terwijl ik al masserend het meeste residu eruit spoel.
2) Paar lijntjes Dreft op de zeiknatte pad en een beetje de pad masseren om het sop door de pad heen te krijgen.
3) Pad naast de wasbak leggen om te laten weken en de volgende pad hetzelfde riedeltje.
... Als de hele stapel dan zó gedaan is, dan pak ik de eerste pad weer.
4) Warm water - Pad onder de kraan en al masserend het meeste residu en sop eruit spoelen totdat er geen sop meer uit komt.
5) Pads tussen platte handen platdrukken en/of in één hand met beleid uitknijpen. (Niet wringen!)

Wanneer ik deze vochtige pad daarna weer ga gebruiken, dan plak ik 'm op de machine, zet de machine op de laagste stand en slinger dan al het meeste van het initiële water eruit. Vervolgens kan je de machine hoger zetten of simpelweg wat langer laten draaien op een lage stand.
De pad hoeft niet gortdroog te zijn. Sterker nog, iets vochtig is zelfs beter zodat polijstmiddel niet meteen in het foam trekt, maar aan het oppervlak van de pad. (Daarom gebruikt met ook vaak 1-2 spraytjes detailingspray op een droge pad)
 
@Quantoxx dankje voor je uitgebreide antwoord. De pads schoonmaken doe ik inderdaad ongeveer vergelijkbaar aan jouw. In ieder geval voorzichtig zodat de velcro niet loslaat. Methode wellicht iets aanpassen en dan doe ik het in ieder geval goed.

Dat er af en toe een balletje polijstresidu onder de pad vandaan komt is dus vrij normaal. Fijn om te weten.
 
Volgens mij zou geen bolletje polijstmiddel onder pad vandaan moeten komen. Ik had dat in mijn begintijd ook wel eens, maar dan ben je te lang doorgegaan zonder je pad schoon te maken denk ik. Dat was het bij mij in elk geval.
 
Oké.... ik heb vandaag ook wat bolletjes onder mn pad vandaan zien komen. Dus dat betekend vaker wassen die pads? Was ze eigenlijk na 2 keer gebruikt te hebben.
 
Volgens mij zou geen bolletje polijstmiddel onder pad vandaan moeten komen. Ik had dat in mijn begintijd ook wel eens, maar dan ben je te lang doorgegaan zonder je pad schoon te maken denk ik. Dat was het bij mij in elk geval.
Bij mij was het al na 2 hits, dus kan niet zeggen dat ik er zo extreem lang mee gedaan heb. Misschien de volgende keer inderdaad eerst even wat QD op de pad spuiten. Had ik deze keer niet gedaan.