• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Audi A1 2019 interieur reinigen - beginner, tips and tricks bij winkelwagen

Jhonny

Detailing trainee
18 okt 2020
18
45
Hoi!

Redelijk nieuw hier, maar bij mijn vorige vragen toch heel goed geholpen en zelfs toen een persoonlijke afspraak gemaakt met een user van hier welke mij perfect had geholpen, dus hopelijk krijg ik bij deze ook de nodige informatie voor een beginner wat wijzer te maken :)

Nou, ik begin bij het begin. Ik heb sinds vorige maand een A1 2019 aangeschaft welke 1.9 jaar oud is, maar bij nadere inspectie toch hier en daar wat schade heeft bij het interieur en exterieur (krassen vooral). Ik wil beginnen met het interieur aan te pakken, maar daarin ben ik helaas volledig nieuw (nooit gedaan). Na een paar video's te bekijken kom ik tot deze winkelwagen:

1618830476742.png


Op de Iron Remover na (dat is voor het exterieur gebeuren) is dit iets waar ik aan de slag mee kan? En ja, er zullen zeker mensen zijn die XXX merk beter vinden (dat is altijd een persoonlijk iets) mijn vraag is meer of ik iets over het hoofd zie, of iets wat ik écht nodig heb om het interieur grondig aan te pakken; zo zijn er duidelijk zichtbare krassen bij de deurhandles van nagels, en wil ik ook het plastic weer zo goed als factory zwart krijgen. Ook de stoelen (fabric) wil ik aanpakken, en waarschijnlijk ook het stuur/infotainment system (touchscreen dus).

Ik maak me alleen wat zorgen over het dashboard, dat is geen plastic maar meer plastic/heel soft rubber achtige finish. Ik denk dat mensen met een A1 2018-2020 begrijpen wat ik bedoel, is nogal moeilijk uit te leggen kan dit prima gecleaned worden met de Autoglym Vinyl & Rubber care? Of zou ik daar toch iets anders voor gebruiken?
 
  • Leuk
Reactions: Zrobb
Hoi en welkom!
Je lijstje lijkt qua basis goed hoor. Mensen hebben inderdaad hun eigen voorkeur qua merk en daar kun je niet omheen.
Een paar puntjes voor je op een rijtje:
- Microvezel doeken, heb je daar genoeg van? Bij mijn 207 gaan er vaak toch 2-3 doeken doorheen als ik met interieur bezig ben.
- Flesje + sprayer om je All Purprose Cleaner te verdunnen. Ik ben niet bekend met deze APC+D maar volgens mij kun je deze beter verdunnen tenzij je met heel erg vervuilde interieur werkt. Ik zou daarvoor een flesje van Monello bijbestellen (of als je thuis wat hebt liggen ook prima).
- Ga je je stuur ook reinigen? Zo ja mis ik daarvoor een leerborstel (die zijn steviger dan de zachtet detailing kwasten die je hebt) en een eventueel leather cleaner en conditioner. Als je nog helemaal niets hebt voor het leer kan ik je Gyeon Q2M LeatherSet (mild of strong afhankelijk van de vervuiling) aanbevelen. Dan heb je ook gelijk een beschermend middel erbij wat geen glans achterlaat.

En om op je laatste vraag soort van antwoord te geven zou ik zeggen probeer dit in op een kleine onopvallende plek. Als ik het goed heb laat Vinyl & Rubber care wel iets van een beschermlaagje achter.
Ik doe mijn dashboard (die lijkt erop te lijken als ik je omschrijving lees) met Nanolex Interior Cleaner en vervolgens doe ik om de paar maanden Chemical Guys Silk n Shine overheen. Ik zou in jouw geval eerst proberen om deze met je APC+D en je kwasten te reinigen en dan beoordelen of je nog een dressing o.i.d. erop wilt doen.
 
Hey! :D

Als ik het even opsom:

* Glasreiniger (Clearly Menthol 500ml RTU)
- Ik zou je geadviseerd hebben de concentraat-versie ervan te nemen met een los sprayflesje erbij, maar je hebt waarschijnlijk gezien dat er geen voorraad was.
- Om het glas te boenen zou ik een Disco Duo-setje gebruiken.
- Om streeploos na te wrijven een glas-doek zoals bijv. de Vetro Bianco.

* Reiniger. (APC+D én Car Interior Shampoo)
- Ik zou het houden bij alleen de APC+D welke je naar wens kan verdunnen. Met een literfles kan je behoorlijk lang doen.
- Om te boenen een MF-doek en/of paardenhaarborstel.
- Op je stoffen bekleding, rubbers en ongelakt kunststof kom je vaak al weg met 1:20. Op het dashboard met het 'rubberachtige-laagje' zou ik persoonlijk nog meer verdunnen of zelfs alleen een dressing goed inwerken als 'reiniging'.
- Wat betreft het stuur is het veelal verstandig om hier zo min min mogelijk met reinigers op te komen. Persoonlijk zou ik deze meenemen bij het dressen en het daar bij laten.

* Dressing (Vinyl & Rubber Care)
- Mijn voorkeur gaat uit naar Poorboys World - Natural Look omdat deze vaak toch nét wat matter uitpakt dan de meeste dressings.
- Inmasseren en goed nawrijven met een MF-doek.


Aangezien het nog een vrij nieuwe auto betreft en je ook dingen als je scherm(en) wilt aanpakken, zou ik een detailspray zónder wax of andere toevoegingen erbij nemen. Denk dat aan bijv. Poorboys World - Spray& Wipe welke je ook nog eens 1:1 kan verdunnen met (demi)water. Hiermee kan je letterlijk alles afnemen zonder problemen door wat op je MF-doek te sprayen en dan simpelweg afnemen, ook over iets wat in de dressing staat. ''Ik haal der effe een doekje overheen'' zoals bijv. je dashboard.
 
  • Leuk
Reactions: kawazxr en Zrobb
Ik ben het volledig eens met quantoxx en zrobb.

I.p.v. een apc geef ik echter de voorkeur aan een dedicated interior cleaner (bijvoorbeeld die van kenotek), omdat die vaak net wat milder zijn en meer geoptimaliseerd voor het interieur.

Voor de matten, stoelen, e.d. zou ik eerder kiezen voor het huren (of kopen) van een extractor, om te voorkomen dat er reinigingsmiddel achter blijft.
 
Hey! :D

Als ik het even opsom:

* Glasreiniger (Clearly Menthol 500ml RTU)
- Ik zou je geadviseerd hebben de concentraat-versie ervan te nemen met een los sprayflesje erbij, maar je hebt waarschijnlijk gezien dat er geen voorraad was.
- Om het glas te boenen zou ik een Disco Duo-setje gebruiken.
- Om streeploos na te wrijven een glas-doek zoals bijv. de Vetro Bianco.

* Reiniger. (APC+D én Car Interior Shampoo)
- Ik zou het houden bij alleen de APC+D welke je naar wens kan verdunnen. Met een literfles kan je behoorlijk lang doen.
- Om te boenen een MF-doek en/of paardenhaarborstel.
- Op je stoffen bekleding, rubbers en ongelakt kunststof kom je vaak al weg met 1:20. Op het dashboard met het 'rubberachtige-laagje' zou ik persoonlijk nog meer verdunnen of zelfs alleen een dressing goed inwerken als 'reiniging'.
- Wat betreft het stuur is het veelal verstandig om hier zo min min mogelijk met reinigers op te komen. Persoonlijk zou ik deze meenemen bij het dressen en het daar bij laten.

* Dressing (Vinyl & Rubber Care)
- Mijn voorkeur gaat uit naar Poorboys World - Natural Look omdat deze vaak toch nét wat matter uitpakt dan de meeste dressings.
- Inmasseren en goed nawrijven met een MF-doek.


Aangezien het nog een vrij nieuwe auto betreft en je ook dingen als je scherm(en) wilt aanpakken, zou ik een detailspray zónder wax of andere toevoegingen erbij nemen. Denk dat aan bijv. Poorboys World - Spray& Wipe welke je ook nog eens 1:1 kan verdunnen met (demi)water. Hiermee kan je letterlijk alles afnemen zonder problemen door wat op je MF-doek te sprayen en dan simpelweg afnemen, ook over iets wat in de dressing staat. ''Ik haal der effe een doekje overheen'' zoals bijv. je dashboard.

Hey


Thanks voor je reactie, hier kan ik écht wat mee!

Precies, ik gebruik de clearly menthol momenteel ook al maar hij is al goed opgebruikt inmiddels. Had graag de grote gehad maar zoals je aangaf is die uitverkocht.

Ik gebruik momenteel een Dodojuice Mint Merkin; maar die is behoorlijk aan vervanging toe. Zijn de Vetro Bianco een goede vervanger daarvoor?

Reiniger:

Duidelijk, heb je zelf ervaring met deze APC? Ik kwam hem op het oog gezien de vele goede reacties. Maar ik heb zelf 0,0 ervaring met APC's. Ik begreep alleen dat je APCs het beste kan aanbrengen met een detailing brush (zoals die van Monello in mijn screenshot) is dat iets wat jij ook aanraad, of zou ik toch echt een brush erbij nemen? Dat lijkt me wel gelijk redelijk hard om het interieur mee aan te pakken maar ik kan fout zijn.

Kan ik trouwens de vetro bianco doeken gebruiken om ook het interieur mee aan te pakken? Of raad je daar zelf iets anders voor aan?
 
* Als de Mint Merkin jou beviel, dan zou je deze ook gewoon kunnen blijven gebruiken.

* Ik gebruik al lange tijd de APC+D naar tevredenheid voor vele verschillende doeleinden. Deze APC heeft een ontvettende werking (+D = +Degreaser) en is wat sterker geconcentreerd dan de gemiddelde APC. Je lengt 'm aan op verschillende verhoudingen i.c.m. verschillende tools aan de hand van wat je gaat doen.
- Dashboard en andere ongelakte kunststoffen lichtjes reinigen? Dan kan je bijv. 1:30 aanlengen en een MF-doek gebruiken om alles af te nemen.
- Dashboard en andere ongelakte kunststoffen flink reinigen? Dan kan je bijv. 1:20 aanlengen en een zachte borstel gebruiken.
- Stoffen bekleding reinigen? Dan kan je bijv. 1:15 aanlengen en een zachte borstel gebruiken.
- Motorruimte schoonmaken? Dan kan je bijv. 1:4 aanlengen en een stugge kwast gebruiken.
- etc etc.
- Je zou zelfs 1:100 kunnen aanlengen en als ruitenwisservloeistof kunnen gebruiken.

Het ligt er dus ook aan wat je wilt gaan doen. ;)

Soffice Duo - Ik zou deze zachte kwasten alleen droog gebruiken of misschien i.c.m. met een detailspray. Denk aan ventilatieroosters, lastigere plekjes, schermen en andere gevoelige materialen, etc.
Je 'brengt een APC niet aan', maar wilt dit veelal inwerken/boenen. Wil je stoffen bekleding/matten reinigen, dan kan je bijv. een paardenhaarborstel erbij gebruiken, wil je bijv. een smerig middenconsole of kieren en naden reinigen, dan kan je bijv. een wat stevigere detailbrush erbij gebruiken.

Ik zou een wafeldoek niet gebruiken als all-round doek. Kan wel, maar ik zou daar bijv. een Monello - Peluche Verde / Bianco voor gebruiken.
 
  • Leuk
Reactions: Jhonny
Thanks! Duidelijk, ja de mint merkin vond ik wel goed voor mn ramen (heb nooit een andere doek gebruikt, dus moeilijk te vergelijken). Maar die is momenteel uitverkocht, kan ik de Vetro Bianco daarvoor dan ook gebruiken?

Je zegt dat een APC niet echt aan te raden is om aan te brengen, maar is het dan beter om de apc op een doek te doen en zo schoon te maken? Of op het oppervlak en mooi openwerken/smeren met een borstel en nadien afnemen met een doek? Ik wacht momenteel nog tot de kwasten in voorraad zijn en dan ga ik het bestellen :)