• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Insecten op Matte lak

Schumi1986

Detailing rookie
2 jun 2020
2
2
Hoi :)

Dit is mijn 1e post maar lees hier al een hele tijd mee.

Sinds kort heb ik een motor met een matte lak, nu vroeg ik mij af of ik veilig een insectenverwijderaar kan gebruiken? Ik heb de Bug Squash van Poor Boys en de Bug and Tar van Gyeon.

Op een onzichtbaar plekje testen gaat hem niet worden omdat alle matte delen in het zicht zitten :p
 
Het opbrengen alleen is voor de lak geen probleem, andersoortig contact wel
Laat het even inwerken en gebruik eventueel een zachte kwast om het wat te helpen met loskomen
Oppassen met druk en wrijven / poetsen, vooral als je doeken gebruikt. Dan moet het vuil echt al weg zijn en alleen schoon vocht achter zijn gebleven

Beschermen is het devies, heb ik helaas geen ervaring mee
 
Mijn motor heeft een matte lak.
Ik spuit de neus in met PB bug squash (1:4 en indien goed ingebakken 1:3), even in laten trekken, niet in laten drogen.
Vervolgens afspuiten met de hoge drukspuit, klaar.
Ik doe dit al 3 jaar na elke rit en heb nog geen problemen ontdekt.

Ik moet wel zeggen dat ik een matte-wax gebruik op de lak.
 
Aanvulling...

Als dit je 1e voertuig is met matte lak let dan op dat je de lak netjes behandeld.
@RedCat noemde het al, niet poetsen en druk uitvoeren op je lak, @RedCat doelde waarschijnlijk op krassen maar je wilt ook niet dat ie gaat glimmen .
 
Bedankt voor de reacties.

Goed om te horen dat jullie geen probleem ervaren met Bug Squash.

Ik heb ooit ook eens een scooter gehad met een matte lak en daar gebruikte ik de Nanolex matte shampoo om te wassen en dat is altijd goed gegaan :)
 
Even dit draadje oprakelen. Binnenkort moet ik een Mercedes C63 AMG met matte lak coaten, kan ik die lak kleien? Gevaar voor krassen is uiteraard groot en je kan geen rondje polijsten achteraf;)
 
Ik heb er persoonlijk geen ervaring mee (buiten matte wrap), maar zou kleien zeker vermijden. Wrijving = glans
 
  • Leuk
Reactions: Altos
Even hierop inhakend: is het coaten gelukt? Ik overweeg nl. om PPF aan te laten brengen op de motorkap en zijschermen van mijn eveneens matte EQC. Dure grap, maar vermoed dat dat nog beter werkt dan ceramic coating?
 
Als je Gyeon Protect matte PPF laat aanbrengen, heb je 2 in 1!
Coated PPF film, straight out of the box :rolleyes:
Of tenminste, voor de hoogglans versie, ga er even vanuit dat dit ook voor de matte variant geldt....
 
  • Leuk
Reactions: Petrus Pan
De firma die me een aanbod heeft gedaan, gebruikt XPEL. ZIjn reeds voorgesneden stukken - dus hoeft geen mesje aan te pas te komen.
 
Weet niet waar je vandaan komt, maar Diventa Bella (onderdeel van Carclean) of evt. Exclusive Car Care kunnen je zeker verder helpen
 
  • Leuk
Reactions: Petrus Pan
Van die voorgesneden ppf zou ik ver wegblijven, de pasvorm is nooit 100%, waar de sensoren zitten bv snijden ze te ver uit omdat het anders nooit zou passen en na verloop van tijd vallen de randen door vuil ophoping heel hard op.
Ik heb ervaring in het wrappen en zou nooit een matte lak wrappen omdat je de lak met zekerheid zal beschadigen bij het verwijderen van de folie.
Met ppf zou je er nog mee wegkomen al zou ik het niet riskeren.
De coating is trouwens gelukt om op u vraag te antwoorden.
 
Good luck aan de installer, ik heb nog nooit een voorgesneden folie gezien zonder zichtbare naden.
Van messen moet je geen schrik hebben, je moet wel niet voor de goedkoopste aanbieder gaan maar voor een ervaren plaatser.
Tijden mijn opleiding diende ik een stuk folie te snijden op een ballon zonder die te laten knappen, dus aan je lak zal niet geraakt worden ;)
Persoonlijk zou ik ook niet voor Gyeon gaan, die pikken van zowat alles een graantje mee maar zijn niet echt experts in ppf. Ik zeg niet dat de Gyeon slecht is maar ik zou toch voor Xpel, Suntek, .... of een andere gevestigde waarde gaan.