• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Gyeon op matte lak

Drifter

Detailing guru
5 mrt 2023
575
115
Binnenkort staat de harley van een vriend op de planning voor een coating. Deze heeft een mat grijze lak.

Ik weet dat ik hierop geen mechanische handelingen kan uitvoeren. Niet kleien, niet polijsten. En dat ik moet opletten welke middelen ik gebruik.

Dus er gaat een wasbeurtje plaatsvinden met DDJ shampoo die geschikt is voor matte lakken.
De coating zal de matte coating van nanolex worden.

De vragen die ik nog wel heb zijn als volgt:

Mag ik foamen met Bilt-Hamber snow foam? Het is een relatief veilige foam door het ontbreken van allerlei toevoegingen, maar ik weet niet wat het ph is van de snowfoam.

En kan ik de Gyeon tar, iron en bug and grime veilig gebruiken. Tar en Iron zijn ph neutraal, van bug and grime weet ik het niet.
 
Producten voor matte lak zijn er voor gemaakt, dat is dus geen probleem.
Ph neutraal is zoals het in de fles zit, wat er gebeurt bij reactie verandert vaak ook de Ph waarde
Ik zou mij dus niet blind staren op Ph waarde, zeker niet bij een foam.

Voor teer en vliegenlijkjes zou ik voor de voorzichtigheid eerder stoom nemen. Moet je dan wel hebben
Alternatief is een doek en kokend water en dan laten weken.
 
  • Leuk
Reactions: Drifter
Mijn Giulietta heeft mat grijze lak, die foam ik met BiltHamber (zowel de Auto Faom als touchless). Die reinigt top, dus minder contact wash nodig = minder kans op krassen die je er nooit meer uit krijgt.
carclean vertelde me dat non-ferro, Bug Squash en Nanolex Insect Remover gebruikt kunnen worden.
QD+ en Acquafobia werden afgeraden om te gebruiken (kans op vlekken); ook vertelde ze mij dat Nanolex Matte Final Finish een stuk beter werkt om opgedroogde waterdruppels te verwijderen dan Perfetto/S&W/Matte Detailer
 
  • Leuk
Reactions: Drifter
Top tips. Daar heb ik wat aan!

Vandaag heb ik de motor gecoat. Na overleg met Carclean heb ik gekozen voor evo pure. Voorwas met touchless snow foam, erna gyeon tar en iron en nog een goede ontvettende wasbeurt er achteraan. Droog gedept en erna gyeon prep gebruikt als laatste voorbereiding. Nu de coating er op zot zit er iets meer "glans" in de lak, maar hij is nog steeds mat. De motor knapte er wel flink van op. Meer dan verwacht zelfs.

Ik heb de touchless vandaag voor het eerst gebruikt. Heel erg onder de indruk van de kwaliteit van het schuim en de reinigende werking. Vooral de hoeveelheid bruine rotzooi die van de banden af kwam was bizar. IMG_20230924_163845.jpgIMG_20230924_133637.jpgIMG_20230924_163816.jpg
 
Vandaag de motor nog even langs gehad. De coating is uitgehard en zit er netjes strak op. We hebben alle rubbers en kunststof delen even onder handen genomen zodat die ook weer mooi zwart zijn.
Het eindresultaat is fantastisch, de motor lijkt net de showroom uit gekomen te zijn. De lak lijkt een soort van diepte te hebben die er eerst niet was. De lak is overigens niet volledig mat meer. Een soort lichte satin glans. Iets minder dan op de bovenstaande foto. Ik had de eigenaar hier al voor gewaarschuwd, dus dat was gelukkig geen verrassing en hij vindt het helemaal geweldig.
Bijkomend voordeel, de paar lichte krasjes die er in zaten zijn veel minder zichtbaar dankzij de coating.
 
  • Leuk
Reactions: Thomaso
Waarom EVO Pure en niet de Gyeon EVO Matte gebruikt, of weet je waarom die was geadviseer? Gyeon Matte is specifiek voor matte lak, de Pure niet.
 
Goede en terechte opmerking/vraag.

De keuze voor pure heeft meerdere redenen. Simpelweg omdat ik een grotere fles pure had gekocht waar ik wat van over had en destijds de gyeon matte evo niet op voorraad was. De motor heeft ook maar 50/50 matte en glanzende delen en de te coaten delen zijn zowiezo maar beperkt qua oppervlak. Voor de matte delen is misschien maar 5ml coating nodig.
Daarnaast heb ik advies gevraagd bij Carclean en bij Gyeon en beide gaven aan dat de verschillen minimaal zullen zijn. Hierbij gaf Carclean netjes aan dat ze er ook niet heel veel ervaring mee hebben. Niemand bij hen heeft een matte lak of wrap. Ook met de Gyeon Matte evo krijg je een lichte glans op de lak. Dit is momenteel inherent aan het gebruik van een coating. De glans zou met Matte minder zijn, maar na een oude klant te hebben gebeld, die alleen maar detailed en wraps plaatst, kreeg ik al te horen dat ik geen wonderen moest verwachten van de coatings voor matte lakken.

Nadat het coaten van de motor een paar maanden uitgesteld was en de Gyeon Matte Evo weer op voorraad was heb ik met de eigenaar overlegd. Hij vond €85,- uitgeven om 5ml van een 50ml flesje te gebruiken wat overdreven en zonde voor de minimale verschillen die het zou opleveren. De pure was toch al nodig voor de glanzende delen. Het ging hem niet persé om het eindresultaat, maar vooral om de bescherming. De motor staat nog wel eens een dag in de zon op werk, bij bezoek aan vrienden of bij een terras en hiermee proberen we te voorkomen dat er permanente lakschade door bijv vogelpoep ontstaat.

Overigens moet je je bij glans niet teveel voorstellen, je zult er nooit je haar in kunnen doen. Ik denk dat je het alleen kunt zien wanneer hij naast dezelfde ongecoate of met Matte gecoate motor staat.
 
  • Leuk
Reactions: Riez en Altos
bedankt voor uitgebreide toelichting!
Mijn Giulietta heeft matte lak en wil ik nog in de Gyeon Matte zetten (flesje staat al maaaanden te wachten om gebruikt te worden), vandaar de vraag.
En de keuze is begrijpelijk, en goed te horen dat de Pure niet heel veel glans extra heeft toegebracht. Sowieso mag een klein beetje glans wel, ook bij mij - het moet geen schoolbord-mat zijn.
 
  • Leuk
Reactions: Drifter
Geen probleem.

Aankomend weekend wordt het aardig weer. Kun je hem mooi winterklaar maken.

Zoals de medewerker van Gyeon het uitlegde is een matte coating een balanceerspelletje tussen glans/doorzichtigheid en verstrooiing van het licht. Te veel verstrooing maakt de kleur van de lak flets en kan hem wat grijzig laten lijken. Er is nog niet voor niets geen mooie blanke lak voor over matte lakken.
 
  • Leuk
Reactions: ArjanB