• Carclean.com - The Car Care Shop

Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

• Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Koch Chemie Perfect Finish Sealant (PFS) review

Zoranurai

Detailing guru
11 jul 2022
1.144
155
Vandaag voor het eerst Koch Chemie PFS geprobeerd. Er stonden op het moment van kopen nergens reviews aangezien het een nieuw gereleased product is. Op het moment van schrijven (eind juli 2025)

Het doel was om een sealant te vinden die ik kon aanbrengen en gelijk afnemen, welke een langere standtijd had dan gyeon cure en niet een coating zou maskeren op het gebied van waterafstotendheid.

Het gekke is dat met de huidige prijs, deze nieuwer (en beter?) maar goedkoper lijkt te zijn dan de bestaande S0.02 sealant.

Geclaimde duurzaamheid is 3+ mnd, en kan in warm weer aangebracht.
Het is geschikt als topper voor coatings.

Ten eerste is het een vergelijkbare sprayer als die je krijgt met veel KC producten, solide.
IMG_8317.webp

De geur van het product is zeer aangenaam, het is een subtiele vanille-achtige geur, die ik alleen maar kan beschrijven “als je denkt aan hoe een pastelkleur zou ruiken” — een beetje dit.
PFS ruikt niet chemisch en je ademt geen ongename dingen in zoals bij sommige sealants.

Consistentie: dik. Een beetje spraywax achtig of verdunde bodylotion.
IMG_8311.webp

En voor de viezerikken onder ons, ja dit is het product, niet omdat ik nou zo hitsig word van de blauwe bolide : unamused:

Gemak van aanbrengen:
1 pufje per paneel op een doek, kan je ongeveer 1 deur mee doen, dak en motorkap in vieren.
Aangebracht in ongeveer 22c en 67% luchtvochtigheid. Werkte o-k op een warme motorkap, maar niet ideaal. Staat ook beschreven in de handleiding.

Bij het aanbrengen zou ik aanraden in het midden van het paneel te beginnen en in een cirkel uit te smeren, zodat het product goed verdeeld over de doek.
Kwa ervaring voelt het aan als een niet zo gladde detailer, echter hoef je NIET te boenen en is het zeer makkelijk streeploos te krijgen. Aanbrengen met 1 kant, afnemen met de andere kant van de doek.
Uit voorzorg nog met een tweede lange vezeldoek uitgepoetst. Het product verdampt bijna gelijk.

Resultaat?
IMG_8313.webp

(Let niet op de highspots rond de letters, deze werk ik pas weg als ik volgend jaar in het nieuwe huis zit).
De lak voelt fijn glad, niet de gladste, een beetje tussen gyeon cure en ceramic derailer in.
Het is aangebracht over 2 weken oude cancoat evo(fles was wel 2 jaar oud en geopend) na een prewash van GSF en rinseless met RRW. Werkte perfect.
Kleurverdieping is solide, maar niet grensverleggend.

Ik heb wat overspray gehad met rinseless en het leek er goed af te parelen, maar ik zal bij de volgende wasbeurt eens kijken wat de beads doen, en natuurlijk regen in de komende paar dagen.

9/10 voor nu in mijn boekje. Ik ben benieuwd naar de volgende wasbeurt.

Laatst bewerkt:
@RedCat mee eens, ik ga er ook niet volop aan snuiven. Dat doe ik alleen maar met lijm :p/s

Ik vind het overigens wel prettig omdat het zo’n dik spul is, het niet wegwaait buiten ten opzichte van een fijne nevel. Ook een stuk minder overspray als je het op het paneel zou spuiten.

• Leuk
Reacties: RedCat en bros
Ik zat me een suf ventje te zoeken in de webshop maar je hebt het elders gekocht zie ik :laughing:

Ik ben benieuwd naar het effect op een onbeschermde auto. Gyeon Cure vind ik zelf heel fijn werken, het verhult stiekem best stevig en geeft een mooie gloed en gladheid. Nadelen van Cure zijn de hoge prijs en de matige standtijd. Ik geef die dan ook niet vaak als advies aan anderen wanneer ze in willen stappen in het "detailen". Ik heb graag een alternatief in het achterhoofd dus wellicht is dit er één.

• Leuk
Reacties: Zoranurai
@RoCo i plead the fifth:mask: iets met toevallig mooie aanbieding op het goede moment.

Maar aangezien cc het merk ook heeft tegenwoordig en deze een vrij hoge kans heeft om met een volgende lading te komen. Altijd handig om wat naslagwerk te hebben.

Cure vind ik ook erg prettig, echter viel de standtijd me nogal tegen.