Afgelopen weekend weer een leuke auto mogen detailen!
De auto was recent door de eigenaar aangeschaft. En ergerde zich aan de vele waskrassen en diepere krassen.
Daar kunnen we wel wat mee natuurlijk.
De auto bij aanvang:
Gelukkig van een liefhebber. Dus niet heel smerig... Ondanks dat die de Nurburgring op gaat
Wasproces:
Zoals altijd begonnen met de velgen, banden en wielkasten.
Velgen ingespoten met p&s brake buster, laten "weken". Afgespoten met de HD, vervolgens in de Kenotek 4200 gesprayd, daarna een laagje brake buster foam, geborsteld met de diverse velgenborstels, wheelmitt, en een kwast.
Banden 2x gereinigd met Gyeon Tire Cleaner + borstel.
De wielkasten goed met de hogedruk uitgespoten. Daar kwam echt gigantisch veel zand uit zetten. Alsof er een ralley mee was gereden... HD erin, vingers langs de randen, en zo goed mogelijk uitgespoten.
Na de velgen, banden en wielkasten de auto ingefoamed met een mixje van Bilt Hamber Autofoam + Valet Pro Foamula.
Vervolgens weer afgespoten, en de rest gewassen met Gyeon Restart Wash.
Kiertjes en dergelijke zijn gereinigd met Poorboys APC+D en een kwast.
Na dit geheel, de auto weer afgespoten. Ingeneveld met Kenotek 4200 iron remover, en nog een keer nagelopen met een washmitt. En toen alles weer afgespoten. En de boel droog geblazen met de Monello Maestro met behulp van een Nuke Guys gamma dryer.
Lakdiktemeting:
Geen idee wat ik kon verwachten op een Ford Fiesta. Maar opzich nog vrij veel lak aanwezig. Waardes tussen de 130 en 140um.
Kleien:
De lak voelde al vrij stroef aan. Begonnen met het dak, toen de motorkap, en na deze 2 panelen gedaan te hebben. Zag de klei er zo uit. Dus ja, er kwam genoeg rotzooi af.
Als klei heb ik de Dodo Juice medium clay in gebruik op dit moment. Deze keer gebruikt icm Monello Perfetto.
Polijsten:
Voordat ik begon met polijsten, als eerste alle trims afgeplakt met tape. Want deze wil je niet raken met het polijsten, dat levert meestal witte vlekken op...
Recent een paar flesjes Puris polijstmiddelen "gekregen" om uit te proberen en mijn ervaringen te delen.
De Compound hiervan had ik ook al op de vorige klus gebruikt. En deze deed het verassend goed. Corrigeert vrij goed. Stoft niet veel. En is goed af te nemen.
De Polish vond ik zelf wat minder. Omdat deze wat lastiger is af te nemen. Beetje vettig. Maar goed. Het werkt. Alleen gaat mijn voorkeur nog wel uit naar Menzerna.
De Compound gebruikt op een rode Gyeon compound pad. En de Polish op een witte Gyeon finishing pad. Polijsten is gedaan met de dap evo 8mm, dap evo mini en de flex pxe80.
De voor & na foto's:
Bescherming:
Na het polijsten de lak ontvet met Dope fibers ontvetter, en de lak voorzien van een laagje Soft99 Fusso coat.
Alle ruiten zijn na het polijsten, ook ontvet, en voorzien van Turlte Wax Clearvue. De eigenaar had er al RainX op. Maar nu met schone ruiten + Clearvue is het optimaal!
Alle trims kregen een laagje Stjarnagloss Gummi.
Eindresultaat in het zonnetje!
De auto was recent door de eigenaar aangeschaft. En ergerde zich aan de vele waskrassen en diepere krassen.
Daar kunnen we wel wat mee natuurlijk.
De auto bij aanvang:
Gelukkig van een liefhebber. Dus niet heel smerig... Ondanks dat die de Nurburgring op gaat
Wasproces:
Zoals altijd begonnen met de velgen, banden en wielkasten.
Velgen ingespoten met p&s brake buster, laten "weken". Afgespoten met de HD, vervolgens in de Kenotek 4200 gesprayd, daarna een laagje brake buster foam, geborsteld met de diverse velgenborstels, wheelmitt, en een kwast.
Banden 2x gereinigd met Gyeon Tire Cleaner + borstel.
De wielkasten goed met de hogedruk uitgespoten. Daar kwam echt gigantisch veel zand uit zetten. Alsof er een ralley mee was gereden... HD erin, vingers langs de randen, en zo goed mogelijk uitgespoten.
Na de velgen, banden en wielkasten de auto ingefoamed met een mixje van Bilt Hamber Autofoam + Valet Pro Foamula.
Vervolgens weer afgespoten, en de rest gewassen met Gyeon Restart Wash.
Kiertjes en dergelijke zijn gereinigd met Poorboys APC+D en een kwast.
Na dit geheel, de auto weer afgespoten. Ingeneveld met Kenotek 4200 iron remover, en nog een keer nagelopen met een washmitt. En toen alles weer afgespoten. En de boel droog geblazen met de Monello Maestro met behulp van een Nuke Guys gamma dryer.
Lakdiktemeting:
Geen idee wat ik kon verwachten op een Ford Fiesta. Maar opzich nog vrij veel lak aanwezig. Waardes tussen de 130 en 140um.
Kleien:
De lak voelde al vrij stroef aan. Begonnen met het dak, toen de motorkap, en na deze 2 panelen gedaan te hebben. Zag de klei er zo uit. Dus ja, er kwam genoeg rotzooi af.
Als klei heb ik de Dodo Juice medium clay in gebruik op dit moment. Deze keer gebruikt icm Monello Perfetto.
Polijsten:
Voordat ik begon met polijsten, als eerste alle trims afgeplakt met tape. Want deze wil je niet raken met het polijsten, dat levert meestal witte vlekken op...
Recent een paar flesjes Puris polijstmiddelen "gekregen" om uit te proberen en mijn ervaringen te delen.
De Compound hiervan had ik ook al op de vorige klus gebruikt. En deze deed het verassend goed. Corrigeert vrij goed. Stoft niet veel. En is goed af te nemen.
De Polish vond ik zelf wat minder. Omdat deze wat lastiger is af te nemen. Beetje vettig. Maar goed. Het werkt. Alleen gaat mijn voorkeur nog wel uit naar Menzerna.
De Compound gebruikt op een rode Gyeon compound pad. En de Polish op een witte Gyeon finishing pad. Polijsten is gedaan met de dap evo 8mm, dap evo mini en de flex pxe80.
De voor & na foto's:
Bescherming:
Na het polijsten de lak ontvet met Dope fibers ontvetter, en de lak voorzien van een laagje Soft99 Fusso coat.
Alle ruiten zijn na het polijsten, ook ontvet, en voorzien van Turlte Wax Clearvue. De eigenaar had er al RainX op. Maar nu met schone ruiten + Clearvue is het optimaal!
Alle trims kregen een laagje Stjarnagloss Gummi.
Eindresultaat in het zonnetje!