• Carclean.com - The Car Care Shop

Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

• Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Kras voor 80% weggekregen door met de hand te polijsten, hoe krijg ik de overige 20% weg?

Mickfoley

Detailing rookie
29 mei 2026
2
2
Goedendag,

Nieuw hier. Ik heb een audi A3 2013 zilver (met zwarte wrap op dak en spiegels). Zilver gekozen omdat het een vergevingsgezinde kleur is waar je niet meteen alles op ziet. Ik heb inmiddels wat gebruikerssporen zoals steenslagschade. Vooral op de voorbumper, maar ach, dat zie je alleen als je er met je gezicht voor hangt, dus daar stoor ik me totaal niet aan.

Nou, het is niet zo dat ik mijn auto mega goed behandel zoals elke week wassen elke zoveel maanden polijsten (ook niet echt nodig gelukkig). Maargoed, ik doe hem wel goed onderhouden. Nou kwam ik laatst met een vriend terug bij de auto en toen wees hij me op een kras die er voor die tijd nog niet op zat. Een kras van wel 15 cm op de bijrijdersdeur. Ik had juist net besloten dit voorjaar een coating aan te willen brengen nadat ik het dak en de spiegels al opnieuw heb laten wrappen en krijg je zoiets net op dat moment natuurlijk.

Ik had de hoop dat ik de kras met alleen polijsten weg zou kunnen krijgen aangezien ik wel al zag dat hij niet (mega) diep was. Maar aangezien ik nog nooit een auto had gepolijst en van dit soort zaken dus ook geen tot weinig kaas had gegeten was dit gebaseerd op algemene kennis en hoop. Er was een stukje van 1 cm waar mijn nagel (heel minimaal) bleef haken, maar bij de rest van de kras leek mijn nagel niet te blijven hangen. Dus vandaar.

Nu ben ik aan de slag gegaan met de Raffini Mezzo Polish en de (bijbehorende?) Easy Detailing Hand Orange Light Cutting Pad.

Nu heb ik een stuk of 3x met de hand gepolijst en nu is 80% van de kras weg, maar er is nog een klein gedeelte van 5 cm wat alleen zichtbaar is vanuit bepaalde hoeken, als je weet waar de kras zit en van korte afstand. Van een meter of 3-5 zie je de kras dus niet meer en hij valt al helemaal niet meer op als je gewoon de auto in zijn geheel bekijkt (wat eerst wel nog was). Nu zou ik toch die laatste 20% ook weg willen krijgen.

Nu heb ik AI gevraagd wat ik het beste kan doen en die geeft aan een finishing polish te gebruiken om dit laatste gedeelte ook weg te krijgen. Maar klopt dit wel? Als ik dat gedeelte niet weg krijg met de Raffini Mezzo Polish en de Orange Light Cutting Pad. Is het dan echt aan te raden om een finishing polish te gebruiken? Of hoe kan ik dit laatste gedeelte nog weg krijgen?

Ik hoor graag.

Ps. de foto die is bijgevoegd is de kras zoals die in eerste instantie was. Op de foto is die niet heel geweldig zichtbaar. In het echt was die een stuk zichtbaarder dan die op de foto lijkt.

Bijlagen

• 315c5101-fd05-4fa1-9868-efd4000fe073.webp
    315c5101-fd05-4fa1-9868-efd4000fe073.webp
    47,4 KB · Weergaven: 14
Als je een nieuwe foto maakt met je vinger bij de plek, wordt het wat zichtbaarder.
En kan ook een beter advies verwachten

Theoretisch gezien heeft het dus wél effect gehad.. dus de oplossing KAN zijn :
- Nogmaals op dezelfde manier polijsten (wel zorgen dat je pad elke keer schoon is!)
- Lokaal opschalen met iets grover polijstmiddel en/of pad.. daarna wel weer met lichtere combi nabewerken
- De krassen die je nu nog ziet zitten te diep voor 'met de hand' .. dan opschalen naar machinaal voor lokale plekken.

Maar feitelijk ben je er. 80% van de krassen weghalen met de hand dat geef ik zeker een ruime voldoende en respect!

Welkom,

+1 voor wat @Puffle bedoelt. Vinger of een stukje tape gebruiken zodat de camera op de kras kan scherpstellen (en niet op de reflectie / glans)
Dan verder zoals @MTyn aangeeft.
Wel opletten dat je niet alleen boven de kras gaat polijsten, dan heb je de kans dat je een baan gaat zien.
Dus in de lengte / richting van de kras ook wat breder rondjes draaien ...

• Leuk
Reacties: Mickfoley en MTyn
Idd.. de gouden regel bij krassen polijsten : NOOIT met je vinger of pad gaan boenen op dat ene stukje.. of in dezelfde richting als de kras.
Je moet het juist egaal en gelijk proberen te maken met de omgeving van die kras.

• Leuk
Reacties: Mickfoley
Haha, nou, dat is dus het probleem. Ik heb dus een nieuwe foto proberen te maken, maar op de foto zie je de kras niet eens meer, zo licht is die inmiddels geworden. Maar hij zit er wel degelijk nog. Met het blote oog zag ik hem vanaf die afstand waar ik de foto van maakte wel nog zitten.

Mijn vraag is meer of het logisch is om een finishing polish te gebruiken als de medium polish een gedeelte al niet weg krijgt (AI gaf dat advies), terwijl ik zelf eerder dacht om nog met de https://www.carclean.com/nl/monello-raffini-veloce-premium-compound.html Monello Raffini te proberen die nog wat grover is. Als ik @MTyn goed begrijp is mijn gedachte dus de juiste, een grover polijstmiddel proberen (óf machinaal polijsten).

Ja, het is zeker fijn dat hij al grotendeels weg is en hij alleen nog zichtbaar is vanaf bepaalde hoeken op kortere afstand, maar het zou fijn zijn als ik hem helemaal weg krijg voordat ik de coating ga aanbrengen.

Maar ik ben bang om met een grover polijstmiddel (of machinaal) mijn lak te beschadigen of de clearcoat ofzo, of hoef ik daar niet bang voor te zijn met polijsten. Ik ben nieuw hierin dus vandaar mijn onwetendheid.

Ik hoef verder niks met blanke lak en wetsanden te doen? Ik zie vanalles langskomen op YouTube dus vandaar dat ik de mensen met ervaring liever vraag haha.

Bijlagen

• WhatsApp Image 2026-05-29 at 14.08.26.webp
    WhatsApp Image 2026-05-29 at 14.08.26.webp
    18,9 KB · Weergaven: 8
AI is soms ook echt een ezel.. ia! :laughing:

Vind je benadering en inzet wel top. En voor het echt fout gaat hier even advies vragen. Doe je goed!

Je moet altijd eerst de kras wegwerken, dan pas fijner gaan polijsten om de boel (glans, kleur) weer op te halen.
Wat je met een grof middel niet weghaalt, gaat een fijner middel al helemaal niet doen.

Wat je nog kan doen :

- Nogmaals die plek rondom behandelen op dezelfde manier.
- Een iets grover middel pakken OF een grovere (hardere) pad. Of beide..
- Daarna kan je nog machinaal excentrisch gaan polijsten. Machinaal heeft iets meer 'bite'.

(!)
De échte detailer zou nu eerst even lakdikte (laten) meten om te weten dat je niet 'door' je blanke laklaag gaat want dan is het echt klaar.
Eenmaal door de blanke laklaag heen is er geen weg terug. Enige weg is dan de schadehersteller voor nieuwe laklaag.

Daarna wordt het pas echt spannend en een strijd :
- Machinaal roterend gaan polijsten (iets voor gevorderden!)
- Gaan beginnen met wetsanden.. (laat dat aub aan de kenner over!)

Laatst bewerkt: