• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

07 Civic Type S hulp gevraagd

350Z

Detailing guru
17 jan 2016
1.378
173
Hallo,

Vandaag en morgen even twee prachtige zonnige dagen tussen de regen door dus de auto van mijn vriendin onder handen nemen om de rest van de winter door te komen tot ik kan polijsten.

Speciaal voor bij haar een tweede was setje besteld:
IMG-20160213-WA0019.jpg


Had mijn dap niet bij me dus houdt het volgende plan aan:

Velgen (eerste probleem zie hieronder)
Wassen Bathe
Kleien PB S&W en monello klei
Wassen Bathe
Lime Prime op witte pad (met de hand..)
Collinite 845
Rain X
Trim Autofinesse Revive

Zo zag de auto eruit :
20160214_111747.jpg


20160214_111806.jpg


Zoals je ziet, al een goede tijd niet gewassen laat staan gekleid, gecleaned of gewaxt! Bijna geen reflectie!

Er zitten sinds afgelopen zomer nieuwe remschijven op en het eerste probleem is dat ik de oude schijven 'teruggevonden' heb.. De hoeveelheid remstof en afzetting is ongelooflijk en op sommige plaatsen millimeters dik. Focus is nu om de lak te reinigen en waxen om in het voorjaar te polijsten maar heeft iemand een goed idee om zonder 80 liter iron remover deze velgen weer toonbaar te maken?

20160214_111544.jpg


20160214_111550.jpg


Ik zat zelf te denken aan eraf halen en goed soppen met non ferro en misschien staalwol ofzo?

Dan is het tweede probleem een soort van coating op het achterraam welke loslaat:

20160214_111514.jpg


Het zwart brokkelt letterlijk af en zit op het glas van de spoiler unit die in het achterraam verwerkt zit. Kan ik dit polijsten en verwijderen en eventueel in een glas coating zetten of beter gewoon afblijven?

Dan probleem drie, de sierlijsten in de deur zijn gaan roesten. Ik wil hier niet al te veel tijd aan besteden, is hier iets aan te doen wat ze weer een beetje toonbaar maakt zonder ze te hoeven verwijderen?

20160214_112911.jpg



Ah tijdens het typen bedenk ik dat het vier problemen waren, dit is een close up van de koplamp unit, begint wat dof te worden. Is hier een volledige behandeling inclusief schuren voor nodig of zou een paar hits met alleen een dap en compound al wat bereiken?

20160214_163358.jpg


Dan nog twee teasers onderweg naar een prachtig schoon en gewaxt vehikel:

Tweede ronde non ferro, na heractiveren, nog een beetje ijzer blijkbaar..
20160214_142355.jpg


Halverwege het zijpaneel, toch wat glans onder de modder!

20160214_132834.jpg


Alle hulp en tips welkom!
 
Ik zou de velgen eerst schoonmaken met een normale velgen reiniger. Zo scheelt je dat een paar liter Non-Ferro.

Het gedeelte op de achterraam is mij een beetje onduidelijk wat daar is gebeurt. Je zou zoiets las PB prof polish kunnen proberen op een klein stukje. Ik ga er vanuit dat je het wilt verwijderen?

De deur lijsten kan je in sprayen met Non-Ferro. Vervolgens de boel goed afplakken (mits je niet wilt verwijderen) en de boel polijsten.

De koplampen.. Aan het gele onderin te zien zou ik ze helemaal wetsanden, polijsten etc. En vervolgens coaten.
 
En persoonlijk zou ik Nooit staalwol op velgen gebruiken, je zal het wel snel schoon krijgen maar ook krassen maken in de lak van je velgen.
 
Is dat op de achterruit echt glas? Ik was ook regelmatig een Civic als deze, maar ik was in de veronderstelling dat het gewoon gelakt plastic was?
 
Hey Hallo,

Wat betreft de velgen; Non-Ferro is een ijzerverwijderaar met als bonus een reinigende functie. Als je na 2 hits Non-Ferro nog steeds paarse verkleuring ziet, is het product nog steeds aan het reageren met oxiderend ijzer. Dus ja, je zou met fijne staalwol aan de gang kunnen als het na nóg meer hits Non-Ferro nog steeds verkleurd. Echter zal polijsten daarna waarschijnlijk ook moeten omdat je behoorlijk wat krassen zal hebben veroorzaakt.

Ik zou de velgen reinigen met een normale velgenreiniger en wanneer er alleen nog maar ijzerstof en dergelijke overblijven, toch nog met Non-Ferro aan de gang gaan. Veel oxidatie = veel product nodig.

Voorbeeldje --> (1,5 - 2 liter ijzerverijderaar + staalwol en ijzeren plaat)

20160108_130540.jpg


20160110_133854.jpg


20160109_151716.jpg


het glas van de spoiler unit die in het achterraam verwerkt zit. Kan ik dit polijsten en verwijderen en eventueel in een glas coating zetten of beter gewoon afblijven?
Ik neem aan dat dit gewoon kunststof is? Als het zwarte gaat afbrokkelen, dan lijkt het mij dat het gewoon kunststof is met een zwarte verflaag. Wat ik zou doen is dit proberen te verwijderen tot je op het transparante kunststof zit en deze tot hoogglans polijsten. Je hebt een DAP en ik vermoed de Monello polijstmiddelen, dus dit kan je machinaal doen. Ik zou het vervolgens minimaal in een goede wax zetten of beter een coating zoals Gyeon Trim.


Dan probleem drie, de sierlijsten in de deur zijn gaan roesten. Ik wil hier niet al te veel tijd aan besteden, is hier iets aan te doen wat ze weer een beetje toonbaar maakt zonder ze te hoeven verwijderen?
Ook hier heb je te maken met oxiderend ijzer, dus Non-Ferro kan hier ook van pas komen. Wanneer je de oxidatie hebt verwijderd, zou ik de boel wat afplakken en eveneens polijsten. Ook dit weer vervolgens beschermen met een wax o.i.d.


de koplamp unit, begint wat dof te worden. Is hier een volledige behandeling inclusief schuren voor nodig of zou een paar hits met alleen een dap en compound al wat bereiken?
Uiteraard kun je met de DAP proberen te polijsten. Mocht dit naar wens zijn, is het voldoende, anders word het inderdaad wetsanden/polijsten/coaten.


Greetz
 
Voor je velgen heb je al goede tips gehad maar ikzelf zou absoluut staalwol achterwege laten.
Bij de koplampen is de toplaag aangetast/gaan oxideren en om ze weer helder te krijgen kun je compounden en afbouwen echter beter is het om ze eerst te wetsanden met P1500/P2000/P3000 wat echt goed te doen is in de praktijk (wel ff de motorkap open en alles afplakken) . Om te voorkomen dat ze weer vergeelen kun je een coating aanbrengen zoals bv Gyeon Trim.
 
Bedankt voor alle snelle en goede tips!

Goed om zo een idee te krijgen van wat ik nog moet doen om de civic weer toonbaar te maken. Deze gaat komende zomer de deur uit, dus dacht 'm voor de verkoop wat extra shine te geven!

De velgen worden sowieso een op zich staand project. @Quantoxx dat zijn de velgen van die Porsche toch? Zien er wel erg goed uit, maar om daar 16 uur en een aantal nieuw te kopen polijstkoppen aan te besteden weet ik niet of ik dat de moeite vind. Velgenreiniger klinkt wel als een idee, wat is het voordeel van een dedicated velgenreiniger tov de non-ferro? Of is dat gewoon goedkoper per liter als grootverbruiker bij zulke vervuilde units?

Voor wat betreft de sierlijsten had ik natuurlijk zelf kunnen bedenken dat non ferro op de velgen daar ook op werkt, dat ga ik meteen proberen! Ik neem aan dat dat spul veilig is voor de rubbers aangezien het ook de banden niet aantast?

Ik zal ook nog eens goed naar die afbrokkelende coating kijken, ik dacht dat het inderdaad glas was. Zal ook eens op een civic forum kijken of het vaker voorkomt en eventueel te verhelpen is! Wordt vervolgd.

Over een maand of twee neem ik de auto helemaal onder handen inclusief motorruimte en binnenkant. Het voordeel van weinig wasbeurten is dat er enkel lichte swirls aanwezig zijn, dus hoop niet al te veel moeite te hebben met corrigeren.

Dan nog een vraag, ik met kleien ook veel zwarte teer/rommel tegen op de plastic trim, kan je deze ook met klei verwijderen zoals op de lak?
 
dat zijn de velgen van die Porsche toch?
Jep, dat waren inderdaad die van de Porsche. Zoals je kon zien waren deze ook een stukkie viezer als de gemiddelde velg en bijkomend de 89kg aan ijzerstof/korrels. (16 hobby-uren, verschrikkelijke velgen, etc)

Om eerlijk te zijn heb ik nog nooit een pure velgenreiniger gebuikt. De Non-Ferro en vergelijkbare producten zijn dus ijzerverwijderaars met als bonus een reinigende functie, maar ik heb het idee dat het op velgen zónder ijzerdeeltjes net zo goed zal reinigen als een pure velgenreiniger.
Ik zou de velgen gewoon wassen met shampoo en borstels o.i.d, om vuil te verwijderen en wat overblijft is dan remstof/ijzerdeeltjes/etc. Dit kan je dan aanpakken met Non-Ferro.

(TIP - Velgen reinig is meestal vooraf zodat vervuiling weg is en de ijzerverwijderaar vrij-spel heeft. Kan dan direct gaan werken, in plaats van eerst door vervuiling heen te moeten)

Voor wat betreft de sierlijsten had ik natuurlijk zelf kunnen bedenken dat non ferro op de velgen daar ook op werkt, dat ga ik meteen proberen! Ik neem aan dat dat spul veilig is voor de rubbers aangezien het ook de banden niet aantast?
Ijzerverwijderaars stinken en vreten oxidatie op. Met dit in mijn achterhoofd ga ik te werk, dus als het onverhoopt ergens op komt is het waarschijnlijk niet erg, maar ik haal het zeker meteen weg. Denk aan lakwerk, banden, kunststof, stoeptegels en dergelijke. Het is geen ramp, maar meteen weghalen is Better safe then Sorry!

Dan nog een vraag, ik met kleien ook veel zwarte teer/rommel tegen op de plastic trim, kan je deze ook met klei verwijderen zoals op de lak?
Je komt met kleien veel teer/rommel tegen op je trims? Ik zou dit niet kleien, zou ik persoonlijk zonde vinden van mijn klei, haha! Als het op je kunststof is, kan je deze met wat APC(+D) 1:10 weghalen door met een borstel of grove doek wat te schrobben/boenen.

Althans, als je het over ongekakt kunststof hebt. Wanneer deze wél zijn gelakt, niet schrobben. (Krassen) Maar een product als een teerverwijderaar of wat APC(+D) op een doek zal misschien ook werken. Let wel op de concentratie van je APC en ook deze niet op je lak laten zitten. Logisch eigenlijk wel. :p


Greetz
 
Ongekakt kunststof @Quatoxx? Ruikt lekker zeker :p.
Verder ben ik het met je eens: ongespoten trims niet kleien maar schoonmaken met APC.

@350Z : om teer te verwijderen: hier https://www.Carclean.com/producten/Exterieur/Reiniging/Insect_hars_teer_oxidatie staat vast wel wat tussen (heb zelf goede ervaringen met Autofinesse Oblitarate)
 
  • Leuk
Reactions: Soepergrover
@Kees-sw - Ooh, uuuhh... Eco-trims. Milieu enzo.. je kent het.

Toevallig heb ik recent voor het eerst een auto gedaan waar ik teerspetters tegenkwam. Lastige en irritante plekjes die ik zelfs met kleinen en licht polijsten niet makkelijk weg kreeg. Moest met mijn nagel 100x krabben en toen ging zo'n plekje pas weg. Vervolgens wilde ik dus wat info zoeken over teerverwijderaars en kon dit niet 1-2-3 vinden. Na lang zoeken op het forum heb ik ook de Autofinesse Obliterate besteld.


Greetz
 
  • Leuk
Reactions: Kees-sw
Hmm ja dat klinkt wel logisch, eerst al het gewone vuil verwijderen, al heb ik wel eerst de velgen tweemaal geboend met borstel, four finger mitt en Bathe shampoo en daarna pas tweemaal met non ferro behandeld. Het ziet er al een stuk beter uit dus heb toch goede hoop dat ze in ieder geval weer een beetje toonbaar worden. Alleen het velgbed kan ik niet goed bereiken dus zal wel een keer een weekend alleen aan de velgen besteden. Schoon velgbed en zwarte trims maken een auto toch wel echt af.

Helaas niet al m'n spullen bij me dus geen apc hier.. Had ik beter ook meteen met de nieuwe poets set mee kunnen bestellen bedenk ik nu..

Ik wilde inderdaad liever de trims niet kleien ivm eventuele beschadigingen dus heb ze alleen gewassen, straks maar zien hoe ze eruit zien na wat revive!

Die rubbers langs de deurstrips kan ik misschien beter afplakken. Non ferro zal wel snel werken aangezien het maar een dun laagje roest is. Zal het wel eerst even in een hoekje testen!

Net met Lime Prime gecleaned, tijd om zo te gaan waxen! Wat een verschil met gisteren, de metallic lak glittert weer helemaal!
 
Laatst bewerkt:
Is dat op de achterruit echt glas? Ik was ook regelmatig een Civic als deze, maar ik was in de veronderstelling dat het gewoon gelakt plastic was?

Je hebt helemaal gelijk, gisteren de civic afgemaakt en nog eens goed gekeken, klonk leek en voelde in eerste instantie als glas, maar bleek toch gelakt plastic te zijn. Blijf er denk ik ook liever vanaf, het heeft een rare vorm om te polijsten en kan denk ik meer stukmaken dan dat het er beter van wordt!

Uiteindelijk het vuil van de trims gewoon weg kunnen krabben, maar non ferro deed erg weinig op de sierlijsten in de deur. Deze misschien dan toch maar eens verwijderen en polijsten. Wordt dan net zoals de velgen gewoon een op zichzelf staand klusje.

Nogmaals bedankt voor alle input, foto's komen zo in de show off!