Na al jaren geroepen te hebben dat ik eens wat meer wilde met auto's dan simpelweg wassen heb ik eind september de DAP-clinic gevolgd. Daarvoor had ik me al wat ingelezen op het forum en in combinatie met de clinic is er een wereld voor me open gegaan. Ter plekke wat spullen meegenomen en binnen de drie weken daarna nog twee bestellingen gedaan. Uiteraard moeten al die spullen ook gebruikt worden waarbij mijn MX-5 het eerste doelwit was. Twee jaar geleden gekocht en toen glom hij mooi met door de Waxoyl-behandeling (dacht ik, inmiddels weet ik beter). Doordat hij zomers altijd buiten staat, is de lak door weersinvloeden doffer geworden en werd hij meer oranje dan rood. Echt goede before-foto's heb ik niet, maar neem maar van mij aan dat het een doffe bende was.
Begonnen met afspuiten van de auto (foamer staat nog op de verlanglijst) en daarna Iron-x er overheen. Vervolgens wassen van de auto met de twee-emmer-methode, Monello washmitt en een overdosis aan Meguiar's Gold class car wash. De diverse kieren heb ik met APC en een kwast behandeld. Alles netjes afgedroogd met de Senza Acqua doek van Monello. De velgen heb ik nog niet gedaan aangezien die er toch af zouden gaan. Daarna zag hij er zo uit en zoals te zien is, is de glans zeer ver te zoeken.
Vervolgens met Monello klei en Perfetto spray aan de slag gegaan om alles mooi glad te krijgen. De auto naar binnen gereden en diverse onderdelen zoals achterlichten en kentekenplaten gedemonteerd zodat ik overal makkelijker met de DAP bij kon komen. Zie hier de swirls en allerlei andere zaken die niet zijn zoals het hoort:
Overzichtsfoto:
Uit de testspot daarna met Mezzo op de oranje pad bleek dat ik daar te weinig mee kon corrigeren. Ook een tweede keer er overheen leverde op de motorkap niet het gewenste resultaat dus op naar het wolletje in combinatie met de Veloce. Daarmee was het resultaat wel naar wens. Ik vond de Veloce overigens zeer moeilijk uit te poetsen. Ik heb nog wat gevarieerd met veel/weinig aanbrengen op de pad en langer/korter doorwerken, maar het uitwrijven met de Peluche verde bleef lastig.
Links onbehandeld, rechts 1x met wolletje en Veloce. Het verschil was al zeer hoopgevend
Motorkap en kofferbak heb ik met het wolletje en de Mezzo gedaan en daarna afgebouw met Mezzo op oranje en Finale op zwart. Op de zijkanten bleek één hit met de Mezzo op oranje voldoende en die uiteraard ook afgebouwd met Finale op zwart. De achterlichtunits heb ik ook even meegenomen met de zijkanten wat ervoor zorgde dat die ook een stuk beter glimmen als voorheen. Onder de spiegels moest ik met de diverse kleuren handpads aan de slag omdat ik er met de DAP echt niet goed bij kon. Na het polijstgebeuren was het tijd om de aanwezige polijstresten te verwijderen (ik zag ze niet, maar ze zullen er ongetwijfeld geweest zijn) met Gyeon Q2. Daarna kwamen achtereenvolgens de Poorboys producten blackhole, EX-P en de Natty's paste wax. Het resultaat laat zich raden: hij lijkt wel als nieuw
Aangezien de velgen nog nooit aan de binnenzijde waren gedaan heb ik die er maar afgehaald. Met een grote garagekrik en een accuslagmoersleutel is dat immers ook een fluitje van een cent. Uiteraard in de Iron-X gezet, afgespoeld en daarna met de Mothers Wax FX Wheelcleaner ingespoten en de hoekjes extra gevuld met een kwast. Droog gemaakt en daarna met de klei, Mezzo op oranje en finale op zwart aan de slag gegaan omdat er lichte krasjes op zaten. Ontvet en tenslotten in de PB wheelsealant gezet. De velgen zagen er al mooi uit, maar de glans is nu nog dieper. Helaas heb ik van de buitenzijde alleen een after-foto.
After:
Binnenzijde before:
Binnenzijde tijdens Iron-X:
Binnenzijde after (eigenlijk had ik de naaf ook nog netter moeten maken):
Het dak van vinyl was ook verre van zwart dus daar heb ik me op uitgeleefd met Autoglym vinyl en rubbercare. Op onderstaande foto heb ik een hoekje afgeplakt waarbij je duidelijk kunt dat dat een heel stuk grijzer is.
De overige zwarte rubbbers heb ik opgehaald met Auto Finesse Revive trim: prachtig spul en hopelijk blijft het lang zitten! Van het interieur heb ik helaas geen foto's, maar ik ben er met de extractor doorheen gegaan (wat een zwart water kwam er van die stoelen af!) en vervolgens heb ik de ramen met DJ Menthol glass cleaner en Monello Vetro bianco gedaan wat een streeploos resultaat opleverde. Het dash heb ik behandeld met PB Natural look dressing wat een mooi "als nieuw" resultaat op heeft geleverd. Als kers op de kaart een setje verse luxe kentekenplaten (met opliggende letters) gehaald en die gemonteerd. Aan de motorruimte ben ik nog niet toegekomen aangezien ik verder "moest" met mijn 535-racer omdat daar een kijker voor kwam.
Al met al was het een aardig klus voor een eerste detail waarbij ik zo'n 40 producten (incl. pad, doeken etc.) heb gebruikt dus het was zo nu dan wel even zoeken Gelukkig was al die moeite niet voor niks want de lak is echt als herboren en mijn vriendin wist echt niet wat ze zag. Hieronder nog wat foto's van het eindresultaat:
Begonnen met afspuiten van de auto (foamer staat nog op de verlanglijst) en daarna Iron-x er overheen. Vervolgens wassen van de auto met de twee-emmer-methode, Monello washmitt en een overdosis aan Meguiar's Gold class car wash. De diverse kieren heb ik met APC en een kwast behandeld. Alles netjes afgedroogd met de Senza Acqua doek van Monello. De velgen heb ik nog niet gedaan aangezien die er toch af zouden gaan. Daarna zag hij er zo uit en zoals te zien is, is de glans zeer ver te zoeken.
Vervolgens met Monello klei en Perfetto spray aan de slag gegaan om alles mooi glad te krijgen. De auto naar binnen gereden en diverse onderdelen zoals achterlichten en kentekenplaten gedemonteerd zodat ik overal makkelijker met de DAP bij kon komen. Zie hier de swirls en allerlei andere zaken die niet zijn zoals het hoort:
Overzichtsfoto:
Uit de testspot daarna met Mezzo op de oranje pad bleek dat ik daar te weinig mee kon corrigeren. Ook een tweede keer er overheen leverde op de motorkap niet het gewenste resultaat dus op naar het wolletje in combinatie met de Veloce. Daarmee was het resultaat wel naar wens. Ik vond de Veloce overigens zeer moeilijk uit te poetsen. Ik heb nog wat gevarieerd met veel/weinig aanbrengen op de pad en langer/korter doorwerken, maar het uitwrijven met de Peluche verde bleef lastig.
Links onbehandeld, rechts 1x met wolletje en Veloce. Het verschil was al zeer hoopgevend
Motorkap en kofferbak heb ik met het wolletje en de Mezzo gedaan en daarna afgebouw met Mezzo op oranje en Finale op zwart. Op de zijkanten bleek één hit met de Mezzo op oranje voldoende en die uiteraard ook afgebouwd met Finale op zwart. De achterlichtunits heb ik ook even meegenomen met de zijkanten wat ervoor zorgde dat die ook een stuk beter glimmen als voorheen. Onder de spiegels moest ik met de diverse kleuren handpads aan de slag omdat ik er met de DAP echt niet goed bij kon. Na het polijstgebeuren was het tijd om de aanwezige polijstresten te verwijderen (ik zag ze niet, maar ze zullen er ongetwijfeld geweest zijn) met Gyeon Q2. Daarna kwamen achtereenvolgens de Poorboys producten blackhole, EX-P en de Natty's paste wax. Het resultaat laat zich raden: hij lijkt wel als nieuw
Aangezien de velgen nog nooit aan de binnenzijde waren gedaan heb ik die er maar afgehaald. Met een grote garagekrik en een accuslagmoersleutel is dat immers ook een fluitje van een cent. Uiteraard in de Iron-X gezet, afgespoeld en daarna met de Mothers Wax FX Wheelcleaner ingespoten en de hoekjes extra gevuld met een kwast. Droog gemaakt en daarna met de klei, Mezzo op oranje en finale op zwart aan de slag gegaan omdat er lichte krasjes op zaten. Ontvet en tenslotten in de PB wheelsealant gezet. De velgen zagen er al mooi uit, maar de glans is nu nog dieper. Helaas heb ik van de buitenzijde alleen een after-foto.
After:
Binnenzijde before:
Binnenzijde tijdens Iron-X:
Binnenzijde after (eigenlijk had ik de naaf ook nog netter moeten maken):
Het dak van vinyl was ook verre van zwart dus daar heb ik me op uitgeleefd met Autoglym vinyl en rubbercare. Op onderstaande foto heb ik een hoekje afgeplakt waarbij je duidelijk kunt dat dat een heel stuk grijzer is.
De overige zwarte rubbbers heb ik opgehaald met Auto Finesse Revive trim: prachtig spul en hopelijk blijft het lang zitten! Van het interieur heb ik helaas geen foto's, maar ik ben er met de extractor doorheen gegaan (wat een zwart water kwam er van die stoelen af!) en vervolgens heb ik de ramen met DJ Menthol glass cleaner en Monello Vetro bianco gedaan wat een streeploos resultaat opleverde. Het dash heb ik behandeld met PB Natural look dressing wat een mooi "als nieuw" resultaat op heeft geleverd. Als kers op de kaart een setje verse luxe kentekenplaten (met opliggende letters) gehaald en die gemonteerd. Aan de motorruimte ben ik nog niet toegekomen aangezien ik verder "moest" met mijn 535-racer omdat daar een kijker voor kwam.
Al met al was het een aardig klus voor een eerste detail waarbij ik zo'n 40 producten (incl. pad, doeken etc.) heb gebruikt dus het was zo nu dan wel even zoeken Gelukkig was al die moeite niet voor niks want de lak is echt als herboren en mijn vriendin wist echt niet wat ze zag. Hieronder nog wat foto's van het eindresultaat: