• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Full Detail 2015 Skoda Rapid Spaceback Greentech Edition

nicknameless

Detailing guru
16 mei 2008
8.988
193
47
Den Haag
Dit weekend stond er wederom een auto gepland voor een full detail. Nadat de eigenaar het resultaat van de Lexus nx300h had gezien, was een afspraak snel gemaakt.

De auto bij aanvang:
ik heb veel vervuilde auto's over de vloer gehad maar deze deelt beslist de eerste plaats samen met de Kia Picanto die ik vorig jaar heb gedaan.
Was zag deze eruit :scream:
Overal dikke mos, aangekoekte ... geen idee wat het is maar het was allemaal erg jakkie bah.

foto 01.jpg


foto 02.jpg


Was sessie:
Omdat ik wist wat me te wachten stond, heb ik bij het pre-washen wart zwaarder geschut ingezet. Zo is er een liter 1:10 verdunde ValetPro citrus pre-Wash en een halve liter 1:5 verdunde APC doorheen gejaagd! Eerst alles ingespoten, dit laten intrekken, daarna de sponningen met een semi stevige kwast bewerkt. Vervolgens een dekentje van ValetPro Snow Foam Combo 2 in een sterke verhouding over de auto heen gedrapeerd zodat het vuil goed los kon weken.

foto 03.jpg


Het wassen van de auto gedaan met een scheut Meguiar's shampoo Plus en Monello washmitt.
foto 04.jpg


Recent heb ik een Gritt Guard (mag ik dat zeggen of is wasrek beter?) uit het verre Oosten ontvangen en deze ónder de originele Gritt Guard geplaatst. Ik dacht dat de originele wat vervuiling tegen zou houden, maar i.c.m. de verre Oosten variant...
Ik heb nog nooit zo veel vuil zien zitten in de emmer! Voor m'n gevoel blijft het vuil beter op de bodem met de Oosterse variant doordat de openingen kleiner zijn en dus minder door de emmer zwieren dan met de veel opener Gritt Guard als je met de washmitt door emmer heen roert.

foto 06.jpg


De lak ingespoten met Monello Non-Ferro en dat was wel nodig.

foto 010.jpg


Tijdens het afspuiten van de auto bleef er overal maar zand, takjes en andere rotzooi uit de sponningen, raamrubbers enz. komen. Gestoord werd ik er van en besloten met een brede straal de auto af te spuiten en niet meer met een smallere straal.

foto 05.jpg


De velgen op verschillende manieren gereinigd.
Het rechter voorwiel en banden eerst ingespoten met P&S Brake Buster, dit laten inwerken, daarna met de Monello wheelmitt en wheelwoolie de velg gereinigd.
Grondig afgespoten en dan lijkt het schoon.

foto 07.jpg


Daarna het rechter voorwiel nogmaals met een paar pufjes Monello Non-Ferro ingespoten, laten inwerken en vervolgens weer met de Monello wheelmitt en wheelwoolie bewerkt. Toch nog een reactie van de de-ironizer.

foto 08.jpg


Het linker voorwiel heb ik alleen gereinigd met Monello Non-Ferro. Opspuiten, laten inwerken, alles sloeg diepdonker paars uit. Daarna met de wheelmitt en wheelwoolie alles na bewerkt en afgespoten. Ook bleef er nog een bruin(achtige) gloed op de banden zitten. Uiteraard naderhand de boel nogmaals behandeld maar dan ook met Brake Buster ;)

Zo zie je maar, eerst de (sterk) vervuilde velgen reinigen met een daarvoor bestemde velgenreiniger en daarna pas met een de-ironizer.
Op deze manier:
- gebruik je minder (dure) de-ironizer
- de-ironizer kan effectiever z'n werk doen zonder eerst door tig lagen vuil heen vreten

foto 09.jpg


Nadat alles was gedaan (duurder langer dan ik wilde), de boel opgeruimd en de auto naar binnen gereden.

Kleien:
Ondanks een grondige was sessie, voelde de lak nog ontzettend stroef aan. Een aantal halen over de motorkap bevestigde m'n vermoeden, een klei beurt is dringend nodig. Een liter 1:2 verdunde Gyeon Clay Lube en een blok Dodo Juice SN klei verder was de lak schoon en voelde glad aan. Het blok klei is daarna de kliko ingegaan want die was verzadigd.


foto 011.jpg


Normaal gesproken haal ik de kentekenplaten en houders van de auto omdat ik erachter ook schoon wil maken (en staat mooier op de foto's) maar ditmaal kreeg ik achter niet los omdat die met popnagels vast zit.
Aan de voorzijde zitten ze vast met van die anti diefstal schroeven maar daar laat ik me niet door tegen houden, zeker niet als je een zaak vol met gereedschap voor het grijpen hebt o_O
Wat er achter de kentekenplaat en houder vandaan komt, is met geen pen te beschrijven :scream: 1 grote gore aangekoekte modder bende. Kak, hoe ga ik dit aanpakken? De auto weer naar buiten en opnieuw wassen? Nee, alles is al opgeruimd en eerlijk gezegd had ik daar geen trek meer in om alles weer tevoorschijn te halen.
Met een aantal (vieze klusjes doeken) en flink wat Poorboy's World Spray&Wipe zo goed als mogelijk alles verwijderd. Overigens maakte ik me er niet echt druk om want er moest toch nog gepolijst worden.

foto 012.jpg


Lakdiktemeting:
geen uitschieters of andere gekke waardes. Alles is origineel fabrieksaf.

foto 013.jpg


Staat van de lak.
Aangezien de eigenaar van deze Rapid in dezelfde straat woont als de eigenaar van de Lexus. Naast de swirls, her en der een kras, zat de lak onder de ingebrande boomsappen(?).

foto 014.jpg


Polijsten:
Omdat ik al wat Skoda's heb gedaan en deze tot de VAG groep behoren, staan deze erom bekend best hard te zijn. Zoals altijd begin ik met een medium (Monello (Medio Blanco) pad en m'n favoriete polijstpasta, de Menzerna Cut Force Pro en de Monello LDA1000 dual action machine.
Dit deed wel iets maar niet naar tevredenheid. Dus opgeschaald naar de rode Monello (Duro Rosso) en Cut Force Pro.
JA! dit is de combinatie :blush:

20240302_123922.jpg



foto 015.jpg


foto 016.jpg


Bescherming:
nadat het polijsten klaar was, de lak 2 maal goed ontvet en daarna een rondje Swippyy wax erop.
foto 017.jpg


15 minuten laten curen en daarna afgenomen. Dit ging best vlotjes zonder al te veel problemen. Er hoefde niet veel kracht te worden gezet en er bleef geen residu achter als je de wax iets te dik had aangebracht.

De puntjes op de i:
onder de motorkap de boel schoon gemaakt met apc, wat oude 'vieze klussen' doeken en daarna de boel met Nanolex Engine Bay dressing opgefrist.

foto 021.jpg


De ramen aan de buitenkant en binnenkant met Bilt-Hamber Trace-Less gereinigd.

foto 018.jpg


Het interieur gestofzuigd, alle kunststoffen gereinigd met Nanolex Interior Cleaner.

foto 019.jpg


Het stuur was vies...erg vies. Schone Gyeon scrubpad vs. gebruikt na het stuur behandeld te hebben :scream:
Stuur lijkt niet mat maar is het wel. We hebben daar geen remmenreiniger en een föhn voor nodig... :rolleyes:

foto 020.jpg


Voor de rest:
- sponningen uitgebaggerd
- banden met Stjärnagloss Gummi
- trims met Meguiar's trim dressing

En toen kon de auto naar buiten.