Afgelopen weekend stond er weer een detail gepland en dan ook meteen de grootste die Volvo heeft, een XC90. Deze auto is recent aangekocht door de eigenaar en wederom vroeg hij aan mij of ik ook deze onder handen wilde nemen nadat ik al eerder zijn (inmiddels verkochte) Mercedes Benz Marco Polo en zijn te koop staande Mini Electric had gedaan.
De auto bij aanvang:
Niet echt schokkend vies aangezien de auto bij het ophalen reeds was schoon gemaakt.
Was sessie:
zoals altijd begin ik met het foamen van de auto, zo kan het aanwezige vuil los weken en makkelijker afgevoerd worden.
Het foam intussen z'n werk laten doen zodat ik de emmers kon vullen, nog wat spulletjes pakken en een flinke bak koffie achterover gieten want het was vroeg...
* Kránzle hogedruk reiniger
* Monello Lancia 2.0
* ADBL Yeti Pearl snowfoam
Nadat de auto grondig is afgespoten, kon deze gewassen worden middels de 2-emmer methode. En nee, niet met de emmers werd de auto gewassen maar met de inhoud ervan. Uiteraard is de 3de emmer bestemd voor de velgen
* Monello Guanto Delicato Ultra soft washmitt
* Waxaddict pure shampoo
De velgen waren niet erg vies.
Als eerste ingespoten met Brake Buster Wheel cleaner, dit laten inwerken, met een wheelwoolie het velgbed gereinigd, de voor en achterkant van de spaken met de Monello Guanto Cerchio Tricolore wheel mitt schoon gemaakt.
Daarna een paar pufjes Kenotek Wheel Cleaner Ultra X-tra 4200, dit z'n werk laten doen en afgespoten.
Echt met minimale inspanning maximaal resultaat.
Nadat de auto grondig was afgespoten en alle wasspullen opgeruimd waren, kon de auto naar binnen want het dreigde de hele tijd te gaan regenen. Gelukkig op tijd binnen
Kleien:
het viel erg mee wat er qua vervuiling nog uit de lak kwam. Alleen bij de hotspots zoals achter de voorwielen op de deuren zat de meeste vervuiling.
* Mothers klei
* Gyeon Clay Lube 1:10 verdund
Lakdikte meting:
Alleen op de motorkap vlogen de waardes omhoog. Enige conclusie die ik kan maken is dat deze ooit is overgespoten. Ik denk ook dat de motorkap gedemonteerd hebben en elders hebben gespoten want de zijschermen hadden geen uitwaaiers c.q. uitspuitzones.
Voor de rest waren de lakwaardes allemaal netjes binnen de fabrieksmarge.
Staat van de lak:
ik hoef jullie natuurlijk niet te vertellen hoe de lak van een auto van 8 jaar en bijna 275.000 kilometer op de teller er uit ziet
Her en der wat diepe(re) krassen, swirls en wat lichte deukjes.
Polijsten:
ik heb al vaker Volvo's gedaan en ik kan volmondig en met 100% overtuiging zeggen dat de lak(ken) hiervan bovengemiddeld hard zijn. Ik had de rotary al klaargelegd maar middels een testspot op de motorkap kon deze in de kist werkeloos blijven liggen want de correctie gaf me de hoop dat de lak van deze Volvo niet hard was.
Aangezien ik een vaste werkwijze heb en dus met de klok mee draai qua werken, kwam ik bij de rechterzijscherm uit en daar spatte m'n hoop als een te hard opgeblazen ballon uiteen: de lak is gewoon ouderwets Volvo hard.
Deze was niet te corrigeren met de combi die ik eerder had gebruikt op de motorkap
Nogal logisch want deze was overgespoten met een ander merk/type lak dan wat ze in de fabriek gebruiken.
Dus....kon de rotary alsnog in actie komen.
Met name aan de rechterzijde zaten een paar venijnige diepe(re) krassen van voor tot achteren. Op de achterdeur en rand zijscherm zit een wat grotere schade. Helaas niet helemaal weg gekregen maar wel eens stuk minder opvallend.
Ik wilde niet tot het gaatje gaan want je zit dan te harken op de randen, daar floep je zo doorheen als je niet op let. Liever her en der nog een swirl of wat krasjes laten zitten dan dat er dadelijk lak weg is en je het een hoop geld gaat kosten om het te laten herstellen.
Een correctie van 70~75% is ook voldoende hè, zeker als een auto voor de eerste keer onder handen wordt genomen.
* Festool rotary
* diverse Rupes D/A machines
- Flex accu polijstmachine PXE80
* diverse gradaties pads en pasta's
50/50 correctie met D/A nadat de eerste stap met de rotary is gedaan.
Ik vraag altijd standaard aan de eigenaar of de logo's en/of letters eraf mogen/moeten. In dit geval wilde de eigenaar ze behouden. naderhand bedacht ik me dat de kont van deze Volvo wel erg kaal zou zijn dus een goede beslissing om ze te behouden.
Echter is het altijd een drama om eromheen en tussen schoon te maken en te houden.
Gelukkig kan ik vertrouwen op de goede reinigingskracht van Labocosmetica Energo. Aanbrengen, laten inweken en dan schoon maken maar.
Ook de bestuurdersdeur heeft flink te lijden gehad. Ik vermoed dat de bestuurder de deur altijd dicht deed door z'n hand óp de lak te plaatsen náást de greep. Zeker als je eelthanden hebt dan laat dit z'n sporen na, zeker na 8 jaar...
Bescherming:
Nadat al het polijsten gedaan was, werd het tijd om de lak te voorzien van een bescherming. In plaats van voor het bekende te gaan, ben ik vreemd gegaan en een keertje wezen shoppen hier in het Haagse bij een lokale specialist in audio en autoverzorgingsmiddelen.
Daar zag ik deze pot CSF Ceramic Crystal Coating Wax staan en dus meegenomen.
Ik hoor jullie al denken: "CSF, CSF, waar ken ik dat van?" Dit merk wordt ook verkocht in de webshop van Carclean. En CSF staat voor Car Shop Fortuin, Dan weten jullie waar het dus vandaan komt
Voor een Sio2 based wax is deze erg makkelijk te verwerken, zowel het aanbrengen als het afnemen. Zelfs bij een half uurtje laten curen neemt de wax nog steeds makkelijk af. Probeer dat maar eens bij een vergelijkbare wax zoals de Waxaddict Quartz... kun je daarna aan de slag met een hamer en beitel.
Ik hoefde geen kracht te zetten, niet schrobben of 1000 keer nawrijven.
De glans en reflectie zit er weer goed in.
Interieur:
het interieur werd gestofzuigd, alle kunststoffen gereinigd met Monello Opaco, het leer gereinigd met Gyeon Leather Cleaner en borstel. Daarna werd het leer behandeld met Kenotek Leather Cream.
Zoals jullie kunnen zien, is het leer van de bestuurdersstoel flink gehavend. Ik heb de eigenaar inmiddels een goed adres gegeven voor leer herstel.
Puntjes op de i:
- banden voorzien van 2 lagen Stjärnagloss Gummi
- ruiten gereinigd met Gyeon Glass binnen en buitenkant (niet de plusversie...die ligt op de bodem van de kliko...)
- alle sponningen schoon gemaakt.
Helaas gooide een slijmbeursontsteking in de linkerschouder flink roet in het eten. En aangezien ik linkshandig ben, voelde het als een dubbele straf. Het was ontzettend lastig om m'n linkerarm te ontzien en alles, of in ieder geval, zoveel mogelijk met rechts te doen.
Gelukkig is het resultaat best goed gelukt, zeker als je je bedenkt wat de staat van de lak was, de hardheid van de lak is, de grootte van de auto enz.
Aankomende tijd ga ik het detailen op een lager pitje zetten en voor de verandering toch maar eens naar m'n lichaam luisteren. Jammer genoeg ben ik geen 18 meer al denkt die grijze massa in de bovenkamer van wel
Misschien toch maar eens een andere hobby zoeken, bingo spelen in de bejaardensoos ofzo
Groeten en wellicht tot de volgende detail. Ooit....
Oh ja, de auto kon naar buiten.
De auto bij aanvang:
Niet echt schokkend vies aangezien de auto bij het ophalen reeds was schoon gemaakt.
Was sessie:
zoals altijd begin ik met het foamen van de auto, zo kan het aanwezige vuil los weken en makkelijker afgevoerd worden.
Het foam intussen z'n werk laten doen zodat ik de emmers kon vullen, nog wat spulletjes pakken en een flinke bak koffie achterover gieten want het was vroeg...
* Kránzle hogedruk reiniger
* Monello Lancia 2.0
* ADBL Yeti Pearl snowfoam
Nadat de auto grondig is afgespoten, kon deze gewassen worden middels de 2-emmer methode. En nee, niet met de emmers werd de auto gewassen maar met de inhoud ervan. Uiteraard is de 3de emmer bestemd voor de velgen
* Monello Guanto Delicato Ultra soft washmitt
* Waxaddict pure shampoo
De velgen waren niet erg vies.
Als eerste ingespoten met Brake Buster Wheel cleaner, dit laten inwerken, met een wheelwoolie het velgbed gereinigd, de voor en achterkant van de spaken met de Monello Guanto Cerchio Tricolore wheel mitt schoon gemaakt.
Daarna een paar pufjes Kenotek Wheel Cleaner Ultra X-tra 4200, dit z'n werk laten doen en afgespoten.
Echt met minimale inspanning maximaal resultaat.
Nadat de auto grondig was afgespoten en alle wasspullen opgeruimd waren, kon de auto naar binnen want het dreigde de hele tijd te gaan regenen. Gelukkig op tijd binnen
Kleien:
het viel erg mee wat er qua vervuiling nog uit de lak kwam. Alleen bij de hotspots zoals achter de voorwielen op de deuren zat de meeste vervuiling.
* Mothers klei
* Gyeon Clay Lube 1:10 verdund
Lakdikte meting:
Alleen op de motorkap vlogen de waardes omhoog. Enige conclusie die ik kan maken is dat deze ooit is overgespoten. Ik denk ook dat de motorkap gedemonteerd hebben en elders hebben gespoten want de zijschermen hadden geen uitwaaiers c.q. uitspuitzones.
Voor de rest waren de lakwaardes allemaal netjes binnen de fabrieksmarge.
Staat van de lak:
ik hoef jullie natuurlijk niet te vertellen hoe de lak van een auto van 8 jaar en bijna 275.000 kilometer op de teller er uit ziet
Her en der wat diepe(re) krassen, swirls en wat lichte deukjes.
Polijsten:
ik heb al vaker Volvo's gedaan en ik kan volmondig en met 100% overtuiging zeggen dat de lak(ken) hiervan bovengemiddeld hard zijn. Ik had de rotary al klaargelegd maar middels een testspot op de motorkap kon deze in de kist werkeloos blijven liggen want de correctie gaf me de hoop dat de lak van deze Volvo niet hard was.
Aangezien ik een vaste werkwijze heb en dus met de klok mee draai qua werken, kwam ik bij de rechterzijscherm uit en daar spatte m'n hoop als een te hard opgeblazen ballon uiteen: de lak is gewoon ouderwets Volvo hard.
Deze was niet te corrigeren met de combi die ik eerder had gebruikt op de motorkap
Nogal logisch want deze was overgespoten met een ander merk/type lak dan wat ze in de fabriek gebruiken.
Dus....kon de rotary alsnog in actie komen.
Met name aan de rechterzijde zaten een paar venijnige diepe(re) krassen van voor tot achteren. Op de achterdeur en rand zijscherm zit een wat grotere schade. Helaas niet helemaal weg gekregen maar wel eens stuk minder opvallend.
Ik wilde niet tot het gaatje gaan want je zit dan te harken op de randen, daar floep je zo doorheen als je niet op let. Liever her en der nog een swirl of wat krasjes laten zitten dan dat er dadelijk lak weg is en je het een hoop geld gaat kosten om het te laten herstellen.
Een correctie van 70~75% is ook voldoende hè, zeker als een auto voor de eerste keer onder handen wordt genomen.
* Festool rotary
* diverse Rupes D/A machines
- Flex accu polijstmachine PXE80
* diverse gradaties pads en pasta's
50/50 correctie met D/A nadat de eerste stap met de rotary is gedaan.
Ik vraag altijd standaard aan de eigenaar of de logo's en/of letters eraf mogen/moeten. In dit geval wilde de eigenaar ze behouden. naderhand bedacht ik me dat de kont van deze Volvo wel erg kaal zou zijn dus een goede beslissing om ze te behouden.
Echter is het altijd een drama om eromheen en tussen schoon te maken en te houden.
Gelukkig kan ik vertrouwen op de goede reinigingskracht van Labocosmetica Energo. Aanbrengen, laten inweken en dan schoon maken maar.
Ook de bestuurdersdeur heeft flink te lijden gehad. Ik vermoed dat de bestuurder de deur altijd dicht deed door z'n hand óp de lak te plaatsen náást de greep. Zeker als je eelthanden hebt dan laat dit z'n sporen na, zeker na 8 jaar...
Bescherming:
Nadat al het polijsten gedaan was, werd het tijd om de lak te voorzien van een bescherming. In plaats van voor het bekende te gaan, ben ik vreemd gegaan en een keertje wezen shoppen hier in het Haagse bij een lokale specialist in audio en autoverzorgingsmiddelen.
Daar zag ik deze pot CSF Ceramic Crystal Coating Wax staan en dus meegenomen.
Ik hoor jullie al denken: "CSF, CSF, waar ken ik dat van?" Dit merk wordt ook verkocht in de webshop van Carclean. En CSF staat voor Car Shop Fortuin, Dan weten jullie waar het dus vandaan komt
Voor een Sio2 based wax is deze erg makkelijk te verwerken, zowel het aanbrengen als het afnemen. Zelfs bij een half uurtje laten curen neemt de wax nog steeds makkelijk af. Probeer dat maar eens bij een vergelijkbare wax zoals de Waxaddict Quartz... kun je daarna aan de slag met een hamer en beitel.
Ik hoefde geen kracht te zetten, niet schrobben of 1000 keer nawrijven.
De glans en reflectie zit er weer goed in.
Interieur:
het interieur werd gestofzuigd, alle kunststoffen gereinigd met Monello Opaco, het leer gereinigd met Gyeon Leather Cleaner en borstel. Daarna werd het leer behandeld met Kenotek Leather Cream.
Zoals jullie kunnen zien, is het leer van de bestuurdersstoel flink gehavend. Ik heb de eigenaar inmiddels een goed adres gegeven voor leer herstel.
Puntjes op de i:
- banden voorzien van 2 lagen Stjärnagloss Gummi
- ruiten gereinigd met Gyeon Glass binnen en buitenkant (niet de plusversie...die ligt op de bodem van de kliko...)
- alle sponningen schoon gemaakt.
Helaas gooide een slijmbeursontsteking in de linkerschouder flink roet in het eten. En aangezien ik linkshandig ben, voelde het als een dubbele straf. Het was ontzettend lastig om m'n linkerarm te ontzien en alles, of in ieder geval, zoveel mogelijk met rechts te doen.
Gelukkig is het resultaat best goed gelukt, zeker als je je bedenkt wat de staat van de lak was, de hardheid van de lak is, de grootte van de auto enz.
Aankomende tijd ga ik het detailen op een lager pitje zetten en voor de verandering toch maar eens naar m'n lichaam luisteren. Jammer genoeg ben ik geen 18 meer al denkt die grijze massa in de bovenkamer van wel
Misschien toch maar eens een andere hobby zoeken, bingo spelen in de bejaardensoos ofzo
Groeten en wellicht tot de volgende detail. Ooit....
Oh ja, de auto kon naar buiten.
Laatst bewerkt: