Dit weekend stond deze Kia Picanto op het programma voor een exterieur detail, maar later is dit een full detail geworden
De eigenaar had me een tijdje geleden foto's gestuurd van het dak en de raamrubbers. Of ik nog auto poets en hier iets mee kon. Ik reageerde meteen enthousiast want stiekum zijn dit toch wel de leukste klussen. Een nieuwe auto is leuk, maar daar haal je lang niet zoveel voldoening uit als dit project.
De auto bij aanvang:
Ik had me al redelijk voorgesteld hoe de auto erbij stond n.a.v. de foto's maar ik viel van de ene in de andere verbazing. "Hoe dan", "nee toch", "kap even", "dit bestaat niet" ging het steeds door m'n hoofd
Was proces:
Noncelant als ik ben dacht ik dat het wassen wel het bekende appeltje eitje zou zijn, maar uiteindelijk kostte me het wasproces alleen al dik 3,5 uur terwijl ik normaal wel met een uurtje klaar ben
Dit was ook meteen een aanslag op m'n tijdschema die hierdoor flink in de war werd geschopt.
De aangekoekte zwarte troep van de bomen liet zich niet zomaar verwijderen met een washmitt. Oke, dat vroeg om drastische maatregelen. Er is doorheen gegaan:
- 1 liter 1:5 verdunde Nanolex APC
- 1 liter ValetPro Citrus pre-wash
- 1 liter Kenotek de-ironizer
- 1 liter Braked Buster
- 0,5 liter Nanolex Professional Prewash Concentrate
En nóg was de aanslag niet weg. In een uiterste poging er korte metten mee te maken heb ik uit wanhoop zelfs bij de buren (autoverhuurbedrijf) gevraagd of ik hun foam mocht gebruiken. Deze is van Nerta (geen idee welke) en reinigt als een malle. Zal vast omdat het zo agressief is maar zelfs dat werkte niet.
Zelfs met flink schrobben ging met met moeite weg en bleef er nog een aanslag achter. Bij het afspuiten bleef echt overal vervuiling vandaan komen, denk je klaar te zijn, komt het weer overal tevoorschijn.
Dan maar flink de hogedruk reiniger (met beleid en terug geschroefde druk) erin gezet en net zo lang blijven spuiten tot er niets meer uit kwam.
En als je denkt dat na een grondige (chemische) wasbeurt de lak schoon is, deed de-ironizer ook goed zijn werk, zeker op witte lak is dit goed te zien.
Na dik 3,5 uur, een half pakje sigaretten, de nodige bakken pleur en heul heul veel frustratie, kon de auto naar binnen om daar verder behandeld te worden.
Kleien:
van de lak kwam niet heel veel vervuiling meer af, niet gek als je je bedenkt dat de auto een flinke chemische wasbeurt heeft gehad.
Ik was in de veronderstelling dat de klei de resterende aanslag wel zou verwijderen, maar niets van dat alles. De lak voelde spekglad maar de vlekken bleven. Ik ijsberen wat nu te doen.
Ik had een doek gepakt met de Valma harsverwijderaar maar zelfs die deed niets. Wat nu? Grof geschut zoals thinner, terpentine en dat soort chesmisch spul had ik niet zo'n trek in vanwege de geur. Ik bedacht me ineens dat we op de zaak ook de producten van Veidec en deze zijn groen en mileuvriendelijk. Wij gebruiken het ook en maakt zowat alles schoon.
Met flink schrobben ging het ein-de-lijk weg
Lakdiktemeting:
De waardes lieten tussen de 60 en +/-120 micron zien. Redelijk aan de dunne kant dus.
Staat van de lak:
Ergens in m'n achterhoofd zei een stemmetje dat als de auto er zo uitzag, nooit een spons of wasstraat heeft gezien en dat de lak dus wel oké zou zijn. Ik kwam er dus achter dat dat niet zo was...
Polijsten:
over het algemeen Oosterse lakken er niet om bekend hard te zijn en met dat in m'n achterhoofd ging ik dus aan de slag. Ik heb gauw de dual action terug gelegd en de rotary weer eens van stal gehaald want die was nodig. Deze lak is ontzettend hard!
De lak werd in meerdere stappen gepolijst van grof naar fijn.
Normaal demonteer ik liever geen onderdelen van andermans auto, maar de achterlichten zitten met 2 schroeven vast dus waren ze zo los gehaald. Er achter ook maar schoon gemaakt, was goed nodig....
Standaard vraag ik aan de eigenaar of de logo's erop moeten blijven of dat ze er af mogen.
"Beslis jij maar"
Dat liet ik me geen 2de keer zeggen
Logo's verwarmd met een föhn, visdraad achterlangs gehaald, tape restanten verwijderd met de caramelschijf en gepolijst.
Nadat al het polijstwerk gedaan was, werd het tijd om de overige zaken onder handen te nemen.
De ruiten waren ontzetten smerig, zowel aan de buitenzijde als de binnenzijde. Aangezien ik een broertje dood heb aan vloeibare glasreinigers, heb ik m'n geliefde combinatie van een medium handpad en de Autoglym Car Glass Polish erbij gepakt.
Daarna was het interieur aan de beurt en dat was hoog nodig.
- stofzuiger er doorheen geslingerd
- alles gereinigd met Nanolex Professional Interior Cleaner + ODEX
- nogmaals met Monello Opaco
En ja @RoyR , naderhand met een Monello Soffice kwast de roosters schoon gemaakt
Nadat de lak 2x ontvet was, werd het tijd voor de kers op de taart. Voor een goede bescherming gekozen om 2 laagjes Waxaddict Venturi aan te brengen.
Daarna nog de puntjes op de i gezet:
- banden Dodo Juice Dark Matter
- alle kieren, hoekjes en gaatjes nagelopen PB Spray&Wipe
Toen kon de auto naar buiten.
De eigenaar had me een tijdje geleden foto's gestuurd van het dak en de raamrubbers. Of ik nog auto poets en hier iets mee kon. Ik reageerde meteen enthousiast want stiekum zijn dit toch wel de leukste klussen. Een nieuwe auto is leuk, maar daar haal je lang niet zoveel voldoening uit als dit project.
De auto bij aanvang:
Ik had me al redelijk voorgesteld hoe de auto erbij stond n.a.v. de foto's maar ik viel van de ene in de andere verbazing. "Hoe dan", "nee toch", "kap even", "dit bestaat niet" ging het steeds door m'n hoofd
Was proces:
Noncelant als ik ben dacht ik dat het wassen wel het bekende appeltje eitje zou zijn, maar uiteindelijk kostte me het wasproces alleen al dik 3,5 uur terwijl ik normaal wel met een uurtje klaar ben
Dit was ook meteen een aanslag op m'n tijdschema die hierdoor flink in de war werd geschopt.
De aangekoekte zwarte troep van de bomen liet zich niet zomaar verwijderen met een washmitt. Oke, dat vroeg om drastische maatregelen. Er is doorheen gegaan:
- 1 liter 1:5 verdunde Nanolex APC
- 1 liter ValetPro Citrus pre-wash
- 1 liter Kenotek de-ironizer
- 1 liter Braked Buster
- 0,5 liter Nanolex Professional Prewash Concentrate
En nóg was de aanslag niet weg. In een uiterste poging er korte metten mee te maken heb ik uit wanhoop zelfs bij de buren (autoverhuurbedrijf) gevraagd of ik hun foam mocht gebruiken. Deze is van Nerta (geen idee welke) en reinigt als een malle. Zal vast omdat het zo agressief is maar zelfs dat werkte niet.
Zelfs met flink schrobben ging met met moeite weg en bleef er nog een aanslag achter. Bij het afspuiten bleef echt overal vervuiling vandaan komen, denk je klaar te zijn, komt het weer overal tevoorschijn.
Dan maar flink de hogedruk reiniger (met beleid en terug geschroefde druk) erin gezet en net zo lang blijven spuiten tot er niets meer uit kwam.
En als je denkt dat na een grondige (chemische) wasbeurt de lak schoon is, deed de-ironizer ook goed zijn werk, zeker op witte lak is dit goed te zien.
Na dik 3,5 uur, een half pakje sigaretten, de nodige bakken pleur en heul heul veel frustratie, kon de auto naar binnen om daar verder behandeld te worden.
Kleien:
van de lak kwam niet heel veel vervuiling meer af, niet gek als je je bedenkt dat de auto een flinke chemische wasbeurt heeft gehad.
Ik was in de veronderstelling dat de klei de resterende aanslag wel zou verwijderen, maar niets van dat alles. De lak voelde spekglad maar de vlekken bleven. Ik ijsberen wat nu te doen.
Ik had een doek gepakt met de Valma harsverwijderaar maar zelfs die deed niets. Wat nu? Grof geschut zoals thinner, terpentine en dat soort chesmisch spul had ik niet zo'n trek in vanwege de geur. Ik bedacht me ineens dat we op de zaak ook de producten van Veidec en deze zijn groen en mileuvriendelijk. Wij gebruiken het ook en maakt zowat alles schoon.
Met flink schrobben ging het ein-de-lijk weg
Lakdiktemeting:
De waardes lieten tussen de 60 en +/-120 micron zien. Redelijk aan de dunne kant dus.
Staat van de lak:
Ergens in m'n achterhoofd zei een stemmetje dat als de auto er zo uitzag, nooit een spons of wasstraat heeft gezien en dat de lak dus wel oké zou zijn. Ik kwam er dus achter dat dat niet zo was...
Polijsten:
over het algemeen Oosterse lakken er niet om bekend hard te zijn en met dat in m'n achterhoofd ging ik dus aan de slag. Ik heb gauw de dual action terug gelegd en de rotary weer eens van stal gehaald want die was nodig. Deze lak is ontzettend hard!
De lak werd in meerdere stappen gepolijst van grof naar fijn.
Normaal demonteer ik liever geen onderdelen van andermans auto, maar de achterlichten zitten met 2 schroeven vast dus waren ze zo los gehaald. Er achter ook maar schoon gemaakt, was goed nodig....
Standaard vraag ik aan de eigenaar of de logo's erop moeten blijven of dat ze er af mogen.
"Beslis jij maar"
Dat liet ik me geen 2de keer zeggen
Logo's verwarmd met een föhn, visdraad achterlangs gehaald, tape restanten verwijderd met de caramelschijf en gepolijst.
Nadat al het polijstwerk gedaan was, werd het tijd om de overige zaken onder handen te nemen.
De ruiten waren ontzetten smerig, zowel aan de buitenzijde als de binnenzijde. Aangezien ik een broertje dood heb aan vloeibare glasreinigers, heb ik m'n geliefde combinatie van een medium handpad en de Autoglym Car Glass Polish erbij gepakt.
Daarna was het interieur aan de beurt en dat was hoog nodig.
- stofzuiger er doorheen geslingerd
- alles gereinigd met Nanolex Professional Interior Cleaner + ODEX
- nogmaals met Monello Opaco
En ja @RoyR , naderhand met een Monello Soffice kwast de roosters schoon gemaakt
Nadat de lak 2x ontvet was, werd het tijd voor de kers op de taart. Voor een goede bescherming gekozen om 2 laagjes Waxaddict Venturi aan te brengen.
Daarna nog de puntjes op de i gezet:
- banden Dodo Juice Dark Matter
- alle kieren, hoekjes en gaatjes nagelopen PB Spray&Wipe
Toen kon de auto naar buiten.
Laatst bewerkt: