• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Full Detail Kia Picanto

nicknameless

Detailing guru
16 mei 2008
8.956
193
47
Den Haag
Dit weekend stond deze Kia Picanto op het programma voor een exterieur detail, maar later is dit een full detail geworden o_O
De eigenaar had me een tijdje geleden foto's gestuurd van het dak en de raamrubbers. Of ik nog auto poets en hier iets mee kon. Ik reageerde meteen enthousiast want stiekum zijn dit toch wel de leukste klussen. Een nieuwe auto is leuk, maar daar haal je lang niet zoveel voldoening uit als dit project.

De auto bij aanvang:
Ik had me al redelijk voorgesteld hoe de auto erbij stond n.a.v. de foto's maar ik viel van de ene in de andere verbazing. "Hoe dan", "nee toch", "kap even", "dit bestaat niet" ging het steeds door m'n hoofd :worried:

foto 01.jpg


foto 02.jpg


foto 03.jpg


Was proces:
Noncelant als ik ben dacht ik dat het wassen wel het bekende appeltje eitje zou zijn, maar uiteindelijk kostte me het wasproces alleen al dik 3,5 uur terwijl ik normaal wel met een uurtje klaar ben :eyes:
Dit was ook meteen een aanslag op m'n tijdschema die hierdoor flink in de war werd geschopt.
De aangekoekte zwarte troep van de bomen liet zich niet zomaar verwijderen met een washmitt. Oke, dat vroeg om drastische maatregelen. Er is doorheen gegaan:
- 1 liter 1:5 verdunde Nanolex APC
- 1 liter ValetPro Citrus pre-wash
- 1 liter Kenotek de-ironizer
- 1 liter Braked Buster
- 0,5 liter Nanolex Professional Prewash Concentrate
En nóg was de aanslag niet weg. In een uiterste poging er korte metten mee te maken heb ik uit wanhoop zelfs bij de buren (autoverhuurbedrijf) gevraagd of ik hun foam mocht gebruiken. Deze is van Nerta (geen idee welke) en reinigt als een malle. Zal vast omdat het zo agressief is maar zelfs dat werkte niet.

foto 04.jpg


Zelfs met flink schrobben ging met met moeite weg en bleef er nog een aanslag achter. Bij het afspuiten bleef echt overal vervuiling vandaan komen, denk je klaar te zijn, komt het weer overal tevoorschijn.
Dan maar flink de hogedruk reiniger (met beleid en terug geschroefde druk) erin gezet en net zo lang blijven spuiten tot er niets meer uit kwam.
foto 06.jpg


En als je denkt dat na een grondige (chemische) wasbeurt de lak schoon is, deed de-ironizer ook goed zijn werk, zeker op witte lak is dit goed te zien.


foto 07.jpg


Na dik 3,5 uur, een half pakje sigaretten, de nodige bakken pleur en heul heul veel frustratie, kon de auto naar binnen om daar verder behandeld te worden.

Kleien:
van de lak kwam niet heel veel vervuiling meer af, niet gek als je je bedenkt dat de auto een flinke chemische wasbeurt heeft gehad.

foto 08.jpg


Ik was in de veronderstelling dat de klei de resterende aanslag wel zou verwijderen, maar niets van dat alles. De lak voelde spekglad maar de vlekken bleven. Ik ijsberen wat nu te doen.
Ik had een doek gepakt met de Valma harsverwijderaar maar zelfs die deed niets. Wat nu? Grof geschut zoals thinner, terpentine en dat soort chesmisch spul had ik niet zo'n trek in vanwege de geur. Ik bedacht me ineens dat we op de zaak ook de producten van Veidec en deze zijn groen en mileuvriendelijk. Wij gebruiken het ook en maakt zowat alles schoon.
Met flink schrobben ging het ein-de-lijk weg :laughing:

foto 09.jpg


Lakdiktemeting:
De waardes lieten tussen de 60 en +/-120 micron zien. Redelijk aan de dunne kant dus.

foto 010.jpg


Staat van de lak:
Ergens in m'n achterhoofd zei een stemmetje dat als de auto er zo uitzag, nooit een spons of wasstraat heeft gezien en dat de lak dus wel oké zou zijn. Ik kwam er dus achter dat dat niet zo was...

foto 011.jpg


foto 012.jpg


Polijsten:
over het algemeen Oosterse lakken er niet om bekend hard te zijn en met dat in m'n achterhoofd ging ik dus aan de slag. Ik heb gauw de dual action terug gelegd en de rotary weer eens van stal gehaald want die was nodig. Deze lak is ontzettend hard!
De lak werd in meerdere stappen gepolijst van grof naar fijn.


foto 013.jpg


foto 014.jpg


foto 016.jpg


Normaal demonteer ik liever geen onderdelen van andermans auto, maar de achterlichten zitten met 2 schroeven vast dus waren ze zo los gehaald. Er achter ook maar schoon gemaakt, was goed nodig....:eyes:

foto 015.jpg

Standaard vraag ik aan de eigenaar of de logo's erop moeten blijven of dat ze er af mogen.
"Beslis jij maar"
Dat liet ik me geen 2de keer zeggen :D
Logo's verwarmd met een föhn, visdraad achterlangs gehaald, tape restanten verwijderd met de caramelschijf en gepolijst.

foto 017.jpg

Nadat al het polijstwerk gedaan was, werd het tijd om de overige zaken onder handen te nemen.
De ruiten waren ontzetten smerig, zowel aan de buitenzijde als de binnenzijde. Aangezien ik een broertje dood heb aan vloeibare glasreinigers, heb ik m'n geliefde combinatie van een medium handpad en de Autoglym Car Glass Polish erbij gepakt.

foto 018.jpg


Daarna was het interieur aan de beurt en dat was hoog nodig.
- stofzuiger er doorheen geslingerd
- alles gereinigd met Nanolex Professional Interior Cleaner + ODEX
- nogmaals met Monello Opaco

En ja @RoyR , naderhand met een Monello Soffice kwast de roosters schoon gemaakt :D

foto 019.jpg


foto 020.jpg

Nadat de lak 2x ontvet was, werd het tijd voor de kers op de taart. Voor een goede bescherming gekozen om 2 laagjes Waxaddict Venturi aan te brengen.

foto 021.jpg


foto 022.jpg


Daarna nog de puntjes op de i gezet:
- banden Dodo Juice Dark Matter
- alle kieren, hoekjes en gaatjes nagelopen PB Spray&Wipe

Toen kon de auto naar buiten.
 
Laatst bewerkt:
Je hebt de uurtjes weer goed besteed, man wat een werk, maar erg leuk dit soort projecten. Hopelijk waardeert de eigenaar het ook.

Hoeveel uurtjes heb je er in zitten?
 
  • Leuk
Reactions: nicknameless
Bizar, lijkt wel of die jarenlang in het bos heeft gestaan. Is wel extreem geval :eek:, zo kom je ze niet vaak tegen denk ik?

Gelukkig aan jou wel besteed, erg mooi resultaat, snap dat de eigenaren blij zijn die krijgen een nieuwe auto terug ;)
#fabrieksnieuw :p
 
  • Leuk
Reactions: nicknameless
Zoo deze was echt vies zeg, maar met voldoende uren en doorzetting staat hij er weer (beter) als nieuw bij met een zeer blije eigenaar.
Mooi verslag en blijft heerlijk om te zien/lezen.
 
  • Leuk
Reactions: nicknameless
Echt een heel mooi resultaat waar je ook echt eer van je werk hebt @nicknameless
Een opbouwend puntje voor mensen die tegen een soortgelijk probleem aan lopen en geen Veidec in hun kastje hebben. Ik zou hier Biotex (groen) ook nog wel een kans hebben gegeven zeker gezien het feit dat dit ook op cabrio daken wordt gebruikt. Tinner en terpentine zou ik ook niet snel pakken.
 
  • Leuk
Reactions: nicknameless
Geweldig resultaat behaald bij zo een verwaarloosde auto. Echt knap werk.

Naar aanleiding van dit topic ook eens veidec besteld. Erg benieuwd want ik kende het nog niet.

Af en toe heb ik ook wel eens zo een klus dus wie weet helpt het me de volgende keer.

Voor de geïnteresseerden dit resultaat is behaald met 100% carclean producten.

IMG_0106.jpg

IMG_0107.jpg

IMG_0108.jpg

IMG_0109.jpg