• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

1e keer (Test spot motorkap) Black Sapphire E91

Scuba

Detailing trainee
20 mrt 2019
14
45
Groningen
Hoi allemaal!

Tijdje geleden mij voorgesteld op dit forum en de knoop doorgehakt om een DAP900V3(Scholl pakket) aan te schaffen.
Afgelopen weekend was het dan zover om een test spot uit te zoeken en eens te ondervinden hoe dat nu allemaal precies in zijn werk gaat.
Na heel veel lezen en youtube video's kijken ben ik aan de slag gegaan.


Ik heb een test spot uitgekozen op de motorkap. De vorige eigenaar heeft daar wellicht met een schuurspons lopen boenen lijkt het op.
Dus ik dacht, als ik toch een test spot ga doen, waarom niet gelijk daar??

Ik heb een stuk van ong 60*60 afgeplakt en ben vervolgens aan de slag gegaan.

- Motorkap volledig gesopt en schoongespoten met een HD
- Motorkap gedroogd met een droogdoek
- Test spot behandeld met Q²M ClayLube - 500ml i.c.m. Q²M Clay Mild - 100gram
- Afgespoeld en gedroogd met een droogdoek. Oppervlakte voelde heel glad en het stukje klei was behoorlijk vies.
- 1 hit met Monello Raffini Yellow Cutting Pad 5,5" + Scholl S3 **DAMBORD PATROON 50% OVERLAPPEN**
- Polijst residu afnemen met een MF doek
- 1 hit met Monello Raffini White Polishing Pad 5,5" + Scholl S30 **DAMBORD PATROON 50% OVERLAPPEN**
- Polijst residu afnemen met een MF doek

Nu kan het natuurlijk allemaal liggen aan de eerste keer polijsten, stappenplan?, polijst techniek etc, maar de "schuurspons" krassen blijven aanwezig.
Verder ben ik wel zeer tevreden met het resultaat want alle swirls eromheen zijn verdwenen en de glans is behoorlijk!
Zou ik nog een HIT kunnen proberen met een Spider pad i.c.m. S3? Of is dit dweilen met de kraan open? ;)

Hoop op jullie advies / commentaar!


VOOR
p0lv4tC.jpg

lpgRPBi.jpg


NA
CHBOrSM.jpg

avgm6Dy.jpg
 
Goed bezig hoor voor jou eerste keer!
Voor een 100% eerlijk resultaat zou je zelfs nog af moeten nemen met een IPA gebaseerd ontvetter (bijvoorbeeld gyeon prep )
Als je het helemaal volgens het boekje wilt doen kan je eerst nog een hit mezzo doen maar op gevoel kan je ook inderdaad nog een stap zwaarder proberen
 
  • Leuk
Reactions: Scuba
@E91-SAPH , je hebt gewoon te maken met kei en keiharde lak . Ik denk dat een sandwich spiderpad/S3 de oplossing zou kunnen zijn (+geduld). Voor mijn auto was het ook een zoektocht naar de juiste machine/pad/polijstcombinatie.
Uiteindelijk is er vaak wel veel mogelijk dus ik heb goede hoop dat je de krassen weg kan krijgen.
 
  • Leuk
Reactions: Scuba en Emi
Goed bezig al!

Je maakt nu eigenlijk een testspot, maar je bepaalt daar nog niet de juiste aanpak om alle defecten te corrigeren, maar draait gewoon een standaard stappenplannetje af om uiteindelijk tot de conclusie te komen dat je niet voldoende correctie hebt behaald. Niet erg voor een eerste keer, en je komt nu ook advies vragen - dus dat is goed ;)

Het zou alleen dweilen met de kraan open zijn, als je tijdens het polijsten (of afnemen) er nieuwe swirls bij zou maken. Gewoon doorgaan dus.

Als je nog niet voldoende correctie behaalt, dan kun je in principe altijd opschalen. Meerdere hits blijven doen met dezelfde combi kan natuurlijk ook. Wat wijsheid, is, is lastig van afstand te beoordelen... Maar je had je tweede hit met nog eens S3 op geel kunnen doen of met de spiderpad. Afschalen naar S30 voor je tweede hit was wat voorbarig.

Nog een laatste tip: als je je duim voor het lakwerk houdt, voor het scherpstellen van de camera, dan zou ik die ook echt op dezelfde afstand houden. De camera focust nu op je hand en dus net niet lekker op de lak. Het is ook weer niet helemaal uit focus zo, dus het werkt wel oke. De meesten plakken daarvoor een stukje tape op de lak.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Reactions: Scuba en Marcel1973