• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

2 emmer systeem vs 8 washmitts

Guest007

Detailing chief
16 mei 2009
262
85
Wassen wij onze wagens op de verkeerde manier ? Na zien van een filmpje van Dallas Paint Correction, begin ik toch te twijfelen en de manier waarop ik was misschien wel kan verbeteren. Het komt erop neer om per 2 panelen de voor- en achterkant van een washmitt te gebruiken ipv van 1 washmitt uit te spoelen in de spoelemmer (die toch min of meer vervuiling meeneemt als je die eruit haalt)

het filmpje in kwestie

Al zou ik de werkwijze toch enigzins wijzigen. 1/ prewash met foam (en dus niet de foam gebruiken als zeep op zich) 2/emmer vullen met je favoriete shampoo 3/per 2 panelen een nieuwe washmitt gebruiken.
Iets zegt me dat dit weer enigszins bijdraagt om de swirls die ontstaan bij het wassen te verminderen.

Graag jullie meningen hierover :)
 
Dit zie je wel vaker gebeuren op de interwebs. ;)

Ik heb het zelf nog maar één keer gezien bij een mobiele autowasser. Hij had twee enorme bakken met in de ene een lading aan schone mitts, in de andere de gebruikte. Hij pakte voor elk werkvlak een schone zijde/nieuwe mitt. Dus het dak deelde hij op in 4/6 werkvlakken etc.

Moet er dan ook wel bij zeggen dat hij auto's waste bij Hessing Utrecht. Daar stonden geen kleine Fiatjes, zeg maar. :p
 
  • Leuk
Reactions: Guest007
Bij een mobiele wasser, kan ik me deze handelswijze prima voorstellen: dit scheelt het water van de spoelemmer, en dus hoeft ie minder water mee te nemen (en dat is zwaarder dan een stapel washmitts). Als een auto echt vuil is, is 1 washmitt per 2 panelen veel te weinig, dan heb ik met de 2 emmer methode mijn mitt al 3-4 keer gespoeld ! Daarnaast vraagt deze manier van werken ook een forse investering: als je 2 auto's wil wassen heb je iets van 20 washmitts nodig.
 
Kijk, laatste tijd begin ik ook te twijfelen aan de 2 bucket methode. Je gebruikt 1mitt (ik gebruik er zelf 2 voor boven-onderkant) en spoelt die wel. Maar er komen altijd miniscule deeltjes terug mee naar boven die dan geïntroduceerd worden op de lak.

Op zich zou je dan denken dat iedere keer je een nieuwe mitt pakt je dus geen vervuiling van een vorig paneel meeneemt.
Maar wat gebeurd er uiteindelijk?
Je neemt je eerste mitt. In de zeepemmer. Je wast je dak (met voor- achterkant van die mitt). Daarna doe je die mitt aan de kant. Je neemt een nieuwe mitt en je wast je motorkap. Guess what? Zelfs met die nieuwe mitt "veeg" je het vuil die op de motorkap ligt in het rond (of rechte banen).
Op een bepaald moment stopt het natuurlijk. Een manier vinden om een wagen te wassen die GEEN swirls veroorzaakt op een wagen, dat zal diegene stinkend rijk maken. Ik ben ervan overtuigd dat beide methodes wel goed zijn. Tis in ieder geval beter dan 1 emmer gebruiken om gans je wagen te wassen, je velgen te doen en zoals ik vroeger veel mensen zag doen, het restje water dat in de emmer was werd gebruikt om de wagen te spoelen!! :scream:

Nog iets om over na te denken.
Wat met snow foams? Alles moet PH neutraal zijn omdat het dat de bestaande beschermlaag niet aantast. Nu zijn er sommige detailers die beweren dat deze manier van foamen dus niets doen. Je legt een laagje op je wagen, je spuit het af en niets. Zij gaan ervan uit dat snow foam geagiteerd moet worden om hun cleaning process te verkrijgen.

Je moet denk ik ook de manier van wassen vanuit 2 opzichten bezien. Ga ik de wagen wassen om daarna te gaan corrigeren? Dan zul je mss minder voorzichtig te werk moeten gaan, dan wanneer het een onderhoudswasbeurt is op een perfect gecorrigeerde wagen. Daar ga je dan inderdaad proberen zo contactloos mogelijk proberen te onderhouden.

Voorlopig is er nog geen manier om geen swirls te veroorzaken. Alleen serieus te beperken.
 
Zodra iemand een manier vind om defect-vrij te wassen, dan zal je de auto ook niet meer moeten gebruiken om géén defecten te krijgen.;) Defecten houd je en daar ben ik blij om... Kan ik tijdens de ZomerPreps weer de boel lekker netjes maken.
 
  • Leuk
Reactions: D!m!tr!
Ik was mijn auto zo goed als iedere week bovendien staan mijn auto’s in een ceramische of Sio2 wax. Het voordeel van die waxen vind ik de wat langere standtijd maar ook hun hydrofobische en vuilafstotende eigenschappen (net wat beter dan standaard waxen imo) dragen naar mijn gevoel bij dat wanneer ik foam en de auto met HD afspuit/naspoel dat ie grotendeels al schoon is. Wanneer ik naar de spoelemmer kijk blijft dat water ook vrij schoon ik hou dat altijd wel een beetje in de gaten en soms ververs ik het water van de spoelemmer halverwege de wasbeurt ook wel eens kan geen kwaad denk ik dan.
 
Het valt mij de laatste tijd ook op dat met name Amerikanen foam vaak als lubricant gebruiken.

Eerst de auto afspoelen met de HD, daarna foamen en wassen. Met als idee daarachter dat PH neutrale foam niet of nauwelijks iets doet als het niet geagiteerd wordt.
 
  • Leuk
Reactions: M3fan
Ik foam wel (ondanks dat ik er eigenlijk een hekel aan heb maar goed das persoonlijk) maar zelf denk ik dat de actieve werking ervan nogal “overrated” is maar goed dat ter zijde. Als je je auto gewoon afspuit met een HD heb je al 90% bereikt denk ik.
 
Het valt mij de laatste tijd ook op dat met name Amerikanen foam vaak als lubricant gebruiken.

Eerst de auto afspoelen met de HD, daarna foamen en wassen. Met als idee daarachter dat PH neutrale foam niet of nauwelijks iets doet als het niet geagiteerd wordt.
Zei ik dat net niet ook in mijn post? :p Hehe.

En wat je zegt klopt wel. Ze foamen zelfs soms tot 2 keer. Foamen, afspuiten, opnieuw foamen en wassen. Het ganse foamen maken ze een marketing van. Hoe dikker hoe beter! Terwijl het eigenlijk geen waar is. Zelfde met ijzerverwijderaars. Die produkten doen wel degelijk iets. Maar de rode verkleuring is volgens hen pure marketing.
Er zijn ijzerverwijderaar die geen verkleuring hebben maar even goed of beter werken.

Detailing wordt dan ook steeds meer een beleving. En dat vind ik wel positief.
 
  • Leuk
Reactions: BZwart
Mensen hebben het idee dat door de verkleuring de ijzerverwijderaar goed zijn werk doet terwijl de mate van verkleuring niet echt iets zegt.
Johnny Walker Black label is donkerder dan Red Label en ook hier denkt men oa door de kleur betere kwaliteit whisky te drinken terwijl wanneer ze achterop de fles zouden kijken had men kunnen zien dat men de whisky heeft bijgekleurd (karamel).
Hier geld dat leeftijd wel bepalend kan zijn voor de kwaliteit maar kleur niet.
Ook Red label is trouwens bijgekleurd in de realiteit zal die whisky eerder doorzichtig/kleurloos zijn met een leeftijd van minimaal 3 maar ook niet veel ouder dan 6 jaar zijn. Maw je wordt imo bedonderd waar je bijstaat.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Reactions: M3fan en Cordoba
Paarse verkleuring van ijzerverwijderaars is een pure chemische reactie, net zoals koffie zonder melk zwart is, ook al zou markttechnisch rood misschien wel beter verkopen.

Foam is vooral (gebakken?) lucht, met een vliesje sop er omheen. Veel mensen letten alleen op het volume en niet op het gewicht/massa van de foamlaag, als je dat wel doet, vind je het ook niet zo vreemd dat foamen maar een beperkte werking heeft. Ik heb ook al eens discussie gehad met iemand die in een laboratorium aan het onwikkelen van detailproducten werkt, we bleken het eens te zijn (tot mijn verrassing).
 
naarmate ik de reacties hier lees denk ik toch bij het 2 emmer systeem te blijven, op het einde van de rit zal het geen hemelsbreed verschil uitmaken, als je je tenminste aan bepaalde regels houd.
Persoonlijk vind ik zelf dat mijn spoelemmer nooit echt gitzwart ziet, ik duw de washmitt erin, er enkele keer over met de hand en uitknijpen naast de emmer.

@Cordoba : had ik nog niet bij stilgestaan, het valt soms voor dat ik ons autos op dezelfde dag was en dan idd dan wordt dit een redelijk investering :cold_sweat:
@M3fan : heb vroeger nog gefoamed, en ik was er niet echt wild van. Heb de kit dan ook weggedaan. Maar nu met de aanschaf van een nieuwe HDreiniger overweeg ik om terug een foamlans aan te schaffen. Dat het vuil afbreekt en op een veilige manier afvoert is al meer dan eens bewezen dat dit weinig of niks doet en dus sterk overrated is. Maar vanuit dit oogpunt bekeken kan het nml. wel iets toevoegen of je gaat met de HDreiniger met enkel water het vuil onder druk wegspuiten en of je gaat het vuil onder druk wegspuiten op een oppervlak dit enigszins gladder is en dus minder over over de lak "schuurt"
Diezelfde Dallas heeft daar ook een filmpje over gepost en kan hem daar wel ergens in volgen in zijn uitleg.

/edit
filmpje teruggevonden :
 
Laatst bewerkt:
Overigens als ik mijn washmitt door de spoelemmer haal, 'schraap' ik met de mitt langs de gritt om troep die in de haren van de mitt wil blijven hangen er zo uit te schrapen.
 
Als je zoveel Mitts gebruikt sla je wat mij betreft door. Op een gegeven moment is er ook gewoon een kosten/baten analyse, ga je al die Mitts kopen om 3% meer resultaat te halen? Ik in ieder geval niet. We maken elkaar gek en meneer Monello lacht in zijn vuistje.
 
  • Leuk
Reactions: D!m!tr! en Guest007
@Guest007: een pre rinse voor het foamen heb ik ook nooit begrepen waarom mensen dat doen. Blijkbaar zou je dus daarna foamen de wagen al properder moeten zijn dat na alleen te foamen.

Echter bedenk ik me dan dat je dan toch het concept van foamen enigszins verliest? (Deel vuil contactloos verwijderen). Ik dacht altijd als ik gewoon met HD een vuile wagen ga afspuiten, het vuil "rond geblazen" wordt op de lak. Zeker bij zwaardere vervuiling. Voorbeeld: Daarnet thuis gekomen (met de gemaakte fiets voor diegene die volgen) en ja hoor, dikke vogelscheet op de motorkap. Nu rustig met S&W en microvezeldoek rustig laten inwerken en opgepakt. Kan mij voorstellen als je daar met de HD gaat beginnen opspuiten je de "brokjes" mooi rondspuit op de lak.. Althans das mijn persoonlijke bedenking.

Ergens denk ik dat we het enigszins allemaal wat overdenken. Ieder heeft zo zijn procedure, en zolang dat lekker werkt, gewoon doen zeg ik.

Mss aanvullend: mensen die hier de detail guards Dirt locks gebruiken? Ben aant kijken om eventueel te upgraden ipv grit guards. In filmpjes ziet het er veelbelovend uit maar er zou toch nog steeds enig vuil naar boven komen. De pomptechniek om de washmitt te spoelen vind ik enigszins wel iets om aan te wennen denk ik. Nu ga ik met beide kanten van de mitt langs de gritt.
 
  • Leuk
Reactions: Ric325i
rgens denk ik dat we het enigszins allemaal wat overdenken. Ieder heeft zo zijn procedure, en zolang dat lekker werkt, gewoon doen zeg ik.

Precies dit is het belangrijkst. Als je voor jezelf denkt er plezier en baat bij te hebben doen. Het ene werkt (of niet) maar het andere heeft ook werkende en niet werkende delen. Laten we een beetje eerlijk zijn... We hebben het over auto wassen, niet een hongerige haai voeren. Heb plezier en houdt je auto glanzend. :)
 
@M3fan ,ik vind het grootste voordeel dat die dirt locks vast in de emmer zitten maar verder zal er niet superveel verschil zijn tussen de dirt locks en de grit guards.
Wat vuil betreft zal een deel zinken maak ook een gedeelte van het vuil zal er langer over doen om te bezinken en ik weet nou niet direct of die “pomp functie “ daar nu een oplossing voor is .
Ik vind ze super maar @Istnogferarie bv weer niet en zo heeft iedereen zijn eigen voorkeuren en visie.
Iedereen perfectioneert zijn eigen was/detail routine en juist de verschillen kun je weer van leren.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Reactions: teertsniam en M3fan
Heb net de video bekeken en vond het héél interessant. Vooral get feit dat je de accessoire op de standaard gritt kan zetten vind ik een pluspunt. Ik gebruik die ook en is super makkelijk om je mitt proper te krijgen. Bij een eventuele upgrade naar de Dirt locks zou ik dit systeem missen. Mss is een combinatie van beiden wel een optie. Dirt lock in de washbucket en gritt guard met accessoire in de rinse bucket om de mitt te spoelen. Zo krijg je wat minder "zwevende" deeltjes in je washbucket en blijft het wat beter beneden ipv de gewone gritt.
 
  • Leuk
Reactions: Ric325i