• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

New Car Treatment 2020 Toyota RAV4 2.5 Hybrid AWD Executive

nicknameless

Detailing guru
16 mei 2008
8.956
193
47
Den Haag
Na de vorige detail van zijn auto vond de eigenaar dat zijn nieuwe (7 maanden oude) aanwinst ook onder handen genomen moest worden,dus dit weekend stond deze auto gepland voor een volledige in- en exterieur detail.

De auto bij aanvang:

foto 01.jpg


foto 02.jpg


Prewash, foamen, wassen, de-ironizer:
Zoals altijd begin ik met het foamen van de (droge) auto zodat vastzittende vervuiling los kan weken en zo veilig wordt afgevoerd zonder aan te raken.
Kleine tip van mij: foam niet tegen de harde wind in...niet alleen de auto zit onder, ook jezelf :D
Als shampoo C**p* gebruikt, moet ook een keer op...

foto 03.jpg


De velgen werden gereinigd met Kenotek Wheel Cleaner Ultra X-tra 4200, de banden gereinigd met een dosis Meguiar's Super Degreaser, dit een paar keer herhaald omdat er bruine prut vanaf bleef komen.

foto 04.jpg

Nadat de auto grondig meermaals is afgespoten, alle was spullen opgeruimd en de auto naar binnen gereden om verder te gaan.

Lakreiniging / kleien:
voor een auto van 7 maanden oud, kwam er weinig vervuiling uit de lak. De meeste vervuiling kwam van de portieren achter de voorwielen.

foto 05.jpg


Lakdikte meting:
niet te dik, niet te dun, geen gekke uitschieters, gewoon normaal.

foto 06.jpg


Lak defecten:
de lak zag er nog goed uit, her en der wat DISO (dealer installed swirl option, vermoedelijk door de wasstraat geperst...) en een schaaf schade op de trim en een ernstige lak beschadiging rechts voor.

foto 07.jpg


20210314_105406.jpg



Polijsten:
de lak is lekker te doen, niet te hard, niet te zacht. Bovendien zag deze er nog goed uit dus heel veel stappen waren niet nodig. Hiervoor de Zvizzer One gebruikt i.c.m. diverse pads op de Rupes Biggoot LHR15.

foto 08.jpg


Ondanks dat het een lap staal is, moesten de kleintjes ook aan het werk :D

foto 8,1.jpg



Dit gaf al met al een prima resultaat.

foto 09.jpg


foto 010.jpg


foto 011.jpg


Glans en reflectie zit er weer goed in.

foto 016.jpg

foto 020.jpg


Het zit 'em allemaal in de details
uiteraard worden de details ook niet overgeslagen.

foto 012.jpg


Tape verwijderd en de gegalvaniseerde schroeven vervangen door rvs exemplaren, maar blijkbaar schijnen plaatstaal en rvs elkaar niet zo te mogen dus de gegalvaniseerde schroeven weer terug gezet).

foto 012.1.jpg


Zoals altijd smeer ik op de eerste dag van een detail de banden lekker dik in zodat het goed in het rubber kan trekken. En het was wel nodig... : unamused:

foto 013.jpg


De ramen konden ook wel wat aandacht hebben. Daar waar Waxaddict Magicglaze niet veel deed, deed de Monello Cristalino het vele malen beter.

foto 014.jpg


Bescherming:
deze keer weer eens gekozen voor een Waxaddict wax en wel de Graphene. Omdat ik er inmiddels er aardig doorheen zat en het feit dat de auto best groot is om met de hand te doen, heb ik gekozen om de wax machinaal aan te brengen, gewoon omdat het kan.
Een beetje met je vinger door de pot roeren en dit op een zachte pad aanbrengen en dan op laag toerenral over de lak heen aanbrengen.

foto 15.jpg



Interieur:
ook het intereur onder handen genomen. Alle matjes eruit, stofzuiger over heen evenals onder de matjes in de auto. Alle ventilatie kanalen en displays met een zachte Monello kwast schoon geborsteld, het leer schoon gemaakt met Nanolex interior cleaner en Gyeon borstel. Het kunststof gereinigd met Waxaddict interior cleaner.

foto 017.jpg


foto 019.jpg


Nadat ik alles nogmaals aan de buitenkant had nagelopen met een zachte doek en het duimpje omhoog, kon de auto weer naar buiten voor de na foto's.
 
Lekker bezig, Pat. ;)

Ik dacht in de preview al; ''Zo, dan is het hebben van verschillende machines wel een vereiste, met al die lijnen in het plaatwerk!'' ... Ik had flink moeten klooien met alleen een DAP en BF21.
 
Dat is hoe een nieuwe auto eruit hoort te zien!

Ik ben niet echt een waxer, maar klopt het dat je hier helemaal geen curetijd hebt aangehouden?
 
@Quantoxx,
- rotary met 4 maten backingplate
- DAP900 met 2 maten backingplate
- Rupes Bigfoot Mini
- Rupes Bigfoot LHR15
- Proxxon excentrische en rotary met 2 maten backingplate

Als het dan nog niet lukt, dan weet ik het niet meer :confused:

@Jansen,
Jawel hoor, heb het opname op pauze gezet en na 5 minuten de wax afgenomen. Als je goed kijkt, zie je het bij 2:20 minuut de overgang.
Het beeld trilt heel even omdat ik weer op de record knop druk ;)
 
@RoCo,
normaal gun ik mezelf de tijd niet om (snel) iets nieuws te proberen maar ditmaal gewoon stug doorgezet. Naarmate het werk vorderde, ging het ook steeds lekkerder werken.
- het stoft nauwelijks
- makkelijk af te nemen
- de keuze van de pad bepaald de slijpgraad

Kortom, een blijvertje voor klusjes die niet zulke intensieve behandeling nodig hebben.
 
  • Leuk
Reactions: RoCo