• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

2k lak herstellen

Seanm

Detailing rookie
2 feb 2023
8
15
Beste allen.

Ik heb een vraag over een zelfgespoten bumper. Het was voor mij de eerste keer om zelf een bumper te spuiten. Ondanks dat ik het erg leuk vond om te doen (wel lastiger als het eruit ziet en ik verwachte) ben ik opzich wel redelijk tevreden over de kleurlak. De 2k blanke lak is echter op redelijk wat plekken niet helemaal goed gelukt wat een sinaasappelhuid heeft opgeleverd. En ook ondanks dat ik met folie een soort van spuitcabine heb gecreëerd zitten er toch wel stofjes of andere vervuilingen op. Nou lees en zie ik veel over wetsanden op internet om in iedergeval de sinaasappelhuid op te lossen. Alleen vind ik dit best wel spannend om te gaan doen (wil niet helemaal opnieuw moeten beginnen) denken jullie dat ik dit probleem ook met polijsten alleen zou kunnnen oplossen en hoe moet ik dat precies aanpaken. Ik heb de liquid element t4000 aangeschaft. En zou ik die vuiltjes daar ook mee kunnen aanpakken of in ieder geval minder opvallend maken

Ik hoop dat jullie mij verder kunnen helpen
Groet sean
 
Ik lees nu wat andere gesprekken en ik zie dat fotos gewenst zijn om een goed advies te geven dus hierbij nog wat fotos
 

Bijlagen

  • image.jpg
    image.jpg
    126 KB · Weergaven: 83
  • image.jpg
    image.jpg
    220 KB · Weergaven: 85
  • image.jpg
    image.jpg
    122,4 KB · Weergaven: 83
  • image.jpg
    image.jpg
    167,7 KB · Weergaven: 81
Beste martin.

Wat versta jij onder een goede compound? Ik heb menzerna medium cut 2500 en krijg bij de polijst machine heavy cut 400 en super finish 3500. En wat bedoel je met een dito pad ?
 
Menzerna 400 vind ik een goede compound. Je kunt er in combinatie met een gele Monello pad goed mee polijsten. Daarmee zal je de meeste stofjes in je lak wel kwijt zijn. Doe rustig aan, neem er de tijd voor.
Je kunt met de Menzerna 400 op jouw kleur lak waarschijnlijk zelfs wel finishen, dus polijsten tot hoogglans maar als dat niet helemaal zou lukken gaat dat met Menzerna 2500 of 3500 zeer zeker wel lukken. Gebruik daarvoor dan een Monello witte pad. (ik weet de maten niet van jouw machine maar de pads zijn er in diverse groottes) Kijk maar even hier: https://www.carclean.com/nl/apparaten/polijstmachines/polijst-pads/monello
 
Ik zou @AndyVR even op een reactie vragen. ;) (Heb hem via zijn naam nu al attent gemaakt hierop)

Let trouwens niet op de kleur van een lak wanneer je zoekt naar hoe grof de gradatie van pad + polijstmiddel moet zijn. Of ik moet ik iets gemist hebben, maar de kleur zegt niets over de hardheid en gevoeligheid van een lak.
 
  • Leuk
Reactions: AndyVR
Met denimpads zou je dit ook aan kunnen pakken, maar ik weet niet of dat lekker werkt op jouw machine. Daarbij is dat ook een beetje tricky op een kunststof bumper ivm warmte-ontwikkeling.
 
  • Leuk
Reactions: Cordoba
Ik zou er niet over gaan tot enkele zakens duidelijk zijn...

Je hebt dit met spuitbus gespoten zie ik.
Hoeveel lagen kleur en hoeveel lagen blanke lak heb je gespoten? Heb je tussen de lagen de lak laten uitdampen?

Sinaas betekent niet altijd dat de structuur gewoon grof is door de verkeerde techniek, het kan ook betekenen dat je de blanke lak gewoonweg veel te dun hebt gespoten, wat schuren en polijsten wel erg risicovol maakt dan.

Ook zou ik niet zomaar over die stofjes gaan met als reden dat je het vuiltje zal doen loskomen en dit maakt krassen in de lak waardoor je weer vanaf 0 kan beginnen ...
Stofjes dien je er eerst uit te krabben en te verwijderen voor je over die plek gaat schuren of polijsten.
daar heb je een tool voor (zie afbeelding)
festool-schraper-zk-hw-4545-499749-4014549202029-mastertools_nl.jpg

Hoelang is het geleden dat je de bumper hebt gespoten en hoe heeft deze gedroogd? Temperaturen, hoelang?
 
  • Geweldig
Reactions: Cordoba
Beste andyvr

Bedankt voor je reactie

de bumper kwam uit de fabriek in de kunstof primer deze heb ik eerst geschuurd met korrel 800 goed ontvet en stofvrij gemaakt. Vervolgens 3 lagen primer op kleur met iedere keer 15 min droogtijd ertussen. Vervolgens heeft de primer ongeveer 12 uur gedroogd vervolgens geschuurd met korrel 1000 en wederom ontvet en stofvrij gemaakt. Toen ben ik overgegaan op kleur lak hier heb ik 3 lagen van aangebracht met wederom 15 min droogtijd ertussen. Na de eerste laag zag ik wel dat hij niet overal gedekt had dus op sommige plekken eerder 2,5 laag. Daarna heb ik nog een nevellaag eroverheen gespoten. Dit heb ik 45 min laten drogen. En vervolgens ben ik overgegaan tot de blanke lak ook hier heb ik drie lagen van aangebracht met 15 min ertussen Moet wel toegeven dat ik denk dat hij niet op alle plekken even dik is aangebracht omdat in sommige posities de spuitbus niet lekker werkte

De bumper ligt nu een week in mijn schuur te drogen wil hem eigenlijk morgen gaan monteren maar heb ook nog een bus blanke lak over dus nog een laag aanbrengen behoort ook nog tot de opties

Over die tool die jij adviseert voor de stofjes dan komen we wel in mijn dagelijkse bezigheid deze heb ik dus ook in mijn schuur liggen voor als ik interieurwerk doe. Dat scheelt alweer in aanschaf van spullen
 
@AndyVR

Sorry vergeten hij heeft tijdens het spuiten bij ongeveer 20 graden gedroogd 24 uur naa de laatste laklaag heb ik het kacheltje uit gezet en dan word het rond de 10 graden in mijn schuur
 
Dat is op zich al goed.

Heb je de lagen tussenin ook wat laten uitdampen voor je de volgende laag spoot? Gemiddeld 5-10 minuutjes (kleurlak dient mat getrokken te zijn voor de volgende laag)

Wat ik nog vergeten te vragen was.
Heb je enkel nieuwe lagen lak en blanke lak gespoten of ook een herstelling uitgevoerd waardoor de plastic zelf zichtbaar is geworden?

Waarom dat ik dit vraag is omdat dit een beetje een indicatie kan geven hoe goed of hoe slecht de lak mogelijks hecht en dus ook jouw keuze tot schuren beïnvloed.
 
@AndyVR

Jazeker 15 min tussen lagen in en 45 tussen kleurlak en blanke lak. De bumper is nieuw bestelt dus heb alleen de kunstof primer (uit fabriek) ruw geschuurd voordat ik overging op kleur
 
  • Leuk
Reactions: AndyVR
Beste andyvr

Bedankt voor je reactie

de bumper kwam uit de fabriek in de kunstof primer deze heb ik eerst geschuurd met korrel 800 goed ontvet en stofvrij gemaakt. Vervolgens 3 lagen primer op kleur met iedere keer 15 min droogtijd ertussen. Vervolgens heeft de primer ongeveer 12 uur gedroogd vervolgens geschuurd met korrel 1000 en wederom ontvet en stofvrij gemaakt. Toen ben ik overgegaan op kleur lak hier heb ik 3 lagen van aangebracht met wederom 15 min droogtijd ertussen. Na de eerste laag zag ik wel dat hij niet overal gedekt had dus op sommige plekken eerder 2,5 laag. Daarna heb ik nog een nevellaag eroverheen gespoten. Dit heb ik 45 min laten drogen. En vervolgens ben ik overgegaan tot de blanke lak ook hier heb ik drie lagen van aangebracht met 15 min ertussen Moet wel toegeven dat ik denk dat hij niet op alle plekken even dik is aangebracht omdat in sommige posities de spuitbus niet lekker werkte

De bumper ligt nu een week in mijn schuur te drogen wil hem eigenlijk morgen gaan monteren maar heb ook nog een bus blanke lak over dus nog een laag aanbrengen behoort ook nog tot de opties

Over die tool die jij adviseert voor de stofjes dan komen we wel in mijn dagelijkse bezigheid deze heb ik dus ook in mijn schuur liggen voor als ik interieurwerk doe. Dat scheelt alweer in aanschaf van spullen
@AndyVR
 
  • Leuk
Reactions: AndyVR
Op zich heb je het goed gedaan.

Wel heb ik volgende vragen nog.
Je zegt dat de bumper in de primer kwam maar je hebt zelf nog eens primer erover gespoten? In principe is deze stap overbodig. Je moet enkel primer EN plastic hechting spuiten als de bumper in de kunststof aankomt, meestal zijn deze dan zwart maar zo ver ik weet komen nieuwe BMW bumpers in grijze primer.
Schuren met P1000 en dan kleur lakken was eigenlijk al goed.
Heb je door de primer geschuurd en hier geen hechting gespoten maar wel enkel primer, dan bestaat er het risico dat de primer op deze plekken niet optimaal hecht en kan loskomen.

Kom je toe met 1 spuitbus blanke lak voor de complete bumper te lakken? De eerste laag spuit je nooit helemaal gedekt en mag hier en daar niet 100% zijn, dit zorgt dat de volgende laag goed hecht en je voorkomt al direct een loper in de 1ste laag.
De 2de laag en eventueel 3de laag (of meer wanneer nodig), dienen wel strak en dikker gespoten te worden.
Voor de kleurlak net hetzelfde, een nevellaag op grotere afstand over het hele oppervlak is ook goed, zo minimaliseer je volkenvorming en komt de metallic in de lak ook goed te liggen.

Bij voorkeur schuur je de hele bumper met P1000-1500 en spuit je terug enkele lagen blanke lak, maar voorzichtig dat je nergens door de blanke lak schuurt! Anders dien je hier opnieuw kleur te spuiten.
Probeer ook de vloer/grond nat te spuiten voor je de bumper gaat lakken, dit minimaliseert ook het aantal stof, al bestaat de kans dat je alsnog wat stof kan krijgen uiteraard.
 
@AndyVR

Bedankt voor je reactie

De bumper was niet oficieel bmw. En nog niet grijs alleen een hechtingsprimer. Jammer dat ik onnodig werk heb gedaan maarjah beter twee stappen teveel dan een te weinig

Ik red het om de bumper nog 1 keer een laag blanke lak te geven. Adviseer je om nat te schuren of droog ?
 
  • Leuk
Reactions: AndyVR