• Carclean.com - The Car Care Shop

Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

• Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

'69 Mercedes Benz 250 S

Smotske

Detailing guru
5 mrt 2023
639
115
Afgelopen weekend al een fotootje gedeeld in de "volgende poetsklus topic", maar zal hier eens proberen een verslagje te maken.
IMG_2409.webp
IMG_2410.webp

IMG_2411.webp

De Benz is pas geleden geïmporteerd uit Italië. Een heel verhaal, maar zal het proberen kort te houden. Er was eens, en nog steeds, een groot Italiaans zuivelbedrijf genaamd Parmalat. Ik kende het bedrijf als kenmerkende sponsor van de Brabham BT53 F1 auto getekend door Gordon Murray. (een heel konijnenhol zelf al...) Het bedrijf was opgericht door een zekere Meneer Tanzi. Meneer Tanzi deed hemzelf in 1969 een nieuwe Benz kado. Dit exemplaar. Uiteindelijk was meneer niet alleen zakenman van het Italiaanse Parmalat, maar ook een zakenman in een ander groot ondergronds italiaan bedrijf...
Meneer Tanzi is uiteindelijk vastgezet door het plegen van fraude. Toen is de Benz bij de 2de eigenaar in een kelder in Rome gezet. Wel jaarlijks een onderhoudsbeurtje door de lokale Mercedes Benz dealer, maar er is maar bar weinig mee gereden. Het is heel erg plausibel dat de kilometerstand van 10.5xx km klopt, en niet als eens over de kop is gegaan. Vanaf deze eigenaar is de benz via een handelaar bij de huidige eigenaar in bezit gekomen. Roest is echt minimaal, maar er is hier en daar onlangs verholpen, en is volledig getectyleerd. Incl binnenkant dorpels, die gewoon nog mat grijs van kleur waren. En dus zie hier, een soort van Survivor.

Het doel is niet om perfectie te halen, maar een flinke opfrisbeurt. Buiten en binnen. De lak was ontzettend stroef, en er was weinig glans. Het interieur was muf en smoezelig. Is geen jaren goed schoongemaakt. Let's go!

Vandaag deel 1, waar ik morgen en woensdag een verslagje doe van de dag zelf.
Begonnen met naar buiten rijden en met de lamp er even goed om heen.
IMG_2425.webp
IMG_2426.webp
IMG_2427.webp

IMG_2429.webp
IMG_2430.webp
IMG_2431.webp

IMG_2433.webp

IMG_2434.webp
IMG_2435.webp

Wachten tot het een beetje licht was buiten en gaan. Foambadje met Dodo iFoam Max en ValetPro Citrus. Met de kwast en een stapel doek er goed om heen. Alle sponningen en scharnieren meegenomen. Banden met een bandenreiniger, en velgen met Great Lion velgenreiniger.

IMG_2436.webp
IMG_2437.webp

Dat het dak stroef was voelde ik al toen de Benz nog nat was, maar jemig wat een meuk tijdens het kleinen.

IMG_2438.webp
IMG_2439.webp

Misschien 60cm2 gedaan en het was al bruin. Dit was op alle liggende delen zo, de staande delen amper vervuiling. Typisch kelder-opslag gedrag...

Hiervoor trouwens de auto royaal ingesprayd met Monello NonFero. Gaf flink uitslag.
IMG_2441.webp
IMG_2442.webp
IMG_2448.webp

Hierna al het glas aan de buitenkant behandeld met Soft99 Compound en Autoglym Glaspolish toen de Soft99 op was. Glas ook wel zacht en glad.

Ingefoamd, en grondig afspoelen, drogen en naar binnen voor inspectie.
IMG_2449.webp
IMG_2460.webp

Toch een beetje kleurverschil. Hier en daar is al wel eens wat gespoten.
IMG_2456.webp
IMG_2457.webp

Lakmeter er op.
Van een dikte van 109 tot 998!
IMG_2466.webp
IMG_2465.webp

Proefje met Gyeon rode pad en gyeon compound gaf mij al voldoende resultaat, om op de volgen met Gyeon blauw met Polish.

IMG_2473.webp
IMG_2475.webp

Allen boven de raamsierlijsten gepolijst, en toen door naar het Chrome werk.
Mothers en gyeon metal Polish gebruikt met een MFdoek en op een cuttingpadje 35mm op de Flex PXE80.

Voor en na
IMG_2482.webp
IMG_2483.webp

IMG_2478.webp
IMG_2477.webp

Alles afgenomen met Gyeon prep, en eerst maar een wasje gedaan. De doeken en pads vlogen er doorheen vandaag. Morgen beginnen met de binnenkant. Textiel en leer, en nog meer Chrome Polish...

Bijlagen

• IMG_2470.webp
    IMG_2470.webp
    201,1 KB · Weergaven: 19
Bijzondere lakkleur die soms bijna hemelsblauw lijkt, soms zeegroen. Die waardes van de lakdikte verbazen mij: 109 lijkt mij voor die tijd voor een premium merkt behoorlijk dun, 998 daar moet haast iets van tectyl of iets dergelijks onder zitten.

Ik ga dit volgen, ik ben niet echt een Mercedes fan, maar dit vind ik leuk om te volgen.

• Leuk
Reacties: schaef en Smotske
Zo, dit is echt een prachtig project, om deze auto weer terug te kijken in oorspronkelijke staat.
M.b.t. die lakdikte, 109 vind ik ook wel spannend dun op zo'n auto. Vroeger werden lakken volgens mij toch wel wat dikker gespoten, zeker bij de premium merken. Ik neem aan dat deze auto ook blanke lak heeft? Dan zou ik niet verbaasd zijn als er ooit al flink gewetsand is, en er nog maar weinig blanke lak over is op die plaats. Ik weet dat er ook lakdikte meters zijn die individuele lagen kunnen meten, misschien kun je die ergens lenen om te kijken hoe veel blanke lak er nog over is op die dunne plaatsen.

• Leuk
Reacties: Smotske
Veel gedaan, weinig foto's voor verslag. De meeste beauty shots komen nog.

Gisterochtend de dag begonnen met het interieur. Stofzuigen, meerdere rondes met de extractor. En veel APC 1:15 gebruikt. Z'n beetje voor het hele interieur wel. Alles afgedaan met AutoGlym Rubber and Vinyl care. Deed het ook goed op de plastics, en vooral op het vinyllen dashboard. Zoog het op!
IMG_2486.webp
IMG_2489.webp

IMG_2490.webp

De oplettende kijker ziet ook een heuse Stipt interieur doek. Sorry, maar is een hele fijne doek voor interieurs. Ooit als Kado gekregen, dikke prima!
De tornador met fles waar een APC verdunning in zat werkte ook erg fijn, je blaast alle vezels los.

Middags door naar het exterieur. Alle liggende delen met Gyeon compound combinatie, en Polish combinatie.
IMG_2492.webp
IMG_2491.webp
IMG_2493.webp

Craquelé, ingebrande zooi, en diepe krassen blijven zichtbaar, maar een stuk minder. De kleur veranderd per polijststap

IMG_2495.webp

Natuurlijk veel chromewerk gedaan. De neus glimt weer als een eikel in maanlicht.

Nu zo weer los met de flanken, de velgen, dan wassen met gyeon tabs. Veel gespetter van de metalpolish. Ondertussen bedenken welke was ik ga gebruiken. Een waxxaddicts, collisie 845, gyeon was, TW graphene....

Met het zien van de laatste foto besef ik pas hoezeer we ondertussen gewend zijn geraakt aan zwarte ruitenwissers (incl. metaaldeel), wisserarmen en ruitensproeiers. Ergens halverwege de jaren 70 is dat veranderd, en zo gebleven.

• Leuk
Gisteren de Benz zo goed als afgemaakt. De flanken en de bips met de Gyeon compound en gyeon Polish stap, en heel veel Chrome Polish. Heel voorzichtig gewerkt omdat de koets veel defecten heeft.
IMG_2498.webp

Barstjes en craquelé. De voorscherm rechts was erg dun. Daar mat ik 109um, wist net op tijd op de houden. Uiteindelijk haalde ik met de compound stap er z'n 2 tot 3 um vanaf.:scream: Ik bleef de pad ook maar schoonblazen.

Op de passagiersdeur voor waar ik z'n 1000um mat zag ik schuurkrasjes. Lastig op foto te krijgen.
IMG_2499.webp
IMG_2500.webp

Auto buiten ingefoad met BH TL, en gewassen met Gyeon Tabs. Wat droogt een auto daarna ook fijn, zonder bescherming. Binnen gedroogd met de compressor en door.

In het interieur ook veel chrome.
IMG_2503.webp
IMG_2504.webp

IMG_2502.webp

IMG_2513.webp

Koets in het laatste restje Gyeon was gezet. Ramen schoon, bandjes in de dressing, uitlaatje gepoetst, nog een keer met vinyl en rubber care van autoglym door het interieur, hoop kleine dingen en aan de lader gezet met de deuren open om goed uit te dampen van het vele gebruik met de extractor.

De Benz wordt Maandag pas omgehaald, dus heb later deze week mooi de tijd voor een aantal beauty shots.

Bedankt voor het lezen, en tot de volgende aflevering!

Wat een prachtige auto en dito project, nu ben ik al een liefhebber van oude auto's (alles van vóór de eeuwwisseling grofweg)
Dit is wel extra bijzonder zo'n mooie oude naar mijn niet te bescheiden mening nog echte Benz.

Een heel mooi resultaat zeg!

P.S: die laatste foto geeft me ook een wat ongemakkelijk gevoel..één verkeerde beweging en de deur inclusief A stijl zijn om zeep..

• Leuk