Afgelopen weekend al een fotootje gedeeld in de "volgende poetsklus topic", maar zal hier eens proberen een verslagje te maken.
De Benz is pas geleden geïmporteerd uit Italië. Een heel verhaal, maar zal het proberen kort te houden. Er was eens, en nog steeds, een groot Italiaans zuivelbedrijf genaamd Parmalat. Ik kende het bedrijf als kenmerkende sponsor van de Brabham BT53 F1 auto getekend door Gordon Murray. (een heel konijnenhol zelf al...) Het bedrijf was opgericht door een zekere Meneer Tanzi. Meneer Tanzi deed hemzelf in 1969 een nieuwe Benz kado. Dit exemplaar. Uiteindelijk was meneer niet alleen zakenman van het Italiaanse Parmalat, maar ook een zakenman in een ander groot ondergronds italiaan bedrijf...
Meneer Tanzi is uiteindelijk vastgezet door het plegen van fraude. Toen is de Benz bij de 2de eigenaar in een kelder in Rome gezet. Wel jaarlijks een onderhoudsbeurtje door de lokale Mercedes Benz dealer, maar er is maar bar weinig mee gereden. Het is heel erg plausibel dat de kilometerstand van 10.5xx km klopt, en niet als eens over de kop is gegaan. Vanaf deze eigenaar is de benz via een handelaar bij de huidige eigenaar in bezit gekomen. Roest is echt minimaal, maar er is hier en daar onlangs verholpen, en is volledig getectyleerd. Incl binnenkant dorpels, die gewoon nog mat grijs van kleur waren. En dus zie hier, een soort van Survivor.
Het doel is niet om perfectie te halen, maar een flinke opfrisbeurt. Buiten en binnen. De lak was ontzettend stroef, en er was weinig glans. Het interieur was muf en smoezelig. Is geen jaren goed schoongemaakt. Let's go!
Vandaag deel 1, waar ik morgen en woensdag een verslagje doe van de dag zelf.
Begonnen met naar buiten rijden en met de lamp er even goed om heen.
Wachten tot het een beetje licht was buiten en gaan. Foambadje met Dodo iFoam Max en ValetPro Citrus. Met de kwast en een stapel doek er goed om heen. Alle sponningen en scharnieren meegenomen. Banden met een bandenreiniger, en velgen met Great Lion velgenreiniger.
Dat het dak stroef was voelde ik al toen de Benz nog nat was, maar jemig wat een meuk tijdens het kleinen.
Misschien 60cm2 gedaan en het was al bruin. Dit was op alle liggende delen zo, de staande delen amper vervuiling. Typisch kelder-opslag gedrag...
Hiervoor trouwens de auto royaal ingesprayd met Monello NonFero. Gaf flink uitslag.
Hierna al het glas aan de buitenkant behandeld met Soft99 Compound en Autoglym Glaspolish toen de Soft99 op was. Glas ook wel zacht en glad.
Ingefoamd, en grondig afspoelen, drogen en naar binnen voor inspectie.
Toch een beetje kleurverschil. Hier en daar is al wel eens wat gespoten.
Lakmeter er op.
Van een dikte van 109 tot 998!
Proefje met Gyeon rode pad en gyeon compound gaf mij al voldoende resultaat, om op de volgen met Gyeon blauw met Polish.
Allen boven de raamsierlijsten gepolijst, en toen door naar het Chrome werk.
Mothers en gyeon metal Polish gebruikt met een MFdoek en op een cuttingpadje 35mm op de Flex PXE80.
Voor en na
Alles afgenomen met Gyeon prep, en eerst maar een wasje gedaan. De doeken en pads vlogen er doorheen vandaag. Morgen beginnen met de binnenkant. Textiel en leer, en nog meer Chrome Polish...
De Benz is pas geleden geïmporteerd uit Italië. Een heel verhaal, maar zal het proberen kort te houden. Er was eens, en nog steeds, een groot Italiaans zuivelbedrijf genaamd Parmalat. Ik kende het bedrijf als kenmerkende sponsor van de Brabham BT53 F1 auto getekend door Gordon Murray. (een heel konijnenhol zelf al...) Het bedrijf was opgericht door een zekere Meneer Tanzi. Meneer Tanzi deed hemzelf in 1969 een nieuwe Benz kado. Dit exemplaar. Uiteindelijk was meneer niet alleen zakenman van het Italiaanse Parmalat, maar ook een zakenman in een ander groot ondergronds italiaan bedrijf...
Meneer Tanzi is uiteindelijk vastgezet door het plegen van fraude. Toen is de Benz bij de 2de eigenaar in een kelder in Rome gezet. Wel jaarlijks een onderhoudsbeurtje door de lokale Mercedes Benz dealer, maar er is maar bar weinig mee gereden. Het is heel erg plausibel dat de kilometerstand van 10.5xx km klopt, en niet als eens over de kop is gegaan. Vanaf deze eigenaar is de benz via een handelaar bij de huidige eigenaar in bezit gekomen. Roest is echt minimaal, maar er is hier en daar onlangs verholpen, en is volledig getectyleerd. Incl binnenkant dorpels, die gewoon nog mat grijs van kleur waren. En dus zie hier, een soort van Survivor.
Het doel is niet om perfectie te halen, maar een flinke opfrisbeurt. Buiten en binnen. De lak was ontzettend stroef, en er was weinig glans. Het interieur was muf en smoezelig. Is geen jaren goed schoongemaakt. Let's go!
Vandaag deel 1, waar ik morgen en woensdag een verslagje doe van de dag zelf.
Begonnen met naar buiten rijden en met de lamp er even goed om heen.
Wachten tot het een beetje licht was buiten en gaan. Foambadje met Dodo iFoam Max en ValetPro Citrus. Met de kwast en een stapel doek er goed om heen. Alle sponningen en scharnieren meegenomen. Banden met een bandenreiniger, en velgen met Great Lion velgenreiniger.
Dat het dak stroef was voelde ik al toen de Benz nog nat was, maar jemig wat een meuk tijdens het kleinen.
Misschien 60cm2 gedaan en het was al bruin. Dit was op alle liggende delen zo, de staande delen amper vervuiling. Typisch kelder-opslag gedrag...
Hiervoor trouwens de auto royaal ingesprayd met Monello NonFero. Gaf flink uitslag.
Hierna al het glas aan de buitenkant behandeld met Soft99 Compound en Autoglym Glaspolish toen de Soft99 op was. Glas ook wel zacht en glad.
Ingefoamd, en grondig afspoelen, drogen en naar binnen voor inspectie.
Toch een beetje kleurverschil. Hier en daar is al wel eens wat gespoten.
Lakmeter er op.
Van een dikte van 109 tot 998!
Proefje met Gyeon rode pad en gyeon compound gaf mij al voldoende resultaat, om op de volgen met Gyeon blauw met Polish.
Allen boven de raamsierlijsten gepolijst, en toen door naar het Chrome werk.
Mothers en gyeon metal Polish gebruikt met een MFdoek en op een cuttingpadje 35mm op de Flex PXE80.
Voor en na
Alles afgenomen met Gyeon prep, en eerst maar een wasje gedaan. De doeken en pads vlogen er doorheen vandaag. Morgen beginnen met de binnenkant. Textiel en leer, en nog meer Chrome Polish...