• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

86'er Corsa A GT

Juffer1

Detailing guru
Tester of Bling
27 okt 2008
3.129
193
46
Harderwijk
Afgelopen zaterdag stond er een leuke uitdaging op onze planning.
Klein verhaaltje vooraf : Danny(de eigenaar) is een oud club lid die nu van de Astra's helemaal is overgestapt op Corsa A's.
Hij had op Opel forum (linkje) om hulp gevraagd om zijn witte A Corsa weer glimmend te krijgen.

71C94B34-5A8B-4224-B1BB-0EF2537CA261-168-00000044132BA8E3_zps9f1c3f55.webp



Na reacties over oa. rode commandant aangelengd met terpentine, heeft Danny ons benaderd om hem te helpen.
Het doel was om de lak weer glimmend te krijgen. De overige zaken (banden, ramen, kunstof ed) zouden we niks aan doen.
Danny heeft gevraagd of we in de show-off duidelijk de stappen en gebruikte producten wilde vermelden dus soms kan er nogal wat tekst voorbij komen.


Zaterdagmorgen om 10.00 uur was Danny bij de loods in Harderwijk en zijn we eerst begonnen om de auto te wassen met het 2 emmer (voorzien van grit guard's) systeem, een goede shampoo in combinatie met een washmitt.

Na het wassen de auto goed afgespoeld en direct geclayed. Omdat er best nogal wat vervuiling op/in de lak zat gekozen voor een iets zwaardere clay en een clay lube op waterbasis.
Na het clayen de auto afgedroogd met een droogdoek.

Omdat het buiten nog steeds erg mistig was wilde foto's maken niet echt lukken, mede omdat de auto nog steeds vocht uit de lucht aan bleef trekken. Hierop de auto naar binnen gereden en begonnen om de lakdiktes te meten met een lakdikte meter. Uit deze meetresultaten kwam al snel naar voren dat het dak de helft minder lak bevatte (165 micron) dan de overige panelen (waardes ruim boven de 300 micron).

Na het meten een testspot gemaakt. Eerst met een excentrische machine (Dap 900), een light cutting pad en een medium zware polijst. Toen dit niet bleek te werken een iets zwaardere pad gekozen. Ook dit bleek niet het door ons gehoopte resultaat te geven. Hierop de keuze van het polijstmiddel aangepast van Monello naar SSR1, SSR2 en uiteindelijk SSR2.5 omdat die gemaakt zijn voor de wat oudere lakken.

Ook dit bracht niet waar we op hadden gehoopt, dus dan de machine maar upgraden naar een roterende machine : de PRO900.

Met deze machine kregen we met een medium polijstpad en een medium polijstmiddel wel het beoogde resultaat.

Het nog niet behandelde deel :
P1050979_zps31bb0048.webp


Het behandelde deel :
P1050978_zps7298df69.webp


Verschil onder een Brinkmann lamp
P1050980_zps3497de85.webp


En in het kunstlicht
P1050977_zps3c59b3bb.webp


P1050976_zps86faac78.webp


Hierop hebben we een stappenplan gebaseerd : voor de witte delen 2 hits met de PRO900, een oranje pad en Mezzo, daarna de DAP900, een witte pad en Mezzo en die afbouwen naar de DAP900 met een licht groene pad en een finishing polish
De mat gespoten delen aan de onderzijde van de deur zijn met een DAP900, een licht groene pad en professional polish gedaan omdat we niet wilde dat die delen gingen glimmen.
Na de polijst stappen hebben we de lak ontvet en even goed laten ademen.

Wat foto's tijdens de werkzaamheden :
P1050983_zpsb73e62f8.webp


P1050984_zpsa932fc4d.webp


P1050986_zps8e3a868f.webp


Nogmaals het verschil tussen de wel en niet behandelde delen :
P1050988_zpsdeb858fb.webp


P1050989_zpsed2f5f2f.webp


P1050994_zps898c92f7.webp


Kentekenplaathouder ook vakkundig verwijderd om ook daaronder goed te kunnen polijsten
P1060001_zpsc0613d77.webp


Allemaal lekker bezig :
P1060003_zps7481261c.webp


Na een minuut of 5 hebben we een glaze aangebracht om de lak wat extra voeding te geven. Hierna hebben we gekozen om toch een wax aan te brengen om maximaal van het resultaat te kunnen genieten.

P1050998_zps89f9aea5.webp


Nadat de wax was uitgecured (in ons geval 15-20 minuten) de auto naar buiten gerold om het resultaat eens in het daglicht te bekijken.
P1060016_zpsca783b31.webp


P1060021_zps70021676.webp


P1060022_zpsc090a244.webp


P1060025_zps3c32f0aa.webp


P1060026_zpsf2ddd580.webp


P1060032_zps556f2d04.webp


P1060034_zps1d1bf173.webp


P1060036_zps69852189.webp


P1060038_zps6c1dbefa.webp


Namens Gerrit, Wilma en mij : bedankt voor het lezen !
P1060023_zpsba386054.webp


Mochten er vragen of opmerkingen zijn dan zie ik die graag tegemoet !
 
Die kunststof delen zijn nog wel een uitdaging. Er zitten speciale GT delen op en daar rijden er nog maar 17 van in Nederland. De delen worden steeds zeldzamer.

De spoiler op de achterklep zou gespoten zijn en de delen op de voorkant (nog) niet. We hebben wel wat producten gebruikt (trim restorer, revive, fantastic plastic & Ultimate Protectant) maar niets lijkt erin te trekken.
De eigenaar zit eraan te denken om de delen nu in de originele kunstof kleur te laten spuiten.
 
Mooie show-off met handige linkjes naar de betreffende producten.

Leuk om te lezen dat de oranje pad met de Mezzo op de DAP900 niet het gewenste effect heeft, maar op de Pro900 wel. Heb zo nu en dan ook hetzelfde "probleem" dat ik met de DAP900 en de woolpad drie hits moet maken om het beoogde resultaat te krijgen en dan nog ben ik van mening dat het nog wel iets beter kan. Binnenkort toch maar eens een Pro 900 aan de collectie toevoegen om sneller en intensiever te kunnen corrigeren (indien noodzakelijk).
 
Er waren nog wel andere opties icm de DAP (gele pad, woolpad - Inizio, Inzio forza) maar steeds vaker stap ik dan over op de PRO omdat dat gewoon veel sneller gaat en ik de machine ook fijner (stabieler) vindt werken.
Er kleven wel nadelen aan, een iets te vochtige pad resulteert al heel snel in een gespikkelde wagen en ook zitten er bepaalde risico's vast aan het gebruik van een rotary.
 
Wat een leuke show-off, keurig resultaat behaald en zoals hierboven al werd opgemerkt erg handig zo met de linkjes erbij.

Erg gave auto ook, top om te zien dat deze een eigenaar heeft gevonden die er zo mee omgaat. :)
 
@ joost: tja.... ik moet wel eerlijk bekennen dat het bloed onder m'n nagels vandaan gehaald werd en dat ik eerst iets anders getypt had. Maar voordat ik het postte had mijn backspace knop alweer overuren gedraaid. ;)