Afgelopen zaterdag stond er een leuke uitdaging op onze planning.
Klein verhaaltje vooraf : Danny(de eigenaar) is een oud club lid die nu van de Astra's helemaal is overgestapt op Corsa A's.
Hij had op Opel forum (linkje) om hulp gevraagd om zijn witte A Corsa weer glimmend te krijgen.
Na reacties over oa. rode commandant aangelengd met terpentine, heeft Danny ons benaderd om hem te helpen.
Het doel was om de lak weer glimmend te krijgen. De overige zaken (banden, ramen, kunstof ed) zouden we niks aan doen.
Danny heeft gevraagd of we in de show-off duidelijk de stappen en gebruikte producten wilde vermelden dus soms kan er nogal wat tekst voorbij komen.
Zaterdagmorgen om 10.00 uur was Danny bij de loods in Harderwijk en zijn we eerst begonnen om de auto te wassen met het 2 emmer (voorzien van grit guard's) systeem, een goede shampoo in combinatie met een washmitt.
Na het wassen de auto goed afgespoeld en direct geclayed. Omdat er best nogal wat vervuiling op/in de lak zat gekozen voor een iets zwaardere clay en een clay lube op waterbasis.
Na het clayen de auto afgedroogd met een droogdoek.
Omdat het buiten nog steeds erg mistig was wilde foto's maken niet echt lukken, mede omdat de auto nog steeds vocht uit de lucht aan bleef trekken. Hierop de auto naar binnen gereden en begonnen om de lakdiktes te meten met een lakdikte meter. Uit deze meetresultaten kwam al snel naar voren dat het dak de helft minder lak bevatte (165 micron) dan de overige panelen (waardes ruim boven de 300 micron).
Na het meten een testspot gemaakt. Eerst met een excentrische machine (Dap 900), een light cutting pad en een medium zware polijst. Toen dit niet bleek te werken een iets zwaardere pad gekozen. Ook dit bleek niet het door ons gehoopte resultaat te geven. Hierop de keuze van het polijstmiddel aangepast van Monello naar SSR1, SSR2 en uiteindelijk SSR2.5 omdat die gemaakt zijn voor de wat oudere lakken.
Ook dit bracht niet waar we op hadden gehoopt, dus dan de machine maar upgraden naar een roterende machine : de PRO900.
Met deze machine kregen we met een medium polijstpad en een medium polijstmiddel wel het beoogde resultaat.
Het nog niet behandelde deel :
Het behandelde deel :
Verschil onder een Brinkmann lamp
En in het kunstlicht
Hierop hebben we een stappenplan gebaseerd : voor de witte delen 2 hits met de PRO900, een oranje pad en Mezzo, daarna de DAP900, een witte pad en Mezzo en die afbouwen naar de DAP900 met een licht groene pad en een finishing polish
De mat gespoten delen aan de onderzijde van de deur zijn met een DAP900, een licht groene pad en professional polish gedaan omdat we niet wilde dat die delen gingen glimmen.
Na de polijst stappen hebben we de lak ontvet en even goed laten ademen.
Wat foto's tijdens de werkzaamheden :
Nogmaals het verschil tussen de wel en niet behandelde delen :
Kentekenplaathouder ook vakkundig verwijderd om ook daaronder goed te kunnen polijsten
Allemaal lekker bezig :
Na een minuut of 5 hebben we een glaze aangebracht om de lak wat extra voeding te geven. Hierna hebben we gekozen om toch een wax aan te brengen om maximaal van het resultaat te kunnen genieten.
Nadat de wax was uitgecured (in ons geval 15-20 minuten) de auto naar buiten gerold om het resultaat eens in het daglicht te bekijken.
Namens Gerrit, Wilma en mij : bedankt voor het lezen !
Mochten er vragen of opmerkingen zijn dan zie ik die graag tegemoet !
Klein verhaaltje vooraf : Danny(de eigenaar) is een oud club lid die nu van de Astra's helemaal is overgestapt op Corsa A's.
Hij had op Opel forum (linkje) om hulp gevraagd om zijn witte A Corsa weer glimmend te krijgen.
Na reacties over oa. rode commandant aangelengd met terpentine, heeft Danny ons benaderd om hem te helpen.
Het doel was om de lak weer glimmend te krijgen. De overige zaken (banden, ramen, kunstof ed) zouden we niks aan doen.
Danny heeft gevraagd of we in de show-off duidelijk de stappen en gebruikte producten wilde vermelden dus soms kan er nogal wat tekst voorbij komen.
Zaterdagmorgen om 10.00 uur was Danny bij de loods in Harderwijk en zijn we eerst begonnen om de auto te wassen met het 2 emmer (voorzien van grit guard's) systeem, een goede shampoo in combinatie met een washmitt.
Na het wassen de auto goed afgespoeld en direct geclayed. Omdat er best nogal wat vervuiling op/in de lak zat gekozen voor een iets zwaardere clay en een clay lube op waterbasis.
Na het clayen de auto afgedroogd met een droogdoek.
Omdat het buiten nog steeds erg mistig was wilde foto's maken niet echt lukken, mede omdat de auto nog steeds vocht uit de lucht aan bleef trekken. Hierop de auto naar binnen gereden en begonnen om de lakdiktes te meten met een lakdikte meter. Uit deze meetresultaten kwam al snel naar voren dat het dak de helft minder lak bevatte (165 micron) dan de overige panelen (waardes ruim boven de 300 micron).
Na het meten een testspot gemaakt. Eerst met een excentrische machine (Dap 900), een light cutting pad en een medium zware polijst. Toen dit niet bleek te werken een iets zwaardere pad gekozen. Ook dit bleek niet het door ons gehoopte resultaat te geven. Hierop de keuze van het polijstmiddel aangepast van Monello naar SSR1, SSR2 en uiteindelijk SSR2.5 omdat die gemaakt zijn voor de wat oudere lakken.
Ook dit bracht niet waar we op hadden gehoopt, dus dan de machine maar upgraden naar een roterende machine : de PRO900.
Met deze machine kregen we met een medium polijstpad en een medium polijstmiddel wel het beoogde resultaat.
Het nog niet behandelde deel :
Het behandelde deel :
Verschil onder een Brinkmann lamp
En in het kunstlicht
Hierop hebben we een stappenplan gebaseerd : voor de witte delen 2 hits met de PRO900, een oranje pad en Mezzo, daarna de DAP900, een witte pad en Mezzo en die afbouwen naar de DAP900 met een licht groene pad en een finishing polish
De mat gespoten delen aan de onderzijde van de deur zijn met een DAP900, een licht groene pad en professional polish gedaan omdat we niet wilde dat die delen gingen glimmen.
Na de polijst stappen hebben we de lak ontvet en even goed laten ademen.
Wat foto's tijdens de werkzaamheden :
Nogmaals het verschil tussen de wel en niet behandelde delen :
Kentekenplaathouder ook vakkundig verwijderd om ook daaronder goed te kunnen polijsten
Allemaal lekker bezig :
Na een minuut of 5 hebben we een glaze aangebracht om de lak wat extra voeding te geven. Hierna hebben we gekozen om toch een wax aan te brengen om maximaal van het resultaat te kunnen genieten.
Nadat de wax was uitgecured (in ons geval 15-20 minuten) de auto naar buiten gerold om het resultaat eens in het daglicht te bekijken.
Namens Gerrit, Wilma en mij : bedankt voor het lezen !
Mochten er vragen of opmerkingen zijn dan zie ik die graag tegemoet !