• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

A trip down memory lane

Steve Jobless

Detailing trainee
4 apr 2022
42
40
Aangezien ik al gigantisch veel kennis vergaard heb op dit forum, is het tijd voor mij om ook een duit in het zakje te doen.

Ik heb ooit in een ver verleden een vakantiebaantje gehad als auto poetser bij de lokale autogarage. Destijds ook in aanraking gekomen met het spul om 'ongelakte exterieur delen' weer mooi zwart te maken. Ik weet nog goed dat je dit spul absoluut niet op de lak wilde krijgen want dan stond je een half uur te boenen om het er weer af te halen.

Op m'n 18e heb ik als eerste auto een metallic rode Renault Kangoo kunnen overnemen van een vriend voor 1000 euro. Een automaat met airco; erg praktisch, maar niet zuinig als je 45km enkele reis nodig hebt voor woon-werk. Zodoende na een paar maanden maar ingeruild met '2000 euro winst' op een nieuwe Seat Mii. Ook rood, maar geen metallic. 4 jaar lang met plezier gereden maar net voordat de garantie afliep nog een fikse reperatie eraan gehad. De condensafvoer van de airco lekte van achter het dashboard met als resultaat een water spektakel dat over de vloermatten liep. Het hele dashboard moest ervoor los en het totaal kwam neer op iets van 1700 euro waar PON (de welbekende/beruchte importeur van de VAG) ontzettend moeilijk over deed. 'Uw auto heeft nog maar 2 weken garantie' werd er gezegd. Dat klopt, maar 2 weken garantie = 2 weken garantie. Uiteindelijk na het dreigen met rechtsbijstand alsnog de 1700 euro vergoed gekregen maar ik was wel even klaar met de vrienden van PON.

Daarna de overstap gemaakt op private lease om dit soort akkefietjes te voorkomen, maar helaas kwam ik van een koude kermis thuis. Buiten allerlei administratief geneuzel heb ik met de eerste auto (knaloranje Nissan Micra) vanaf aflevering problemen gehad. Deze werd afgeleverd met een deuk in de bestuurdersdeur en een storing in de noodremsensor waardoor de auto op de autosnelweg vaak een noodstop maakte. Levensgevaarlijk, zo lever je toch geen auto af? Na 2 maanden klooien heb ik de auto neergezet bij de leasemaatschappij en een andere geeist want ik stond meer in de werkplaats dan iets anders.

Na 1 jaar mocht ik de lease kostenloos opzeggen (flex lease) en overgestapt op een Kia Niro in blue metallic bij dezelfde maatschappij (iets met een ezel en een steen zou je zeggen). Mooie auto, maar ook deze keer; schade bij aflevering (je verzint het niet) en veel administratief gezeik (auto was na 2 maanden in mijn bezit nog steeds onverzekerd volgens de wijkagent). Toen kwam corona en stond de auto dus meer op de oprit dan wat anders en dus het besluit gemaakt om de lease weer op te zeggen. Wederom kostenloos (lang leve flex lease).

Met het oog op een nieuw huis wilde ik geen nieuwe lease of grote investering aangaan en zodoende een 19 jaar oude Toyota Corolla E12 gekocht van een oud mannetje. Buiten het regulier onderhoud dik anderhalf jaar probleemloos mee gereden en veel plezier aan gehad.

Een verhuizing later hebben we de keuze gemaakt om elektrisch te gaan rijden, want met 6100 watt aan zonnepanelen op het dak, een eigen oprit en amper ritten boven de 200km retour is dat met de huidige benzine prijs een no-brainer. Dus de Toyotank ingeruild op de bolide die we nu rijden: een MG Marvel R. Wellicht is dat vloeken in de kerk, een elektrische auto die ook nog eens uit China komt én onder de vlag rijdt van een oud merk bekend om z'n iconische sportwagens (ik gooi ze er allemaal maar even in), maar wij zijn er zéér content mee en daar draait het volgens mij om ;)

Vandaar dat ik me meer ben gaan verdiepen in het detailen en op Carclean ben uitgekomen. Ik wil onze nieuwe bolide namelijk zo goed als mogelijk 'fabrieksnieuw' houden. Ik baal ervan dat ik hiermee niet eerder ben begonnen, de Toyotank was namelijk een uitstekend proefkonijn geweest. Als je iets sloopt op een 19 jarige auto is dat namelijk een stuk minder erg als op een hagelnieuwe.
Jammer genoeg heb ik geen garage tot m'n beschikking dus polijsten en eventuele coatings aanbrengen zit er voorlopig niet in (buiten dat ik hiervoor eerst nog enkele cursussen wil gaan volgen). Ik heb dus veel te leren maar sta altijd open voor tips, suggesties en onderbouwde kritiek :)

vd4PyXC.jpg
 
Leuke auto en ook nog eens tegen een hele mooie prijs.

Hopelijk heb je er veel plezier van!

Sowieso heb je genoeg plaatwerk om lekker de poets verslaving op uit te kuren
 
  • Leuk
Reactions: Steve Jobless