• Carclean.com - The Car Care Shop

Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

• Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

aanbrengen met natte pad?

Bartjebart

Detailing addict
6 okt 2010
314
62
Iets wat ik op het forum eigenlijk nog nooit tegen ben gekomen is of jullie wax aanbrengen met een droge of natte pad. Ik heb laatst Collinite 915 gewoon met een droge pad aangebracht en dat ging prima. Toen ik op de verpakking keek (ja, goede volgorde) zag ik dat er stond dat je het aan moet brengen met een vochtige pad. Doen jullie dat ook echt? Wat zijn hier de voordelen van?

Kan me voorstellen dat de pad dan minder wax opneemt/opzuigt en dus zuiniger te werk gaat.

dat was ook het enige wat ik kon verzinnen. Maar heb je dan geen kans dat je ook kleine waterdruppeltjes in je waxlaag krijgt? Lijkt me niet ideaal...

Bij polijsten maak ik de pads vaak wel ff een beetje vochtig met wat quick detailer..
Wax/glaze gaat eigenlijk altijd met een droge pad!

Het is inderdaad best gebruikelijk om pads lichtelijk te bevochtigen met een pufje detailerspray.
Zoals Dibbuz al aangaf trekt er dan minder in je pad (en wellicht 'glijdt' het dan net ff wat lekkerder).
Je hoeft je pads niet dus zeiknat te maken. Water lijkt het me ook niet geweldig.

nee, maar op het blik staat 'damp cloth'. Oftewel licht vochtig. Dat van QD op de pads bij polijsten heb ik wel eens vaker gelezen, maar dat is nog wel weer anders dan bij waxen lijkt me... Nouja, voorlopig maar gewoon verder met droge pads dan. Bevalt totnogtoe goed ;)

Idd geen water gebruiken.. krijg je alleen maar van die vervloekte witte vlekken :P
Polijstpads is het wel fijn bij! Vind het zelf wat lekkerder over de lak glijden!
Wax padje lijkt het me niet nodig, tot nu toe werkt dit perfect.. dus waarom veranderen?

Maar als je de pad vochtig hebt, en je gaat wax aanbrengen...
Word de eerste lik wax dan niet vloeibaarder doordat ie vochtig is van de QD? en is dit dan niet slecht voor de wax???

Yep, inderdaad hier ook dezelfde werkwijze.

Voor polijsten maakt een vochtige pad niet zo uit (of dit nu door spray detailer is of na 't reinigen).
Voor waxen en glazes gebruik ik een schone droge pad.

Vandaar dat er bij mij ook 2 zwarte pads en 2 rode pads in de verzameling zijn.
Mocht ik finishen met een zwarte pad of een keer de rode pad gebruiken met bijv. PB's Prof. Polish, dan heb ik in ieder geval een schoon droog exemplaar van elk over voor de glaze en/of wax.

er lijkt me wel een verschil tussen vochtig en nat...
een beetje vochtig zoals de fabrikant voorschrijft lijkt me geen probleem.

vaak is het meer een gevoelskwestie..

gebruik zelf een droge pad.

Het idee achter een natte pad te gebruiken is om de hitte te reduceren.
Dit is polijsten op de "old school" methode. :-d

Iedereen heeft ongetwijfeld wel eens het programma gezien van Wheeler Dealers waarbij Ed de monteur de rode Toyota MR2 gaat polijsten met een zeiknatte polijsspons.

Het polijsten begint bij 6:30 minuten.