• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Aangenaam, Ik ben Ronnie

Ronnie

Detailing trainee
9 dec 2018
16
25
Almere
Hallo Allemaal,

Ronnie 26 jaar, in bezit van een bmw e46 coupe die ik volgende week ga polijsten (na 18 jaar op deze aardbol te hebben rondgereden is het tijd geworden, voor haar eerste polijst beurt)

Sinds een klein half jaar ben ik aan het polijsten met een beperkt budget, ik polijst de oudere auto's en ben ik in bezit van een excentrieke polijstmachine genaamd: Techtake. De insteek was/is om het zich zelf terug te verdienen voordat ik naar level 2 ga :yum. Bij aanschaf van de machine heb ik enorm veel polijstpads in verschillende maten en soorten erbij gekregen. Verder gebruik ik het pakket van mazerna compound kit basic.

Het verbaasd mij hoeveel plezier ik als beginner hieraan beleef voor zover zijn klanten en ik tevreden met de kwaliteit. Zelf heb ik de afweging gemaakt om met het 'kapitaal' in het verlengende van het polijsten ook te gaan reinigen (exterieur/interieur) ook hiermee ga ik basic starten. Aangezien ik me in deze post alleen voorstel, heb ik nog een ander post waarin staat wat mijn plannen zijn nieuwsgierig geworden? neem een kijkje en laat een leuk berichtje achter.

Met vriendelijke groet,

Ronnie
 

Bijlagen

  • IMG_20170828_175108.jpg
    IMG_20170828_175108.jpg
    417,8 KB · Weergaven: 190
  • IMG_20170729_160536.jpg
    IMG_20170729_160536.jpg
    324,6 KB · Weergaven: 164
  • IMG_20170828_175049.jpg
    IMG_20170828_175049.jpg
    415,7 KB · Weergaven: 169
Laatst bewerkt:
Welkom Ronnie. Een Techtake polijstmachine vind ik niet via google, maar wel diverse Tectake machines, ik ben benieuwd wat je nu precies gebruikt voor pads op deze machine, en wat de technische eigenschappen zijn (bijv. hoe groot de slag is van de excenter). Op plaatjes zie ik deze machine steeds afgebeeld met een wollen vacht zoals mijn vader in de 70-er jaren op zijn Black & Decker gebruikte, ik zie pads die veel weghebben van een eierdoos, maar ook pads die er op het oog normaal uitzien. Gewicht van 3,6 kg lijkt me nogal stevig als je daar een hele auto mee moet doen.
 
Bedankt allemaal.

Hallo Cordoba,

Ik gebruik verschillende pads ligt eraan in wat voor staat de lak is. hieronder wat informatie die ik voor mezelf in een Words tabel heb gemaakt. Echt inhoudelijk over de technische eigenschappen weet ik niet veel mij is verteld dat een excentrieke polijstmachine veiliger werkt. In eerste instanties wou ik weten hoe het is om te polijsten en ben vervolgens op een verjaardagfeest gevraagd om voor een garage bedrijf te polijsten je kent het wel. Tot op heden ben ik er nog niet aan toegekomen mijn eigen auto te polijsten dat gaat hopelijk morgen of in de loop van volgende week plaatsvinden.

Het gewicht is even wennen maar is goed te doen, overigens is dit mijn eerste machine met een laag krukje en houding is het fijn werken

De eierdoos pad werkt heerlijk! zelfs als ik een druppeltje meer mezerna erop druppel heb ik geen last van rondvliegende paste.
Dit is trouwens het pakket wat ik heb gekocht: Excentrische polijstmachine

Het pakket is overcompleet, voor een beginner als mij is dit fantastisch om op deze manier kennis te mogen maken met het polijsten. Wat precies de slag is en het fijne ervan daarin wil ik me straks gaan verdiepen. Ik heb nooit geweten dat het mij veel voldoening geeft om een auto in uitstekende te polijsten. Wel is het voor mij belangrijk dat ik de juiste technieken toe pas en alle attributen en coumpounds op juiste wijze gebruik hieronder nog een kleine info van hoe ik het doe:

Mocht iemand weten wat de twee blokjes zijn met de touwtjes eraan (rechtsboven op de foto dan hoor ik dat graag)

Gradatie in hardheid
Soort en kleur sponzen
Mezerna polijstpaste

HARD
Oranje sponzen (Lamswol vacht enkel bij hele diepe krassen)
Menzerna PG1000 voor verwijderen van krassen/swirls

MEDIUM
Witte sponzen
1x Menzerna IP2000 voor intensief polijsten van de lak

SOFT
Gewaffelde zwarte sponzen
1x Menzerna FF3000 voor de final finish

UITWRIJVEN
Lamswol vacht Gewaffelde zwarte sponzen
1x SW protect voor aanbrengen van een wax/sealer laag
 
Laatst bewerkt:
:eek: Die wollen gevallen die vreten juist aan je lak, totaal anders dan veel leken denken. Ik gebruik wol alleen lokaal bij forse lakschade (bijv. diepe krassen), dus niet bedoeld om wax/sealant aan te brengen.

Het is mogelijk dat ik door de kleur van de eierdozen op het verkeerde been wordt gezet, maar ik denk nu dat deze bedoeld zijn voor het aanbrengen van wax/sealant.

Reserve koolstofborstels heeft bighead al uitgelegd. De set die je hebt is dus een kilo lichter dan ik zag bij googlen, de softstart is een mooie optie die lang niet elke machine heeft, het vermogen lijkt goed gekozen (hier werken veel mensen met een DAP500 en DAP900 met resp. ongeveer 500 en 900 W vermogen).
 
Je hebt helemaal gelijk, ben de heledag al op dit forum kennis aan het vergaren. Merk dat ik er zelf gaar van wordt:dizzy: heb het zojuist aangepast. Dus eigenlijk geen wol meer gebruiken alleen bij forse lakschade. Zou ik het beste de eierendozen pad ook bij wax/sealer laag gaan gebruiken?
 
  • Leuk
Reactions: BlueRaccoon
Zoals ik het nu zie wel, die eierdozenvorm is mogelijk gekozen om bij lastige vormen toch nog de lak te raken. Het schuim van de 'eierdozen' is als het goed is ook zacht (makkelijk in te drukken). Je moet gewoon beetje bij beetje de kennis opbouwen, zodat je kunt verwerken wat je hebt geleerd, en dan het volgende stukje kennis vergaren.

Misschien een keer met een ervaren detailer meekijken, en misschien eens wat pads vergelijken, ik weet niet welke maten backingplate (rotatiebord) bij jouw machine zitten, maar je kunt dan bijvoorbeeld een paar Monello pads pakken (ongeveer minstens een halve inch groter dan de backing plate, zodat je niet met de zijkant van de backing plate de lak raakt) en kijken hoe zich dat verhoudt met de hardheid van de pads die je al hebt.
 
Welkom op het forum Ronnie.
Ik sta vooral te kijken van hoe weinig je eigenlijk nog weet van wat er te koop is, waar alles voor dient, etc. en je toch al vrij vergevorderde plannen hebt om dit op een (semi-)professioneel niveau te gaan doen...
Mijn advies zou zijn om deze plannen nog even in de ijskast te stoppen en je allereerst nog eens veel meer in te lezen en nog veel te oefenen op "eigen" auto's ;)
 
Laatst bewerkt: