• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Aanpassing maakt wetsanden met DAP 500 mogelijk, eerste testresultaten.

Scheelt dat die van mij toch al buiten garantietermijn valt... :p
Lama komen die nieuwe excentrische deeltjes...! :ja
 
Tim zei:
Het contragewicht klopt namelijk na de aanpassing niet helemaal meer en dat zou eventueel een extra last op de as kunnen betekenen. Ik verwacht geen gekke dingen, maar het is wel op eigen risico.

Naar aanleiding van bovenstaande bewering (die ikzelf in de startpost eigenlijk ook al deed) heb ik een klein, weliswaar weinig wetenschappelijk, testje gedaan.

De veronderstelling is dat de balans in het aangepaste klosje nu dusdanig veranderd is, dat dit een extra as-belasting zou kunnen opleveren.
Proefopstelling:
De gedemonteerde kop van de originele DAP900 met lagers, asje en excentrisch gewicht geplaatst op een dop uit een ratelset versus eenzelfde opstelling van de gemodificeerde kop van de VDAP.
Als de balans verstoord zou zijn zou de kop niet blijven staan op de rateldop:
DSCF4765.JPG

Links de DAP900, rechts de kop van de VDAP.
Zoals gezegd, een huis-tuin- en keukenproef met weinig wetenschappelijke waarde maar hieruit durf ik toch te concluderen dat de balans niet ernstig verstoord is door de modificatie. Eerlijk is eerlijk: dit is niet van te voren zo bedacht, dus zie het als beginnersgeluk.
 
Nou ik denk dat een miniem verschil in onbalans al flinke schade kan opleveren aan lagers en dergelijken. en je dit op deze manier niet kan meten.
Neemt niet weg dat de modificatie een geniale uitvinding is :)^
 
Het komt inderdaad precies, maar niet overdrijven het is geen hoogtoerige propellor
De massa van backingplate en pad is ook niet altijd zuiver gecentreerd
Doet niet af aan het feit dat het geheel (met plate en schuurmat) gebalanceerd kan worden
Doe je dat goed, loopt hij als een naaimachien :ja
 
Johan, bedankt voor de update (en de worstenbroodjes).

Machinaal wetsanden met de VDAP ging eigenlijk best makkelijk. Ik heb in elk geval niets gemerkt van vreemde trillingen of iets dergelijks.
Dat je toch goed uit moet kijken blijkt wel uit hoe snel we door de lak op die knik in het panel gingen.
Nou kon je je natuurlijk flink uitleven omdat het maar een testpaneel was (wat je dus ook hebt gedaan), maar dat plekje door
de blanke lak heen zat er eigenlijk zo.
Dat je moet uitkijken met die grote schijven kan ik ook wel onderschrijven. Voor mijn gevoel zouden wat kleinere schijfjes
wat minder risico op moeten leveren.
 
Dank aan alle drie de heren, en mevrouw voor de toestemming tot gebruik van de keuken :roll
Dat worden dus kleinere schijfjes op de verlanglijst ...
Ik ben (blijf) benieuwd
 
BlackPassat zei:
dat 3M in hun instructievideo's aangeeft dat de stap van 1.500 naar 3.000 mogelijk is zouden wij er liever voor kiezen om daartussen nog een stap met 2.000 of 2.500 te doen, óf de stap met 1.500 helemaal weg te laten en direct met 2.000 of 3.000 te wetsanden, dit kan natuurlijk alleen als het lakdefect wat aangepakt wordt zich daarvoor leent.

Festool raadt ook absoluut aan om niet een te grote stap te nemen tussen het schuren door. Mensen die destijds bij de Festool clinic zijn geweest (Joost o.a.) kunnen dit bevestigen (als ze zich dit kunnen herinneren ;) )

Het beste, ook voor hout/lak schuren is te beginnen met bijvoorbeeld korrel 80 en dan korrel 120. Er is nog een korrel 100, maar die kan/mag overgeslagen worden.

Niet van korrel 80 ineens over gaan naar korrel 320 ofzo. Je bent te lang bezig om de (diepe) schuurkrassen van korrel 80 weg te schuren met een te fijn schuurpapier.

Dit geldt uiteraard ook voor het wetsanden. :ja


Joost en Johan, ik zou zeggen, dikke pluim voor deze test :)^
 
Heej Patrick, mocht je het je kunnen herinneren: ik was er ook bij toen met die Festool clinic. ;) Maar je hebt gelijk dat is toen aangegeven en het klinkt ook heel logisch, maar het kan natuurlijk goed zijn dat de stap van 80 naar 240 relatief gezien groter is dan van 1500 naar 3000. En wie ben ik om het verhaal van 3M tegen te spreken?
Misschien is bij die Festoolclinic wel de kiem gelegd voor dit hele project, het was in ieder geval mijn eerste kennismaking met dat fantastische ETS 125 apparaatje.

Inmiddels heb ik gezien dat er 3 inch Trizact schijfjes zijn, dat lijkt me een stuk prettiger werken.
Ik weet niet of die diamanten schijfjes van Festool er in een kleinere maat zijn?
 
Ik gebruik zelf de 125mm schijfjes.

Ze zijn er in 125 en 150mm

Ze zijn te prijzig om er even de schaar in te zetten en er bijvoorbeeld 80mm van te maken voor een 4 inch DAP backingplate.

Edit:

ik zie dat er ook 90mm schuurschijfjes leverbaar zijn in korrel 500 en 4000. Pakje á 15 vel kost 37 euro 8o