• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Aanschaf extra machine naast DAP500 v1

RobvA

Detailing addict
22 feb 2009
70
65
Beste leden,

Na jaren van het verslonzen van de auto's zijn we sinds enkele weken weer in het bezit van een auto waar ik wel iets mee heb ipv alleen veel kofferruimte voor de kinderwageno_O

Ik heb mijn oude collectie spullen weer eens afgestoft want ik wil het toch weer eens gaan oppakken. Ik ben in het bezit van een van de eerste DAP500 versies, en deze werkt na 12 jaar nog steeds uitstekend. Ik heb hier toen een kleinere backing plate bij aangeschaft en wil deze eigenlijk standaard op deze machine laten zitten.

Dat betekend dus opzoek naar een extra machine.... aangezien de kwaliteit van de DAP500 me niet is tegen gevallen wil ik me weer bij dit merk houden. Enkel door jaren niet meelezen op het forum ben ik het spoor een beetje bijster. Ik weet dat mijn huidige machine een uitslag heeft van 8mm. Nu zit ik de kijken naar de DAP Evo omdat ik deze een prettigere vorm vind hebben dan mijn huidige, maar wat is nu de meeste geschikte uitvoering?

Ik heb altijd fijn gewerkt met de 5,5 inch pads dus dat zal het blijven. Ik kom er niet aan uit wat nu de fijnere machine is om erbij te hebben 8/15mm uitslag en waarom?

Ik heb een uitgebreide review gelezen Aficior waar zijn bevinding in was dat de 8mm machine prettiger werkt tov de 15mm. Maar ik vraag me af of de nieuwe 8mm versie een toegevoegde waarde heeft aan mijn huidige..

Alvast bedankt voor de info/meningen die ik mag ontvangen hier over:)
 
Welcome back ;)

Als je middels de zoekfunctie zoekt naar bijv. "Nieuwe machine" of "Tweede machine", dan zal je al snel een hoop info vinden. Jouw vraag is namelijk al vaker gesteld en zo kan je mooi alle info in één keer vergaren.

Een oudere DAP500 vs. een nieuwere DAP Evo 1000w is al een verschil. Meer vermogen en betere ergonomie.
Dan komt het er nog op aan of je alleen je eigen auto doet met een harde lak of juist zacht. Heeft de auto veel lijnwerk en/of lastigere delen. Enzovoorts...

Kortom; verdiep je even in die topics en als je dan nog specifieke vragen hebt, stel je ze weer hier. ;)
 
Laatst bewerkt:
@RobvA als je een auto hebt met grotere panelen (of harde lak) zou ik er een machine bijnemen met 15mm uitslag dit werkt net wat sneller en ze zijn wat krachtiger. Bovendien heb je al een 8mm uitslag machine.
 
Welcome back ;)

Als je middels de zoekfunctie zoekt naar bijv. "Nieuwe machine" of "Tweede machine", dan zal je al snel een hoop info vinden. Jouw vraag is namelijk al vaker gesteld en zo kan je mooi alle info in één keer vergaren.

Een oudere DAP500 vs. een nieuwere DAP Evo 1000w is al een verschil. Meer vermogen en betere ergonomie.
Dan komt het er nog op aan of je alleen je eigen auto doet met een harde lak of juist zacht. Heeft de auto veel lijnwerk en/of lastigere delen. Enzovoorts...

Kortom; verdiep je even in die topics en als je dan nog specifieke vragen hebt, stel je ze weer hier. ;)
Bedankt voor je reactie Quantoxx. Ik heb natuurlijk de zoekfunctie al geraadpleegd maar ik kwam hier vooral uit op de DAP vs Rupes als extra machine. Het enige wat me niet duidelijk word in bestaande topic, en dat zal vast aan mij liggen, is of dat enkel het hogere vermogen van de DAP EVO een meerwaarde is tov mijn huidige of dat de meerwaarde hem alleen in gaat zitten de extra uitslag van de DAP EVO Plus. Ik begrijp uit diverse berichten dat de 8mm bruikbaar is met 2 afmetingen backing plate. Maar dat zou voor mij geen meerwaarde zijn omdat ik deze al op de DAP500 kan plaatsen. Misschien geef ik hiermee zelf al wel het antwoord op mijn vraag. Maar ik ben een beetje huiverig door de hier boven aangehaalde review dat de 15mm tegen valt in gebruik.
 
@RobvA als je een auto hebt met grotere panelen (of harde lak) zou ik er een machine bijnemen met 15mm uitslag dit werkt net wat sneller en ze zijn wat krachtiger. Bovendien heb je al een 8mm uitslag machine.
De auto waar we het over hebben is een zwarte 2016 Ford Kuga. Hardheid van de lak kan ik nog niks over vertellen, grote panelen is natuurlijk voor iedereen anders maar naar mijn inziens is het een behoorlijk formaat auto:joy:
 
Je kan enerzijds kiezen om de DAP 500 als machine voor de fijnere delen te gebruiken, dus deze met alleen de kleine backingplate te gebruiken en er bijvoorbeeld een DAP EVO PLUS bij te kopen voor de grotere oppervlakken.

Anderzijds kan je er ook voor kiezen om de DAP 500 met de grote backingplate te blijven gebruiken voor de grotere delen en er een DAP EVO MINI bij te kopen voor de lastigere plekjes

Dit zal er nogal vanaf hangen wat voor auto's je (voornamelijk) detailt en hoe de DAP 500 je nu bevalt op respectievelijk grotere oppervlakken en kleinere randjes.

Inderdaad zie ik de DAP EVO (8 mm) ook minder als een aanvulling op een reeds aanwezige DAP 500. Ik zou dan ook eerder voor de PLUS gaan als extra machine. Waar de PLUS niet de beste allrounder is, is het naast een 8 mm uitslag machine met kleinere BP wel de betere aanvulling. Terwijl je als standalone apparaat juist wel de kleinere uitslag wil en de mogelijkheid om ook kleinere pads te gebruiken, heb je deze beide mogelijkheden al in je DAP 500.
 
Ford heeft over het algemeen medium tot zachte lakken is mijn ervaring maar ik zou altijd een testspot aanraden. Ik zou elk geval niet te snel naar grove middelen grijpen zelfs met een medium polish kun je vaak al aardig defecten wegkrijgen .
 
Bedankt voor je reactie Quantoxx. Ik heb natuurlijk de zoekfunctie al geraadpleegd maar ik kwam hier vooral uit op de DAP vs Rupes als extra machine. Het enige wat me niet duidelijk word in bestaande topic, en dat zal vast aan mij liggen, is of dat enkel het hogere vermogen van de DAP EVO een meerwaarde is tov mijn huidige of dat de meerwaarde hem alleen in gaat zitten de extra uitslag van de DAP EVO Plus. Ik begrijp uit diverse berichten dat de 8mm bruikbaar is met 2 afmetingen backing plate. Maar dat zou voor mij geen meerwaarde zijn omdat ik deze al op de DAP500 kan plaatsen. Misschien geef ik hiermee zelf al wel het antwoord op mijn vraag. Maar ik ben een beetje huiverig door de hier boven aangehaalde review dat de 15mm tegen valt in gebruik.

Ah, ik snap het. ;) Het komt veelal neer op Rupes/Flex/etc in die topics, maar het gaat dan vooral om de redeneringen waarom voor het één of het ander te kiezen, of juist niet.

Persoonlijk vond ik de DAP500's nogal een zwak en goedkope feeling hebben. Niet perse qua kwaliteit, want dat zit wel snor, maar meer het vermogen en de ergonomie. Ik heb de DAP500 een paar keer gebruikt en had toen alleen een DAP900 V3 ter vergelijking en daar vielen de verschillen op.

Persoonlijk zou ik in jouw geval waarschijnlijk kiezen om standaard op de DAP500 en kleine plate te zetten met een kleine pad. Zo kan je lastigere delen makkelijker aanpakken, maar ook in het achterhoofd dat je dan als tweede machine een D/A met grotere uitslag gaat gebruiken. (Evo Plus / BF15 of 21 / etc)
Ik heb een DAP900 V3 waar ik standaard een kleine 74mm plate op heb met 3,5'' pads. Hiermee polijst ik bijv. ook langs stootstrippen / ramen / stijlen zodat ik later met de grotere BigFoot 21mm daar vandaan kan blijven en meters kan maken. (Met wat handigheid kan je ook veel met de BF21 doen)
 
  • Leuk
Reactions: RobvA
Staat bij de beschtrijving toch?
40 procent tijdsbesparing op grote oppervlakten, bij boot,camper,trucks, grote SUV.etc.
Er is zelfs een Marine set van de BF21 verkrijgbaar.
 
Oh, maar ik gebruik de BF21 eigenlijk niet om meters te maken. Het gaat mij om de correctie welke simpelweg beter is door de grotere uitslag. (Wat natuurlijk wel weer tijdsbesparing oplevert, maar niet perse omdat ik meer m2 wil polijsten)

Een marine-set kan je bij elke machine leveren, maar dat maakt het nog geen machine die ontwikkeld is voor boten. ;)