• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Advies aankoop DA

EJ2NH503P

Detailing guru
14 jan 2016
671
148
36
Na een aantal jaren handmatig detailen is het tijd om mijn collectie uit te bereiden met wat spul om machinale lak correcties te gaan doen.

Even wat achtergrondinfo om jullie een beeld te geven van het te verwachten gebruik. Ik poets uiteraard het eigen wagenpark bij mij thuis (eigen auto plus 2 van mijn ouders). Deze worden een paar keer per jaar onder handen genomen. Daarnaast heb ik een vriendengroep waar nogal wat autoliefhebbers in zitten. Binnen dit groepje heeft ieder zijn kwaliteiten (sleutelen, lassen etc). Over het algemeen ben ik de "poetser" binnen de groep. Verder krijg ik ook links en rechts nog vaker wat klusjes tegen betaling. Er worden dus op jaarbasis best wel een aantal auto's onder handen genomen.

Ik heb uiteraard al wat gezocht en wat ervaringen/adviezen hier op het forum gelezen. Als ik af ga op deze ervaringen neig ik er momenteel naar om 2 DA's aan te schaffen. Ik heb eigenlijk nog geen machine kunnen vinden waarmee je meters kunt maken en waar je detailwerk mee kunt doen.
Ik heb het geld wat ik voor poetswerk krijg altijd in een potje gestopt om weer nieuwe materialen van te kopen, dus er is voldoende budget voor 2 goede DA's en toebehoren.

Ik neig momenteel naar een Rupes LHR75 en een LHR21 (de 3 en 6 inch dus). Ik lees hier zeer goede ervaringen mee. De 3 inch is mooi voor bumpers, hoekjes etc en de 21 lijkt mij een mooie machine met flink wat correctiekracht en geschikt om meters mee te maken door de grote pads en de grote uitslag. Zijn er eventueel alternatieven die ik over het hoofd zie en zijn deze machines geschikt voor een beginner op het vlak van machinaal polijsten?

Naast de machine(s) zal ik uiteraard wat accesoires nodig hebben. Wat kunnen jullie aanraden qua pads, polijstmiddelen en eventuele verdere benodigdheden?

Alvast bedankt voor jullie hulp!
 
Hallo,

Ik ben zelf begonnen met een DAP500 V3 en hier haal ik al goede resultaten mee.
Ik gebruik de pads van Monello Raffini, en dan heb ik de gele, oranje, groene en witte.
Polijstmiddellen dat ik gebruik zijn van Meguairs professional en de Monello's
Dit omdat ik deze middelen het fijnst vindt werken, maar hier is ieder zijn eigen in natuurlijk.

Tevens altijd de pads vochtig houden en tussendoor schoonmaken.
Ik maak ze na elk paneel even schoon zodat ik altijd met een schone aan een nieuw paneel kan beginnen.

Gr michel
 
Ik heb zelf de Bf21 ,de Duetto en de lhr75. Kijk de bf21 is een geweldige machine en mijn auto met veel grote vlakken kan ik zowat in het geheel aanpakken met de bf21 je leert ook vanzelf met de grotere pads omgaan.
Wat ikzelf wel denk is dat bv de Bf15 net wat veelzijdiger/allround in te zetten is (ik heb daar nu een Duetto voor aangeschaft) dus kijk even naar wat voor type auto's je doet en neem dan een besluit.
Het zijn geweldige machines en je voelt de kwaliteit als je ermee werkt en ik ben van mening dat elke beginner er mee om kan leren gaan.
Tip 1:niet elke pad kan tegen de grotere uitslag dus hou rekening met de machinestand bv correctie kan ook verkregen worden op stand 3/4.
Tip 2: Koop er gelijk een paar blauwe/oranje LC HD pads bij deze zijn echt geweldig. Rood is mij wat te zacht...
Wat voor merk auto's doe jij?
 
Ik heb een hele familie Rupes liggen hier en de 21 zou ik niet kopen als je de 15 niet hebt.
De pads zijn groter en de uitslag is groter, je gaat tegen problemen aanlopen met de 21 dat je er gewoon niet mee uit de voeten kan.
Ik zou voor de 15 gaan en de mini.
 
@Ric325i : Ik doe veel verschillende auto's. Mijn eigen hobby project is een 94er Honda Civic Coupé (1 groot vlak eigenlijk). Daarnaast nog een aantal van deze Honda's van vrienden. Verder een aantal BMW's (E46 en E39), zoiets komt er voor mijzelf binnenkort ook bij als dagelijks vervoer. Verder net wat me aangeboden wordt. Van Aygo's tot 911's zeg maar.

Wat betreft de Rupes 21 vs de 15: ik dacht aan de 21 omdat deze net wat meer correctiekracht zou moeten hebben dan de 15 en de grotere slag in combinatie met de grotere pads zou wat voordelen geven qua residu bij het grovere correctiewerk. Tevens schijn je een kleinere steunplaat te kunnen monteren om kleinere pads te monteren. Zodoende heb je dus eigenlijk het beste van beide werelden in mijn optiek. Is de hanteerbaarheid niet ook gewoon een gewenningsding? Dat een 21 als enige apparaat niet aan te raden is begrijp ik, maar als je daarnaast een 75 hebt kun je toch mooi combineren? De 75 voor spiegels, raamstijlen en bumpers, de 21 voor de grote vlakken of zie ik iets over het hoofd?
 
Klopt allemaal wel wat je zegt en ik heb ook wel eens een kleine backingplate op mijn 21 gehad en dat viel mij niet tegen qua extra trillingen. De grotere uitslag is een voor en nadeel en een slechte keuze kun je niet maken hij bevalt mij prima! Ook een Fiesta en een Prius zijn bv prima grotendeels te doen met de 21.Qua correctie gok ik dat met een 15 echter ook genoeg te bewerkstelligen valt bv icm een mf of Scholl spiderpad en ik heb em zelf niet maar hij zal net wat veelzijdiger toepasbaar zijn tegenover het feit dat ik met de 21 wel erg snel een dak of motorkap kan polijsten...
 
Het mooiste is als je ze alle 3 hebt liggen, maar dat moet het budget wel toelaten. Ik denk dat wisselen van plaat niet echt handig is, als je dat 8 keer op een middag moet gaan doen. Het vermogen van de 15 en 21 zijn gelijk, ik merk niet echt verschil in correctie kracht. Het voordeel van de 21 is dat de oppervlakte 1/3 groter is als van de 15, je kan echt meters maken.
 
Voor algemeen polijstwerk is de 15 gewoon beter. De 21 is wel erg groot. Je kan overwegen om een losse LHR21 MarkII te bestellen, kleinere steunplaat en pads.
Hoe groter de uitslag hoe strakker de finish. Met name op de Honda zal dat zichtbaar zijn. Nadeel van grote uitslag machine is dat deze minder goed presteren op randen en in hollingen in een deur of langs een vouw in de motorkap. Een 8mm apparaat komt daar veel beter in en corrigeert daar beter. Het is dus niet alleen maar voordelen, elke machine heeft zijn voor- en nadelen.
 
Dat was nog niet het geval op de SEMA beurs... Geluid was echt vreselijk. Ze moesten daar nog aan sleutelen zeiden ze.
Ik mag het hopen want dat was echt verschrikkelijk.
 
Jammer, dat was met de rotary ook eerst het geval, maar is daarna wel opgelost. Alhoewel Rupes wel mijn voorkeur heeft...
 
Hier overigens ook nog maar even updaten.

Uiteindelijk is de keuze toch op de 15 gevallen (naast de mini 75E). Beide grote jongens bij CC in de hand gehad. Als noob voelde beide voor mij wel goed aan en op een vlak testpaneel maakt het natuurlijk niet uit qua hanteerbaarheid. Ik had eigenlijk een beetje een voorkeur voor de 21 (vermeend mooiere finish etc.), maar uiteindelijk mijn eigenwijsheid aan de kant gezet en het advies van CC opgevolgd om voor de 15 te gaan. Dat advies lijkt helemaal juist na de eerste auto gedaan te hebben: https://forum.Carclean.com/threads/alfa-156-sw-nero-eerste-da-detail.15963/

Ik kan het uiteraard niet vergelijken, maar ik kan me inmiddels wat voorstellen bij "de 21 is onhandig groot". Op veel plaatsen (behalve de flanken en het dak) leek de 15 wel ongeveer het grootste waar je mee wegkomt.

Eerste impressies van de 15 en 75, voor wat die waard zijn van iemand zonder referentiekader... :
-Heerlijk werkende machines
-super makkelijk in gebruik. Ik had na 2 slagen zowat van: dit krijg ik wel onder de knie! Ik ben zeker nog geen Larry Kosilla, maar eerste resultaat stemt echt tevreden!
-Ongelofelijk wat je allemaal uit lak krijgt hiermee! Hierin verbaasde de mini me eigenlijk nog meer dan de 15 (waarvan ik wel wist dat je er resultaat mee boekt)
-Ik vind de balans van de 15 eigenlijk prima. Las hier en daar nog wel eens wat dat deze op minder dan "4" nogal onrustig was, maar ik heb de compound uitgespreid op "2" en daarbij vond ik hem eigenlijk best al lekker lopen. Kleintje loopt helemaal mooi. Die zou je zowat bij het snoer vast kunnen pakken en zelf kunnen laten lopen.

Enige nadeeltje wat ik tot nu toe ontdekt heb: snelheidsverstelling van de mini zit niet op de meest praktische plaats, maar misschien houd ik hem verkeerd vast. Nu kom ik als hij aan staat niet echt lekker aan de verstelling en je ziet niet echt waar je hem op hebt staan zonder hem van de lak te halen.

Iedereen in ieder geval bedankt voor het meedenken en advies!