• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Advies alternatieve polish - Middenweg tussen Menzerna 2400 - 3500

LAWRENCIO_XD

Detailing guru
27 nov 2018
1.160
158
29
Groningen
Beste allen,

Vanwege mijn gebrek aan tijd heb ik besloten om voor de winterprep onze Volvo V60 in delen te polijsten vanaf nu; elke wasbeurt 2 of 3 panelen meenemen en het liefst in 1-stap even te polijsten. Ik heb geprobeerd om alleen de Menzerna SFF 3500 te gebruiken (icm Monello Wit) maar dit bleek niet voldoende omdat de lak toch wat harder is dan verwacht. Opschalen naar SFF 3500 (icm Monello Oranje) doet het hem ook niet. Daarna geprobeerd met Menzerna 2400 (icm Monello Oranje), maar dan ben ik weer niet helemaal tevreden met de finish. Dan zou ik alsnog weer moeten afschalen met Menzerna 3500.

Ik heb nog geen andere polijstmiddelen in huis, dus ik zoek een polish die ik in dit geval als 1-staps kan gebruiken om lichte swirls te verwijderen van een relatief harde lak, en tegelijk een mooie finish overhoudt. Zou Scholl S30+ hier passen of denk ik dan te licht? Scholl S17+ lijkt mij wat te grof, ondanks de goede finish? Alvast bedankt!

Lawrence
 
Ik hoor goede verhalen over de sonax perfect finish als 1 step, vooral op een gele rupes pad. Ik meen dat esoteric hier alle 1 steps mee doet
 
De genoemde S30 en S17 zijn geen 1-steps. ;) Wat op mijn BMW met vrij harde lak (zeker geen VAG-betonlak) goed werkte; S20 op een bijbehorende navy spiderpad.

De laatste keer dat ik dit gebruikte, was trouwens met Monello - Foam Geel. Dit ging ook prima, maar dit waren dan ook nieuwe(re) pads en dus nog lekker stug. Dit is in mijn ervaring wel een belangrijk puntje, je wilt namelijk wel voldoende druk op de korrels.
 
Als ik de Sonax Perfect Finish in prijs vergelijk met de Scholl S20, dan zal ik toch voor laatstgenoemde kiezen (@Expje87). Dus de S20+ is een soort middenweg tussen de S17+ en de S30+? Dus ongeveer de cut van de S17+, maar wel dezelfde finish als de S30+ als ik de informatie op de website van Scholl lees?

Helaas zijn mijn Monello Gele pads niet zo heel stevig meer als toen ik ze kocht, maar ik kan het daarmee proberen, en anders pak ik de S20+ icm Monello Oranje? Die zijn ook redelijk stevig, maar met het oog op het behoud van de lakdikte (Monello Geel heeft meer cut obviously) ben ik dan geneigd om toch de Oranje te pakken?

Weet iemand ook of je de S20+ moet doorwerken op een lagere stand?
 
De S20 is ontwikkeld i.c.m. de Navy spiderpad. (Volgens vertegenwoordiger tijdens SDD) Deze pad is vrij hard/stevig en dan natuurlijk het "spider-effect".

Ik vind dit een wat vettier / smeuïg polijstmiddel, maar dit moet denk ik ook wel omdat je 'm goed door wilt werken en van de afbrekende korrel gebruik wilt maken.

Ook vind ik de cut beter dan een medium-combi zoals iets met S17. De finish vond ik goed.

Ik heb de S20 gebruikt om mijn in-redelijk-goede-staat-verkerende auto snel op te frissen voor een begrafenis. (Moest snel-snel, resultaat was erg goed)
 
@Timm Yes, de 400 heb ik ook inderdaad, maar omdat toch een vrij stevige compound is en ik met het oog op lakbehoud toch iets minder grof wil polijsten zoek ik een middenweg ;) Maar klopt inderdaad, thanks!
 
  • Leuk
Reactions: Timm
Wat betreft lakbehoud: Polijsten met een grof middel omdat je de power nodig hebt wil niet zeggen dat je dan veel lak verwijderd. Je hebt alleen de bite nodig om de lak weg te kunnen slijpen.

Swirl met diepte X op de harde lak heeft dezelfde diepte als Swirls X op een zachte lak. Alleen zal je bij de één al snel meer bite nodig hebben en bij de ander zit je al snel voorbij de diepte van de swirl. ;)

Dus... Je wilt één hit gaan polijsten, of dit nou defecten verwijderd of niet?
 
Ja inderdaad, klopt wel wat je zegt natuurlijk :laughing: Het doel is om de lichte swirls te verwijderen en een mooie glans te behalen in 1-stap. Ook al vind ik dat de HCC400 van Menzerna een goede finish heeft, zoek ik dus een polish die diezelfde krasjes verwijderd, maar een betere glans achterlaat. Dus de 2400 en 3500 van Menzerna die ik nu heb, maar dan in 1-stap.

De Scholl S20 Black lijkt me daarvoor beter geschikt als de HCC400 :)
 
Ik kan je niets vertellen over de HCC400. Ik heb alleen de S20 een paar keer gebruik en daarvan maar één keer mijn eigen auto in zijn totaliteit.

Of de S20 dus zowel meer bite als finish heeft dan de HCC400, dat durf ik dus niet te zeggen.

Wat ik zelf veelal denk als ik mijn auto wil ''opfrissen'': 1-steps missen bite op mijn harde lak, dus ik moet de S3 gebruiken om te corrigeren. Ik gebruik dus wat meer S3 dan de gebruikelijke hoeveelheid en doe één hit waarbij ik de S3 goed doorwerk. (Soms ook een pufje S&W op de pad sprayen alvorens ik in dezelfde hit de snelheid terugvoer naar 4 om te gaan ''finishen'' met de inmiddels flink afgebroken korrels)

Als deze ene hit voldoende resultaat geeft, dan heb ik geluk. ;) Zo niet, dan zal ik opnieuw een hit moeten doen met S3 en wederom doorwerken. Maar nu weet ik wel dat ik de eerste hit niet helemaal hoef door te werken omdat ik nog niet aan de finish hoef te werken.
 
Poorboys Professionel Polish is dat niet iets, ben ik ook erg tevreden over. Maar heb laatste de Finish van Sonax gekocht en die doe het ook erg goed.
 
No problemo. Gelukk ben je bereid dingen te proberen, want misschien is de S20 helemaal ruk. :p

De Pro Polish zal inderdaad niet werken als een polijstmiddel, maar er zijn gevallen geweest waarbij de Pro Polish genoeg cutting heeft om holo's te verwijderen. ;)
 
Ja inderdaad, klopt wel wat je zegt natuurlijk :laughing: Het doel is om de lichte swirls te verwijderen en een mooie glans te behalen in 1-stap. Ook al vind ik dat de HCC400 van Menzerna een goede finish heeft, zoek ik dus een polish die diezelfde krasjes verwijderd, maar een betere glans achterlaat. Dus de 2400 en 3500 van Menzerna die ik nu heb, maar dan in 1-stap.

De Scholl S20 Black lijkt me daarvoor beter geschikt als de HCC400 :)

Ik heb zowel de 2500 als de 400 van Menzerna, de 400 finisht wel net wat beter dan de 2500, uiteraard in mijn situatie onder die omstandigheden... Maar ik vermoed dat de 400 ook beter dan de 2400 ect. finisht? Dit staat ook zo aangegeven in hun tabellen trouwens.

Gezien je de 400 toch al in je bezit hebt, zou ik eerlijk gezegd eerst wat testen en proberen hiermee voor alleer je misschien geld uitgeeft aan iets wat je elders kan besteden? Just my 2 cents.
 
Ja, klopt. De 2500 is echt een pure middenstap van Menzerna. Dan zou je de 3500 of (nog beter) de 3800 kunnen pakken voor finishing. Dus eerst 400 en dan 3500 of 3800.
 
  • Leuk
Reactions: AndyVR
400 met cuttingpad of heavy polishing, afbouwen met 3500 op light polishing op harde lak. Redelijk lang doorwerken met zenith methode (tempo laag in het begin, opbouwend, en weer afbouwend)