• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Advies gevraagd: Bijtippen & polijsten parlemoer wit

VWGeak70

Detailing addict
23 sep 2016
52
53
Beste mede forummers,

Sinds kort een overstap gemaakt van de Lexus naar VW. In de afgelopen periode een prachtige wagen gekocht, die ik even goed onderhanden wil nemen. De planning is om de wagen aankomend weekend te polijsten (Monello Finale op de oranje of witte pad). Geen sprake van krassen, wel lichte swirls en wasstraatkusjes.

Het betreft een parelmoer witte VW Jetta in de kleur Oryxweiss Perleffekt.
Ik heb hierbij een viertal steenslagpitjes die ik wilde (laten) bijtippen. Helaas heeft de dealer mij niet kunnen helpen aan een lakstift.
Deze zal ik derhalve moeten laten mengen op basis van de kleurcode: OK1 (mocht iemand hier tips over hebben hoor ik dat uiteraard ook graag).
Na het laten mengen van de juiste kleur zal ik de steenslagpitjes bijwerken, maar zit met een vraag.

De wagen zal ik polijsten maar weet niet echt wat de juiste stappenplan zou zijn ivm het bijtippen. Eerst polijsten, dan bijtippen. Of eerst bijtippen en dan polijsten. Het bijtippen zal gebeuren adhv een op code gemengd flacon. Ik wil niet schuren of wetsanden aangezien ik daar tot op heden 0,0 ervaring mee heb. Het zijn steenslagplekjes net aan de rand van de bovenkant van de voorruit (waar het dak als het ware begint). Derhalve ben ik tevreden als ik dit niet verpest en dat deze pitjes niet zichtbaar zal zijn. Weet niet of er sprake is van blanke lak (of dit er daarna nog op moet, of dat dit in het bijtip stiftje zal zitten)?

In beide gevallen zal ik te maken hebben met weinig tijd, aangezien ik zelf geen plekje heb om te polijsten en in de buurt van Rotterdam niet echt een box kan huren voor een langere periode (ivm uitharding). Via een bekende kan ik 1 dag gebruik maken van zijn garagebox en wordt het dus een race tegen de klok (waarbij ik het voorwerk van wassen etc al vantevoren zal uitvoeren). Ik hoop dat ik ook wat hulp zal krijgen van een bekende van mij tav het wassen en kleien. Ik hoop dat dat ook tijd zal besparen. De velgen en het interieur zal ik later oppakken.

Wat zijn de meningen omtrent de beste aanpak? Voor zowel bijtippen als polijsten?

Stappenplan:
- Wassen (BTBM)
- Inspuiten met Wolfgang fallout remover en schoonspoelen
- kleien (monello mediuim klei icm Maguiars QD 1:2)
- *Bijtippen*
- 1 Staps polijsten (Finale op wit/Oranje) i.c.m. DAP
- Waxen: Nattys Paste blue
- Kunststof exterieur: PB trim restorer
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Reactions: BlueRaccoon
Gezien de auto niet niet is denk ik dat je met Finale misschien niet echt het resultaat gaat hebben wat je zoekt. Maar het is het proberen waard natuurlijk, je doet er niest fout mee. Ik je stappenplan zou ik de Fallout remover gebruiker vóór het wassen. En alvorens de steenslag bij te werken plaatselijk heel goed ontvetten (Gyeon Prep). Verder kan ik je zeggen dat wetsanden niet zo eng is als je het met gezond verstand aanpakt, maar ik moet erbij vertellen dat wat wetsanding op lak ik nog geen specialist ben.
 
  • Leuk
Reactions: VWGeak70
Steenslag heb ik eigenlijk altijd middels wetsanden + polijsten gedaan. Zo kan je lokaal het teveel aan aangebrachte lak wegschuren tot deze gelijk ligt aan de omliggende lak en vervolgens de glans er weer in polijsten.
Alleen polijsten op deze plekken duurde enorm lang omdat je op zich best wel wat overtollige lak moet verwijderen. Dit is een héél klein bultje, maar je raakt dan daarbij enorm veel goede lak die je vrij lang grof aan het polijsten bent.

De harde lak van mijn BMW zal zich minder snel laten corrigeren, dus dan is het polijsten van de omliggende goede lak minder drastisch, maar zo heb ik recent drie Ford Fiesta's gedaan waarbij de lak zich heel makkelijk liet corrigeren. (zachte lak). Dan is een beetje te lang en/of te grof polijsten op de lak sowieso zonder omdat je dan veel goede lak verwijderd.

Met name bij parelmoer-lakken zou ik willen dat het echt smooth weggewerkt wordt omdat deze lak al zo gevoelig is voor zichtbare ''foutjes''. Zelfs als je het superstrak krijgt, zie je vaak nog kleurverschil omdat de lak nou eenmaal anders in het putje ligt. (Metallic deeltjes en hun ligging)

Stappenplan:
- Wassen (BTBM)
- Inspuiten met Wolfgang fallout remover en schoonspoelen
- kleien (monello mediuim klei icm Maguiars QD 1:2)
- ... Eventueel opnieuw even wassen...
- ... Ontvetten...

- *Bijtippen*
- ... Voldoende laten uitharden... (Ik deed dit in de avond, volgende ochtend polijsten. Of in de ochten tippen, in de namiddag polijsten. Etc Etc)
- 1 Staps polijsten (Finale op wit/Oranje) i.c.m. DAP

... Ik betwijfel ten zeerste dat je met een fijne combi dit goed gaat krijgen. Wanneer je wetsand, waarbij je eindigt met P1500 als je héél netjes geschuurd hebt of p2000+ als je diepere schuurkrassen in je schuurbeeld ziet, dan begin je al met een grove combi. (Denk aan Veloce + Gele Pad op je DAP900)

Wat betreft de lak polijsten met alleen een fijne combi; Ik doe stiekem de aanname dat jouw VW vrij harde tot zéér harde lak zal hebben. Zelfs kleine defecten zoals swirls moet je dan vaak al met een grove combi aanpakken. De lak is simpelweg hard, dus of je nou diepe of ondiepe defecten aan moet pakken, je zal door het harde heen moeten slijpen. ;) (Testspots moeten uitwijzen hoe hard de lak is!)


Wetsanden is inderdaad niet heel eng als je met gezond verstand werkt + voldoende kennis in huis hebt. Weten wat je doet met elke handeling. :D
 
  • Leuk
Reactions: VWGeak70
Steenslag heb ik eigenlijk altijd middels wetsanden + polijsten gedaan. Zo kan je lokaal het teveel aan aangebrachte lak wegschuren tot deze gelijk ligt aan de omliggende lak en vervolgens de glans er weer in polijsten.
Alleen polijsten op deze plekken duurde enorm lang omdat je op zich best wel wat overtollige lak moet verwijderen. Dit is een héél klein bultje, maar je raakt dan daarbij enorm veel goede lak die je vrij lang grof aan het polijsten bent.

De harde lak van mijn BMW zal zich minder snel laten corrigeren, dus dan is het polijsten van de omliggende goede lak minder drastisch, maar zo heb ik recent drie Ford Fiesta's gedaan waarbij de lak zich heel makkelijk liet corrigeren. (zachte lak). Dan is een beetje te lang en/of te grof polijsten op de lak sowieso zonder omdat je dan veel goede lak verwijderd.

Met name bij parelmoer-lakken zou ik willen dat het echt smooth weggewerkt wordt omdat deze lak al zo gevoelig is voor zichtbare ''foutjes''. Zelfs als je het superstrak krijgt, zie je vaak nog kleurverschil omdat de lak nou eenmaal anders in het putje ligt. (Metallic deeltjes en hun ligging)



... Ik betwijfel ten zeerste dat je met een fijne combi dit goed gaat krijgen. Wanneer je wetsand, waarbij je eindigt met P1500 als je héél netjes geschuurd hebt of p2000+ als je diepere schuurkrassen in je schuurbeeld ziet, dan begin je al met een grove combi. (Denk aan Veloce + Gele Pad op je DAP900)

Wat betreft de lak polijsten met alleen een fijne combi; Ik doe stiekem de aanname dat jouw VW vrij harde tot zéér harde lak zal hebben. Zelfs kleine defecten zoals swirls moet je dan vaak al met een grove combi aanpakken. De lak is simpelweg hard, dus of je nou diepe of ondiepe defecten aan moet pakken, je zal door het harde heen moeten slijpen. ;) (Testspots moeten uitwijzen hoe hard de lak is!)


Wetsanden is inderdaad niet heel eng als je met gezond verstand werkt + voldoende kennis in huis hebt. Weten wat je doet met elke handeling. :D
Bedankt voor je reacties. Erg waardevol.

Ik heb vaker gelezen dat vw een harde lak heeft. Ik za uiteraard beginnen net een testspot. De wagen heeft minimale defecten, het polijsten is meer "bring back the gloss".

Omdat ik totaal geen ervaring heb met het wetsanden, ben ik er een beetje bang voor

Hoe lang zal het uitharden duren? Ik heb een afgesloten ruimte ter beschikking (volgens mij zonder verwarming). Wel kan ik lokaal met een industriefohn (uiteraard zeer voorzichtig het proces versnellen. Is het geen idee om het juist niet in geheel te laten uitharden om zo het overtollige lak gemakkelijker ervan af te polijsten? Het topje zal dan minder hard zijn en sneller egaliseren adhv polijsten?

Of denk ik nu te kort door de bocht?
 
De lak NIET laten uitharden? :p Het gaat er natuurlijk niet alleen om dat het hard wordt, maar ook dat het goed kan hechten.

Ik nam simpelweg nooit geen risico's en liet het gewoon een nachtje uitharden. Vandaag mooi aantippen, morgen schuren en polijsten. Sommige lakstiften zijn binnen enkele uren al uitgehard, dus check gewoon welke lak je gebruikt en wat het product je verteld over uitharden en dergelijke.

Ik ben zelf langs de sloop gegaan en haalde daar een testpaneel. Later kreeg ik bij toeval nog een motorkap en zijpaneel erbij van een bevriende garage. Hier heb ik veel op lopen ouwehoeren en dat gaf een aardige basis qua praktijk. Met de nodige uurtjes inlezen erbij kwam ik goed weg toen ik het daadwerkelijk ging doen. :)
 
  • Leuk
Reactions: VWGeak70
Waarom kan de dealer je niet helpen aan een lakstift? Dat vind ik erg vreemd?

Want Oryx wit is nog een hele actuele kleur.

Is dit een VW dealer?

Want als jij vandaag een VW dealer binnen loopt, kan jij deze morgen ophalen.
 
  • Leuk
Reactions: VWGeak70 en RedCat