• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Advies gevraagd om roestplekjes VW Golf Type I te bestrijden

Paulussanktus

Detailing rookie
16 okt 2023
1
2
Goedemiddag,

Ik ben in het bezit van een oude Golf 1 uit 1983 (eerste lak) welke overal roestplekjes heeft, heel veel kleine puntjes maar ook grotere plekken.
Uiteraard is overspuiten de beste optie maar is er wellicht een middel wat ik kan gebruiken om de roest te stabiliseren ?

Alvast vriendelijk dank voor jullie advies,

Grtn Patrick
 

Bijlagen

  • IMG_2102[1].JPG
    IMG_2102[1].JPG
    174,9 KB · Weergaven: 64
  • IMG_2101[1].JPG
    IMG_2101[1].JPG
    104,9 KB · Weergaven: 64
  • IMG_2100[1].JPG
    IMG_2100[1].JPG
    144,5 KB · Weergaven: 67
Je kan misschien wel een product erover smeren om tijdelijk de roest wat te remmen of tegen te houden maar uiteindelijk gaat dit proces gewoon doorgaan.
Denk dan aan plekken achter of onder rubbers, waar je niet bij kan met een penseel.

Ik vrees dat het een beetje 'dweilen met de kraan open' is en je dit best gewoon grondig aanpakt en vanaf de basis terug opwerkt.
 
Misschien zit ik er naast, maar roest krijg je alleen van onbeschermd metaal. Dus of er zit een stukje metaal in je lak, en dan is het goed schoonmaken met de-ironizer, wassen, vlek evt eruit polijsten, of je lak is tot op het ijzer weg en daardoor komt de roest naar boven. Dan kun je het ergste er misschien wel mee weg polijsten maar de beschadiging en de bron van de roest is er nog. Dat krijg je niet mooi zonder schuren en spuiten. Gezien de leeftijd en foto's zit er denk ik geen blanke lak laag op?
 
Heel herkenbaar, mijn Golf MK2 had ze ook. Meerdere malen laten aanpakken. Zulke roestplekjes is een gevecht dat ga je niet zomaar winnen. Alleen door er met 2 gestrekte benen in te gaan (grondig laten aanpakken dmv stralen/schuren en spuiten) kan je die roestduiveltjes voor blijven.
Voor even.. want geheid dat er later weer ergens anders eentje de kop op steekt.
 
De Golf I had nog geen verzinkt plaatstaal, dat betekent dat iedere verontreiniging in het plaatstaal, of iedere minuscule lakschade tot een begin van roest leidt. Eerlijk gezegd kan ik me niet voorstellen dat een Golf uit 1983 er nog zo gaat uitziet zonder ooit overgespoten te zijn. Ergens in de jaren 90 is door de auto-industrie massaal het verzinkte plaatstaal geïntroduceerd, en dat heeft een enorme verbetering gegeven op het gebied van roestbestendigheid.

In de tijd dat ik zelf met een Golf I reed, behandelde ik roestplekjes door deze eerst met een fijn slijpsteentje (ca. 2-3 mm diameter, 6-7 mm lang) roest zoveel mogelijk te verwijderen, vervolgens een paar lagen Noverox (dat was 40 jaar terug één van de toppers tegen roest) en een laagje lak er overheen. Tegenwoordig zijn er veel andere middelen, hebben auto's verzinkt plaatwerk en watergedragen lak, dus dat is echt iets anders dan een auto van 40 jaar oud.

Als je bereid bent om er veel geld in te steken: er zijn tegenwoordig voor veel auto's ook 'originele' plaatdelen te koop die wel verzinkt zijn, dus beter roestbestendig.
 
  • Leuk
Reactions: nova_niek en AndyVR
Zoals Cordoba ook al zegt, was het plaatwerk destijds nog niet "gegalvaniseerd", waardoor er dus vaker roestvorming voorkwam dan tegenwoordig.

In de autosector gebruikten wij altijd rode menie als roestbehandeling, een epoxy grondverf/primer kan ook werken maar dat betekent dat je wel tot op de blote plaat dient te werken en van daaruit terug dient op te werken.