• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Advies gevraagd Smart fortwo

Harold1975

Detailing trainee
29 apr 2017
21
35
49
Beste detailers,

Afgelopen week heb ik uit noodzaak (omdat ik tijdelijk mijn auto niet kan gebruiken) een goedkoop Smartje fortwo gekocht om me droog en warm te kunnen verplaatsen.

Uiteraard kriebelt het, om ook het Smartje binnenkort onder handen te nemen. Echter is het grootste gedeelte van de carrosserie kunststof. Ik verwacht dat polijsten niet zo'n verstandige keus is. Omdat ik weinig tot niets teruggevonden krijg op dit forum, wil ik jullie vragen hoe jullie de buitenzijde aan zouden pakken?

Als hobbyist heb ik inmiddels een aantal spulletjes verzameld welke misschien gebruikt kunnen worden om de Smart aan te pakken; de polijstmiddellen heb ik er maar bijgezet mochten jullie daar toch mogelijkheden voor zien.

Monello snow foam, Shampoo, klei, glasreinigers, 303 Aerospace protectant, Meguiars APC, Monello non-ferro en velgenreinigers.

Mothers polish step 1, Scholl S3, Scholl S30, Scholl S40, Monello veloce, Monello finale, Sonax Sophie power polish, Sonax polish & wax.

Collonite 845, Mothers synthetic wax, Meguiars X-press spray wax, Mothers glaze, Chemical Guys Blacklight, Wolfgang sealant, Sonax X-treme Brilliant shine detailer.

Met stekker: DAP paw900, AC Delco, hogedruk- en een stoomreiniger.

Nu heb ik wel gelezen dat wax in principe niet voedt op kunststof. Ik wil de Smart graag goed reinigen en voorzien van een beschermlaagje / laagje glans. Wanneer mogelijk en geschikt, zou ik de Smart graag met bovenstaande producten behandelen.

Omdat het Smartje een oudje is en het niet zo zeer doet wanneer er iets fout zou gaan, wil ik in het voorjaar gaan experimenteren met een (goedkope) coating. Ik durf het nog niet aan om m'n Benz te coaten....

Hopelijk kunnen jullie mij adviseren.
Heel erg bedankt alvast.

Gr. Harold
 
Laatst bewerkt:
Ik heb ooit eens een Smart gedaan en de lak bleek harder dan ik had verwacht.

rotary + Scholl paarse compounding pad + Scholl S3
- rotary + Scholl oranje polishing pad + Scholl S17
- D/A + oranje polishing pad + Scholl S17
- D/A + zwarte pad + Scholl S40

Smart (24).jpg
 
nicknameless bedankt voor je reactie.
Ziet er knap uit! Waren de deuren van kunststof?

Ik heb het model ervoor (allereerste model) en zoals ik zie zijn de deuren vol kunststof. Kunnen deze kunststof deuren gewoon gepolijst worden?
 
Eigenlijk is (buiten voorruit, achterraam en panoramadak) alles kunststof aan de buitenzijde (deuren / spatborden / achterklep / motorkap / bumpers).
Kan dit dan gewoon gepolijst worden?
 
Ook kunststof kan je polijsten. Kunststof zelf, of gelakt
Voor kunststof zonder lak zijn er ook speciale producten bijv van Mothers
Maar gelakt kunststof polijsten kan ook met de polijstmiddelen voor lak
 
  • Leuk
Reactions: Harold1975
Gelakt kunststof kun je gewoon polijsten ,mijn BMW heeft ook enkele van die delen. Wanneer de lak echt hard blijkt te zijn kun je zelfs met S3 aan de slag bv. Kunststof kan minder goed de warmte kwijt dus dat moet je wel in de gaten houden ,op tijd even af laten koelen. Wat ook lastig is dat de lak niet te meten is (tenzij je over echt toffe lakdiktemeter beschikt maar die heb ik niet).
 
  • Leuk
Reactions: Harold1975
Gelakt kunststof kun je gewoon polijsten ,mijn BMW heeft ook enkele van die delen. Wanneer de lak echt hard blijkt te zijn kun je zelfs met S3 aan de slag bv. Kunststof kan minder goed de warmte kwijt dus dat moet je wel in de gaten houden ,op tijd even af laten koelen. Wat ook lastig is dat de lak niet te meten is (tenzij je over echt toffe lakdiktemeter beschikt maar die heb ik niet).

Hallo Ricardo,

Bedankt voor je reactie en tips.
Fijn dat het gewoon gepolijst kan worden.
Zal volgende week gelijk eens aan beginnen.

Nogmaals dank voor je reactie.
Fijn weekend toegewenst.


Gr. Harold
 
Ook kunststof kan je polijsten. Kunststof zelf, of gelakt
Voor kunststof zonder lak zijn er ook speciale producten bijv van Mothers
Maar gelakt kunststof polijsten kan ook met de polijstmiddelen voor lak


Hallo RedCat,

Bedankt opnieuw voor je reactie en link.
Zo worden we met de dag wijzer!
Dan zal ik volgende week eens aan de Smart beginnen.

Heel fijn weekend toegewenst.


Gr. Harold