• Carclean.com - The Car Care Shop

Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

• Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Advies gevraagd zwarte vervuiling op auto

Michel Kuijpers

Detailing guru
13 apr 2015
1.867
173
41
Brunssum
Hi All.

Ik heb jullie deskundig advies nodig.
Gisteren is er brand geweest in een chemicaliën loods hier in de buurt.
Nu is onderstaande gebeurt op een auto van een vriend/klant van mij.
Wat raden jullie aan? Zou alleen kleien voldoende zijn of komt er ook polijsten aan te pas.
De auto zal eerst door hem zelf grondig gewassen worden maar had mij gevraagd om nog verder te kijken als het niet eraf is.
Ik kan niet precies vertellen wat voor vervuiling het is. ( kan teer zijn, brandvlekjes etc )

conv_3056.webp
conv_3057.webp
conv_3058.webp

Iemand hier al ervaring mee?

GR MIchel Kuijpers

Hey Kuijpers,

Iemand hier al ervaring mee?

Nee, komt bij mij niet regelmatig voor dat er een loods met chemicaliën in de fik staat, eigenlijk. :P

Het ziet er smerig uit, zeg! Ik zou zelf de auto inderdaad eens afspoelen met een tuinslang, dan effe kijken, misschien foamen, dan weer effe kijken, wassen met shampoo en weer kijken wat er onder vandaan komt. Op de foto's lijkt het allemaal ingevreten zooi, maar misschien is het wel gewoon as met wat bende erin. Geen idee...

Lijkt mij dat er bij een ''normale'' brand al behoorlijk wat rare dingen in de lucht terecht komen die niet erg lekker zijn, dus bij een chemie brand zou dit nog wel eens heel vreemd kunnen zijn, lijkt mij zo.

Greetz

Hey Quantoxx,

Bedankt voor de reactie, nee zo''n loods in de fik hoop ik ook niet meer mee te maken. heel drama :P
We gaan hem grondig wassen vandaag of morgen en dan kijken we inderdaad even verder.
Was ook al aan het denken aan de non ferro om te kijken of dat werkt en daarna kleien.

greetz Michel

Wacht is, volgens mij heb ik op Dumpert een berg filmpjes voorbij zien komen over een brand. Zal zo nog is kijken.

Ik heb echt geen idee wat er allemaal de lucht in gaat bij zo'n brand, wat vervolgens weer neerslaat op die auto. Het ziet er écht smerig uit!

Zijn het ook harde stukjes die je voelt? Of is het vettig? Lijkt het op iets schurend als zand ofso?

Even wat anders; Is het ook niet verstandig om eens na te gaan wat het kan zijn bij het afgebrande bedrijf zelf..? Misschien is het niet veilig voor huid/ogen/inhalering?
Ik noem maar wat, maar ik denk dat kosten ook verhaald kunnen worden en dus ook de nodige informatie omtrent dit gebeuren.

Greetz

Ja filmpjes staan inderdaad op dumpert, was de loods van me pa. Stonden chemicalien in opgeslagen, dakdekkers bedrijf was bitunim aan het maken en toen was de vlam in pan.
Paar treinstations moeten sluiten en scholen. Dorpen erom heen moesten ramen en deuren sluiten.
Het zijn harde stukjes wat ik heb begrepen, niet als schurend zand in ieder geval.
Wat ik verder heb gehoord waren er geen schadelijke stoffen in de lucht, dus ik vermoed dat die rook/brand afval is wat neer is gekomen.

greetz

Ah ok, das mooi klote voor je pa. Dakje plakken Gone Wrong.

Naja, de boel eerst eensafspoelen en zien wat er onder vandaan komt. Vind dat gekleurde spul wel apart.

Non-Ferro reageert op oxiderend ijzer, dus zal waarschijnlijk andere troep niet veel aantasten. Maar je hebt maar zo kans dat er wél wat gebeurt.

Ik ben benieuwd wat er na het afspoelen over blijft.

Greetz

Als je niet weet wat het is, geen dingen gaan toevoegen
Ff een bakje onder het lekwater bij gewoon afspoelen
En daarmee eerst eens kijken wat het is en wat het doet

Of je begint met de auto van de buurman ]D~^

thanks redcat, we zijn zelf inderdaad ook benieuwd wat het nu precies is.
We gaan eerst inderdaad alleen afspoelen om te kijken wat het doet.
Je hebt inderdaad gelijk mochten er toch iets van zuren inzitten wat gaan reageren dan ben je verder van huis. ( maar dan had je nu al iets moeten zien denk ik )

Dit zal wel iets van teer of bitumen zijn wat verbrand is en vervolgens is neer gekomen. Ik zou eerst eens op een onopvallend plekje voorzichtig wassen, teer verwijderaar gebruiken non-ferro oid en kleien. Nogmaals op een klein niet direct zichtbare plek. Zo te zien een 159, dus net dat stukje onder de koplampen proberen ofzo. Waarschijnlijk nog meer slachtoffers met auto's die er ook zo uit zien? Dan kan je er iets mee doen;-)

We gaan ons best doen, het is een aparte alfa Romeo brera. Mooie aparte auto, heb hem een paar maandjes geleden een full detail gegeven.
Ik houdt jullie op de hoogte wat hier uit is gekomen.

Wat ik eerst zou doen, een proforma rekening laten opmaken bij een goed detail bedrijf.
en daarna het bedrijf de waar de brand was, aansprakelijk stellen.

En alleen de ramen van de auto schoonmaken, en verder even niks doen.

Michel Kuijpers;n435119 zei:
was de loods van me pa. Stonden chemicalien in opgeslagen, dakdekkers bedrijf was bitunim aan het maken en toen was de vlam in pan.

Dus neem ik aan dat de dakdekkers aansprakelijk gehouden worden. Ik zou de detail dan voorschieten en later in de claim deze kosten terughalen.

En volgens mij is Michel voor zichzelf begonnen, aan zijn avatar te zien en eerdere topics.

Greetz

het dakdekkers bedrijf zal inderdaad aansprakelijk worden gesteld, zal helaas een grote claim zijn waardoor ze niet meer boven water kunnen komen.
Dus hoe ze dat gaan aanpakken durf ik niet te zeggen, waarschijnlijk verzekeringswerk.

klopt wat quantoxx zegt, ben inderdaad bezig om voor mezelf iets op te zetten.

We hebben de auto vanmiddag eerst afgespoeld en het was voornamelijk roet en het meeste is er ook af.
We hebben eerst het advies van redcat opgevolgd en even laten uitlekken.
Hier is verder niks uitgekomen, het liep met het water eraf.
Zal nu flink kleien zijn om de laatste deeltjes nog eraf te krijgen.

finish foto's zal ik nog laten zien als die weer klaar is

Kijk die details zijn de uitdagingen

Enne een dakdekkers bedrijf zal echt wel verzekerd zijn voor dit soort bedrijfsongevallen. Dus behoudens wat eigen risico en wat imago schade gaat het wel goed komen met ze

Persoonlijk had ik hem eerst door de wasstraat gehaald en daarna een full-detail gegeven..., maar buiten de zichtbare vervuiling zal de auto ook behoorlijk naar brand ruiken van binnen vermoed ik zo?