• Carclean.com - The Car Care Shop

Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

• Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Advies nieuwe auto (VW Tiguan)

robert70

Detailing trainee
31 jan 2010
18
47
Heb sinds een week of 2 mijn nieuwe VW Tiguan.

Vraag me nu af hoe ik het beste mijn auto kan beschermen en in conditie houden (pareleffect lak zwart).

Heb in het verleden gewerkt met Meguiars. Meestal een 3 stappenplan gevolgd (wassen - kleien en de cleaner wax (cleaner en wax ineen).

Omdat ik nu een geheel nieuwe lak heb ben ik eigenlijk niet van plan direct te gaan kleien en cleanen of polijsten.

Wat zou een goede bescherming zijn. Ben altijd erg weg geweest van de NXT wax maar lees hier dat ie niet zo duurzaam is.

Is 2 lagen: NXT en een wax van Collinite een goed idee?

hoe is de staat van de lak??

ik zou hem in ieder geval wassen en kleien..

tijdens transport / stalling e.d. vervuilt hij toch..

daarna een paintcleaner, en afwerken met een goede sealant..

de wolfgang zou dan mijn keuze zijn, maar sealants / waxen kunnen heel persoonlijk liggen

Dank voor je antwoord.

Wellicht dus toch een meerstappenplan. Ik dacht dat op een fabrieksnieuwe lak dat niet nodig zou zijn.

Maar je hebt een punt dat er al de nodige vervuiling is opgetreden.

Zal eens proberen met een stukje klei, of dat uberhaupt verkleurt.

is inderdaad het beste dat je kunt doen..

je kan roeien, met de riemen die je hebt!

ik neem aan dat je in bezit bent van 845 , dan kan je gewoon kleien , nxt en 845 doen..
als het op elkaar pakt, heb je toch een lange tijd bescherming

Hoi Robert,

gefeliciteerd met je nieuwe auto!

Ik ben de laatste weken samen met mijn vrouw ook op autojacht. En dus bij diverse dealers over de vloer geweest (skoda yety, ford C-Max, Peugeot 5008 en Citroen C4 Picasso) bij alle dealers laat ik mijn handen over de lak glijden en het valt mij op dat bij nieuwe auto's je voelt dat er kleine pukkeltjes en verondreinigingen op de lak zitten. En dat bij nieuwe showroom modellen die binnen staan! Er was eigenlijk maar een dealer waar de lak van de auto's zijdeglad aanvloede en dat was bij de skoda dealer. Die zagen er netjes uit.

Mijn conclusie is dat je ook bij een nieuwe auto het kleien beter niet over kan slaan. Juist bij een nieuwe auto waar er nog niet veel verondreinigingen op zitten is het kleien niet veel werk en is de winst groot. Ik zou wel een milde klei nemen en ik hoor veel goeds over het Mother's setje met twee stukken klei en doek die goed en goedkoop is. Mijn ervaring is dat als je de auto kleid de wax die je erop doet daarna veel duurzamer is dan als je het kleien overslaat.

Succes met de VW

Groeten GDV

Ik heb in juli mijn nieuwe auto opgehaald. In eerste instantie dacht ik ook dat de lak er perfect bij stond.
Na hier een tijdje op het forum meegekeken te hebben kwam ik ook tot de conclusie dat nieuwe auto's
niet altijd een perfecte lak hebben.

Als snel zelf de auto gewassen en voorzien van een laagje Nxt wax. Toch was ik nog niet helemaal tevreden en zodoende kwam ik hier op het forum terrecht. In het najaar heb ik de auto behandelt met klei, Dodo Juice Lime Prime en 2 laagjes Dodo Juice wax. Het was echt een wereld van verschil. Perfect glad en 10x mooier dan dat hij uit de showroom kwam!
Dus zeker een aanrader om hem even met klei en eventueel een cleaner na te lopen en uiteraard
een beschermlaag aanbrengen :ja

Top dank mensen! :)

Wordt dus toch lamme handjes, kleien dus. Is de Meguiars klei en detailer voldoende mild?

ja hoor, voldoende quick detailer gebruiken dan moet het geen probleem geven.
Meguiars consumenten klei is sowieso zacht :cool

Met het mooie weer aan de gang gegaan, had alle spullen al enige tijd in huis.

Eerst de Tiguan gewassen met NXT Car Wash, daarna gekleid met Meguiars klei en detailer.

Vervolgens de NXT tech wax en daarna de 845 van Collonite. Echt verbluffend resultaat, prachtige beading toen er daarna wat regen was! Helaas nog geen foto's genomen.

Overigens de 845 iets te lang later curen, was echt een bitch om hem uit te poetsen, maar goed gelukt uiteindelijk.

De velgen heb ik behandeld met Wheel wax.

Inderdaad is de Tiguan nu mooier dan bij aflevering vanaf de dealer, volgens mij wordt weinig tijd geinvesteerd in een auto qua lak afleveringsklaar maken... :weetniet

robert70 zei:
Inderdaad is de Tiguan nu mooier dan bij aflevering vanaf de dealer, volgens mij wordt weinig tijd geinvesteerd in een auto qua lak afleveringsklaar maken... :weetniet

Dat komt omdat de gemiddelde autobezitter niet zo'n pietje precies als wij en ook de dealer is dat niet, buiten dat moet het niet teveel gaan kosten natuurlijk ;)

robert70 zei:
Top dank mensen! :)

Wordt dus toch lamme handjes, kleien dus. Is de Meguiar's klei en detailer voldoende mild?
TIP: neem de Mother's, meer klei en een doekje:
https://www.Carclean.com/product/Mo...r_Paint_Saving_System_Verbeterd!_07240_101424

Of in 1x klaar:
https://www.Carclean.com/product/Mothers_Wax/Mothers_Ultimate_Wax_System_kit__100861

Inderdaad zijn enkel en alleen detailers zo nauwkeurig en kieskeurig.
Mijn buurman heeft net zijn nieuwe Opel Zafira ontvangen in een prachtige donkergrijze kleur met natuurlijk lichtmetalen velgen. Behalve dat de lak er op de liggende delen sinaasappelachtig uitziet, staat de auto er best redelijk bij, maar ben ervan overtuigd dat dit veel mooier kan. De lak kan volgens mij echt spreken, maar doet dat nu vooral niet. Het zit er maar gewoon op.
Alleen hoeft dat voor hem niet, want is maar een auto. Ach, gelijk heeft ie. Zijn auto.

stimpy68 zei:
Dat komt omdat de gemiddelde autobezitter niet zo'n pietje precies als wij en ook de dealer is dat niet, buiten dat moet het niet teveel gaan kosten natuurlijk ;)

Dat klopt, maar ik vind het wel erg hoe dan soms met nieuwe lakken omgesprongen wordt. Er wordt meer kapot dan goed gemaakt.