• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

advies nodig voor een hele grote poetsbeurt

turbohenkie

Detailing rookie
13 jan 2010
48
0
ik heb eigelijk wat advies nodig om 1 van mijn auto,s te poetsen.

het gaat om een nissan primera p10 dit is een project auto.
de auto is van de grond af weer opnieuw opgebouwd andere motor andere spoilers nieuwe hq carhifi noem maar op.
ook heb ik zelf de auto voorzien van een andere kleurtje hij was groen nu is hij candy gold van hous of color en de dak en andere zwarte onderdelen zijn nu diepzwart met een vleugje parelmoer dust er door.

ik heb de auto zelf gespoten in een spuitgarage maar met deze speciale kleur ben je de hele dag aan het spuiten dus de kans dat er een paar stofjes in komen is dan ook groot.
ook zit er op de auto 8 lagen blanke lak ruim 8 liter in totaal voor het effect van het candy gold.
maar door de dikke laag krijg je vaak wat sinasappel effect dat is bijna niet te voorkomen maar ook niet erg.

nu heb ik ook een nissan 200sx s13 [ candycar] hij is candy red gespoten door mij.
deze vertoonde na het spuiten ook wat sinasappeleffect en wat stofjes.
die hebben we met p2000 waterproof helemaal glad en egaal geschuurt de auto was dus helemaal mat.
daarna hebben we hem met een polijstmachine en m3 profi machinepoets en veel weer water op glans gepolijst de auto is daarna met Meguiars in de wax gezet.
dit was heel veel werk vooral als je het de eerste keer doet maar het resultaat was verbluffend.

maar nu komt het de primera wil ik ook op die manier doen dus helemaal glad en mat schuren en weer op polijsten.
alleen met de technieken van de laatste tijd en mischien nieuwe produkten.
en wat het grootste nadeel is om met m3 poets en veel water te poetsen is dat je alles aan de auto maar ook om de auto vies krijgt en na het poetsen krijg je het zelfs met de hoge druk reiniger niet echt weer schoon en heb je veel extra werk vooral kantjes en randjes en rubbers maar ook de omgeving.
dus welke produkten zou ik mischien beter kunnen gebruiken voor het polijsten poetsen en waxen.
maar ook hoe kan ik het beste deze klus gaan aanpakken en met welke produkten.
en natuurlijk in welke volgorde dus een goede stappenplan.

dus wie heeft hier meer ervaring in en kan mij helpen met deze toch wel grote klus??
als er nog vragen zijn of je hebt meer info nodig van mij roep je het maar.
 
Nat schuren met korrel 2000, daarna nat met korrel 3000 en als laatste met korrel 4000. Liefst machinaal, dit zorgt ervoor dat je een mooi egaal resultaat krijgt.
Daarna op polijsten met bijvoorbeeld de monello polishes via carclean verkrijgbaar. Eerst inizio op een cutting pad, mezzo op polishing pad en finale op een finishing pad.
Dit kan een beetje afwijken als de lak niet heel hard is.
Dit polijsten wordt gedaan zonder het toevoegen van extra water, hierdoor gaat het niet zo spetteren en kruipt het minder in hoekjes en kanten. Best kan je ook rubbers en andere delen aftapen zodat die al zeker niet vuil worden.
De polijstmiddelen neem je gewoon af met een microfiber doek (zuiver!) en eventueel wat IPA als ze wat moeilijker te verwijderen zijn.
Na het polijsten zet je de wagen in een glaze voor wat extra glans, bijvoorbeeld lime prime van Dodo Juice, als laatste ga je de lak waxen om deze weer te beschermen, dit kan met iedere wax naar je voorkeur. Echter zou ik wel gaan voor een type concours wax, deze geven net dat ietsje meer, de Pinnacle Souveran is daarvoor een aanrader.
 
^^
Zoals gezegd. De schijven kan je krijgen bij Mirka of 3M. Let wel op, het schuren wordt exentrisch gedaan.
 
pfff wat veel producten het begint mij gewoon te duizelen8-o

de meeste producten en namen moet ik eerst eens opzoeken en kijken wat het is:D

ik heb al een grote poetsmachine nee geen 30cm aldi ding maar een flexmodel met enige pads maar die zijn heel dik en dat werkt niet echt mooi dus zal zeker andere pads moeten hebben zijn er type.s te noemen die je voor deze klus moet hebben???

het waterproof schuren machinaal waar moet ik aan denken dan wat voor toestel of schuurpapier??
dit is wel riskant natuurlijk bij kantjes en randjes met de hand lijkt mij dan beter toch.

en de monello polishes die is voor de machine en kun je die zo opdragen zonder water word de pad en lak dan niet te warm??

ja ik weet veel vragen maarja ik weet er nog niet veel over en wil zoiets goed doen en voor een redelijke bedrag natuurlijk:schaam
 
Met 8 liter blanke lak ga je niet echt makkelijk door de lak heen hoor, dus daar kan je nog wel een beetje schuren.

Geoon zorgen dat je handmatig schuurt bij randen en kanten, om vervolgens machinaal de grote vlakken te doen.

Ik neem aan dat je zo ook de grondverf van de auto hebt geschuurd voor het lakken.
 
Kan er niets aan toevoegen. Wel zou ik het leuk vinden op foto´s van dit project te zien.
 
D20VT zei:
Met 8 liter blanke lak ga je niet echt makkelijk door de lak heen hoor, dus daar kan je nog wel een beetje schuren.

Geoon zorgen dat je handmatig schuurt bij randen en kanten, om vervolgens machinaal de grote vlakken te doen.

Ik neem aan dat je zo ook de grondverf van de auto hebt geschuurd voor het lakken.

alleen de randjes en kantjes zit altijd minder lak op dus dat is vrij kwetsbaar maat die zal ik zeker met de hand doen.

het schuren van primer doen wij ook altijd met de hand en nooit met de machine met de hand heb ik er meer gevoel mee.

mijn vrouw heeft net in mijn voorsteltopic foto,s geplaatst voor het idee waar we mee bezig zijn.
https://forum.Carclean.com/cc_postst7814/turbohenkie-stelt-zich-ook-even-voor.aspx
 
Hihi, ik kan het niet laten, sorry, maar kan die topictitel even aangepast worden? Er staat namelijk "grote poetbeurt", zonder "s" dus, en een poet is een scheet in het Indisch :D
 
Eelco zei:
Is de Primera al gespoten of nog niet?

ja hoor alleen tussen de achterlichten wil ik hem nog even zwart spuiten waat de nummerbord in komt.
maar daar moet ik nog nieuwe silver dust voor hebben.
op dit momend heb ik de dashbord er weer uitgehaalt om weer verder aan te passen.


@SpeeDJ volgens mij zie ik daar gewoon poetsbeurt staan:roll
 
SpeeDJ zei:
Hihi, ik kan het niet laten, sorry, maar kan die topictitel even aangepast worden? Er staat namelijk "grote poetbeurt", zonder "s" dus, en een poet is een scheet in het Indisch :D

En een meisje in het oud Brabants. Een mooie poet is dus een mooie meid, maar wat dan een poetbeurt moet zijn....
 
B.K. zei:
Zoals gezegd. De schijven kan je krijgen bij Mirka of 3M. Let wel op, het schuren wordt exentrisch gedaan.

turbohenkie zei:
ik heb al een grote poetsmachine nee geen 30cm aldi ding maar een flexmodel met enige pads maar die zijn heel dik


Bij mij weten is een flex een roterende machine en dus geen excentrische machine. :weetniet
Je zult dan dus ook een andere machine moeten hebben gok ik zo.
 
Flex heeft ook excentrische machines in het assortiment. Zoek wel naar een machine met 2-3mm uitslag.
 
Dat moet het voor het polijstwerk wel kunnen doen, maar ik denk dat men hierboven doelt op een schuurmachine om eerst de lak te schuren.
Daarmee creeer je een schuurpatroon wat veel egaler is dan met de hand, en dus ook makkelijker terug naar glans te polijsten is.
 
oke is dat ook weer duidelijk:idee
stupid me:ja

ik heb er 1 op lucht en 2 op 220.
alleen die op 220 zijn heel zwaar en niet echt geschikt voor waterproof.
de lucht zou daar wel geschikt voor zijn.
 
even weer hier op terug te komen.
ik zit nog even met de keus voor die machine pads er zijn er zoveel types maar welke moet ik gaan gebruiken??
voor het polijsten poetsen en de wax laag.
ik heb hier wel een aantal liggen maar die kun je denk ik niet gebruiken zonder water en die zijn vrij stug en dik.
wie kan me hier een goede tip voor geven.
het lak zelf is middelhard ben ik achter gekomen.
 
Dé goede tip om machinaal aan de slag te gaan.

Let wel, dit stappenplan is geschreven in de tijd dat er alleen nog een DAP500 te koop was, uiteraard geldt het hele stappenplan ook voor de nieuwe DAP900.