• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Advies: Rode auto met slechte lak onderhouden

Cuprani

Detailing addict
4 okt 2015
9
60
Ik heb vorige week een rode Daihatsu Cuore gekocht van 2007. Alle handgrepen rondom waren dof en roze.
De rest van de auto heeft minder last van dofheid, dus ik denk dat ze op deze kunststof delen andere blanke lak gebruikt hebben oid.
Op de hoeken van de bumpers zag ik wel al wat dofheid komen, dus actie is wel noodzakelijk om hem netjes te houden.

Ik had nog een oude fles Meguiar's Color X staan. Daarmee zijn ze van dof roze, naar glanzend diep rood gegaan.
Echt een wereld van verschil.

De fles was al bijna leeg. Even een nieuw flesje halen dacht ik, maar te horen gekregen dat het niet meer leverbaar is.
Ik had een demo zakje meegekregen van Meguiars Ultimate Compound.
Ik vind het erg duur. Even getest op de andere kant, en naar mijn idee geeft het minder resultaat.
Bij Color X werd mijn applicator ook rood, bij Ultimate Compound niet.

Vraag 1, wat is een goed alternatief voor Color X wat ook goed werkt met de hand?
Vraag 2, kan ik onbeperkt polijsten? (2 x per jaar, 4 x per jaar?) Of kan ik dit beter zo min mogelijk doen en zorgen dat ik de lak extra goed bescherm (met wax?)
Vraag 3, is er een bepaalde wax die ik kan gebruiken die er speciaal is om dofheid (invloed van UV??) tegen te gaan?

Ik heb nu eerst de auto gewassen met Mgrs NXT Shampoo
De kritische delen gepolijst met Mgrs Color X
Auto stevig in de wax gezet met Mgrx NXT Tech Wax 2.0 (vaste pasta)
Ziet er voor nu weer even prima uit, en zo wil ik hem ook wel graag houden.

Het moet niet de wereld kosten. Tevens zoek ik ook geen 20 stappen plan, dat heb ik niet over voor ons boodschappen autootje. De bedoeling is gewoon om hem netjes te houden zodat hij over 3 jaar zijn waarde niet heeft verloren omdat de lak er lelijk uit ziet..
 
Hey Cuprani,

Wat ik heb begrepen van de Meguiars Color X is dat het een 3-in-One product is. Ik vermoed dat hier een Cleaner + Glaze + Wax in zit.
Over het algemeen denk ik bij x-in-One producten dat zij inleveren op kwaliteit. Het zal niet kunnen opboksen tegen een product dat voor 1 doeleinde word ontwikkeld.
Zo vermoed ik dat de combinatie van een Cleaner, die dus chemisch de boel renigt, en een glaze die de verloren oliën weer aanvult en je kleur meer warmte/diepte geeft, de oorzaak is van de mooiere rode kleur. De wax zal wat glans er aan geven.

Meguiars is over het algemeen een goed merk, maar veelal is er voor dezelfde of lagere prijs, een beter product verkrijgbaar van een ander merk.

Aangezien je gewend bent dat je applicator verkleurde, zal je een unilak hebben. Deze zijn simpelweg wat gevoeliger voor UV-straling en dergelijke.
Als de Megs Ultimate Compound je applicator níet verkleurde, lijkt het ook niet veel gedaan te hebben, zoals je zelf al aangeeft.


Vraag 1, wat is een goed alternatief voor Color X wat ook goed werkt met de hand?
Ik zou persoonlijk kiezen voor een goed polijstmiddel of voor een stap daaronder; Een Cleaner.
Met een cleaner zal je resultaat kunnen behalen, maar met polijsten kun je daadwerkelijk corrigeren en zonder een glaze de kleur terughalen.

Zoals je kan begrijpen is polijsten met een machine effectiever en sneller, maar handmatig kun je ook al een eind komen.
Ikzelf heb, naast mijn onwetende periode van handmatig poetsen met Commandant en een Halfords-waxje, nog nooit handmatig gepolijst.
Ik heb hier dus geen ervaring in qua product keuze, maar er zijn genoeg polijstmiddelen die je zowel handmatig als machinaal kan verwerken.

Een voorbeeld wat ik je zou kunnen geven is;

- Hand pad - Light Cutting (Orange)
- Scholl S30 + Nano Compound


Ik gebruik de Scholl S3 en S20 machinaal en beide bevallen mij enorm goed. De S30 + Nano is handmatig te verwerken.
Ook heb ik nog de polijstmiddelen van Monello, maar momenteel ligt mijn voorkeur bij Scholl.


Vraag 2, kan ik onbeperkt polijsten? (2 x per jaar, 4 x per jaar?) Of kan ik dit beter zo min mogelijk doen en zorgen dat ik de lak extra goed bescherm (met wax?)
Onbeperkt polijsten is niet mogelijk. Althans, er komt een moment dat je dusdanig veel blanke lak hebt verwijderd, dat je op de kleurlak terecht komt. Dit gebeurt niet zomaar, je haalt immers weinig lak weg. Bij lakdiktes spreken we over Micron. Dit is een duizendste van een millimeter.

Wanneer je polijst en de auto naar je zin is, bescherm je hem om deze staat inderdaad zo lang mogelijk te behouden. Je zou hem ook elke week kunnen polijsten om de nieuwe krasjes en dergelijke te verwijderen, maar dat is zonder van je lak. Zie bovenstaande verhaal.

De meeste waxen zijn geschikt om te layeren. Dus je kan een waxlaag opbrengen, laten rusten, afnemen en dan een 2de laag opbrengen. ''Stevig'' in de wax zetten heeft dus geen nut, je zal alleen meer moeten uitpoetsen en overtollig product gaat verloren. Uitpoetsen zal daarbij ook moeilijker/stroever gaan wat weer kans geeft op nieuwe krasjes.


Vraag 3, is er een bepaalde wax die ik kan gebruiken die er speciaal is om dofheid (invloed van UV??) tegen te gaan?
VOor zover ik weet geven de meeste (goede) waxen UV-bescherming. Dit wil niet zeggen dat UW-straling compleet word tegengehouden, maar word verminderd. Een lak zal dus minder te lijden hebben onder deze straling, wat weer zorgt voor minder nadelige effecten.

Een wax die veel word gebruik is de Collinite 845. Dit is een wax die qua standtijd en bescherming hoge ogen gooit voor een aantrekkelijke prijs. Deze wax is in vloeibare vorm en dus machinaal makkelijk te verwerken.
Echter werk jij handmatig, dus dan zou ik kiezen voor een andere wax van Collinite die veelal word gebruikt om de wintermaanden door te komen; Collinite 476S. Deze wax is in vaste vorm.
Deze wax heeft een langere standtijd als de eerder genoemde 845.
Ook heeft Collinite de 915 vaste wax. Dit is een wax die veelal in de zomermaanden word gebruikt omdat deze meer glans/warmte geeft. Je levert dan wel weer een klein beetje standtijd in.
Maar hoe dan ook, de bescherming is een aantal maanden, dus...

Voor allen geldt dat je ze dun aan kan/moet brengen en het uitpoetsen is een fluitje van een cent.


Het moet niet de wereld kosten. Tevens zoek ik ook geen 20 stappen plan, dat heb ik niet over voor ons boodschappen autootje. De bedoeling is gewoon om hem netjes te houden zodat hij over 3 jaar zijn waarde niet heeft verloren omdat de lak er lelijk uit ziet.. /QUOTE]
Persoonlijk vind ik deze zin zichzelf tegenspreken. Ik snap je punt over het kostenplaatje, maar aan de andere kant kost het ietsjes meer en bereik je wel die waardebehouding die je over een aantal jaar gaat terugzien.

Over het algemeen is het ''autopoetsen'' niet alleen bedoel voor een glanzende auto, maar ook voor bescherming en gebruikersgemak. Een strakke auto in een bescherming zal immers minder aftakelen als een niet-beschermde auto, maar staat er mooier bij en wassen c.q. onderhoud is 10x makkelijker. Je betaalt dus wat meer, maar hebt er ook veel meer voor terug.

Ik heb nu eerst de auto gewassen met Mgrs NXT Shampoo
De kritische delen gepolijst met Mgrs Color X
Auto stevig in de wax gezet met Mgrx NXT Tech Wax 2.0 (vaste pasta)

Aan dit lijstje zou ik het één-en-ander willen tovoegen qua producten en stappen;
  1. Wassen met autoshampoo.
  2. Kleien.
  3. handmatig polijsten.
  4. Glaze om defecten te verdoezelen en kleur op te halen. (Geadviseerd bij handmatig polijsten, bij machinaal behaal je meer resultaat, dus niet nodig)
  5. Oppervlakken ontvetten. (Zorgt voor een betere hechting van je wax en dus werking)
  6. Beschermen met een goede wax. (2 lagen)
2. (Een advies omtrent het kleien is de Monello - Dolce Verde en als lube een Detailerspray; Poorboys World - Srpay&Wipe. Deze combi raad ik meestal aan omdat de klei mild is en niet voor marring of krasjes zorgt en daarbij het meeste klei voor je geld en de detailerspray is enorm veelzijdig te gebruiken. (Lube/Ramen/Detailerspray/etc)
4. (Een voorbeeld van een veelgebruikte glaze is de Poorboys World - Black Diamond. Dit is een glaze die op donkere kleuren nét wat extra's geeft. Zo is er ook de 'White' versie)
5. (Een veelgebruikte ontvetter als voorbereiding op het aanbrengen van bescherming is Gyeon Prep


Uiteraard is het ook verstandig om goede Microvezel doeken te gebruiken tijdens het poetsen. Dit verlaagt het risico op krasjes, werkt velen malen fijner en zijn simpelweg van betere kwaliteit als gemiddeld. (Gebruik, wassen, etc) Een voorbeeld hiervan is de veelgebruikte Monello Peluche Verde.

Ook een droogdoek is aan te raden. Een auto die is gewassen ná een poetsbeurt of juist ervóór, kan weer vies opdrogen. Daarbij is wachten op het drogen ook zo saai als je lekker aan de slag wilt. Een voorbeeld van een droogdoek is de Gyeon Silk Dryer 70x90cm of de Monello - Senza Aqua 70x80cm (Of de kleinere variant in 3-pak)


Uiteindelijk lijkt het misschien tóch op dat 20-stappenplan dat je vreesde, maar dit is het zeker niet. Vergeet ook niet dat een auto niet vanzelf strak blijft.
Een auto geheel handmatig polijsten doe je al, dus tijd erin stoppen vind je het wel waard. Mijn advies is om er nét wat meer tijd in stoppen, eenmalig om hem strak te maken en daarna alleen nog netjes bijhouden, en leg ook een paar tientjes neer om goede producten in huis te halen en je toekomstige onderhoud makkelijker te maken en langer een mooie auto te hebben met waardebehoud.


Dit was mijn advies, hoop dat je er wat aan hebt.


Greetz
 
Quantoxx;n433170 zei:
Onbeperkt polijsten is niet mogelijk. Althans, er komt een moment dat je dusdanig veel blanke lak hebt verwijderd, dat je op de kleurlak terecht komt.

Aangezien er al kleur afkwam bij het gebruik van Color X is het niet waarschijnlijk dat er op die plek blanke lak overheen zat. Als er al blanke lak aanwezig was dan is die nu verdwenen. En anders had de kleur ook nooit hersteld kunnen worden, omdat je nou eenmaal niet de kleurlak kan polijsten zonder de blanke lak daarboven volledig weg te halen.
Wat ik wel vreemd vind is dat er bij het gebruik van Ultimate Compound geen verkleuring van de pad optrad. Misschien is dat gedeelte overgespoten? Als er op die plek wél blanke lak aanwezig is, dan kan je de verkleuring ook niet meer terugdraaien.

Verder sluit ik me grotendeels aan bij het verhaal van Quantoxx.

Als je met de hand gaat polijsten dan kan je denk ik wel, bijna, onbeperkt polijsten. Ik denk eerder dat je armen eraf vallen dan dat je door de lak heen zit ;)
 
Kijk eens naar Auto Finesse Tripple Niels, prima spul voor handmatig gebruik.
Geen geweldige polijst kracht, maar prima cleaner/glaze met lichte wax toevoeging.
 
Jansen Jah, daar liep ik even te snel vooruit op mijzelf.

Jansen;n433174 zei:
Wat ik wel vreemd vind is dat er bij het gebruik van Ultimate Compound geen verkleuring van de pad optrad.

Ja, dat is inderdaad vaag. Ik las dit en dacht eigenlijk alleen; ooh, die compound deed dus niks'' en ging weer verder, haha!
 
@Quantoxx
Bedankt voor het uitgebreide antwoord, daar kan ik wat mee.
Ik snap je punt over goedkoop, en duurkoop, maar zo veel tijd en geld steek ik dan liever in onze eerste auto.

Betreft het drogen, gebruik ik nu een poorboys waffle doek.
Als applicator voor de wax gebruik ik die meegeleverd is bij de NXT pasta was (maar die is ook bijna op)
Voor het polijsten gebruikte ik deze.
Voor het uitpoetsen gebruik is nu goede microfiber doeken die ik tijdje terug bij CC heb gekocht.
Ik heb nog klei liggen en Meguiars NXT detailer spray, maar heb echt een hekel aan kleien..

Ik heb 0 ervaring met glaze producten.
De auto finesse tripple klinkt ook wel interressant.

Kan ik de Collinite bijvoorbeeld 2 x per jaar gebruiken? En en de Auto Finesse Tripple voor tussendoor? Of heeft dat geen zin?

Is de Finesse Tripple wel een wax vervanging of een extra stap tussendoor voor de wax (in plaats van een polijst en glaze).. En gaat deze ook goed samen met de Collinite?
 
Hey Cuprani,

De pads die jij gebruikt voor het polijsten zijn naar mijn idee, en de vele reviews, voor het aanbrengen van producten. (Applicator)
In de review staat zelfs iets over het verkruimelen van de pad wanneer hij word gebruikt als cutting pad.

Is ook niet zo vreemd, je hebt namelijk nooit gepolijst, maar een All-in-One product gebruikt die een Cleaner + Glaze + Wax bevatte.

Cuprani;n433180 zei:
Ik heb 0 ervaring met glaze producten.
De Color X bevat dus ook glaze. Een glaze is qua verwerking niet anders als een waxje opsmeren.

Als je de Collinite 476s gebruikt zal deze, vermoed ik, op een niet zo goed voorbereide auto een 1-2 maanden blijven zitten. Ik heb vernomen dat de 476s zo'n 5 maanden kan blijven zitten op auto's die gebruikt worden en buiten geparkeerd staan als er tussendoor met een shampoo wordt gewassen die de waxlaag ook wat ondersteund.

2x per jaar deze Collinite gebruiken zal je niet het gehele jaar beschermen en wanneer je die goedkope All-in-One producten erover gaat gooien, zal je bestaande waxlaag flink kapot worden gemaakt. Deze producten bevatten namelijk cleaners.


Ik snap inmiddels dat je aan de Cuore niet veel tijd en geld wilt besteden, maar wel naar het opknappen, bescherming en onderhoud verlangt. Dat gaat dus al niet samen.
Ook begrijp ik dat er een 2de auto is waar je wél wat tijd en geld in wilt steken. KOMT DUS UITEINDELIJK GOED, want je koopt namelijk geen producten die na 1x gebruiken al op zijn.

Je kan dus qua producten de juiste dingen in huis halen en op beide auto's gebruiken. Niet alleen voor de eerste detail om beide strak te maken, maar ook toekomstig onderhoud.

Wil je de auto's strak(ker), dan zul je daar wat voor moeten doen of het uitbesteden. Wil je de Cuore weer mooi rood hebben en behouden, zal je een aantal stappen moeten doorlopen en hier ook de juiste producten en materialen voor moeten aanschaffen. Daarbij zal je ook tijd moeten besteden. Maar gelukkig heb je blijkbaar nóg een auto waar je dit allemaal wel bij zou willen doen, dus je bent al halverwege; Je hebt dan al de benodigde producten en materialen aangeschaft.



De AutoFinesse - Triple All in One Polish is ook weer zo'n gemakzuchtig product. Maar, ik begrijp dat jij daar ook wel een handje naar hebt, haha! Ik zie het bij All-in-One producten altijd zo; Zit er in één flesje een product voor 3 doeleinden, dan zal elke doeleinde maar voor 33% worden bereikt.

Je cleaned dus minder, je glaze is minder, je wax is minder. Dit kan te zien zijn in standtijd en/of kwaliteit.
Dus kiezen voor een All-in-One product is lekker makkelijk en snel, maar levert je uiteindelijk minder op.

Voorbeeld;

Goede Cleaner - €15,-
Goede Glaze - €15,-
Goede Wax - €15,-

All-in-One product - €15,- (Had dit dan niet €45,- moeten zijn...?)


Greetz
 
Ik heb toevallig vandaag voor het eerst de AF Tripple gebruikt voor me deurlijsten aan de binnenkant/ instaplijsten enz. Gewoon met de hand aangebracht met een microvezelpad. Ik vind dit nu al een superproduct voor dit doeleinde. Het gebruik is heel eenvoudig, op het flesje staat precies wat er gedaan moet worden. Kan gebruikt worden op een microvezelpad, maar denk ook makkelijk met een handpad van Monello wit of oranje. Dan ef laten rusten en afnemen met een goede doek. Er staat ook bij dat je een wax over dit product kan aanbrengen. Wel opletten dat de wax ook geschikt is hiervoor! Dat er dus geen cleaners in de wax zitten. Misschien ef langs CC zelf gaan, als het bij je in de buurt ligt.
 
AF Tripple is een PRIMA cleaner+glaze, bescherming is enkel wat minder.
Dit is dan weer prima op te lossen door een laagje wax (bv de genoemde Collinite...)
 
Quantoxx;n433170 zei:
  • Wassen met autoshampoo.
  • Kleien.
  • handmatig polijsten.
  • Glaze om defecten te verdoezelen en kleur op te halen. (Geadviseerd bij handmatig polijsten, bij machinaal behaal je meer resultaat, dus niet nodig)
  • Oppervlakken ontvetten. (Zorgt voor een betere hechting van je wax en dus werking)
  • Beschermen met een goede wax. (2 lagen)
Klopt, ik heb ze omgedraaid opgeschreven. My Bad!


Greetz
 
Ik dacht vooraf nog, gewoon online bestellen..
..maar toen reed ik vandaag langs Berkel en Roderijs....

DAP500.JPG


Tja... en dan kom je altijd met meer thuis.

Vandaag direct aan de slag gegaan met mn 2012 Megane Estate (Metallic/Parelmoer Wit).
Mn velgen grondig gewassen, auto gewassen en gekleid.

Hopelijk morgen nog tijd om even snel opnieuw te wassen en dan binnen te polijsten en in de wax te zetten.
 
Cuprani;n433180 zei:
Ik heb nog klei liggen ...................., maar heb echt een hekel aan kleien..

Toch grappig, als je dan een zwart Monello-doosje (en CC kennende is het doosje niet leeg) gratis krijgt......:-D

Wel een hele goede investering gedaan hoor, en meteen aan het werk: that's the spirit!
 
Nee die is gewoon gekocht, ik vertrouwde m'n oude klei niet meer. Detailer spray had ik nog.

Kreeg de zwarte aplicator wel gratis. Altijd fijn.