• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Advies wax?

Jules

Detailing rookie
14 jun 2023
1
2
Allen,

Ik ben net nieuw op dit forum en ook nieuw in de wereld van auto detailing. Reeds heb ik mij al verdiept in de wereld van auto detailing en is alles een stuk duidelijker geworden, mede ook dankzij dit mooie forum!

Nu wil ik mijn auto in de wax gaan zetten. Ik dacht aan de volgende stappen:

- Prewash
- Twee emmer methode wassen
- Clayen met een claydoek
- Wax
- Na verloop van tijd om de paar maanden een ceramic spray wax na het wassen aanbrengen

Zijn er belangrijke stappen die ik mis? Zag hier en daar dat ze het ook over glaze hadden, is dit noodzakelijk om een goed resultaat te krijgen?

Verder ben ik op zoek naar een gebruiksvriendelijke wax. Zijn er dingen waar ik op moet letten bij het aanschaffen van een wax? Of hebben jullie bepaalde aanraders? Ik hoor het graag.

Bij voorbaat dank!
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Reactions: PA27506
Beste @Jules, welkom!
Hier op dit fijne forum zijn alle antwoorden op je vragen uitgebreid te vinden dmv de zoekfunctie of gewoon lekker lezen.
Er is geen speciale manier van behandelen van specifiek jou auto, enkel een simpele, uitgebreide en zeer uitgebreide manier van het behandelen van je auto.
Veel plezier iig alvast en foto’s zien we graag.
 
  • Leuk
Reactions: Quantoxx
Welkom op het forum.

Een goed begin om goed te gaan wassen (incl. prewash) en ook een wax aan te brengen.

Ik heb zelf geen ervaring met claydoeken maar wat ik nog wel eens las zouden deze iets meer gevoelig zijn voor marring dan een traditionele klei en eerder geschikt zijn als je daarna toch gaat polijsten. Misschien een gewone klei overwegen ofwel toch een glaze erachteraan?

Ik betwijfel of je met een ceramic spraywax echt een standtijd van een paar maanden gaat halen... Dus misschien toch iets eerder herhalen ofwel een "echte" wax i.p.v. een spraywax?
 
  • Leuk
Reactions: Quantoxx
@Jules

Wat ik zou doen:
- Prewash = niet het belangrijkste maar een foam (bilthamber bv) helpt zeker maar goed afspuiten is de basis
- Twee emmer methode wassen = check
- Clayen met een claydoek = ik zou voor een gewoon stukje clay gaan bv van het merk Sams
als claylube kun je bv ook Poorboys spray& wipe kiezen
- Wax = Collinite 845 is erg goed en vergevings gezind met afnemen
- Na verloop van tijd om de paar maanden een ceramic spray wax na het wassen aanbrengen = ikzelf vind Gyeon Ceramic detailer erg fijn verwerken maar verwacht niet dat het maanden zit.
-Bij een erg zonnige periode gebruik ik Nanolex final finish als drooghulp en detailer (werkt ook een beetje tegen kalkvlekken vandaar)
-bij wat meer wisselvallig weer pak ik Gyeon ceramic detailer (of wanneer mijn bui er naar staat)