• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Advies voor “extra” behandeling voor niet detailer

EV6-1992

Detailing trainee
17 mrt 2024
14
25
Hoi allen! Ik ben iemand die m’n auto graag mooi en schoon houdt maar verre van een detailer. In vorige auto’s maandelijks wasstraat en met mijn nieuwste auto die ik sinds september heb 3 wekelijks met de hand.

Dit houdt in in de was box: voorspuiten, wassen met 2 emmer methode, afspoelen, wasstraat wax uit lans, omose naspoelen.

Nu wil ik een uitgebreidere wasmethode periodiek toevoegen om meer glans te behouden en de auto langer schoon te houden. Ik wil er ook niet 80+ kwijt aan zijn. Wat zou voor mij aangeraden worden?

1: polish en wax kopen, hoe vaak zou ik dit dan moeten doen? En is tussentijds dan ook een spray wax nodig of is de wax uit de lans van waxbox afdoende? Met polish en wax en applicators en wax doek kom ik al uit op: €80. Mocht hier tussentijds nog spray wax nodig zijn zit je al op 100+
2: of kan iemand als ik beter een all in one product gebruiken? Dus auto wassen, drogen + AIO product toepassen? Zo ja hoe frequent moet het AIO product worden toegepast (Elke was beurt?) en wat zijn aanraders?


kortom om, wat aan te raden voor iemand die met de hand auto wast en eens in de 3 maand wat extra’s wil doen? Toch gaan voor het volledige pakket of lekker een all in one productje? (De auto is in september fabriek af geleverd, dus glaze etc nog niet nodig). Ik zou ook best naar een volledig behandel plan willen toe bouwen, bijv nu alleen wax voor diepe behandeling en quick wax voor na elke shampoo beurt kopen en over 2/3 maanden uitbreiden met een polish / … / … etc.
 
Laatst bewerkt:
Oplossing
Ik denk dat je goed op weg bent en het 1 stapje verder wilt halen. In dat geval zou ik de wasbox wax niet meer gebruiken maar overstappen op een echte wax. De colonite 845 is een erg makkelijk te gebruiken wax, ook voor de beginner. Een goede wax die ook licht verhullende eigenschappen heeft waardoor je enkele krasjes minder zult gaan zien. Makkelijk aan te brengen en af te nemen. 1 of 2 applicators en een setje doeken zoals hierboven aangegeven zijn prima. Als je de prof polish erbij wilt is dat al bijna 2 stappen die je wilt zetten.

Ik zou dan eerder een product toevoegen voor je banden en zwarte kunststof delen. Een product als Gummi is dan een erg leuk en veelzijdig product. Het maakt de kunststoffen en banden mooi zwart en zorgt...
Welkom op het forum. ;)

Ik zoe middels de zoekfunctie even zoeken naar bijv. "Nieuwe auto". Ook is er een forumgedeelte met handleidingen voor zowel machinaal als handmatig.

Kortweg; Goed en correct wassen scheelt je een hoop krassen en dergelijke voor de toekomst. Als je de auto dan ook in een goede wax zet, dan kom je al een heeeeel eind.

Ik weet niet wat je opgesomd hebt, maar een wax zoals de Collinite - 845 + foam applicator + setje doeken heb je al voor een paar tientjes en werkt bovengemiddeld.
Een AIO is leuk, maar je levert op elke werking in in vergelijking met pure producten.
 
“Als je de auto dan ook in een goede wax zet, dan kom je al een heeeeel eind.”

Precies over dit stukje mis ik info. Wanneer waxen wanneer polijsten wanneer spray waxen? De reden dat ik op die 80+ uitkwam was omdat wat ik heb begrepen voor je de eerste keer waxt vrij uitgebreid te werk moet gaan:

polijsten (poorboy €25)
Waxen (poorboy €28)
Applicator (2 x €4)
Finishing doek (€18)
En voor tussentijds een spray wax (€20)

Maar als jij zegt joh koop alleen een wax en goede doek en doe dat 1x in de … maand of om de … dan wasbeurten en denk over 2 jaar een x na over een polish???
 
Polijsten doe je als je te veel krassen hebt, of een coating wil zetten.
‘Wat zijn te veel krassen?’ Dat ligt aan jou. En zoals ik het lees vind je het nog niet te veel.
Dus met een goede wax/applicator pad/doeken kom je inderdaad heel ver.
 
Het lastige is dat het bijna altijd "beter" kan; als jouw uitgangspunt is dat de auto nu voldoende krasvrij is zou je onderstaande stappenplan prima kunnen doen. Dan is de lak beschermd. Zijn er dan nog dingen die je meer kunt doen? Ja, je komt vanzelf op extra dingen zoals de velgen beschermen, trims, producten voor ramen, banden etc. Maar als je gewoon simpel wilt beginnen is van onderstaande in ieder geval bereikt dat de auto schoon en beschermd is.
Voor alles zijn tientallen producten en voorkeuren, maar onderstaande zijn prima basis producten.

Als ik jouw lijstje neem:
polijsten (poorboy €25): er is denk ik wat spraakverwarring over polijsten; ik neem aan dat jij dit product bedoelt https://www.carclean.com/nl/poorboys-world-professional-polish.html maar dat is niet echt polijsten; dit is een paint cleaner die je gebruikt om je lak schoon te krijgen, zoals bijvoorbeeld voor het aanbrengen van een wax. Je krijgt hier ook verontreinigingen mee uit de lak maar het is geen polijstmiddel waar je krassen mee uit de blanke lak haalt. Zou ik dit gebruiken? Ja, ik doe dit zelf altijd voor ik een nieuwe wax laag aanbreng (ongeveer 2 keer per jaar)

Waxen (poorboy €28): je kunt over de keuze van de wax tientallen topics vinden met evenveel meningen, maar zoals Quantoxx aangeeft is deze wel heel duurzaam en eemvoudig: https://www.carclean.com/nl/collinite-liquid-insulator-wax-no-845-473ml.html

Applicator (2 x €4): klopt, 1 voor de professional polish en 1 voor de wax; je kunt ze reinigen en hergebruiken maar voor het gemak zou ik er 2 doen

Finishing doek (€18): uitgaande dat je hier een microvezel doek mee bedoelt; je hebt doeken nodig om de professional polish af te nemen na het aanbrengen en de was; je hebt er minimaal 2 nodig (wellicht al krap) dus als je deze set doet https://www.carclean.com/nl/monello-senza-bordi-trio-edgeless-towels-45x45cm.html heb je er 3 voor 19 euro.

En voor tussentijds een spray wax (€20); dat kan; je verlengt hiermee de levensduur van de wax door een heel dun laagje toe te voegen. Zelf wax ik de auto 2 keer per jaar en gebruik om de was beurt meestal een spray wax. Ik gebruik deze van 15 euro https://www.carclean.com/nl/sonax-xtreme-brilliantshine-detailer-nieuwe-formule-750ml.html maar over spray waxen zijn ook héél veel verschillende producten leverbaar en héél veel persoonlijke voorkeuren.
 
Ik denk dat je goed op weg bent en het 1 stapje verder wilt halen. In dat geval zou ik de wasbox wax niet meer gebruiken maar overstappen op een echte wax. De colonite 845 is een erg makkelijk te gebruiken wax, ook voor de beginner. Een goede wax die ook licht verhullende eigenschappen heeft waardoor je enkele krasjes minder zult gaan zien. Makkelijk aan te brengen en af te nemen. 1 of 2 applicators en een setje doeken zoals hierboven aangegeven zijn prima. Als je de prof polish erbij wilt is dat al bijna 2 stappen die je wilt zetten.

Ik zou dan eerder een product toevoegen voor je banden en zwarte kunststof delen. Een product als Gummi is dan een erg leuk en veelzijdig product. Het maakt de kunststoffen en banden mooi zwart en zorgt ook dat ze langer zwart blijven. Prijstechnisch misschien net zo duur en een algeheel mooier (naar mijn mening) resultaat!
 
  • Leuk
Reactions: Mark96
Oplossing
Ik denk dat je goed op weg bent en het 1 stapje verder wilt halen. In dat geval zou ik de wasbox wax niet meer gebruiken maar overstappen op een echte wax. De colonite 845 is een erg makkelijk te gebruiken wax, ook voor de beginner. Een goede wax die ook licht verhullende eigenschappen heeft waardoor je enkele krasjes minder zult gaan zien. Makkelijk aan te brengen en af te nemen. 1 of 2 applicators en een setje doeken zoals hierboven aangegeven zijn prima. Als je de prof polish erbij wilt is dat al bijna 2 stappen die je wilt zetten.

Ik zou dan eerder een product toevoegen voor je banden en zwarte kunststof delen. Een product als Gummi is dan een erg leuk en veelzijdig product. Het maakt de kunststoffen en banden mooi zwart en zorgt ook dat ze langer zwart blijven. Prijstechnisch misschien net zo duur en een algeheel mooier (naar mijn mening) resultaat!
Dit klinkt als een leuke optie, bedankt!
Kan ik de colonite 845 aanbrengen op een gewassen en gedroogde auto, zonder paint cleaner stap?
 
Jawel hoor. Een paint cleaner zorgt wel voor een beter gereinigd oppervlak en betere hechting waardoor de wax 1 a 2 weken langer blijft werken. Al denk ik dat je met alleen de wax al heel tevreden gaat zijn.
 
Zoals hierboven aangegeven denk ik dat je al heel blij gaat zijn met de 845. Wasbox waxen zijn echt gemaakt om kortstondig te werken en niet te vergelijken met een "echte" wax. Ik rij tussen 1500 en 2000 kilometer per week en de wax van de wasbox/wasstraat is binnen een week al niet mooi werkzaam meer op mijn auto. Ze moeten instant voldoening geven qua looks als je ze gebruikt hebt, maar snel weer verdwijnen om je het gevoel te geven dat je auto vies is en weer door de wasstraat mag.

Om de wax af te nemen kan ik je absoluut de volgende doek adviseren. https://www.carclean.com/nl/monello-pelo-lungo-ultra-soft-buffing-cloth-65x45-cm.html
Ik had er 4 besteld omdat ik gewend was meerdere doeken te gebruiken bij het afnemen van de wax. Maar kon met één van deze doeken een hele qashqai afnemen. Ik heb de doek tweemaal dubelbelgevouwen en heb steeds weer een "nieuw" schoon vlak gebruikt. 8 vlakken in totaal. Een reserve doek is aan te raden.

Wil je nog wat extra extra aandacht aan je wasbeurt geven, dan kan eens of tweemaal per jaar non-ferro gebruiken een mooie aanvulling zijn om de auto van vliegroest te ontdoen en dan nog kleien om de lak echt mooi glad en schoon te krijgen. Vooral kleien is een bizar fijne ervaring als je het resultaat voelt.

Dus een goede shampoo zoals dodojuice born to be mild als je deze nog niet hebt.

2 applicators voor het aanbrengen van wax (kans dat je er een keer 1 laat vallen is groot).

2 doeken om wax af te nemen.

Collinite 845 als wax.

Dan heb je alles voor een leuke wax stap voor ongeveer €65 inclusief een klein 100ml flesje shampoo (500ml kost je iets meer maar is op langer termijn veel interessanter qua kosten).

Zou je dan nog met non ferro en klei op den duur een paar extra stappen willen doen dan moet je op ongeveer eenzelfde bedrag rekenen. De non ferro en shampoo zul je met enige regelmaat opmaken afhankelijk van hoe vaak je het toepast en gebruikt. Alle andere producten hierboven zijn herbruikbaar of zeer zuinig in gebruik.
 
Bedankt allen!

Ik heb inmiddels een leuke bestelling geplaatst.
IMG_5255.jpeg

Zoals aanbevolen de 845 als wax met applicator en doeken. Tussentijds een spray en wipe detailer. Van de odor-x had ik begrepen dat die een redelijk fijne new car geur heeft die redelijk aanhoudt. Voor interieur heb ik verder ook al eea aan shampoos en carpet reiniger.

Naar verwachting zal dit over enkele tijd zeker worden uitgebreid met enkele suggesties die hier al zijn gegeven (polish, klei, gummi)! Ben erg benieuwd naar het eerste resultaat met de wax.
 
De spray and wipe is een detailer zonder extra bescherming, was dat ook je bedoeling? Dit is een heel veelzijdig product als drooghulp na het wassen, wat afnemen als er wat vervuiling is op een schone auto, interieur reinigen etc. maar is geen spray wax om je was laag te boosten;
 
Yes, voor mij prima, ben van plan wel elke 2 maanden te waxen. Misschien dat ik binnenkort nog een spray wax haal.

Vandaag de auto in de wax gezet. Viel me alles mee qua moeilijkheid en ben heeeeel tevreden met het resultaat. Enkel op de motorkap bleef er een donker zwarte bruin waas achter die moeilijk te verwijderen was. Uiteindelijk met detail spray en erg vaak poetsen wel verwijderd. Is dit een gevolg van te lang laten staan, teveel product of iets anders? Of valt dat niet te zeggen?

Andere panelen gingen erg makkelijk!

IMG_5317.jpeg
IMG_5329.jpeg
IMG_5327.jpeg
IMG_5320.jpeg
 
Vandaag de auto in de wax gezet. Viel me alles mee qua moeilijkheid en ben heeeeel tevreden met het resultaat. Enkel op de motorkap bleef er een donker zwarte bruin waas achter die moeilijk te verwijderen was. Uiteindelijk met detail spray en erg vaak poetsen wel verwijderd. Is dit een gevolg van te lang laten staan, teveel product of iets anders? Of valt dat niet te zeggen?
Een zwart-bruine waas, ná het waxen, die moeilijk te verwijderen was? Ik herken dit probleem niet bij het gebruik van de 845, dus mijn gok zou zijn dat er vervuiling op de motorkap zat.
(In de poriën van de lak of er simpelweg bovenop)

Misschien ook niet zo gek, want de auto was alleen gewassen, toch? (Geen reinigers, kleien, etc)