• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Advies: Welke machines houden?

Xsara Coupe

Detailing guru
19 mei 2009
867
153
Beste mede-poetsers,

Een keer een vraag vanaf de andere kant..
Ik heb momenteel een redelijke collectie machines die ik in 8 jaar heb opgebouwd en wil een en ander te koop zetten om met een kleinere selectie door te gaan. Ooit begonnen met een DAP500, toen van een vriend die er niets mee had een DAP900 er bij gekregen. Inmiddels ook nog een DAP900plus, een Flex 3401VRG en per toeval een Rupes 21. (lang verhaal..) De 500 en de 900 samen waren wel makkelijk om, als ik met vrienden ging detailen zelf de grove compound te pakken en dan de eigenaar van de auto met de 500 te laten finishen...

Maar wel te veel machines! Het moeilijke is: niet iedere machine kan 1 op 1 de ander vervangen. Wat in ieder geval blijft is de 3401VRG. Dat is een heerlijke machine. Daarnaast is de 21 toch wel fijn voor de grotere vlakken en wil ik een DAP houden voor de kleinere vlakken.. Ben er alleen voor mezelf nog niet uit of de 900V2 met 8mm uitslag de beste keuze is of de 900V3 met 12mm uitslag. Ik heb de plus van de introductie-actie, maar heb hem nog niet vaak genoeg gebruikt. Iemand daar een mening over? De 500 moet dan sowieso het veld ruimen! 900V2 ook weg doen?

Dan over het overige machinepark. De 21 is geweldig voor grote vlakken. De 900V3 werkt geweldig voor kleinere stukken of nabewerken. De 3401 gaat gewoon nooit weg om hardere lakken goed aan te pakken. Ik merk alleen dat ik wat moeite heb om zwaardere schades weg te krijgen of om koplampen te polijsten..
Nu is Flex het merk waar ik de meeste feeling mee heb.. Ik wil dus kijken om, na de verkoop van de andere machines en wat producten die ik dubbel heb, er een rotary bij te kopen.. Nu is de PE14 een model wat alom geroemd is. Schijnt heel mooi te werken. Het is alleen wel een grote machine en waar ik nu vaak op vastloop zijn de kleinere schades en koplampen.
Hebben jullie ervaring met welke rotary als aanvulling op de bestaande machines? De PE8 schijnt ook, juist voor die kleinere delen waar je power tekort komt, een geweldige machine te zijn... Of is roterend polijsten zo verslavend dat er eigenlijk een grotere machine als de PE14 zou moeten komen?

Ik detail voor de lol. Pak mijn eigen auto's, auto's van familie, via via komen mensen bij me terecht, maar in al deze gevallen is de lol van het detailen het belangrijkst. Dat ik een uurtje kan besparen door de hele auto roterend te doen is, met alle respect, niet zo interessant.... Pak dan liever de veiligheid van excentrisch met wat meer power indien nodig...

Ben benieuwd naar de reacties!!
 
Haha, in de loop der jaren kan het weleens zo lopen.. Paar mensen om me heen die zijn gestopt met de hobby..
En ik heb ook jaren met de DAP500 gewerkt. En nog blijft dat een heerlijke machine!!
 
Zoals je zelf al aangeeft de Flex3401 en Rupes21 houden. DAP's heb ik geen ervaring mee, maar je geeft zelf aan tevreden te zijn met de 900V3 dus dan zou ik die houden en de 900v2 met een kleinere backingplate ernaast, dan hoef je volgens mij ook geen nieuwe machine te kopen.
Maar mocht je een onweerstaanbare aanval van kooplust hebben: De Pe8 is niet zo klein als je denkt en de Flex 1 en 2 inch backingplates/pads zijn hier nog nergens te koop, wel in de USA/UK. De Nano Ibrid is dan misschien een meer flexibele aanvulling, dan kun je roterend en excentrisch aan de slag op de kleinere vlakken.
 
Laatst bewerkt:
Om je een idee te geven van het formaat van de Pe8 vs de Pe14-2:
upload_2016-4-23_22-5-54.webp
 
  • Leuk
Reacties: Xsara Coupe
Ik heb ze beide maar de Pe8 heb ik nog niet gebruikt dus daar kan verder nog weinig over zeggen.
 
Bij mij is het een beetje andersom. Ik heb een DAP 900 V3 maar ben aan het nadenken voor een tweede machine. Nog niet echt een idee welke dat zou moeten worden om een goede aanvulling te zijn. Daarom ga ik dit topic maar even volgen ;).
 
Hmmm....

DAP500
DAP900
DAP900 Plus
Rupes 21
Flex 3401VRG

Ikzelf heb een DAP900 V3 + Rupes 21 MarkII. Hier kan ik mij prima mee redden. Ik kan de 21 op de grotere vlakken gebruiken en heb dan meer correctie/finish als met mijn DAP900. Voor de plekken waar ik niet lekker bij kan komen, pak ik alsnog de DAP en gebruik dan zowel de normale als de kleine backingplate.
Inmiddels heb ik ook een kleine backingplate voor op de 21, dus kan dan alsnog die plekken aanpakken waar ik niet goed bij kon en nog steeds de correctie behalen.

In jouw geval zou ik ook streven naar een combi zoals hierboven. De 21 voor de grotere vlakken als dak, deuren, motorkap, etc. en een machine óf toebehoren om de kleinere delen aan te pakken.

Rupes 21 + Flex met grote/kleine plates + DAP900 (Plus/normaal) met kleine plate?


Dat ik een uurtje kan besparen door de hele auto roterend te doen is, met alle respect, niet zo interessant.... Pak dan liever de veiligheid van excentrisch met wat meer power indien nodig...
Jup! Dit zijn ook mijn beweegredenen.

Detailen doe ik voor de hobby, omdat ik het mooi werk vind. Als ik zo snel mogelijk een auto ''gepoets'' wil hebben, dan zou ik met tegenzin een Rotary pakken om snelheid te hebben, maar ondertussen verlies ik he gemak van een D/A en eveneens de veiligheid.

Zelfs als ik voor iemand anders een auto doe en hier niet te lang mee bezig wil zijn, pak ik D/A's. Kort door de bocht; Rotary corrigeert als een malle en je bent dus sneller, maar je moet ook nog afschalen...



Greetz
 
De dap 500 lijkt me wellicht de overbodige in dit gezelschap. En wellicht 1 van de 900...

Ik heb een accuboor met adapter backing plate voor 75-80mm pads om kleine hoekjes en gaatjes te doen. Verder rotex90 en rotex 150 voor D/A werk en Makita Rotary voor het grovere geschut... Wellicht heb je nog een accuboor liggen waar een adapter voor kunt aanschaffen.

Dan zou je met een accuboor 75-80mm Rotary kunnen werken voor de kleine hoekjes en gaatjes, Dap900 voor schermen en dan Rupes voor grote vlakken...

Maar zoals je zelf zegt.. niet 1 op 1 vervangbaar... Gewicht, maat, uitslag alles speelt mee per machine.. Is de flex niet geschikt om de DAP 900's te vervangen?

De nieuwe Flex XFE lijkt me ook een hele mooie machine maar met dit ter zijde.
 
Het is inderdaad een luxe probleem...
@Pter , ik ben erg benieuwd naar jouw ervaring met die machine! Dingen als deurposten etc gaan gewoon veel minder...

@Pointer16 : Die accuboor is misschien ook nog wel een idee... Gaat dat goed voor koplampen en deurstijlen? Heb zelf een erg fijne professionele Hitachi machine tot mijn beschikking met 2 extra zware accu's...
Heb het eigenlijk nog nooit geprobeerd en er nooit echt over nagedacht! Dit is dus de reden dat ik dit topic open...
Die XFE zou mij ook erg aan kunnen spreken inderdaad! Maar dat is nog even afwachten als ik het zo hoor! Had daar al een apart topic over geopend...

@Quantoxx : Ja, het moet ook gewoon met veel minder machines kunnen.. Het enige voordeel is nu dat ik meerdere mensen aan het werk kan zetten en dat het zo met een groepje toch mogelijk is om in een dag een redelijk resultaat te behalen..
Als het gaat tussen de 900V2 en de 900V3plus, moet ik zeggen dat die V3 wel een stuk prettiger in de hand ligt! Dat is wel een hele vooruitgang..


Dan nog een andere vraag: Wat zouden een 500V1 en een 900V2 nog mogen kosten in jullie ogen?
Beide machines zijn gewoon in keurige en goed werkende staat! Volgens mij wel 1 zonder de tas...
 
Als het gaat tussen de 900V2 en de 900V3plus, moet ik zeggen dat die V3 wel een stuk prettiger in de hand ligt!
De ergonomie is van de V3 ook een stukkie beter. Daarnaast is het een plus en dus meer uitslag. Keuze is dan snel gemaakt, denk ik. :P

Dan nog een andere vraag: Wat zouden een 500V1 en een 900V2 nog mogen kosten in jullie ogen?
Beide machines zijn gewoon in keurige en goed werkende staat! Volgens mij wel 1 zonder de tas...

DAP500 V3 + tas (nieuw/garantie) - €139,00 versus DAP500 V1 (gebruikt)
DAP900V3 + tas (nieuw/garantie) - €185,00 versus DAP900 V2 + tas (gebruikt)

Ik zou dan een paar tientjes overhebben voor de 500, voor de 900 ietsjes meer.



Greetz
 
Voor mij werkt de accu boor prima voor erbij.... Koplampen gaat prima en kleine vlakken zoals dorpels bijvoorbeeld ook. Moet wel zeggen mijn rotex 90 is maar iets groter en ook prima inzetbaar voor dat werk.

Backing plate adapter kost je 10-20 euro en je hebt er een machine bij... Makkelijke investering lijkt mij, al gebruik je hem maar enkele keren.
 
Ik moet nog het moment tegenkomen waarbij ik met mijn DAP + kleine plate ergens niet bij kan. Misschien de velgen, maar daar heb ik een cone voor die ik op de boor zet.



Greetz
 
Effe googlen 75mm steunschijf dan kom je vanzelf degene tegen zonder tapdraad. Deze koet je hebben.

Ik heb de mijne bij een lokale winkel gekocht dus zo snel geen link..

Ik zie in de shop van carclean wel een adapter die je kunt gebruiken.


https://www.Carclean.com/product/Flexipads/Adapter_M14_naar_6mm_as_voor_boormachine_13300_103056
 
@Pointer16 : Dank voor de linkjes! Ik zag inderdaad dat carclean deze producten gewoon in zijn assortiment heeft... De kleine backingplate heb ik nog wel van een oude rotary waar ik wel eens mee dacht te beginnen...

@Quantoxx : Ik kom ze inderdaad niet heel vaak iets te kort qua ruimte, maar voor deurstijlen is het nét niet fijn werken in mijn optiek.. En ik heb wel eens plekken waar ik gewoon wat power te kort kom. Misschien ga ik eerst maar eens die boormachine proberen! Het prijsverschil met de Flex a 215 euro.. Dank mensen!

Voor de DAP500V1 moet ik dan denken aan 30-40 euro?? Die 900 75 euro?? Lastig altijd wat je voor gebruikte spullen nog kunt vragen!

Wel top trouwens dat jullie zo reageren! Helpt erg voor de beeldvorming...
 
Ik kom ze inderdaad niet heel vaak iets te kort qua ruimte, maar voor deurstijlen is het nét niet fijn werken in mijn optiek.. En ik heb wel eens plekken waar ik gewoon wat power te kort kom. Misschien ga ik eerst maar eens die boormachine proberen! Het prijsverschil met de Flex a 215 euro..

Ik heb een jaar lang, sinds mijn start, gewerkt met de DAP900 V3 en heb pas bij de laatste 2 auto´s gewerkt met de bijgeleverde kleine backingplate. Ik kon dus alles prima doen, maar de kleine plate is simpelweg makkelijker om de gehele pad contact te laten maken.

Werken met een accuboor vind ik persoonlijk helemaal ruk. De accu krijgt aardig op z´n donder en een boor op 230v is krachtiger en bedoeld om op z´n donder te krijgen. (Gebruik ik i.c.m. een cone) Je hebt meerdere machines waar een kleine plate op kan, dus dan zou ik voor dat kiezen. Als je het gemak en veiligheid van een D/A wilt opgeven voor power, dan zal je een roterende machine moeten kiezen. Of op je geforceerde een kleine plate gebruiken.



Greetz
 
De Flex heeft pakt zelfs met de kleinere backingplate maar 5,5" pads zijn een minimum.. En dat is op zich fijn, maar naar mijn zin te groot voor deurstijlen. Zelfde maat als op een 21 zou passen neem ik aan?

Ik heb de laatste tijd gewoon wat auto's die wat meer aandacht vragen en ga wat hogere eisen stellen aan mijn eigen werk... Dat zullen we allemaal denk ik wel kennen! Vroeger was ik er trots op dat ik mijn eigen reflectie in de auto zag nadat ik hem met het handje had gedaan, maar nu zou dat resultaat voor mij niet meer acceptabel zijn!

Maar goed, neemt niet weg dat het tof is de mening van anderen op het onderwerp ook te horen! Thnx mannen (en vrouwen natuurlijk!)!
Ik ga er nog eens goed over denken en @Pter : ik hoor graag je ervaringen als je de machine hebt gebruikt!!

En de 500V1? Die heeft zijn weg al gevonden naar een vriend die weer wil beginnen.. Kijken of we die weer net zo verslaafd kunnen krijgen :innocent::innocent: En er heeft zich binnen de vriendenkring mogelijk ook al iemand gemeld voor de 900V2 :eek:!

Enne, dat die accu op zijn donder krijgt, dat is zijn probleem.. Had die maar geen accu moeten worden :laughing: Ik ben een aantal jaren werkzaam geweest in de gereedschap groothandel en een goede machine kan best wat hebben. Daar ben ik niet zo bang voor...

Wat is eigenlijk de reden dat de PRO900 er niet meer is? Ben hier een tijdje wat minder geweest en zal het vast hebben gemist.. Maar ben toch wel benieuwd!