• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

AF Rejuvenate + Wolfgang PPE

Tom Witters

Detailing addict
14 aug 2020
47
50
Hallo iedereen,

Graag wat goede raad bij de laatste reinigingsstappen en voorbereiding op sealant en wax:

Aangezien ik geen lakcorrectie doe, gebruik ik een cleanser (Rejuvenate). Als bescherming gebruik ik de DGPS en Fuzion van Wolfgang en heb mezelf laatst ook nog de PPE cadeau gedaan. Beetje dubbel op met de Rejuvenate, maar er zit iets verleidelijks in de hele line-up van hetzelfde merk in je kast hebben staan. Ongetwijfeld ben ik de enige hier met deze afwijking…

Mijn vraag: heeft het nut, al was het maar minimaal, eerst de Rejuvenate te gebruiken als louter reiniger en vervolgens de PPE als voeding/glaze en perfecte ondergrond voor de DGPS? Zo ja, is het nodig of beter om tussen de Rejuvenate en de PPE een rondje Prep te doen?

En voor zij die vaak handmatig met Rejuvenate werken: wat is de beste manier om deze aan te brengen? Foampad of mf-pad? Slechts enkele keren over de lak gaan of langer inwerken?

Alvast bedankt!
 
Hey Tom,

1) Rejuvenate - Paint cleaner met milde korrel en/of Paintwork Polish Enhancer - Oliën en fillers, niet-schurende paint cleaner/polish die wél schuurt.
2) Deep Gloss Paint Sealant - Hybride sealant? (Moet lang curen + 12 uur droog houden)
3) Fuzion - Hybride wax. (Voor iets wat veel carnauba bevat, is meteen afnemen en niet curen wat vreemd)

De logics die ik in gedachte heb is;

1) Rejuvenate - Lak reinigen + licht polijsten om de lak brandschoon en eventueel defectvrij te maken.
2) DGPS kan op deze schone lak goed hechten + de lak voeden + de lak beschermen.
3) Fuzion als toplaag, ook al lijkt het mij zonde om de oliën van deze wax niet te benutten, aangezien de DGPS al de lak voedt.
... Als je de PPE ook nog eens tussen Stap 1-2 gebruikt, voed je daar ook al de lak met oliën. Het advies van Wolfgang (Wij van WC-Eend?) is om de PPE op te volgen met DGPS en/of Fuzion.

Als je dus 4 stappen onderneemt;
1) Paint Cleaner + korrel.
2) Paint Cleaner + niet-schurende werking die wel swirls e.d. verwijderd + oliën en fillers.
3) Hybride Sealant.
4) Hybride Wax.

Tja, lijkt mij overkill, maar wie ben ik? ;) Ik zou zelf dan eerst één paneel eens proberen en checken of het daadwerkelijk de moeite en product waard is.


Ontvetten na Stap 1 is een optie. Je verwijderd eventueel residu van dit product wat, net als bij polijsten, verhullend kan werken.

Ik zou een paint cleaner + korrel aanbrengen met een ietwat stevige foampad. Denk aan bijv. een Monello - Handpad/polijstpad Wit.


Let op - Er zijn bronnen die aangeven dat de Rejuvenate een pure cleaner is, andere bronnen geven aan dat het ook de lak voedt. Autofinesse zelf geeft aan dat het glaze bevat.
 
Hey Quantoxx,

Bedankt voor het uitgebreide antwoord. Waarschijnlijk beetje overkill, maar de redenering was de Rejuvenate te gebruiken waarvoor hij echt bedoeld is, nl. diep reinigen, en vervolgens de PPE als voeding én optimale basis voor de DGPS (uiteraard gedreven door de Wolfgang marketing…). De voeding van de carnauba in de Fuzion zal bij deze stappen inderdaad zijn werk niet kunnen doen, maar zowel de standtijd als het optische resultaat van de DGPS vind ik dermate goed dat hij er sowieso bijhoort (misschien zelfs 2 lagen).

Wat het optische resultaat betreft: herinner je ons draadje over ‘soorten glans’. De korte ervaring heeft me geleerd dat de 915 weliswaar die warme glans geeft, maar tegelijkertijd ook de flakes in de lak dempt. De combi van DGPS en Fuzion geeft hetzelfde warme resultaat als de Collinite, maar mét behoudt van de flakes en daardoor meer diepte.

Goed idee om een teststukje te doen. Indien dit bevalt hoop ik het met deze 4 stappen (of 5 bij 2x DGPS) de lente te halen. Grondig kleien lijkt me ook cruciaal.

Wat pads betreft: heb momenteel enkel de zwarte en rode ronde Monello’s in het arsenaal, en nog enkele witte ronde microfibers van Meg’s. De eersten waarschijnlijk te weinig, de laatsten teveel bite voor de Rejuvenate…Ook even testen.

Bedankt!
 
  • Leuk
Reactions: Quantoxx
Als ik dit zo lees vraag ik me af wat olie (PPE) op olie (DGPS) op olie (Fuzion) gaat doen.
Ik ben bang dat dit echt overkill is en je wellicht in de rug gaat steken omdat die olie wel door je lak opgenomen moet gaan worden.
Even overdreven : als je DGPS op je PPE gaat "drijven" zit je straks met een hoop vette plekken die je niet weg krijgt en kan je weer van voor af aan beginnen.

Ik ben zelf enorm liefhebben van DGPS gevolgd door de Fuzion. Ik zou de PPE er tussenuit laten.
 
  • Leuk
Reactions: Quantoxx
@Juffer1 @Quantoxx

Bedankt voor de bemerkingen. Een overkill aan oliën is uiteraard niet de bedoeling. Toch enkele bedenkingen/vragen:

* Aangezien de DGPS de lak sealt/afsluit (na voldoende uitharden), moeten we dan de olie van de Fuzion niet uit de optelsom laten? Hij dringt immers niet door tot bij de lak.

* Stel dat de Rejuvenate tóch oliën zou bevatten; valt dit dan niet te neutraliseren door een wasbeurt erna? (En enkel de cleaning eigenschappen te behouden)?

* Is de lak na uitgebreid kleien en bijkomend gebruik van een cleaner niet dermate droog dat de kans op overkill aan oliën met de combinatie PPE en DGPS redelijk klein is, temeer daar deze producten op elkaar afgestemd zijn (minstens volgens Wolfgang zelf)?

Eea en ander uit loutere nieuwsgierigheid!
 
* De lak wordt niet potdicht afgesloten. ;) En stel dat dit wél zo was en je smeert er weer een laag product overheen; Dan neem je grotendeels van dit product weer af na het curen.
Je kan het ook omkeren: Waarom een olierijke wax smeren die toch niet doordringt in de lak? ... Waarom de poriën dichtsmeren met oliën en er vervolgens nog meer lagen oliën overheen? Dus het argument; 'Eigenlijk moet je de Fuzion niet meetellen want de olien trekken niet in/liggen niet op de lak, dus ik smeer maar 3 producen' ... creert ook meteen de vraag; 'Waarom smeer je 'm dan?'

* Waarom zou je dubbel/onnodig werk doen door eerst te cleanen/licht polijsten/glazen, vervolgens wil je de oliën er weer af wassen en dan gebruik je weer opnieuw een soortgelijk product?
In mijn logica zou je de lak eerst willen reinigen en dan pas weer aanvullen met glaze o.i.d. Een product wat dus beide doet; Hoe goed doet hij dit eigenlijk, want ik zie maar één werking en dat is de glaze-werking.

* Een lak wordt niet droog/poreus door je handelingen, hij wordt droog door o.a. UV-straling. De porien en open structuur maak je schoon (Of je verwijder middels polijsten deze laag) en dán ga je aanvullen.


Denk er niet teveel over na, dat hebben we nu al gedaan. ;) Probeer het simpelweg! Er zijn mensen die heilig een heleboel producten layeren en flink wat glans creeren middels glaze, vette waxen en ander glim-spul en dit dan ook regelmatig moeten doen. Dit is echter dan wel veelal op lakken die het kunnen gebruiken en dus eigenlijk gewoon gepolijst moeten worden totdat het resultaat 'permanent' behaald wordt.


Probeer eens een (deel van) een paneel te doen met de All-In-One (Rejuvenate/PPE) en check wat je behaald hebt. Top een deel hiervan af met de DGPS en check opnieuw of je verbetering ziet. Top een deel hier weer van af met de Fuzion en check opnieuw.
- Misschien doet de AIO al 95% van je resultaat, dan gaat de rest niet veel meer doen.
- Misschien zie je bij elke stap de lak bizar opknappen en heeft het meerwaarde.
- Misschien smeer je alleen de Fuzion en is er goed resultaat, welke je vervolgens bijhoud met boostende producten.
 
@Juffer1 @Quantoxx

Bedankt voor de bemerkingen. Een overkill aan oliën is uiteraard niet de bedoeling. Toch enkele bedenkingen/vragen:

* Aangezien de DGPS de lak sealt/afsluit (na voldoende uitharden), moeten we dan de olie van de Fuzion niet uit de optelsom laten? Hij dringt immers niet door tot bij de lak.

* Stel dat de Rejuvenate tóch oliën zou bevatten; valt dit dan niet te neutraliseren door een wasbeurt erna? (En enkel de cleaning eigenschappen te behouden)?

* Is de lak na uitgebreid kleien en bijkomend gebruik van een cleaner niet dermate droog dat de kans op overkill aan oliën met de combinatie PPE en DGPS redelijk klein is, temeer daar deze producten op elkaar afgestemd zijn (minstens volgens Wolfgang zelf)?

Eea en ander uit loutere nieuwsgierigheid!
Rejuvinate bevat oliën het is een cleaner met korrel en glaze eigenschappen.
Wassen met heet water en shampoo doet al veel met de oliën mocht je daar vanaf willen maar je hebt natuurlijk ook de optie om met de hand een polijstmiddel te gebruiken zoals Rupes Wit bv?
Er staat in de beschrijving dat er een sealent over heen kan maar doorgaans hecht een sealent beter op een zo schoon mogelijk oppervlak (lees geen olien).
Ik zou na het aanbrengen van de Wolfgangs sealent trouwens niet direct Fuzion gaan smeren dat kan later altijd nog.
 
  • Leuk
Reactions: Tom Witters
* De lak wordt niet potdicht afgesloten. ;) En stel dat dit wél zo was en je smeert er weer een laag product overheen; Dan neem je grotendeels van dit product weer af na het curen.
Je kan het ook omkeren: Waarom een olierijke wax smeren die toch niet doordringt in de lak? ... Waarom de poriën dichtsmeren met oliën en er vervolgens nog meer lagen oliën overheen? Dus het argument; 'Eigenlijk moet je de Fuzion niet meetellen want de olien trekken niet in/liggen niet op de lak, dus ik smeer maar 3 producen' ... creert ook meteen de vraag; 'Waarom smeer je 'm dan?'

* Waarom zou je dubbel/onnodig werk doen door eerst te cleanen/licht polijsten/glazen, vervolgens wil je de oliën er weer af wassen en dan gebruik je weer opnieuw een soortgelijk product?
In mijn logica zou je de lak eerst willen reinigen en dan pas weer aanvullen met glaze o.i.d. Een product wat dus beide doet; Hoe goed doet hij dit eigenlijk, want ik zie maar één werking en dat is de glaze-werking.

* Een lak wordt niet droog/poreus door je handelingen, hij wordt droog door o.a. UV-straling. De porien en open structuur maak je schoon (Of je verwijder middels polijsten deze laag) en dán ga je aanvullen.


Denk er niet teveel over na, dat hebben we nu al gedaan. ;) Probeer het simpelweg! Er zijn mensen die heilig een heleboel producten layeren en flink wat glans creeren middels glaze, vette waxen en ander glim-spul en dit dan ook regelmatig moeten doen. Dit is echter dan wel veelal op lakken die het kunnen gebruiken en dus eigenlijk gewoon gepolijst moeten worden totdat het resultaat 'permanent' behaald wordt.


Probeer eens een (deel van) een paneel te doen met de All-In-One (Rejuvenate/PPE) en check wat je behaald hebt. Top een deel hiervan af met de DGPS en check opnieuw of je verbetering ziet. Top een deel hier weer van af met de Fuzion en check opnieuw.
- Misschien doet de AIO al 95% van je resultaat, dan gaat de rest niet veel meer doen.
- Misschien zie je bij elke stap de lak bizar opknappen en heeft het meerwaarde.
- Misschien smeer je alleen de Fuzion en is er goed resultaat, welke je vervolgens bijhoud met boostende producten.
Ik ging ervan uit dat een sealant ook echt sealt = afsluit. De oliën van de wax bovenop de sealant zouden in dat geval dus niet voor een overkill op de lak kunnen zorgen. De Fuzion gebruik ik louter voor het optische resultaat: niet extra glans (wat uit de voorbereiding komt), maar ’soort’ glans. Warm/zacht/satijnachtig zoals vele carnauba’s of zeker de 915, maar dan zonder de flakes te dempen.

Mijn redenering (hoogstwaarschijnlijk foutief) om zowel de Rejuvenate als de PPE te gebruiken was dat ik weliswaar uitermate tevreden was over de combi Rejuvenate-DGPS, maar dacht dat de PPE een nog betere basis zou zijn voor de DGPS wegens van dezelfde lijn…Inderdaad dubbel op en het zal na testen een keuze worden tussen één van beide.

Je schrijft dat de AIO mogelijks al 95% van het resultaat geeft en de rest dan misschien niet veel meer doet, maar moeten zulke produkten niet steeds afgetopt worden met een sealant of wax?

Soms inderdaad niet teveel nadenken en gewoon doen (testen), maar je blijft toch altijd nadenken hoe het net dat ietsje beter kan voor je eigen specifieke lak. Ik geloof dat jij zweert bij een zo perfect mogelijk polijsten om dit vervolgens af te toppen met een kwaliteitswax. Aangezien ik vooralsnog geen correctie doe én alles met het handje ben ik op zoek naar een zo goed mogelijke reiniging.

Anyway; weeral bedankt!
 
  • Leuk
Reactions: Quantoxx
Vroegah, toen de stappenplannen nog veelal bestonden uit; EX-P sealant gevolgd door Natty's Wax, was de beredenering dat de sealant op een schone lak komt en daardoor beter hecht. Je kiest een sealant (synthetisch) veelal om zijn afstotende eigenschappen, maar levert dan dus wel in op 'de looks'. De Natty's wax werd dan eroverheen gedaan om die 'looks' alsnog te krijgen én wat meer bescherming.

Als de sealent in het verhaal echt af zou sluiten, dan leg je de olien van een wax hier bovenop en gaan ze waarschijnlijk grotendeels verloren. Dan is het nut van die vette wax ook weg.

Een AIO hoeft niet afgetopt te worden. Mag wel, moet niet. Het bevat van zichzelf al bescherming.

''... voor je eigen specifieke lak.'' Dit zegt eigenlijk ook heel veel, want wat bij mij niet werkt, kan bij jou fantastisch zijn. (In alle logica niet, maar Who Knows)
Inderdaad, wanneer je goed polijst verfijn je de lak dusdanig dat er geen voeding meer nodig is. Wat er dan nog overblijft aan verfijning via olien, dat red je wel met een degelijke wax.
Dat bepaalde waxen, zoals jij aangeeft de 915 bijv, de flakes dempen, dat zal ook per geval specifiek zijn. Ikzelf merkte hier weinig van, zelfs niet op metallic lakken die flinke flakes hadden.


Handmatig werken betekent inderdaad dat je veelal met verhullende producten moet werken. Dat maakt iets niet beter of slechter, maar handmatig een hele auto polijsten in 2-3-4 staps, dat is gewoon niet rendabel en het resultaat vraagt vaak nadien alsnog om een glaze.