• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Alex: Honda Civic 1998 1.6VTi turbo

Al-X

Detailing rookie
8 nov 2008
55
0
Na erg lange afwezigheid van mijn kant, is het weer tijd om het detailen op te pakken!

En hoe kan dat beter dan met een mooi nieuw project?

De wagen:
Het slachtoffer is een 1998 Honda Civic hatchback in zo'n beetje de meest dankbare detailkleur: zwart :cool:
Ook de velgen zijn, ondanks een hel om keurig bij te houden, ideaal voor de fanatieke detailer. Het is een setje Rota Circuit 10 16" velgen. Origineel waren ze brons, maar al heel snel overgespoten in NH-0 (Championship White)

De motorruimte is overigens ook compleet in hetzelfde NH-0 overgespoten, lekker contrasterend met de zwarte buitenkant van de auto

Pics:
IMG_1131.jpg


IMG_0973.jpg


4417102804_4cee6ba0ea_o.jpg



De binnenkant van de auto is op zich minder spannend. Afgezien van een QSP driftstuur, Honda Integra Type R Recaro's, QSP seatbelts, verwijderde achterbank en de benodigde meters is hier niet veel veranderd. Minder te stofzuigen dus, ideaal!

Crappy iPhone pic:
886a5afd.jpg

overigens was het op deze foto best een zooitje achterin :schaam


Op het moment staat de auto in de garage, op 4 steunen en zonder motorblok. Door nog onbekende oorzaak heb ik interne motorschade opgelopen (zuigers kunnen sowieso weggegooid worden). Onlangs heb ik dus een compleet nieuw gebouwd blok op de kop weten te tikken, welke binnenkort zijn plekje onder de kap mag krijgen :-b
Maar omdat het nu toch "leeg" is onder de kap, is het een ideaal moment om daar alles aan te pakken! Door licht olieverlies, is er genoeg troep in de motorruimte terecht gekomen. En dat ziet er niet uit in een keurig witte bay!

Nu ziet het er zo uit onder de kap, ideaal om overal eens goed bij te kunnen!
IMG_1342.jpg


Binnenkort zal ik wat voor/na pics doen van de motorruimte.
Meer pics van de huidige staat heb ik wel, maar zijn niet ideaal om te posten, de auto is nogal euhm.. Stoffig :schaam

Specs:
Motorisch:

- B16a2 engine, opgeboord en gehoond
- Wiseco lage compressie zuigers
- Eagle drijfstangen
- ACL race lagers
- Golden Eagle block guard
- ARP kopbouten
- bewerkte kleppen en klepzittingen
- ported & flowed in- & uitlaatpoorten
- Skunk2 intake
- BBK 70mm gasklep
- Fidanza aluminium vliegwiel
- ACT Pro stage 3 (?) 6-puck clutch + drukgroep
- OEM Honda S80 LSD-gearbox van een JDM Integra Type R '96 spec
- small wiretuck

Turbo:

- Garrett T3/T4 .82AR turbo
- XSPower intercooler
- HKS SSQV Blowoff
- Tial 38mm wastegate
- Custom Jelfab 3" downpipe met 46mm open dumptube
- Custom APE:garage: ramhorn spruitstuk
- Custom APE:garage: 2,5" catback met sportkat

Onderstel:

- Rota Circuit 10 16" wheels, Championship White
- Falken ZE-912 195-45R16 banden (binnenkort Toyo R1R/R888)
- D1Spec 302mm big brake kit van voren
- VTi 242 remmen achter
- VTi swaybars voor + achter
- D2 schroefset
- D2 LCA's
- Custom diffuser, loopt vanaf de achterbumper door tot voorbij de achteras

Exterieur:

- blackhousing koplampen
- OEM Type R voor + achterlip
- Stootstrips mee in kleur
- OEM Type R grill
- Gecleande achterklep
- Slotloze deurgrepen
- Cleaned antenne
- OEM Window visors
- Engine bay overgespoten in NH-0 Championship White

Interieur:

- ITR DC2 zwarte Recaro's
- QSP 330mm driftstuur
- QSP 3" 4-point harness
- Mugen pedalen
- gestripte achterkant, dwz achterbank pleite
- Accu relocate in de kofferbak
- STRi X-Line meters (turbo- en oliedruk, olie- en watertemp)
- Tunerview (binnenkort)
- Pioneer simpel radiootje met OEM kartonnen speakers
- Tellerbak met gele naalden en OEM type R carbonnen bezel



Plannen:
Qua detailplannen is het simpel: VOLLEDIG AANPAKKEN!
Sinds ik de auto in bezit heb (augustus vorig jaar), heeft ze nog geen full detail gehad :schaam . Enkel keurig gewassen/gewaxt en 1x gekleid.. Veel te weinig dus!
Voor de rest vooral bijhouden, lijkt me logisch.. Binnenkort wel de velgen alvast even grondig aanpakken, anders is het ook zo'n vlag op een modderschuit.

Motorische plannen zijn er nog genoeg! Maar eerst het nieuwe speelgoed inbouwen + af laten stellen. Er komen waarschijnlijk 2 boostmappings op, 1 op relatief lage druk (
 
Schitterend project, zwart is idd een dankbare detailkleur hoeveel vermogen denk je hieruit te halen ?
Hoe moet ik dat zien met die 2 boostmappings ? kan je overschakelen naar een andere setting onder het rijden ?
Succes met de opbouw meer foto's en specs altijd welkom

Mvg,

Micha
 
Exacte vermogen durf ik nog niet te zeggen, maar met het vorige blok haalde ik 334pk/347nM op een turbodruk van 15psi (1bar). Het nieuwe blok heeft aanpassingen aan de gasklep (70 ipv standaard 60mm), beter flowend inlaatspruitstuk en gepoorte in- en uitlaatkanalen. Plus dat ik nog een andere turbo van hetzelfde type heb liggen, alleen dan intern ietsje groter als ik me niet vergis.
Denk dat ik zo rond de 350pk uit ga komen op 15psi ,^^
En op een totaalgewicht van +/- 1000kg, wil dat best wel vooruit!

Over die verschillende mappings: ik heb een electronische boostcontroller, waarin 2 mappings opgeslagen kunnen worden, schakelen kan heel simpel met bijvoorbeeld een flipswitch op je dashboard. Hoe of wat dit precies zit voor tijdens het rijden durf ik niet te zeggen, daar heeft m'n tuner meer verstand van denk ik :)

Ik zal vanavond eens kijken voor de speclist! Heb 'm zo snel niet bij de hand hierzo, 't is nogal een waslijst namelijk!
 
Speclist toegevoegd in de startpost!

@nick22: Na deze Civic heeft Jeffrey (de vorige eigenaar) een Toyota Avensis gekocht. Maar had wilde weer wel terug naar Honda, dus misschien dat hij ondertussen een DC5 heeft? Heb m al een tijdje niet gesproken, dus weet het niet zeker..

Het kan inderdaad goed dat je deze auto al eens onder handen hebt genomen! Hij staat er namelijk heel erg netjes bij, zeer weinig swirls!
 
oja jeffrey O, uit nijmegen daar ergens.

nee deze heb ik niet onderhanden gehad maar kwam mij wel bekend voor :)^
 
Mooie mods! 350pk op de voorwielen, wil dat wel een beetje fatsoenlijk wegrijden? Veel torquesteer denk ik!
 
@ Nick: Klopt, Jeffrey uit Nijmegen idd! Kan goed kloppen dat de auto je bekend voor komt, hij scheen nogal bekend te zijn op Civicclub Holland haha.

@ Paulus: Thanks! Over het torquesteer durf ik op het moment geen uitspraken te doen.. Want hiervoor reed ik op "maar" 10psi, maar nog zonder sperdiff, dan was het af en toe flink dweilen. Nu heb ik een bak mét sper, en er is nog een tractionbar onderweg, die vervangt je voorste subframe, met verstevigingen naar je onderste draagarmen, om het zogenaamde "hoppen" van de wielen tegen te gaan. Denk dat dat al heel veel zal gaan schelen! Ik weet het pas echt over enkele weken..

In de tussentijd heb ik niet stilgezeten, en mezelf alvast bezig gehouden met de enginebay! Hij is nog niet helemaal naar m'n zin, maar hier alvast een sneakpic van hoe ik hoop dat 't helemaal weer wordt.

IMG_1495.jpg


Ik heb de ruimte eerst schoongemaakt met pure APC, vanwege wat pittige aanslag. Vervolgens behandeld met Professional Polish en een witte handpad. Of het echt swirlvrij is durf ik niet te zeggen, maar het glimt in mijn ogen weer vrij acceptabel :)

Ik zit nog te twijfelen of ik de motorruimte ga aftoppen met een waxje, lijkt me wel verstandig. Daarvoor heb ik de Collinite #476 in gedachten. Het is een bitch om te verwerken weet ik nog, maar houdt wel érg lang stand! Lijkt me ook veel handiger, aangezien ik niet iedere week mn motorruimte ga staan waxen :-b