• Carclean.com - The Car Care Shop

Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

• Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Alles heeft een begin!

Saxo 16v

Detailing guru
11 feb 2014
217
123
Brunssum (Limburg)
Goedendag,

Hierbij een verslag van mijn eerste detail klus op een Citroen Saxo 16v, ik maak dit verslag zodat de ervaren detailer mee kan kijken en me gaandeweg kan voorzien van wat handige tips!
De geschiedenis van de auto is trouwens hier te lezen: https://forum.Carclean.com/threads/saxo-16v-stelt-zich-voor.12948/
Zoals je daar kan zien heb ik de volgende producten in huis gehaald, welke vandaag geleverd zullen worden:

* Meguiars Brilliant Solutions New Car Kit:

Microfiber Wash Mitt
Ultimate Wash & Wax
Water Magnet Microfiber Drying Towel
Ultimate Wax
Soft Foam Applicator Pad
Supreme Shine Microfiber Towel
Endurance Gel
Soft Foam Applicator Pad

* Meguiars Smooth Surface Clay Kit:

Quik Detailer 473ml
2 x 80 gram Claybar in kunststof doosje
Supreme Shine Microfiberdoek

* DAP500 v2 Powerpack:

DAP500 V2 D/A Polijstmachine - inclusief 5" steunplaat
Monello 5.5" Yellow Cutting pad
Monello 5.5" Green Heavy Polishing pad
Monello 5.5" White Polishing pad
Monello Raffini Veloce
Monello Raffini Mezzo
Monello Raffini Finale
Monello Peluche Verde 3-pack
3M afplaktape - 19mm

Wat foto's.. (Op dit moment staat hij zo in de garage):
Helaas zitten er meerdere van deze op, al is dit de ergste..
Plannen:
  • Foamen en goed afspuiten in wasbox.
  • Wassen volgens Meguiars car kit (Ultimate Wax nog niet)
  • Kleien
  • polijsten
  • En als laatste de Ultimate Wax
Tot zover de aftrap! :cool:

Dat is een heel lelijk uitgebeten plek vogelshit.Ik ben er behoorlijk zeker van dat je deze plek niet meer weg krijgt, maar met netjes polijsten kun je 'm waarschijnlijk wel kleiner krijgen, en een stuk minder opvallend. Op mijn auto zal ook zo'n plek op de motorkap, ongeveer dezelfde afmeting, maar iets minder erg. In eerste instantie handmatig begonnen (nog geen DAP) en niet grover dan Mezzo. Zo heb ik de plek ongeveer kunnen halveren in diameter, en de opvalfactor fors naar beneden kunnen krijgen. Later is ie nog eens met de DAP en met Veloce onder handen genomen, en is nog een keer flink verbeterd.

@Ric325i: kan een flinke flats van een reiger ofzo zijn geweest, maar kan ook afkomstig zijn van een nest jonge vogels.

Daar was ik zelf dus ook al bang voor ja, maar zoals je zegt kan ik hem wel al een stuk kleiner maken..en het pakketje is afkomstig van een meeuw, op een warme zomerdag naar het strand geweest waar ik hem bij terugkomst ontdekte. Tevens een vraag over het polijsten, krijg het maar niet gevonden.. Als je grotere vlakken doet, (motorkap, dak) doe je dat dan in één geheel, of maak je vlakken?

Ps: Producten zijn gearriveerd, en de auto heeft zijn wasbeurt bij de box al gehad waarbij die voor de laatste keer een wasstraat gezien heeft! Zondag grondig met de hand wassen, en compleet nalopen met de klei..

Saxo 16v;n387253 zei:
Tevens een vraag over het polijsten, krijg het maar niet gevonden.. Als je grotere vlakken doet, (motorkap, dak) doe je dat dan in één geheel, of maak je vlakken?..

Hou 40 x 40 cm aan , je kan beter wat kleiner beginnen en goed resultaat behalen dan dat je te grote stukken gaat doen die maar "half" gepolijst worden . ;)

Je kan telkens een klein stukje overlappen , zo vergeet je geen stukjes natuurlijk .

• Leuk
Reacties: Tim
Bedankt voor de reacties en tips, gisteren een begin gemaakt..

De auto nogmaals gewassen, dit keer met de Meg's wash kit + handschoen.
Daarna de hele auto nagelopen met klei (belachelijk hoeveel er eigenlijk nog vanaf kwam).
En een start gemaakt met polijsten, begonnen op het spatbord met de groene pad i.c.m. met Mezzo, dit opgebouwd en kwam uit op de gele pad i.c.m. Veloce.
Zie hieronder het resultaat, nog niet helemaal tevreden maar hij moet wel nog afgewerkt worden met de Finale + Wax:

Ook achter de sierlijsten wonen mensen:
Grotefoto-R4XQORCB.webp

Spatbord deel 1:
Grotefoto-4H8I8EXT.webp

Spatbord deel 2:
Grotefoto-XYUB4XV3.webp

En de motorkap een stukje gedaan, zie het verschil met links en rechts:
Grotefoto-6ZRTOUOV.webp

Zondag verder!! :-)^

Waarom heb je de sierlijsten niet weggelaten tijdens het polijsten?
Dit voorkomt dat je er met de polijstpad tegen aankomt en je kunt zelf nu de naadjes en randjes perfect meenemen.

@rikkie het gaat hier om een ( vts ) de stootlijsten zitten vast aan de onderverbreding als ik het niet mis heb...