• Carclean.com - The Car Care Shop

Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

• Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Allround polijstmachine

Renzo

Detailing rookie
6 nov 2025
2
15
Hi!

Ik lees al een tijdje mee op dit forum. Bedankt voor alle waardevolle informatie die hier gedeeld wordt.

Ik heb zelf sinds pas een autobedrijf en wil me meer verdiepen in het netjes afleveren van auto’s. Daar hoort voor mij ook polijsten bij: enerzijds om lichte krassen waar mogelijk te verwijderen, maar ook om auto’s gewoon een mooie, diepe glans te geven.

Wat mij alleen nog niet helemaal duidelijk is: ik zie vaak discussies over lakhardheid en welke polijstmachine het beste is per type auto. Omdat ik met veel verschillende merken en laksoorten werk, vraag ik me af wat daarin een handige, “allround” keuze is qua polijstmachine.

Ik zat te kijken naar deze, maar wellicht hebben jullie andere aanraders:

Ik heb nog geen ervaring met polijsten. Alleen een video van Carclean bekeken en wat topics hier gelezen. Dus alle tips voor een goede start zijn welkom!

Alvast bedankt

Hoi Renzo,

Er zijn hier echt ENORM veel topics over te vinden middels de zoekfunctie. ;)
Dan heb je meteen een hoop info, in plaats van hier in dit topic opnieuw een hoop info, meningen en adviezen.

Grootste vraag van mij zou zijn wat je doelen zijn; Breng je het werk in rekening en wil je er op verdienen, wil je de auto's opleveren en het werk als hobby/ontlading gebruiken en dus maakt tijd niet uit, hoeveel wil je erin investeren, wil je alleen afleverklaar maken of showroomklaar, etc.

Deze dingen o.a. bepalen wat je nodig hebt.

Ga er lekker voor zitten en ga eens spitten door de topics. Succes!

Ik type bijv. ''Nieuwe machine'' in de zoekfunctie en vinkte de ''Zoek alleen in titels'' aan.

Ik polijst deels draadloos met mijn Flex PXE zo kan ik makkelijk wisselen tussen mijn grotere machines en de kleinere PXE.
Ik ken wel wat mensen die draadloos polijsten met ook de grotere machines en die zijn daar positief over.

• Leuk
Reacties: wrc99belgium
@wrc99belgium Ik ben een enorme hobby-prutser, maar heb een keer een financiële meevaller (kan het geen bonus noemen, als onderwijzer) stukgeslagen op een XFE om de bedrade DAP te vervangen. Nooit spijt van gehad. En daarnaast de PXE voor de kleinere stukken. Zwaar overbemateriaald, maar we zullen maar zeggen dat het m’n kwaliteiten verbloemt ;-)

Maar: waar zit je (eventuele) twijfel?

• Leuk
Reacties: Blondegod
Die startkit dekt wel de lading om het meeste te kunnen doen, van kleine correcties tot het verhogen van de glans.

Of het financieel uit komt als autobedrijf betwijfel ik, want als je de glans wilt verhogen door een polijstbeurt en je wilt het goed doen, dan zul je ook 'moeten' gaan foamen, contactwash, ontijzeren en kleien, dan polijsten, ontvetten en afwerken met een wax of coating.

 Vanuit een kostenoogpunt zal een contactwash en een rondje Super Resin Polish een betere optie zijn.

En er zijn inderdaad lakken die met een oranje pad en medium polijstmiddel nog niet meewerken en bij andere trek je mini krasjes bij het ontvetten van de lak als je oude doeken gebruikt.

Succes met je overwegingen!

• Leuk
Reacties: Cordoba
@Renzo Ik denk dat het pakket dat je zelf noemde of de vergelijkbare Monello variant, de meest all round opties zijn. Door verschillende hardheden pads en verschillende groftes aan polijstmiddelen te gebruiken moet je vrijwel iedere lak kunnen behandelen. Ik zou je wel adviseren om ook in een lakdiktemeter te investeren, meerdere pads per polijstgraad, en misschien een padwasher, zodat je snel je pads kunt reinigen.

Voor verkoop wil je een behoorlijk resultaat halen, maar een 100% reductie van swirls is voor verkoop economisch niet rendabel.

"Voor verkoop wil je een behoorlijk resultaat halen, maar een 100% reductie van swirls is voor verkoop economisch niet rendabel."

Daar ben ik het niet helemaal mee eens @Cordoba, als je kijkt naar bijvoorbeeld Rijt Auto's (Kodw) of House of Cars op Youtube dan proberen zij hun auto's 100% af te leveren, ze investeren veel meer tijd per auto dan gemiddeld rendabel is in de bulkhandel maar ze mikken dan wel op bepaalde doelgroepen (liefhebbers / hogere prijsklasse / imago-gedreven verkoop).
Voor een startend bedrijf zal dat niet meteen haalbaar zijn en de vraag is of dat de doelgroep moet worden maar ik denk wel dat veel mensen graag een auto kopen die er perfect bij staat en wat meer betalen dan eentje waar eea op valt aan te merken, uiteraard heb je ook mensen die het allemaal niet interesseert en het ding gewoon moet rijden maar dat terzijde.

Dat kan maar wat ik zover ervan zie is dat ze de auto optisch "perfect", in de showroom zetten, motorisch/remmen etc pas aanpakken bij verkoop van de auto en aanvullend ook het wrappen, tuning of coatings aanbieden. Voor de mensen met wat diepere zakken en/of liefhebbers zeg maar.

@Pter Voor liefhebbersauto's gelden natuurlijk andere regels, maar mijn indruk was dat de topic starter niet een bijzondere doelgroep bedient, in de zin dat het om exclusieve auto's, klassiekers of iets dergelijks gaat. Overigens zie ik als detailer regelmatig auto's van/voor liefhebbers die vol met krassen zitten. Het Louwman museum heeft bijvoorbeeld veel auto's staan die vol zitten met swirls/krassen, maar doordat de auto's erg donker tentoongesteld worden zullen veel mensen dat niet zien. Ook bij evenementen met oldtimers/klassiekers zie ik nog wel eens auto's die met een polijstbeurt enorm op zouden knappen.

Als je in een doorsnee autoshowroom met een inspectielampje rond gaat lopen, zul je heel wat lakfoutjes vinden.

• Leuk
Reacties: Pter