• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Andere doek voor elke stap ?

golf vari

Detailing rookie
23 feb 2009
8
0
Hallo,

Is het noodzakelijk om na elke stap een andere doek te gebruiken ?
En hou houden jullie de doeken uit elkaar, gebruik je allemaal verschillende kleuren ?
Ben benieuwd naaar jullie mening.
 
Ik heb geen vaste doek per stap, wel gewoon meerdere dezelfde doeken.
Doeken en pads kun je naar mijn mening nooit teveel hebben...
 
Heb me zelfs aangeleerd met polijsten verschillende kleuren te gebruiken.
(PB mega delux towel, geel, groen en koraal, dodo doeken basic bling rood) zodat je goed de verschillende stappen met polijst uit elkaar houd.
waxen gebruik ik nu de monello groene doelen voor (meestal een stuk of 3) (vindt persoonlijk een lange vezel doek iets minder fijn werken, maar witte monello zou ook kunnen.)
voor de velgen, dorpels etc de zwarte monello doeken.

maar aan doeken heb je nooit genoeg... maar mijn advies is niet blind kopen.
probeer eens wat voor je meteen een heleboel er van koopt.
Denk dat iedereen een andere voorkeur heeft.

Heb zelf ook de dodo fantastic fur, doeken van mothers, meguiars gold class supreme shine microfiber, pb mega plush groen en blauw en eurow geprobeerd en de bovengenoemde zijn degene die ik de laatste keren echt veel gebruikt heb.
 
Tijdens een detailbeurt, gebruik ik voor elke stap een andere doek(en ook wel meerdere doeken per stap)Maar dat betekend niet dat ik een volgende keer weer exact de zelfde doeken voor de zelfde stap gebruik.
Voor al het schone carrosserie werk heb ik een stuk 50 doeken van verschillende merken, en met lange en korte vezels.(Megs, dodo, PB, Monello) Ik gebruik deze doeken gewoon door elkaar, want ze worden na elk gebruik gewassen. Het is dus maar net welke doek boven aan in de kist ligt:-b .

Voor mijn ruiten heb ik wel 3 speciale doeken. En voor het drogen heb 4 Delerium's, een Megs watermagnet en een PB waffleweave.
Voor al het andere werk, denk aan interieur, trims, velgen etc. gebruik ik microvezeldoeken van de Kwantum(4 voor €5) Waar ik zo'n 20 van heb liggen. Goede, zachte doeken, ook na meermalen wassen.

Ik zie hier nog wel eens hele uitgebreide detail collecties voorbij komen, maar wanneer ik dan kijk naar dat kleine stapeltje doekjes, dan denk ik bij mezelf: Waar neemt ie dan in godsnaam al die middeltjes mee af?!
Ik heb dus liever een doek extra voor elke stap, dan dat ik halverwege zonder kom te zitten.
 
Dit kan ik alleen maar bevestigen, ik heb nu al een hele stapel doeken, maar met een full detail is het nog steeds krap aan :-" .
Ik heb overigens de Poorboy's Mega (Mega) deluxe towel's en een aantal Monello's, en de Monello's vind ik persoonlijk net even beter.
 
Of je nu een blauwe, een gele of bahamebeige doek pakt maakt niks uit. Als je maar zorgt dat na elke stap een andere pakt om in elk geval de bende van de vorige stap niet mee te nemen naar de volgende ( soort van kruisbesmetting )
De ene pakt 1 doek per stap en de ander 10 .... doe wat je het beste vind werken, houd alleen in je achterhoofd dat een verse doek meer zijn werk kan doen dan 1 die ¾ vervuild is ( door wat dan ook )
Doe je een voor jezelf een bepaalde doek voor een bepaald doek .... lekker blijven doen, is jouw werkwijze en meer / minder niet
Sowieso worden het toch elke keer weer vrienden in de wasmachine ;)
 
@mk-us +1

Misschien een tipje wij pakken beide wasemmers vullen deze met water en een beetje dreft 1 voor de vuile doeken en de andere voor de pad,s kun je nooit een vuile doek per ongeluk gebruiken.
Ook als je doek op de grond valt niet meer gebruiken!!!!!!.
Wij hebben nu ongeveer 25 monello en Mequaier doeken en 25 action doeken voor het vuile werk.
Maar je merkt gewoon dat je makkelijker een extra doek gebruikt naarmate je er meer hebt.
 
Ik gebruik altijd voor iedere stap andere doeken ivm de "kruisbesmetting" die eerder genoemd is.
en zeker nu ik meer micofiber doeken krijg heb ik er een handje van om snel een nieuwe doek te pakken.
Schone doeken werken toch een stuk fijner, een auto is aardig wat oppervlakte en een hoop middelen om op te nemen.

ook vind ik het bij het polijsten een beetje een vreemd idee om dezelde doek te pakken voor 2 verschillende stappen.
je polijst eerst grof, dit neem je af met je doek, dan polijst je fijner en neem je het af met een doek waar "grove" (weliswaar merendeels afgebroken) deeltjes in zitten.
 
Ik ben zelf een beginner en ik heb 14 "dure" doeken voor alles wat met lakwerk te maken heeft en 5 "goedkope" action mf zemen voor het vuilere werk zoals velgen.
Daarnaast is er thuis een kast vol met goedkopere mf doeken die ik gebruik voor interieur en ruiten.