• Carclean.com - The Car Care Shop

Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

• Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

APC ontvettend of niet?

casperpeek

Detailing addict
30 mrt 2010
188
62
Ik zie in steeds meer topics voorbij komen dat men een APC oplossing gebruikt om te ontvetten.
Nu heb ik eens zitten kijken, maar APC is totaal geen ontvetter, er blijven juist delen achter als je er mee schoonmaakt en niet goed afspoelt. Ligt dit nu aan mij of leest iedereen hier overheen?

APC is een cleaner & degreaser.
Vooral dat laatste woord betekend in het Nederlands gewoon ontvetter naar mijn idee?

Het ontvet ook als een malle en dat staat ook op de verpakking (-in andere bewoording)
Verschillende mengverhoudingen staan er ook op en het goedje is bevat geen bleek of ammonia en is afbreekbaar (ook best belangrijk)
(Poorboys)

Ik moet zeggen dat bij gebruik met de auto elke bewerking die ik doe, er een naspoeling is bijvoorbeeld met bekleding/extractor en anders wordt het bij mij eigenlijk niet gebruikt.
Ook nooit op lak gebruikt nog maar erazer.

Het is een ontvetter maar ik zou niet je lak ermee ontvetten. Er kunnen residuen achterblijven wat vlekken kan veroorzaken bij opdrogen.
Wil je lak ontvetten gebruik dan Eraser o.i.d.

APC heeft een ontvettende werking. Ideaal voor trims, deurscharnieren, banden, lastige hoekjes e.d. Ontvetten van de lak zou ik er niet mee doen zoals Dibbuz al aangeeft, krijg heel nare strepen/ vlekken van als je niet goed afgespoeld hebt.

Mij werd door carclean na het kleien een cleaner aangeraden en zeiden ze dat ik eraser achterwegen kon laten.Of zeggen julie geen cleaner en wel eraser of juist beide?

Een paintcleaner is veel grondiger en een betere voorbereiding voor een wax dan eraser. Daar is eraser niet voor bedoeld.

APC is wel degelijk ontvettend,

stop je handen maar eens in een verdunde oplossing,
en voel dan eens aan je handen :D lekker droog rofl

@Wout_RS: doe jij als vergelijkende test ze dan in zoutzuur :)
Ik zie het zelf meer als een allesreiniger dan een ontvetter ( neem dan bv de Meg's Super Degreaser ).
Het valt en staat met de sterkte ( verdunning ) en het oppervlak waarop je het gebruikt.
Net het kleien ( reinigen van OP de lak )kan je er voor kiezen om een paintcleaner ( reinigen van IN de lak ) te pakken of stapje verder, te gaan polijsten
Na het polijsten van het lakwerk gebruik je Eraser of IPA en in elk geval geen APC of SD om de boel te 'ontvetten'

@ Mk-US waarom in zoutzuur?

dit doe je zeker toch niet op je auto :D zelfs niet in zeer zeer verdunde concentraties :D

Zal de komische noot zijn in zijn post.

Maar ik kan je stelling beamen Wout.
Toen de keuken allesreiniger op was, heb ik eens de gewone APC gebruikt om de oven te reinigen.
En dat werkte beter dan de gemiddelde Alles/keukenreiniger.

Sinds kort de meg's SD in gebruik. Ook heel enthousiast van. Doet me eraan denken dat ik hiermee ook de oven eens ga proberen.

@Wout_RS: idd de komische noot, als je het doet voelen je handen ook wat minder vettig aan :)
@psychoboarderke: weet wel zeker dat die beter gaat werken omdat de SD meer een ontvetter is dan de APC

voor tussendoor is het ok, maar een echte ruitenreiniger werkt toch echt beter ( zeker in samenwerking met een goede glasdoek )

Zijn er alternatieven voor APC?
BV om trims te reinigen, banden enz om daarna dan in de dressing te zetten?
Ik haat het om dan achterna nog alle vieze plekken van de APC op te kuisen met een cleaner en opnieuw te waxen :D

APC gaf dit weekend vreemde vlekjes op het Dakota Beige leder van onze BMW (er waren per ongeluk drupjes op terecht door een beetje gekneusde sproeikop - ik had dit niet gemerkt en de druppels droogden op). Dit gaf rare geel/roze vlekjes op de zetel.

Ik heb die proberen te verwijderen, maar het leer was verkleurd. Tegen dat ik dat in de gaten had, was de kleurlaag serieus kapot:-/. Ik had na, APC immers heel eventjes een fameus Action-sponsje gebruikt... Pas daar dus goed mee op, ik wist niet dat dit zo aggresief was
Ik kon wel huilen...

Vandaag bij de lokale meubelmaker (die vooral lederen bankstellen maakt) een flesje opgehaald, exacte kleur, nog geen tien euro. Geen colourlock, maar lijkt er wel heel goed op. En drie laagjes later zie je er niets meer van:party me very happy ! Blinkt nog wat, maar dit zou moeten verminderen.

Daarom dat de BMW nu te koop staat rofl

neen APC gebruik ik dus ook liever niet

en van de action sponsjes of wondersponsjes ook liever niet. had er ook bijna mee het leer van m'n stuur afgeschuurd

Zowel verdunde apc als de wondersponsjes (nat), dus ook gecombineerd) al meermaals gebruikt op verschillende lederen interieurs.

Met beleid haal ik telkens super resultaten... Uiteraard altijd voeden erna.
De opgedroogde apc druppels zijn natuurlijk heel iets anders. Gelukkig heb je het terug in orde gekregen.

Om dit soort redenen ben ik van overtuigd dat men soms best voorzichtig dient te zijn:
apc en wondersponjes zijn über, maar kunnen ook gruwelijk verkeerd uitpakken. Als je geen ervaring hebt hoe het gaat uitpakken .... teststukje op minder opvallend plekje.
Lees om die renen bv ook nog steeds te vaak dat men de stelling doet:"VAG=hard=wol+forza" .... jip totdat je net die uitzondering hebt en dus onnodig aan het bikken bent.
Iron-x op de velgen werkt, maar is en blijft geen velgenreiniger. Elke keer velgenreiniger is ook onzin, normaal shampoowatertje om te onderhouden gaat net zo goed.
Het is en blijft het op de juiste wijze interpreteren en zeker niet blind varen op 1 of 2 uitspraken