Test opnieuw gedaan - klik hier
De nieuwsgierigheid heeft het gewonnen bij me en ik heb de Aquartz Reload aangeschaft. Aangezien de omschrijving van het product me heel erg deed denken aan Optimum OptiSeal, was ik dan ook heel benieuwd hoe deze zich tegenover elkaar zouden houden.
Ter plaatse bij Carclean al getest, maar zonder foto's, dus thuis nogmaals herhaald. De conclusies ter plaatse op zo'n mooi demopaneel waren als volgt:
Echt een verbluffend verschil!
Goed, mijn motorkap! Omdat er nog een product is wat een beetje dezelfde eigenschappen vertoont (sealant die je opsprayt en gelijk uitpoetst -> klaar!) namelijk Red Mist, heb ik ook deze er naast gelegd.
De auto is een aantal dagen terug gekleid, met de hand met Lime Prime behandeld en vervolgens voorzien van een laagje Optiseal. Wat ik dus als eerste gedaan heb is de kap afgenomen met een royale dosis APC 1:7, gevolgd door Monello Spruzzo. Hierna met water afgenomen en gedroogd. Een schone start (zou je denken)
De drie musketiers op een rijtje, de kap in 3en opgedeeld
Het aanbrengen van de middelen:
OptiSeal: 10 punten voor gemak. Spraytje op de lak of op een pad, even uitwrijven en laten verdampen. Wat achterblijft zijn een paar strepen en vlekken waar het wat dikker zat, deze wrijf je met een doek gemakkelijk weg.
Aquartz: Net zo gemakkelijk als OptiSeal, alleen verdampt dit niet. Gewoon opwrijven met een doek en het is onzichtbaar en klaar. Alsof je een quickdetailer aanbrengt zoals Tim al zei tegen me.
Red Mist: iets meer tricky, omdat dit wel moet indrogen. Echter maar een paar seconden omdat het daarna heel vast zit. Na 1 of 2x proberen heb je het echter door en is het makkelijk, maar net iets achter op bovenstaande jongens.
Wat me gelijk opviel was de gladheid van de lak. Zowel de OptiSeal als de Red Mist waren spiegelglad. Als ik er een doek op had gelegd had ik hem van de grond moeten rapen in het geval van de OptiSeal. De Aquartz gaf op het gevoel een stuk stroevere indruk. Niet ongewoon stroef, maar alsof er niets op de lak zat.
Vervolgens na een paar minuten eens kijken wat de beading doet. Hiervoor heb ik met een sprayerbottle gewoon heel enthousiast water gespoten vanaf een halve meter hoogte oid.
OptiSeal
Aquartz Reload
Red Mist Tropical
Ik kon weinig verschil opmaken uit de beading. Misschien door mijn methode, geen idee. Bij Carclean op het demopaneel was er ook weinig verschil tussen de twee te zien, pas bij het kijken vanaf opzij was te zien dat Aquartz daar iets rondere druppels vormde, dus net iets afstotender was.
Toen de dop van de fles gedraaid en het water uitgegoten over de kap:
Als laatste een filmpje, met water uit een gieter:
Mijn conclusies:
Ik heb geen idee waarom ik geen verschil zie tussen de 3 producten bij beading en sheeting, zeker terwijl deze op het gebied van sheeting bij Carclean heel duidelijk waren. Bij het kantelen van het paneel stroomden de druppels van het paneel naar beneden aan de Aquartz Reload kant, terwijl ze aan de OptiSeal kant bleven 'plakken' aan de lak.
Hypothese:
De vorige laag OptiSeal heeft echt HEEL goed aan de lak heeft gehecht, en is dus nog aanwezig. De Aquartz en Red Mist hebben vervolgens niet goed gehecht, waardoor we hier gewoon kijken naar 3 demonstraties OptiSeal rofl
Dit gevoel wordt versterkt doordat ik onder de tapebanen ook prima sheeting had. De test moet nog een keer herhaald worden dus, waarbij ik de lak eerst met een cleaner of Finale te lijf zal gaan.
Tot slot nog de prijzen:
Aquartz Reload: €4,75 voor 50ml of €21,99 voor 400ml
Red Mist Tropical: €13,99 voor 250ml of €25,99 voor 500ml
Optimum OptiSeal: circa €22 voor 236ml (8 oz) uit het buitenland
De Aquartz Reload is relatief vriendelijke geprijsd dus, vergelijkbaar met de Red Mist. In de kleine verpakking gelijk aan de OptiSeal, maar erg toegankelijk en 50ml lijkt mij genoeg voor heel wat lagen danwel auto's.
Ik kan op het moment geen product specifiek aanraden. Mijn gevoel gaat uit naar Aquartz, door wat ik bij Tim op het testpaneel heb gezien. Echter is daar nog geen praktijkervaring mee wat betreft levensduur. De Optiseal heeft bij mij in het verleden behoorlijke duurzaamheid laten zien al, en houdt het op mijn velgen goed uit al enkele maanden! Dit laatste zou ook nog een leuke test zijn om ze te vergelijken, maar moet ik echt even tijd voor uittrekken.
De nieuwsgierigheid heeft het gewonnen bij me en ik heb de Aquartz Reload aangeschaft. Aangezien de omschrijving van het product me heel erg deed denken aan Optimum OptiSeal, was ik dan ook heel benieuwd hoe deze zich tegenover elkaar zouden houden.
Ter plaatse bij Carclean al getest, maar zonder foto's, dus thuis nogmaals herhaald. De conclusies ter plaatse op zo'n mooi demopaneel waren als volgt:
Tim zei:Optiseal : Stinkt naar oplosmiddel, brengt makkelijk aan
Reload: Is geurloos en brengt eveneens makkelijk aan
Daarna hebben we de beadingtest gedaan. Beide hebben mooie beading, maar Reload net iets meer. Vervolgens sheetingtest gedaan, daar was Reload overduidelijk de winnaar, veel en veel betere sheeting. Daar bleeft de Optiseal heel erg op achter.
Echt een verbluffend verschil!
Goed, mijn motorkap! Omdat er nog een product is wat een beetje dezelfde eigenschappen vertoont (sealant die je opsprayt en gelijk uitpoetst -> klaar!) namelijk Red Mist, heb ik ook deze er naast gelegd.
De auto is een aantal dagen terug gekleid, met de hand met Lime Prime behandeld en vervolgens voorzien van een laagje Optiseal. Wat ik dus als eerste gedaan heb is de kap afgenomen met een royale dosis APC 1:7, gevolgd door Monello Spruzzo. Hierna met water afgenomen en gedroogd. Een schone start (zou je denken)
De drie musketiers op een rijtje, de kap in 3en opgedeeld
Het aanbrengen van de middelen:
OptiSeal: 10 punten voor gemak. Spraytje op de lak of op een pad, even uitwrijven en laten verdampen. Wat achterblijft zijn een paar strepen en vlekken waar het wat dikker zat, deze wrijf je met een doek gemakkelijk weg.
Aquartz: Net zo gemakkelijk als OptiSeal, alleen verdampt dit niet. Gewoon opwrijven met een doek en het is onzichtbaar en klaar. Alsof je een quickdetailer aanbrengt zoals Tim al zei tegen me.
Red Mist: iets meer tricky, omdat dit wel moet indrogen. Echter maar een paar seconden omdat het daarna heel vast zit. Na 1 of 2x proberen heb je het echter door en is het makkelijk, maar net iets achter op bovenstaande jongens.
Wat me gelijk opviel was de gladheid van de lak. Zowel de OptiSeal als de Red Mist waren spiegelglad. Als ik er een doek op had gelegd had ik hem van de grond moeten rapen in het geval van de OptiSeal. De Aquartz gaf op het gevoel een stuk stroevere indruk. Niet ongewoon stroef, maar alsof er niets op de lak zat.
Vervolgens na een paar minuten eens kijken wat de beading doet. Hiervoor heb ik met een sprayerbottle gewoon heel enthousiast water gespoten vanaf een halve meter hoogte oid.
OptiSeal
Aquartz Reload
Red Mist Tropical
Ik kon weinig verschil opmaken uit de beading. Misschien door mijn methode, geen idee. Bij Carclean op het demopaneel was er ook weinig verschil tussen de twee te zien, pas bij het kijken vanaf opzij was te zien dat Aquartz daar iets rondere druppels vormde, dus net iets afstotender was.
Toen de dop van de fles gedraaid en het water uitgegoten over de kap:
Als laatste een filmpje, met water uit een gieter:
Mijn conclusies:
Ik heb geen idee waarom ik geen verschil zie tussen de 3 producten bij beading en sheeting, zeker terwijl deze op het gebied van sheeting bij Carclean heel duidelijk waren. Bij het kantelen van het paneel stroomden de druppels van het paneel naar beneden aan de Aquartz Reload kant, terwijl ze aan de OptiSeal kant bleven 'plakken' aan de lak.
Hypothese:
De vorige laag OptiSeal heeft echt HEEL goed aan de lak heeft gehecht, en is dus nog aanwezig. De Aquartz en Red Mist hebben vervolgens niet goed gehecht, waardoor we hier gewoon kijken naar 3 demonstraties OptiSeal rofl
Dit gevoel wordt versterkt doordat ik onder de tapebanen ook prima sheeting had. De test moet nog een keer herhaald worden dus, waarbij ik de lak eerst met een cleaner of Finale te lijf zal gaan.
Tot slot nog de prijzen:
Aquartz Reload: €4,75 voor 50ml of €21,99 voor 400ml
Red Mist Tropical: €13,99 voor 250ml of €25,99 voor 500ml
Optimum OptiSeal: circa €22 voor 236ml (8 oz) uit het buitenland
De Aquartz Reload is relatief vriendelijke geprijsd dus, vergelijkbaar met de Red Mist. In de kleine verpakking gelijk aan de OptiSeal, maar erg toegankelijk en 50ml lijkt mij genoeg voor heel wat lagen danwel auto's.
Ik kan op het moment geen product specifiek aanraden. Mijn gevoel gaat uit naar Aquartz, door wat ik bij Tim op het testpaneel heb gezien. Echter is daar nog geen praktijkervaring mee wat betreft levensduur. De Optiseal heeft bij mij in het verleden behoorlijke duurzaamheid laten zien al, en houdt het op mijn velgen goed uit al enkele maanden! Dit laatste zou ook nog een leuke test zijn om ze te vergelijken, maar moet ik echt even tijd voor uittrekken.