• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

As- en/of roetdeeltjes op onlangs gecoate auto

GeBas

Detailing guru
22 dec 2019
2.120
178
45
Hattem
Ik heb onlangs een auto on de Gyeon Pure Evo gezet. Nu is er op korte aftand waar deze auto staat een behoorlijke brand geweest en heeft de eigenaar kleine vlekjes op de lak aangetroffen.

Met een reguliere wasbeurt met Gyeon Bathe gaat het er niet af. We weten redelijk zeker dat het as deeltjes zijn omdat andere auto daar ook deze vlekjes hebben.
Wat zou een goed stappen plan zijn?
Ik denk eerst maar eens beginnen met een rondje wassen met Gyeon Iron of NonFerro.

Deze foto ontving ik van de eigenaar:

327b27bd-ceef-4b07-8f8c-f88dca5acc5f.jpg
 
Laatst bewerkt:
Ik weet niet hoe dichtbij de brand bij de auto was, maar ik ben bang dat ijzerverwijderaars weinig effect hebben (heb je reden om aan te nemen dat er ijzer in de asdeeltjes zit?). Ik denk eerder aan hete asdeeltjes die zijn ingebrand in de coating, misschien verstandig om je te melden met brandschade bij degene die het uitgebrande pand beheert, of dit bij de verzekeraar van de auto melden (die kan dan de verantwoordelijke voor de brand opsporen en aansprakelijk stellen).
 
Eens, niet zelf aan beginnen voor je de mogelijkheid van een schademelding hebt uitgezocht.
Kan je ook aan de eigenaar van het afgebrande complex (of de brandweer) vragen of ze weten wat er aan materiaal de lucht in is gegaan.
 
  • Leuk
Reactions: Cordoba en dencoupe
Inmiddels contact gehad met Johan van CC HQ en de auto zelf inmiddels geïnspecteerd.

We zijn begonnen met een wasbeurt en tevens Gyeon Iron en Tar geprobeerd. De Iron leek wat te doen, echter geen rode/paarse kleuren.
Vlekjes gaan niet weg. Onder de inspectie lamp zijn ze goed zicht baar.

Uiteindelijk op een klein hoekje beetje geprobeerd met Gyeon Primer, dat werkt.

Helaas wordt het polijsten, primeren en opnieuw coating zetten.

Zal wel iets worden van: Menzerna 3800 2200 - Primer - Pure
 
Laatst bewerkt:
Dit herken ik en heb ik me ooit goed in verdiept. Een kennis van me had een 5 serie die vlakbij een grote brand in een houthandel heeft gestaan. Hij heeft de auto twee a drie dagen na het uitbreken van de brand pas op kunnen halen ivm giftige stoffen en nablussen. Er was niet zoveel aan de hand behalve dezelfde vlekjes en pitjes zoals hierboven en vele strepen alsof er water vanaf was gelopen over de hele auto. Gemeld bij de verzekeraar en de schadeexpert wist direct wat er aan de hand was. Hij legde uit: As op zich was niet schadelijk. Maar wanneer er vocht bij komt ontstaat er een verbinding met een zeer hoge ph waarde. Condens of bluswater misschien. Hij vergeleek het met loog. De auto is uiteindelijk volledig overgespoten. De beschadigingen zaten te diep in de lak (of de schadehersteller zag meer in het overspuiten). Ik heb destijds de auto niet aangeraakt ivm verzekeringswerk. Waarschijnlijk waren de beschadigingen zo zwaar ivm de meest ideale omstandigheden met as en water/condens dat drie dagen vrij spel heeft gekregen. Mocht er as op de auto terecht zijn gekomen na een brand is het belangrijk om niet af te spuiten, maar als eerste stap direct met een sterke concentratie, shampoo met neutrale ph waarde (bijv dodo juice born to be mild) te wassen. Ga niet foamen aangezien veel foams een hoge ph waarde hebben. Ook niet proberen het droog te verwijderen ivm de schurende werking van as.

!!! Ik ga er vanuit dat de meesten hier dit snappen, maar toch even een duidelijk disclaimer voor de toevallige passant met wat minder knowhow en een probleem. Laat producten niet opdrogen en de middelen hieronder niet inwerken om lakschade te voorkomen. !!!

Inmiddels tien dagen verder, dus geen idee of het nog nut heeft maar:
Je zou dus kunnen proberen om de auto met een ph neutrale shampoo te wassen. Geen resultaat? Gebruik een azijn oplossing. Nog geen resultaat, pak de plekken lokaal aan met pure azijn (cola kan ook). MAAR wees daar uiteraard heel voorzichtig mee ivm zuren en lakken wat niet goed mixed. Je zou vrijwel direct resultaat moeten zien, dus niet laten zitten of inweken! Hiermee heb je een probllem op het oppervlak van de lak aangepakt en uitgesloten.
Geen resultaat? kleien.
Laatste stap als voorgaande niet heeft geholpen is polijsten. Vaak hoef je niet heel grof te polijsten.

Voor auto's zonder coating met wax, de zeer alkalische as/water combi is perfect in het strippen van wax. Dus kleurverschil kan ook betekenen dat je het verschil ziet tussen je waxlaag en de plekjes waar de wax dus weggestript is.
 
Het resultaat.

De stappen:
Eerst foamen met Gyeon foam.
Wassen met Gyeon Bathe.
Velgen wassen met Great Lion WheelCleaner en nabehandeling met WetCoat.
Na het drogen met droogdoek en Maestro heb ik de nodige randjes afgeplakt en de auto gepolijst met Menzerna 2200 op de blauwe Gyeon pads.
Daarna nog een rondje met Gyeon Primer op witte Gyeon pads.
Afgenomen met Gyeon Prep en vervolgens Gyeon Pure aangebracht.

IMG_3800.jpeg
 
Op zich viel het werk inderdaad mee, maar toch nog een volle dag werk. Het is toch een rondje polijsten en daarna primer.

Nee geen last gehad van de asdeeltjes, het ging relatief makkelijk weg op een enkel plekje na.
 
  • Leuk
Reactions: Smotske