Dit herken ik en heb ik me ooit goed in verdiept. Een kennis van me had een 5 serie die vlakbij een grote brand in een houthandel heeft gestaan. Hij heeft de auto twee a drie dagen na het uitbreken van de brand pas op kunnen halen ivm giftige stoffen en nablussen. Er was niet zoveel aan de hand behalve dezelfde vlekjes en pitjes zoals hierboven en vele strepen alsof er water vanaf was gelopen over de hele auto. Gemeld bij de verzekeraar en de schadeexpert wist direct wat er aan de hand was. Hij legde uit: As op zich was niet schadelijk. Maar wanneer er vocht bij komt ontstaat er een verbinding met een zeer hoge ph waarde. Condens of bluswater misschien. Hij vergeleek het met loog. De auto is uiteindelijk volledig overgespoten. De beschadigingen zaten te diep in de lak (of de schadehersteller zag meer in het overspuiten). Ik heb destijds de auto niet aangeraakt ivm verzekeringswerk. Waarschijnlijk waren de beschadigingen zo zwaar ivm de meest ideale omstandigheden met as en water/condens dat drie dagen vrij spel heeft gekregen. Mocht er as op de auto terecht zijn gekomen na een brand is het belangrijk om niet af te spuiten, maar als eerste stap direct met een sterke concentratie, shampoo met neutrale ph waarde (bijv dodo juice born to be mild) te wassen. Ga niet foamen aangezien veel foams een hoge ph waarde hebben. Ook niet proberen het droog te verwijderen ivm de schurende werking van as.
!!! Ik ga er vanuit dat de meesten hier dit snappen, maar toch even een duidelijk disclaimer voor de toevallige passant met wat minder knowhow en een probleem. Laat producten niet opdrogen en de middelen hieronder niet inwerken om lakschade te voorkomen. !!!
Inmiddels tien dagen verder, dus geen idee of het nog nut heeft maar:
Je zou dus kunnen proberen om de auto met een ph neutrale shampoo te wassen. Geen resultaat? Gebruik een azijn oplossing. Nog geen resultaat, pak de plekken lokaal aan met pure azijn (cola kan ook). MAAR wees daar uiteraard heel voorzichtig mee ivm zuren en lakken wat niet goed mixed. Je zou vrijwel direct resultaat moeten zien, dus niet laten zitten of inweken! Hiermee heb je een probllem op het oppervlak van de lak aangepakt en uitgesloten.
Geen resultaat? kleien.
Laatste stap als voorgaande niet heeft geholpen is polijsten. Vaak hoef je niet heel grof te polijsten.
Voor auto's zonder coating met wax, de zeer alkalische as/water combi is perfect in het strippen van wax. Dus kleurverschil kan ook betekenen dat je het verschil ziet tussen je waxlaag en de plekjes waar de wax dus weggestript is.