• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Audi A2 1.4

emiel10

Detailing guru
21 sep 2010
1.478
170
Deel 1, exterieur:

Net voor het weekend onze Audi A2 in ontvangst mogen nemen, dat kwam erg goed uit want dit weekend stond er weinig op de planning. Zaterdagmorgen dus vol goede moed om 0800 begonnen en de spullen klaargezet. Geen rekening houdende met de vorst maar gewoon begonnen met een rondje voor foto's:

IMG_4524.webp


IMG_4525.webp


Zat extreem veel teer op de auto, lijkt erop dat er ooit over een net nieuwe asfalt weg gereden is, zo zag de hele zij- en achterkant eruit:
IMG_4533.webp


Daarna eerst de auto eens goed in de foam gezet, toen kwam ik er vrij snel achter dat foam aan je auto vast vriest met temperaturen rond het vriespunt... Met de hoge druk dus de hele handel er zo goed als afgespoten na 15minuten, en met wat lauw water de auto gewassen en gelijk zo goed als droog gemaakt zodat het niet weer opnieuw zou bevriesen. Gelijk alle sponningen etc meegenomen met een kwast en APC, hier kwam behoorlijk wat troep uitzetten.

IMG_4530.webp


IMG_4531.webp


Daarna de Tarx erbij gepakt en de spray en wipe met de monello klei, de Tarx heeft mij zeker 60-70% werk gescheeld met kleien:
IMG_4535.webp


Met kleien dus de laatste restjes weggehaald toen kwam er alweer een compleet andere auto naar voren:

IMG_4536.webp


Ook de knipperlichten gedemonteerd en erachter schoongemaakt:
IMG_4541.webp


Gelijk van de gelegenheid gebruik gemaakt om de letters van de kont te verwijderen, ziet er toch altijd wat strakker uit:
IMG_4540.webp


Hierna begonnen met de polijstsessie. Gelukkig was het zonnetje er inmiddels en was het wat warmer. Eerst de definitieve schades/RDS maar eens bekeken. Deze plaatselijk behandeld met de woolpad en monello inizio, zie de before en afters:

Achterbumper:
Voor:
IMG_4527.webp


Na:
IMG_4546.webp



Bestuurdersdeur:
Voor:
IMG_4528.webp


Na:
IMG_4547.webp


Op het achterspatbord zaten wat diepe krassen, deze in overleg met de verkoper van de auto niet laten maken omdat ik eerst wou zien wat ik er zelf mee kon doen.
Voor:
IMG_4526.webp


Na:
IMG_4548.webp


Ik vul de komende dagen de krassen nog wat meer op, en dan is het in mijn ogen goed, laten spuiten kan altijd nog.

De rest van de auto 1 of 2 hits gegevens met Monello Mezzo op een Oranje pad met de Rotary, en vervolgens afgewerkt met Monello Finale op een witte pad, het resultaat is niet 100% swirlvrij maar in elk geval 80/90% en dat was het doel nog zo net voor de winter. In de lente gaat hij dan nogmaals voor de resterende 10/20%

De auto daarna 2 laagjes Collinite - Super 476 wax gegeven, kan aan de buitentemperatuur gelegen hebben maar hij was echt niet uit te poetsen. Was de eerste keer dat ik deze wax gebruikte, volgend jaar nogmaals proberen of het met hogere buitentemperaturen beter gaat. De zwarte trims allemaal goed schoongemaakt met enkele rondes APC 1:3 en daarna in de mothers back to black gezet. De banden in de PERL gezet en de velgen heb ik alleen even snel gewassen. Zit van binnen ook erg veel teer in en op maar dat pak ik over een paar weken wel aan als ik de winterwielen monteer. Dan verf ik ook de remmen weer netjes zwart met Hammerite.

Dan de na-foto's van het exterieur:
IMG_4560.webp


IMG_4558.webp


IMG_4559.webp


En het duo samen op de oprit:
IMG_4566.webp


Betere foto's volgen als het kenteken van de auto binnen is, mag nu de oprit nog niet af namelijk.

Deel 2 het interieur

De auto heeft een wat lichte grijze bekleding welke door de jaren heen flink wat vervuiling opgelopen heeft, gelukkig is bij de a2 redelijk wat demonteerbaar dus de achterbank etc er allemaal uitgehaald, dan blijft er dit over:
IMG_4554.webp


Ziet er niet heel erg smerig uit maar er was toch behoorlijk bruin hier en daar, maar naar een rondje extractor ziet het er zo uit:
IMG_4555.webp


De stoelen zelf :-&

IMG_4556.webp


APC 1:5 erop met een harde borstel en een badstoffen handdoek, de na foto moet ik nog maken want het was nog te nat om een goed eindresultaat te zien:
IMG_4557.webp


De bovenkant van de achterbank voor:
IMG_4553.webp


En na:
IMG_4562.webp


IMG_4570.webp


De rest van al het plastic met APC schoongemaakt en in de Poorboys natural look gezet:
IMG_4561.webp


IMG_4563.webp


IMG_4565.webp
 
Mooie resultaten heb je al behaald. Leuk stel ook, zo samen op de inrit.
Op de "vóór" foto's zie ik trouwens nog behoorlijk wat teerspetters en op de "na" foto van de achterbumper trouwens ook nog op het gedeelte boven de bumper. Heb je dat nog verwijderd voor het polijsten?
 
Dat zijn helaas geen teerspetters, bovenop de bumper zit een aluminium strip (tussen de kofferbakklep en de bumper, deze zit er ter bescherming bij het in-uitladen van spullen), die is behoorlijk verweerd en heb ik nog niet verder schoongekregen als nu. Het is dus corrosie en geen teer helaas. Ik moet nog kijken of hier op een andere manier wat verbetering in kan krijgen.
 
Mooi resultaat!
Dat probleem met de 476's had ik zelf ook en toen was het gewoon 15 graden. Hoe lang heb je gewacht voor je de wax eraf ging halen? Bij mij was het na 10 minuten al hard werken... Maar het resultaat is absoluut top!
 
Ziet er netjes uit, kan de winter prima door met de 476S van Collinite. :) Vond het ook een lastige wax om te verwerken met de huidige temperaturen.

@ yorick; Ook als het wat warmer is cured ie snel, echt paneel per paneel werken.
 
ja dat blijkt, 10min laten curen is al te lang, dan wordt het een ellende...

Ben overigens 2 dagen bezig geweest met al het bovenstaande.. Zaterdag van 0800-1600 en zondag van 10.30-1700.
 
Heb je de 476 toch niet te dik aangebracht? Afgelopen weekend de Ka een winterbeurtje gegeven: 2 lagen 476 aangebracht, d.w.z. de hele auto in de wax zetten en 'm dan pas afnemen. Geen enkel probleem, alleen de delen waar een wat dikkere laag zat moest ik wat meer kracht zetten.
 
Ik had verwacht dat je problemen had met het polijstmiddel bij deze temperaturen, maar dat bleek mee te vallen?

Mooi resultaat al behaald!
 
Had ik eigenlijk ook verwacht maar polijsten ging zonder problemen. Alleen de wax, volgende keer proberen nog dunnen aan te brengen. Als het nog een keer een beetje weer wordt op de TT nog aan laagje proberen, kijken of dat beter gaat.
 
Dat was een dankbaar klusje, aan het resultaat te zien!
Grappig om te zien trouwens dat de A2 en TT een bijna identiek front (koplampen + grill) hebben.
 
Ziet er goed uit.

Maar de auto zonder kentekenplaten aan de weg parkeren of in het zicht, ook al staat ie op eigen terrein, gaat dat geen problemen opleveren met oom agent of de belastingdenst die rondrijden en kentekens scannen?

Voor zover ik weet of dacht, moeten auto's die geschorst zijn, uit het zicht op eigen terrein staan?

Weet niet of ie tijdelijk geschorst is? :weetniet
 
Ik heb de auto geimporteerd. Ben aan het wachten op de kentekenplaten. Voor zover ik weet mag de auto er gewoon staan. Is idd eigen terrein dus zou niet weten waarom niet. Scannen lijkt me ook moeilijk zonder kentenplaat erop.
 
Umweltplakette al eraf? Ik moest de mijne wisselen voor het nieuwe kenteken maar vond het een best k*t klus moet ik zeggen...
 
Nope die moet er nog af. De ruiten is het enige wat ik nog wil doen (los van een andere radio en nieuwe matten maar dat heeft niks met detailen te maken) Net alles wat leer is met gliptone behandeld zodat dit een paar dagen in kan trekken.