Hi!
De laatste keer dat ik actief was op dit forum had ik wat vragen over het poetsen van mijn witte Lexus IS300h. Dit is inmiddels een aantal jaren geleden. Tussendoor heb ik een Jaguar F-Type gehad, en ook deze is inmiddels verkocht.
De F-Type onderhield ik altijd heel netjes. Elke 3 weken waste ik de auto, regelmatig zette ik 'm in de wax, en elk jaar gaf ik de auto een uitgebreide detailing beurt.
Nu ben ik op zoek naar een auto waarbij het wat minder "noodzakelijk" is de auto zo regelmatig te onderhouden, een auto die vies mag worden.
Nu heb gisteren een proefrit gemaakt in een Hyundai Ioniq 5, in de kleur "Gravity Gold Matte". Simpelweg een mat, grijze kleur. Staat 'm heel stoer al zeg ik het zelf, maar... het is wel een matte lak. Na wat Googlen (onder andere op dit forum) schrok ik een beetje van de adviezen:
o Niet door de wasstraat
o Regelmatig wassen met de hand
o Gebruik speciale shampoo
o Niet in de zon wassen, water laten opdrogen ivm kalkvlekken
o Gebruik speciale wax
o Niet kleien (want weg matte look)
o Niet polijsten (want weg matte look)
o Verwijder vogelpoep asap
o Verwijder insecten asap
Door de wasstraat heb ik nog nooit gedaan met mijn auto's. Ik was altijd met de hand.
En ik vind het prima om speciale producten aan te schaffen. Vogelpoep verwijder ik altijd direct.
Niet kleien en polijsten klink als minder werk, maar dit betekent dat je krasjes er niet uit kan poetsen.
Maar kalkvlekken kan ik niet altijd voorkomen. Op metallic lak boeit dit niet, want dat poets je er vroeg of laat toch uit.
Daarbij ga ik niet na elke rit de motorkap van insecten ontdoen.
En de bedoeling was eigenlijk een kleur aan te schaffen waarbij ik niet elke 3 weken de behoefte voel de auto onder handen te nemen.
Bottomline, wordt de soep zo heet gegeten, of valt het in de praktijk wel mee?
Of ga je heel veel spijt krijgen van een matte kleur, omdat:
o Het meer onderhoud vergt
o Je de lak moeilijk in een goede staat houdt
De laatste keer dat ik actief was op dit forum had ik wat vragen over het poetsen van mijn witte Lexus IS300h. Dit is inmiddels een aantal jaren geleden. Tussendoor heb ik een Jaguar F-Type gehad, en ook deze is inmiddels verkocht.
De F-Type onderhield ik altijd heel netjes. Elke 3 weken waste ik de auto, regelmatig zette ik 'm in de wax, en elk jaar gaf ik de auto een uitgebreide detailing beurt.
Nu ben ik op zoek naar een auto waarbij het wat minder "noodzakelijk" is de auto zo regelmatig te onderhouden, een auto die vies mag worden.
Nu heb gisteren een proefrit gemaakt in een Hyundai Ioniq 5, in de kleur "Gravity Gold Matte". Simpelweg een mat, grijze kleur. Staat 'm heel stoer al zeg ik het zelf, maar... het is wel een matte lak. Na wat Googlen (onder andere op dit forum) schrok ik een beetje van de adviezen:
o Niet door de wasstraat
o Regelmatig wassen met de hand
o Gebruik speciale shampoo
o Niet in de zon wassen, water laten opdrogen ivm kalkvlekken
o Gebruik speciale wax
o Niet kleien (want weg matte look)
o Niet polijsten (want weg matte look)
o Verwijder vogelpoep asap
o Verwijder insecten asap
Door de wasstraat heb ik nog nooit gedaan met mijn auto's. Ik was altijd met de hand.
En ik vind het prima om speciale producten aan te schaffen. Vogelpoep verwijder ik altijd direct.
Niet kleien en polijsten klink als minder werk, maar dit betekent dat je krasjes er niet uit kan poetsen.
Maar kalkvlekken kan ik niet altijd voorkomen. Op metallic lak boeit dit niet, want dat poets je er vroeg of laat toch uit.
Daarbij ga ik niet na elke rit de motorkap van insecten ontdoen.
En de bedoeling was eigenlijk een kleur aan te schaffen waarbij ik niet elke 3 weken de behoefte voel de auto onder handen te nemen.
Bottomline, wordt de soep zo heet gegeten, of valt het in de praktijk wel mee?
Of ga je heel veel spijt krijgen van een matte kleur, omdat:
o Het meer onderhoud vergt
o Je de lak moeilijk in een goede staat houdt
Laatst bewerkt: