• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Auto aanschaffen in matte kleur: slim idee?

ptie

Detailing addict
27 nov 2010
33
65
Hi!

De laatste keer dat ik actief was op dit forum had ik wat vragen over het poetsen van mijn witte Lexus IS300h. Dit is inmiddels een aantal jaren geleden. Tussendoor heb ik een Jaguar F-Type gehad, en ook deze is inmiddels verkocht.

De F-Type onderhield ik altijd heel netjes. Elke 3 weken waste ik de auto, regelmatig zette ik 'm in de wax, en elk jaar gaf ik de auto een uitgebreide detailing beurt.

Nu ben ik op zoek naar een auto waarbij het wat minder "noodzakelijk" is de auto zo regelmatig te onderhouden, een auto die vies mag worden.

Nu heb gisteren een proefrit gemaakt in een Hyundai Ioniq 5, in de kleur "Gravity Gold Matte". Simpelweg een mat, grijze kleur. Staat 'm heel stoer al zeg ik het zelf, maar... het is wel een matte lak. Na wat Googlen (onder andere op dit forum) schrok ik een beetje van de adviezen:

o Niet door de wasstraat
o Regelmatig wassen met de hand
o Gebruik speciale shampoo
o Niet in de zon wassen, water laten opdrogen ivm kalkvlekken
o Gebruik speciale wax
o Niet kleien (want weg matte look)
o Niet polijsten (want weg matte look)
o Verwijder vogelpoep asap
o Verwijder insecten asap

Door de wasstraat heb ik nog nooit gedaan met mijn auto's. Ik was altijd met de hand.
En ik vind het prima om speciale producten aan te schaffen. Vogelpoep verwijder ik altijd direct.
Niet kleien en polijsten klink als minder werk, maar dit betekent dat je krasjes er niet uit kan poetsen.

Maar kalkvlekken kan ik niet altijd voorkomen. Op metallic lak boeit dit niet, want dat poets je er vroeg of laat toch uit.
Daarbij ga ik niet na elke rit de motorkap van insecten ontdoen.
En de bedoeling was eigenlijk een kleur aan te schaffen waarbij ik niet elke 3 weken de behoefte voel de auto onder handen te nemen.

Bottomline, wordt de soep zo heet gegeten, of valt het in de praktijk wel mee?
Of ga je heel veel spijt krijgen van een matte kleur, omdat:

o Het meer onderhoud vergt
o Je de lak moeilijk in een goede staat houdt
 
Laatst bewerkt:
Mijn mening : aan een matte lak valt (zelf) “niets” te corrigeren.
Loop je een keer een kras of beschadiging op dan ben je ook af.

Ik zou het zelf nooit willen.
 
Ik vind het ook prachtig, zowel op Harley-Davidson‘s als op Ioniq 5’s maar zou het zelf niet kopen om eerder aangegeven redenen, als er wat gebeurd, is het niet te fixen. Als het gespoten wordt, meestal kleurverschil.
de meest onderhoud vrije kleur blijft hoogglans zilver metallic. Niet dat deze minder vies wordt maar je ziet het minder.
 
  • Leuk
Reactions: Jansen
Vorig jaar heb ik serieus gekeken naar een Peugeot 208 GTi en alles was goed behalve dat het een matte grijze auto was. Na wat onderzoek kwam ik heel snel achter dat ik dat niet aandurf. Zeker niet als een occasion omdat er toch altijd plekjes zullen zijn.

In het geval van een nieuwe auto is het misschien anders omdat je de eerste eigenaar bent en daarmee kun je hem vanaf het begin goed bijhouden. Je zegt het zelf eigenlijk al met de adviezen die je noemt. Je hebt alle zorgen die je bij een "normale" lak hebt plus dat je niks kan corrigeren, mocht iets misgaan.
De enige manier om een matte auto echt netjes te houden, naast obsessief ermee omgaan, is volgens mij PPF. Als je daarvoor gaat heb je iets minder zorgen als het gaat om je lak. Daarentegen, als je niet goed omgaat met de PPF wordt een gevalletje om de zoveel jaar vernieuwen (al blijft het bij goed onderhoud ook niet oneindig goed).
 
Ik heb ook voor de keuze gestaan om een Z4 in het mat grijs te kopen. Maar omdat je bijna niks anders kan doen dan wassen met een matte lak en toch poetsen en mooi houden van een auto mijn hobby is ben ik toch afgehaakt van deze kleur.
 
LIchte kleuren als je vervuiling minder snel als storend wilt ervaren. ;)

Ik ben zelf van donkerblauw naar zilvergrijs (licht) gegaan en de auto kan nu langer ongewassen zijn voordat ik mij begin te storen aan vervuiling.

Detail-wijs is er geen hol aan, maar bovenstaande is ook wel lekker.
 
Zilvergrijs daar zie je zo goed als niks op, pas als je gaat wassen zie je hoe vuil ie is.

En is een matte ppf voor de hele auto geen idee? ( als je dan toch persé een matte kleur wil)
 
Dank allen! :party:

Het wordt dus waarschijnlijk een no-go voor wat betreft de matte lak.

Ik heb even gekeken naar PPF, maar daar zitten natuurlijk ook weer (behoorlijke) kosten aan verbonden wil je dit aan (laten) brengen.

Ik heb er geen problemen mee een auto netjes te houden -éénmaal een detailer, altijd een detailer ;) -, maar het moet geen noodzaak worden.
 
  • Leuk
Reactions: schaef