• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Exterior Detail Mazda CX-30 new car detail

GuidoA

Detailing guru
15 jun 2020
458
135
Vorige week mocht ik de nieuwe Mazda CX-30 van en met @ErikC onder handen nemen. Een prachtige auto in de kleur Soul Red Crystal. Echt bijzonder mooi om te zien en nog leuker om te mogen detailen.
Het doel was om de auto optimaal te beschermen en de techniek voor het onderhoud te perfectioneren. Dat begon al voor de detail met een uitgebreide bestelling bij CC...

Ik was erg benieuwd naar de staat van de lak omdat de auto nog geen week oud was. Maar voor we dat goed konden bekijken hebben we een aantal stappen doorlopen:
- de wielen gereinigd. Begonnen met ijzer, opvallend hoeveel reactie er al was op een auto met minder dan 100km! Afgespoten en gefoamed. Even laten intrekken en met een velgenborstel en detailbrush de velg verder gereinigd. Daarna wederom afgespoten met de HD.
- wassen van de auto. Er zat iets van bescherming op de lak leek het. Eerst ingefoamed met BH Autofoam met een beetje Surfex er doorheen. Daarna goed afgespoten en een twee emmer was. Focus op de juiste techniek. Afgespoten met open tuinslang. Ijzer verwijderd van de lak (slecht te zien op die mooie rode lak). Het was duidelijk dat er daarna geen enkele beading meer over was.
215A33F6-8A6C-4848-9AAE-74BDB4E1D715.jpeg

Het was niet nodig om teer te verwijderen of te kleien, dus afgedroogd en naar binnen gereden. Daar met een blower en doek alle kieren nagelopen.
- auto voorbereid op polijsten: aftapen plastic en rubberen trims, ontvetten en meten van de lakdikte. Ik heb wel vaker gehoord dat nieuwe auto’s steeds minder dikke lak hebben en dat was hier ook zo.
- daarna de lak geïnspecteerd. Die was eigenlijk in goede staat maar het was wel duidelijk dat de auto toch even door de wasstraat was gehaald. Mn op de zijkanten de nodige swirls en mn de zachte pianolak plastic delen bij de ruiten leken wel met een rotary te zijn behandeld. Als dit het resultaat is van 1x wasstraat dan hoeft niemand nog te twijfelen of het een krasstraat is of niet.
1B76FDCB-ECB5-4420-8525-DA3B239C2FCB.jpeg

- polijsten. testspot gaf direct goed resultaat, relatief zachte lak. Met Rupes LHR15, Mini en Nano de auto gepolijst. Op een enkel plekje een iets zwaardere combi om een groter krasje aan te pakken maar verder ging het erg voorspoedig.
- auto op de brug, terwijl Erik de wielen demonteerde en in de coating zette heb ik de auto voorzien van twee lagen.
Tussendoor een hapje en een drankje en zo waren er toch weer 13 uur voorbijgevlogen.

Het is elke keer weer geweldig om te zien hoe een auto opknapt van een goede detail, zelfs een nieuwe auto als deze die er al goed uit zag voor we begonnen. Toch een groot verschil hoe veel dieper en warmer de glans van de prachtige rode lak tot zijn recht kwam, nog beter dan op de foto:
B11B2660-0B9B-4DD6-B41A-385992595FF7.jpeg

Daarna nog wat puntjes op de i en na 13u met zijn tweetjes te hebben gewerkt afgerond. De Mazda mocht een nachtje blijven slapen zodat de coating uit kon harden. Erik is duidelijk besmet met het detail virus dus ik ben ervan overtuigd dat deze Mazda nu in zeer goede handen is!
 
Moooi! Ik had deze bijna besteld maar op laatste moment toch voor bmw gekozen, echt een mooie bak deze mazda
 
  • Leuk
Reactions: GuidoA
Heel mooi! Ik las de titel en toen dacht ik al: "hey, zou het die auto van @ErikC zijn?" En jahoor! Super tof om zo bij elkaar te geraken en om het samen te kunnen doen.

Ziet er knap uit. Nu duimen voor wat zon en dan nog mooiere plaatjes schieten!
 
  • Leuk
Reactions: GuidoA en ErikC
Door het enthousiasme waarmee Guido mij alles, van begin af aan, op en top uitgelegd heeft ben ik besmet geraakt met het - heel oneerbiedig gezegd - " het poetsvirus" . Het was voor mij een hele leerzame dag.
Zoals Guido al schreef 13 uur bezig maar wat een resultaat. Ik krijg van alle kanten complimenten over de glans van deze auto. De auto staat geparkeerd op eigen stuk erf en je ziet voorbijgangers met bewondering naar deze auto kijken.
Ga zelf de komende tijd oefenen op de auto van mijn vrouw in de hoop die ook te kunnen laten stralen .;).

Guido, bedankt voor de leerzame begeleiding. TOP.!!
 
Ik kan alle berichten hierboven alleen maar beamen, @The Joy Of Detailing heeft het wel het beste verwoord:
Leuk om zo iemand wegwijs te maken en het hoe en waarom van alles te kunnen laten zien. En leuk om samen te kunnen werken :)
En zo is het ECHT een nieuwe auto, zoals een nieuwe auto hoort te zijn :cool:

Helemaal mee eens! En Erik bedankt voor de complimenten, het genoegen was geheel wederzijds.